Fler med rinnande ögon (hästen)?
finns det ngn mer häst här inne som har rinnande ögon som veterinären inte vet vad de ska göra med?
min häst har haft rinnande, tidvis irriterade ögon sålänge jag känt henne vi har haft veterinär ute mer än en gång men de säger bara att det inte är mkt att göra åt..
hon är ju vit med mkt rosa och allmänt känslig i huden..
jag tror detta kommer sig av att hon varit extremt vanvårdad tidigare men jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att underlätta.. har mest tvättat ögonen på henne…
någon som har tips? huskur? ngt medel att tvätta med?

Vi brukar badda med saltlösning ett par dagar..
Många hästar har för trånga tårkanaler och det är därför deras ögon rinner. En del är känsliga mot blåst och på sommaren kan de vara känsliga mot flugor och sån´t. Sen kan den naturligtvis ha en ögonsjukdom men den brukar veterinärer kunna bota med lite ögondroppar eller salva.
Mot trånga ögonkanaler är inte mycket man kan göra men är hästen känslig mot blåst kan man sätta på dem flughuva (en sån man har på sommaren mot flugor). Dessa hjälper faktiskt lite mot blåsten.

säder som #2 men man kan spola tårkanalen om den är trång. Många cremellos har problem med rinnande ögon har jag sett, har dock en som inte har problem med det, men hon har massor med pannlugg som skyddar mot vind.
#3 Visst kan man spola tårkanalen men i allmänhet brukar det inte hjälpa så mycket. Är hästen snäll kanske man kan göra det oftare men om den är som vår låter man helre bli. Hon är både rädd om huvudet och rädd för veterinären.

Mitt lilla sto har ögon som rinner. Vissa dagar mer än andra! Så ja baddar med saltlösning!
Lerche är mkt snäll, men när det kommer till hennes ögon vill hon gärna ha dem ifred.. tvätta är ok, men att försöka dutta ngt i dem är nästan lönlöst… tror inte att vetten kan komma åt att spola dem.. vet visserligen inte hur det går till.. någon som vet?
Jag använder linsvätska till mina (fungerar som koksaltlösning) det har fungerat bra till rinniga ögon på sommaren. Men det beror ju på vad problemet är.
Min mamma var till veterinär med sin kattunge, som har rinniga ögon. Enligt veterinär så rinner det mer eller mindre ur ögonen på alla katter, men det syns inte lika bra på de mörka färgerna (mammas katt är röd)… Kanske lika med hästar? Så länge det är klar vätska, är det oftast inget farligt =)

När en av mina hästar blev irriterad i ögat använde jag ögondroppar ifrån apoteket, Zilk Eye heter de. Använder dem oxå på hunden som ofta har problem med ögonen. Tillverkade för djur. Står på förpakningen att de är för torra ögon men fick rekomendation av vet. att använda dem vid rinnande öga på hunden.