Sko-hjälp!
Hej!
Vi har en 17 årig valack, en korsning mellan travare, halvblod, fjording, arab… Ja han är en hel massa hästraser i en:)
Han har alltid haft skor både bak och fram, vanliga skor.
Nu har han haft en sensträckning i framknäet, och vi bestämde oss för att ta av honom skorna när vi nu ändå inte kunde rida honom. Och att gå utan skor hade ju varit bättre för hans hovars skull.
Det gick två veckor, sedan blev han halt på frambenen. Rejält blockhalt bara över en dag. När hovslagaren kom sa han att hovarna var riktigt nerslitna. Så det var inte konstigt att han var halt.
Han slog på honom "Natural Balance"-skor på frambenen, och vi lät honom gå barfota på bakbenen. Man hoppades ju att han kanske skulle slippa ha skor bak!
Två veckor senare blir han pang bom blockhalt på bakbenen igen. Står i hagen med benen under sig, ihopkurad.
Suck. Ringa hovslagaren.
Han kom på morgonen efter. Nerslitna hovar bak. Nya skor på där, vanliga.
Nu är det två dagar sedan hovslagaren var här och slog på bakskorna. Och Herrman är fortfarande väldigt halt.
Vad tror ni om det hela?
Varför skor man med "Natural Balance" - skor? Har ni någon erfarenhet av dem?
Tacksam för svar!
Mvh Caroline Palm

Är det den skon som är tvärare fram i tån?
Jag har ingen erfarenhet alls men jag hoppas att du får lite svar :)
*** Kärleken övervinner allt ***

Alla hästar klarar inte att gå utan skor, så är det bara…
Angående dom skorna kan jag tänka mig att det hjälper till med överrullningen.
Det var ju värt att prova iaf, men håll bättre koll på hur mycket och fort det slits ner nästa gång du testar barfota. Det kan hända att hästen blir halt på en dag, men hornet visar tecknen tidigare.
Har för mig att de skona är till för överrullningen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vill ni gärna ha honom barfota finns det spec barfotaskor, som man sätter på när de ska tränas. Har såna till våra ponnyer när de sätts igång igen efter vilan. De brukar då få gå barfota, men när de börjar träna igen så sliter de för mycket på hovarna så då använder vi dem. Våra heter "easy boot".
#5 som jag uppfattade det blev hästen halt och slet för mycket trots att den var i vila och inte tränades?
Jag är tveksam till barfota-boots. De om något trycker ihop hovmekanismen och hela hoven, dessutom påverkar de bredden på hoven. Och en häst som ömmar gör det oftast även utan ryttare, men mer omärkligt. Men jag vet ju inte allt, vill bara att man ska tnka först och bestämma sig sedan. Inte bara köpa allt med hull och hår som många tyvärr gör. (Säger inte att du gjort det, men jag vet att många gör det i sin önskan att hålla hästen barfota).
Som övergångshjälp kan boots vara bra.. men inte om de behövs permanent vid ridning (dvs upp mot ett år eller mer)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#6 Jag håller med dig, det känns som hela poängen med att ha hästen barfota försvinner om man köper sånna boots.
#6 Vitsen med att ha boots på hästen i stället för vanliga järnskor är just att du endast har skor på när det behövs. Dvs inga skor då hästen går i hagen eller sover. Målet med boots är att hästen ska vänja sig vid att gå barfota eller att hovarna sk få chansen att växa till sig på naturligt sätt. Om nu bootsen klämmer åt hästens hov under 1-1½ timme (då du rider) så går den ju resten av dygnet med helt naturligt fria hovar. det gör inte skodda hästar.
Sen finns det hästar som är så ömfotade att de inte en kan gå barfota i hagen men det är få som är det. Ofta har de hovröta dessutom. Hästar föds ju som ni vet barfota.
Jag tycker mer din beskrivning låter som fång än sulömhet.