Flyttat hästen + foderfråga
Nu har min D ponny flyttats från lösdrift till stall enbart för att jag inte har bil och körkort och har flyttat så jag inte längre kunde ta mig ut till henne på lösdriften, och efter bara en natt inne tycker jag att hennes kroniskt rinnande ögon är sämre..
men ska dit och grejja och tvätta ögon idag så får vi se..
en till fördel är att nu är jag där varje dag och kan tvätta av ögonen så kanske de blir bättre…
det ska bli så mysigt att träffa henne varje dag och sen om ett tag sätta igång henne igen.. just nu ser hon ut som att hon är minst 25år fast hon är 13.. hängmage och raggig päls och inte en muskel vad man kan se
hon har ju gått på i stort sett fri tillgång av hösilage innan, men nu får hon ca 6kg hösilage + att det ingår hö i hagen i stallhyra, det verkar vara rejält de får ute.. i stort sett fritt… + att hon får betfor + morötter ggr dag eller ja morötter blir 3ggr dag då de andra får kraft.. är rädd att det ska bli för mkt mat.. vad tror ni?
*suck* varför är minnet så kort.. jag har ju gått utbildning och läst massa foderlära men det känns som 10000 år sen, fast det är typ 7år sen.. ska se om jag hittar min foderbok.. tyvärr så tuggade hunden upp halva när hon var valp… 
min tant på 21 år plus alla andra hästar i stallet står på fri tillgång på höinselege i hagen samt halm, de får dock frukost och kvällsmat med vilket är betfor, pelleterade vitaminer/mineraler och lite morötter. hästarna ser jättefina ut och mår toppen även att man ibland ser att de äter lite för mkt då står de gärna och hänger och orkar inte gå :P man får ju hålla koll de första dagarna så hästen inte får fång eller dylikt om det mkt protein och sånt i maten, men det är bra att den har hö att blanda ut det med tillochbörja med, betfor hjälper även magen att behålla sin balans och vitamer anser jag vara livsviktigt.

Låter som att du kan ta bort betforen och lägga dit lusern i stället, att hon är muskelfattig och har hängbuk tyder på proteinbrist. Lusern är ett utmärkt foder då och inte heller så dyrt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#3 tack för tipset! betforen får hon mest för att det skulle hjälpa magen har jag förstått och det behövs.. men lusern alltså.. vet du ungefär hur mkt som skulle vara lämpligt till henne? hon går mest och skrotar och rids inte.. kommer att ridas ett par ggr i veckan om jag itne hittar medryttare..
-----
vi får se om hon får stå kvar ens.. hon har lyckats knäcka en stolpe redan.. hästen ser inte så bra alltid pga ögon problem och tydligen så ser hon sämre än jag kunnat tänka mig i mörkret.. enligt stallägaren verkar hon knappt se ngt när hon släppt ut och tagit in..
konstigt eftersom hästen gått ute dygnet runt i flera år utan att riva staket och gå in i träd…

#4 svårt att säga utan en analys på grovfodret, försök fixa det annars får du helt enkelt chansa och se vad som händer. tänk på att blöta lusernen om du ger i pelletsform =)
angående att hon går in i saker så kan ju det bero på att det är ett nytt ställe och hon inte lärt sig vart allt finns än, har hon stått på det förra stället så visste hon ju vart allt fanns och kunde undvika det

Jag skulle inte sluta med betforen! Det är som du säger bra för magen o även att blanda i mineraler o vitaminer i=) Om du vill kan du ju också ge henne lite linfrö. Man behöver ju inte ge så mycket betfor och ev linfrö.
Sen kanske man kan ge lusern också det vet inte jag, men med bra hö o lite betfor o linfrö för magen så behöver hon ju inte mer om hon inte gör nåt. Men som sagt, är det lite mindre bra värden på hö´t kan hon ju behöva komplement. Men eftersom hon får såpass mycket känns det inte som att det borde va nåt problem. Linfrö är även väldigt bra för tex, pälsen=)

Av beskrivningen att dömma så har hon proteinbrist = muskelfattig. betfor har en kvot på 5.8, den lägsta kvot en häst bör få är 6 alltså är betfor inte ett bra alternativ för musklernas skull eftersom den ligger under den gränsen. Lusern har en kvot på 12.4 och kommer kompensera upp proteinbristen. protein är musklernas byggstenar

Jovisst, men nu fick den ju betfor pga magen o inte proteinbrist, o en häst kan ju va muskelfattig helt enkelt om den inte gör så mycket=) Därför jag sa att man kan lägga till annat tex. lusern då, omdet behövs, men eftersom det är nytt stall o ny mat vet man ju inte hur det blir, det kan ju bli bättre bara av att det är bättre grovfoder=)

#8 får hästen tillräckligt med proteiner så blir den inte muskelfattig även om den bara går i hagen. är bättre annalundin kommer in och förklarar så kanske du litar på det =)
en häst klarar sig bra även utan betfor och har hästen hängbuk så är det ingen nackdel att plocka bort lite MJ

Magda, HAR hästen problem med magen?
#10 Japp hästen har haft diaree, men det kan ju stabilisera upp sig i samband med att hon nu äter torrare hösilage.. men jag vet inte.. man kan ju byta en del av berforn mot lusern och se vilken effekt det får,.. hon får betfor 2ggr/dag som det är nu..

Min häst som har haft problem med magen tål inte starkt lusern eller för mycket betfor. Torrt hö/hösilage är bäst.

#11 du kan ju alltid ha kvar betforen och lägga till lusern, eller ge loppfrö/linfrö för magen och lusern =)