Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4106 ggr
bebbe
0

Har ni vindskydd?

Sitter här och tittar ut på snön som yr och tänker på mina nordisar som går i hagen utan något vindskydd, har ni vindskydd till alla era hästar?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

thilda-
0

Nix våra har det inte. Dom får komma in om det blir hemskt dåligt väder.

Lorita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag har vindskydd till alla (3) och dom använder det Skrattande just nu har vi sol så då sover dom ute.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

nej, täcke och mat ute till dem istället. de mår inte dåligt av att stå ute.

Jenca
0

våra hästar får av ute om de inte är blåser o regnar o är skit kallt, men de blir de inte så, dom går in på kvällen till stallet;)

Hagelberg
0

Ja, jag har vindskydd till mina fem ston/unghästar. De använder vindskyddet flitigt, alla ligger där någon gång under dygnet. Känns som en bra investering för hästarnas välfärd.

Valackerna står inne på nätterna så de har inget vindskydd.

bebbe
0

Jag tycker det är lite märkligt att det är lag på att mina lösdriftare måste ha ligghall, men de andra kan jag släppa ut 4-5 på morgonen och in 10-11 på kvällen utan vindskydd, precis som om hästar inte fryser dagtid Obestämd

Hagelberg
0

#6 Det finns en gräns i djurskyddslagen för hur länge de få vara ute under ett dygn utan vindskydd. Det har varit 12 timmar men jag tror det är förlängt till 16 timmar. Vindskyddets främsta anledning är ju inte för att hästarna fryser, utan för att ge dem en torr och ren liggplats. Fryser de ska de ha mer mat.

Mille
0

Vi har vindskydd i två av hagarna, ett hemma och ett i sommarhagen, men jag hade gärna haft ett till. Våra pojkar går ute hela tiden, men stona är inne eftersom vi inte vill ha dem tillsammans.

Våra hästar uppskattar sitt vindskydd väldigt mycket, framförallt som solskydd på sommaren.

Papaya
0

Vi har vindskydd i de två hagarna där det inte finns träd/busskage i samma utsträckning som i de andra. Hästarna använder dem inte särskilt mycket, de har så mycket vinterpäls så de känner inget oavsett väder typ. de går ute året om. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Marija
0

Vi har inte vindskydd i hagen. Dock kan dom stå längs stallväggen där det är lä eller uppe i skogen så dom klarar sig bra ändå :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Ledin
0

Nop har iget men så finns det träd o sten/berg så skydd hittar dom alltid, ultimata skulle ju vara att ha ligghall så dom kan välja helt vad det vill.

Zaphix
0

De har inget vindskydd. Men massa träd och mat. Dessutom är det typ alltid vindstilla i hagen, så de fryser inte. De går dock in på natten.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Repoort
0

Tyvär inte denna vinter. De har haft en stor bra skog att gå in i men den skulle avverkas så vi var tvugna att stängsla om  i höstas- men än har de inte fällt ett träd.

Sommartid har vi ett vindskydd i hagen

[chriistina]
0

Nej, här finns inte vindskydd i någon hage. Varken sommar eller vinter. Men blir det riktigt dåligt väder får de gå in. Dock vill de oftast vara ute även om det blåser och regnar.

joooossan
0

Mina går ju på lösdrift så ja, jag har vindskydd till mina pollar och det uppskattas! Det är ju lite periodvist men visst står de där! :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

AusaBausa
0

Har lösdrift så dem har vindskydd…

Primee
0

Nej det har vi inte. Hagen består utav 1/3 öppen mark, 1/3 gles "skog" och 1/3 tät skog, så de knatar in under träden vid ruskväder.

J-Parnebo
0

nej, min häst har två täcken på sig,  men om jag är där på kvällen och det är lerigt och regnar och är kallt så tar jag in hästarna.
min ponny går på lösdrift så han har ju självklart vindskydd`^^

Marrsson
0

Min går på lösdrift så han väljer själv:)

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Alex
0

Nej, men finns träd i hagen. Men vintertid ser jag ingen anledning till att ha vindskydd till min tjej, sommartid däremot, mot solen och insekterna, så skulle säkert ett sånt komma till användning…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

Våra går på lösdrift.

Cilla89a
0

nej, men dem har så gott som fri tillgång på hö.
sen står dem inne 16-07.30 vintertid. men dem går ute längre och längre nu ju ljusare det blir på eftermiddagarna, och kommer ut allt tidigare..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Cilla89a
0

ska tilläggas att dem kommer in tidigare vid blåst och spöregn, men inte kyla, det överlever dem ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Tusen
0

Våra har skog som de går i och dessutom ligger hagarna så till att det sällan eller aldrig blåser där. Sommarhagen däremot har stora öppna ytor men även en mindre skogsdunge att söka skydd under mot framförallt solen.

bebbe
0

Mina har oxå fri tillgång på foder, men tycker ändå att det är en konstig lag, se inlägg #6

mallan-nog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#24 men de har vindskydd oxå…

De växlar hage mellan natt och dag. På nätterna går de i den mindre hagen med vindskydd (& mkt skog) & på dagarna går de i en strööe hage som har ännu mera träd.

Stallhästarna har tyvärr inget vindskydd, men de har en liten skogsdunge och vägen upp mot grinden är omringar av skog och en stor vägg där det mkt sällan blåser.

Bild på vindskyddet (målat nu) i lilla vinterhagen.

[Teddy]
0

Ni som skriver att ni inte har vindskdd, ni har väl hästarna inne nattetid?
Det finns faktiskt bestämmelser om sådant här.

Tusen
0

#27 Tycker det verkar vara så (på inläggen här) att de som saknar vindskydd i hagen har dessa stallade på natten.

Alex
0

#27 Ja jag har min häst uppstallad. :)

Men jag måste ju säga att jag tycker lagen borde göras om lite när det gäller vissa raser, i alla fall islandshästar. Där borde det vara lag på vindskydd (sol- och insektsskydd) sommartid istället… Har nog aldrig sett en islandshäst som gått in i ett vindskydd när det vart dåligt väder vintertid.

Sommartid dock vet jag flera som går på lösdrift som vänder på dygnet. De står alltså i vindskyddet/ligghallen på dagtid och är ute under nätterna. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Teddy]
0

Jag åker ibland förbi ett islandsställe och där står alltid hästarna och trängs i lösdriften. Sommar som vinter.

Alex
0

#30 De kanske får mat där?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Teddy]
0

Nej de äter ensilage i en ställning ute i hagen.

Alex
0

Ja okej, det är aldrig något jag har varit med om i alla fall.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bebbe
0

#27 det är väl klart att hästarna som inte har vindskydd är inne i stallet på natten.

attika
0

Nej vi har inget vindskydd till hästarna i vinterhagen, dom går i en kanonfin skogshage med mycket träd. Däremot har vi ett vindskydd i sommarhagen där dom går ute dygnet runt från maj-sept. I vindskyddet går eksemhästen in när knotten kommer morgon och kväll.

jsca
0

Nej jag har ignet vindskydd i min häst's hage. Hon har skönt täcke och mat istället. och kommer ut på förmiddagen och in tidig kväll :) och i sommarhagen finns det träd soom hon kan skydda sig från solen :)

Saiop
0

Jag har ett medelstort vindskydd i min ena hage där det inte är så mkt träd. Där brukar dom stå alla tre när det är rugg väder. Sedan i min andra hage som är en väldigt stor tät skog har jag inte vindskydd. Men när dom går i skogen och det regnar är dom knappt blöta för att skogen är så tät.

mazze
0

Vi har vindskydd/lösdrift i våran stora hage, som även har en skogsdel som skyddar mkt bra. Våra hästar är inne nattetid fram till det blir varmare. När det regnade mycket förut användes lösdriften flitigt, fast nu när det är kallt och har snöat har de inte använt den så mkt.