Fundering kring foderanalys
Jag fick en liten fundering ang. foderanalyser..
Säg att jag har hö i balar och vill skicka iväg det på analys. Behöver jag inte skicka iväg prover från alla balar då? Det kan väl skilja sig från bale till bale, eller?
Och, jag har mina hästar på lösdrift. Då kan jag väl inte göra upp en foderstart eller? Eftersom jag inte vet riktigt hur mycket de äter och så? Jag har verkligen noll koll på detta :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Du behöver inte ta prov från alla balar, men gärna lite från 5-10 stycken..
Eftersom dem går på lösdrift går det ju inte göra en exakt, men man har ju ett litet hum om vad dem proppar i sig + att man har koll på vad det är för värden i höet, och miniralvärden..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
du ska ta prov av olika lager brukar jag höra, allså botten (ett par st av varje lager) lagret sen lite mitt o högst upp, tar man ensilage ska man ta av varje skörd allså 1,2,3 osv skörd, då från ett par st, men sen har jag funderat på detta oxå lite själv :) ensilage dessa jag har hört att man ska ta innefrån o sen lite nypor längs med? då undrar jag varför balen är ju den samma.

Vi har enselagebalar, fri tillgång i hagarna. Dock inte jag som äger dom, utan stallägaren. Hur ska man kunna ta i mitten då? Dela på hela balen? :S
Josefinejumpforjoy.blogg.se

#3 du kan frysa in provet och sen när balen nästan är slut så tar du lite till..
vi har hö på rundbal och tar c:a 1,½ vecka för hästarna att äta upp och när jag tar analys tar hag från 3-4 stycken, och fryser in tills vi öppnat en ny bal o.s.v
Medarbetare på Dressyr.ifokus