Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 1392 ggr
mazze
0

Arg o ledsen...

Var iväg på hoppträning igår (inte jag som red). Bus tyckte att hindrena var läskiga o ville inte hoppa. Hon kom över ibland efter mkt om o men. Efter ett tag så tyckte hon tydligen att man kunde använda pisken rätt så friskt!  Gissa om det då var någon på läktaren som reste sig upp o sa några väl valda, kommer inte ihåg ordagrant:

SLUTA SLÅ HENNE! HON BLIR INTE BÄTTRE FÖR ATT NI SLÅR HENNE! mm. Alltså fattar inte att jag gjorde detta då jag oftast har lite problem att tala inför folk, men det var min bebis hon gav sig på!

Hur sjutton kan man bete sig så som tränare, dom borde väl ändå veta bättre! Jag som dessutom talade om för henne hur läget var med henne. Hon hade precis fått tillbaka självförtroendet, hoppas bara att inte det är förstört! Hon borde väl ändå ha kommit på något som gjorde det lättare för henne.

Jag är arg på tränaren o ledsen för att min älskling blev utsatt för detta!

Peppe
0

men var det din häst? eller har du precis sålt den?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

mazze
0

Det är min häst. Jag gillar ju själv inte att hoppa så mkt så har fått hjälp av en i mitt stall. Det har gått hur bra som helst med hoppningen fram tills igår. Hon blev så oerhört stressad så hon var dyngsur efter en halvtimme annars så är hon knappt varm efter ett hopp-pass. Om hon bara hade försökt på ett annat vis så hon hade fått kolla på det o kommit i trav i början så tror jag att det hade haft en annan utgångspunkt. Hon har ju som sagt haft dåligt självförtroende innan han började hoppa henne, talade även om det för tränaren innan dom började att hoppa.

Faxlin
0

Men vad hemskt att se någon slå sin egen häst. Jag hade nog gått ut och tagit spöt och spöat tränaren jag.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ja, jag med. Den människan hade iaf inte fått sitta mer på min häst. bättre att du övervinner rädslan och försöker hoppa själv. Du behöver väl inte hoppa så högt?

MiaMaria
0

Va det tränaren eller ryttaren som slog henne?? Lika tragiskt i vilket fall, men bara undrade. Hoppas det går bra med själförtroendet! Skulle själv oxå blivit arg! Det räcker med tillrättavisning med spöt (om man ens behöver använda det..) inte slå friskt!!

E_hjo
0

Men… Så kan man ju inte göra! Stackars din häst å dumma, dumma tränare!

Anna Johansson
0

Å vad arg jag blir! hade rivit av ryttaren och tagit hem hästen.

susse
0

Jag håller med #3

mazze
0

Jag klandrar inte ryttaren då han bara är tonåring o gjorde som hon sa men han var jätteglad o lättad att jag sa ifrån.. Hon ville ju att han skulle gå på henne ännu mera. Ryttaren har aldrig ens använt spöet på henne tidigare.

Eve
0

usch, vad tråkigt när det blir så. Man tycker ju att någon som kallar sig tränare ska ha bättre metoder än så och ha förståelse för hur en häst tänker…

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Peppe
0

vad är det för tränare? eller var kommer hon ifrån? (vart hon undervisar, så inte risken finns att man hamnar på en lektion för henne)

MiaMaria
0

Satt och kikade på en träning en gång när jag va på praktik och det va nån tränare som hyrde in sig i ridhuset. När inte hästarna hoppade så dängde hon till dom i rumpan med en bom… inte heller bra metod…

Peppe
0

men gud så kan man ju inte göra! min tränare berättade om en som är inackorderad i hennes stall, hon har en c-ponny som hon tränade hoppning med för en cp-tränare förr. ryttaren va lite osäker så hästen vägrade och då tog tränaren upp grus och slängde på hästen så den skenade som en tok och efter det är ryttaren skiträdd. hon grät varje gång hon gick över en bom på marken. nu har min tränare hjälpt henne i 1 år ungefär och dom hoppar hinder på 130 utan problem och ryttaren är inte osäker längre.

mazze
0

Hon heter Hanna kommer inte ihåg efternamnet. Tränar varannan onsd på Vilsta o varannan på Nyby i Esklilstuna. Hon jobbar väl för Louise Haaga som jag förstod det.  Finns mer info på www.eskilstunaortens-rf.se

NinaToy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja det finns många dåliga tränare, jag vet en som tränar en 8-åring (ryttare) på sina tre B-ponnyer, 8-åringen hoppar av och slår hästen från marken om hästen stannar, och tränaren låter henne göra det och slår den tillochmed själv… Min tränare lägger nivån på varje hästs kunskap också får hästen hoppa där tills den känner sig säker. Om en säker häst stannar och tramsar så får man lov att slå till den EN gång om den tvärnitar, om den springer sidan om så ska man backa den… Fast jag har ju inte de problemen för min häst stannar aldrig. ;)

Peppe
0

min tränare ser efter hur hästen vägrar. ibland kommer dom ju helt tokfel, och oftast är det ryttarens fel och då kan man ju inte bestraffa hästen och sen händer det ju att hästen bara är tjurig och envis. hennes metod har funkat super på peppe. för ett år sen vägrade han gå över en bom på marken där det inte ens fanns hinderstöd på sidorna, i somras hoppade i 105 och han bjöd själv :)

NinaToy
0

#16# Ja precis. :) Men min tränare är Internationell Hoppdomare så hon är superduktig! :)