Hö vs hösilage
Jag är nybörjare på det här med foder och har en liten fråga. Vad är skillnaden på hö och hösilage. (förutom att det ena är torrt och det andra blött). Men varför ska man välja det ena framför det andra? Vilket är dyrast?

jag kan tyvär inte svara på din fråga. jag har hö till min shettis. hon har alltid haft det. de 2 andra hästarna i stallet blev superlösa i magen av dåligt hösilage.

Här i norr där jag bor så blir det billigare att köpa hösilage. Jag köper en stor rulle på 550 kg för 200:- Vilket blir ca 35 öre för ett kilo. Hö köper jag för ca 1,50 :- per kilo.
Man fodrar mer fler antal kilon med hösilage men det blir ändå billigare och min häst tycker att det är godare. Men jag fodrar bara med hösilage under vintermånaderna då det är kallt för annars hinner han inte äta upp allt innan det blir förstört.
precis som jag känner. lite svårt med hösilage på sommaren då det blir dåligt.. börjar mögla.. men på vintern funkar det då det fryser ihop lite, men det är lite jobbigt att få loss det. men en bal i hagen funkar super på vintern

#2 hur länge varar ensilagebalarna på vintern då?
har funderignar på att skaffa hem ngr balar, men frågan är om man vågar ta dessa stora. är rädd att det blir dåligt.

Det beror på hur dom står och om det är kallt ute och ts-halten.
men vi har våra storbalar i fyrkantsbal så vi öppnar bara en sida. Dom står sig oftast 6-8 dagar ibland längre.

Min äter upp en stor på 10 dagar. Då är den fräsch hela tiden.

vi har inte öppnat nån än men "förra ägaren" säger att dom lugnt håller en vecka. är hög ts i dom
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~