Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 2761 ggr
Scandi
0

Min ridtravare

Första filmen jag visar så var snälla.. ;) det var i lördes.. vi longerade han först med longerhjälp tills han var lång o låg o sen satt jag upp. Och jag har aldrig kännt denna häst så mjuk och fin ngn gång :) Jag har en ovana att ta upp händerna när jag bromsar :S vet om det.. + en lite halvdålig sist. Eli är en piiiiiiiiiiiigg påg på snart 7år.  Han har inte varit riden speciellt länge, sedan våren 07 ungefär påbörjades vintern 06. Blev skadad första gången  vintern 07, sedan i maj 08  och sedan kom jag igång igen i augusti. Han har precis blivit klippt vilket gav ännu mer energi..:/

Har inte tränat för ngn ordentligt sedan jag slutade ridskolan för ett par år sedan så jag har nog en del ovanor..

Tänkte bara att jag skulle visa, för denna dagen var jag verkligen nöjd med honom, han har inte gått så bra ngn gång som han gjorde då.

http://zinck.zoomin.se/P1700548?scr=12a7fb8f

[Zkold]
0

Fint ju!Skrattande

Marrsson
0

Det ser ju trevligt ut :) Med tanke på förutsättningarna så ser han ju jättefin ut! Tänk så snygg han kommer bli sen när de är mer muskler och han orkar sätta under sig och länga på steget! =) Fortsätt uppdatera med filmer framöver!

Hoppas att han håller sig hel och fin under året! Lycka till!

Mvh Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

tezzie
0

Jag tycker att han ser jättefin ut =)

Grattis till en tjusig häst :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Scandi
0

´Tack så mkt  :) jag behöver lite uppmuntran! :)

Pheobe
0

Får man ge tips?

När han söker sej framåt och sänker ryggen skulle det vara bättre om du gav efter på tygeln istället för att plocka upp honom igen som du gör. Låt honom fixa sin egen form. Det är jobbigt för en unghäst att arbeta i form. Man ser att han vill men det ser ut som om du tror att han ska gå iväg med dej om du ger efter mer. Ge efter mer, så får du fram honom bättre och han kommer i en finare form.

Fin häst!

Pheobe
0

Tittat på filmen igen. Titta vart du rider… titta inte på hästen, det hjälper inte =) Då han verkar väldigt pigg, framåt och inte förstår riktigt skulle jag träna halvhalter, mkt halvhalter för att få en jämnare övergång. Även halvhalter i skritt eftersom han verkar ha brott där också. Typisk unghäst.

Glöm heller inte att rida pålle på långa tyglar ibland… Himla fint ekipage

Scandi
0

Ja det får man:) jag vet allt det där men när jag sitter på så glöms det bort på ngt vis :/

Pheobe
0

#7 Det är bara att fundera så fort man satt sej på ryggen, vad skulle jag nu träna- just det, upp med ögonen… få hästen att inte rusa och i detta fallet försök att inte tjata att han ska stå still, då blir det bara att han rusar runt. Lär honom inte bak och framdelsvändingar innan han kan stå still för varje gång du ska ha honom att stå still tror han att han ska fara runt.

Scandi
0

tack för tipsen. försöker tänka på det..tränar både på halvhalter och halter och halterna går faktiskt bättre för var dag. men ska försöka få fatt i en tränare..har ev en på g.

lisette
0

jag tycker du har alldeles för långa tyglar, dina händer hamnar i magen på flera ställen när du håller in honom.

ROLIGT att se att du ÄNTLIGEN fått igång honom, så mycket problem du haft med eli! =)

Scandi
0

det är nog också en ovana jag har.. tyvärr! men jag gillar att rida på halvlånga tyglar.. förkser korta men rätt som det är så är d långa igen :P jaaaaaaaaa det är riktigt skönt :) skönt med lite feedback..

Thorsson
0

åhhh scandi, han är ju urtjusig! =) pigg och fin form! :D Beröm ska du verkligen ha, jättefint jobb! =) Har med en ovana att höjja händerna när jag bromsar i ridningen, brukar dock tänka lågt, både för formen och händerna ^^ Hjälper :)

Får man fråga hur du har tränat honom?

Scandi
0

#12 åh tack :)  hur jag har tränat honom..hm.. i början att han skulle svänga/stanna/ gå dit jag ville och det övas det fortfarande på.. att stå still när man hoppade upp och av och fram till i i december så bockade han och sparkade ut när han tyckte det skulle gå fortare.men det är borta nu, händer i mellan åt i galoppen  när han tycker det är kul :)

första gången jag var på bomträningen tyckte tränaren att han var hemsk (i nov/dec) och en riktigt jävel som tog komandot över mig..och att jag nog fick ta alla hjälp jag kunde få för att han var en riktigt svår häst.. efter det gav jag mig f*n på att det  är jag som bestämmer! Och det verkar ha fungerat för sen jag kom till baka från semsestern som var i december var första gången jag kände att vi riktigt samarbetade och att han tyckte det var roligt! :) Andra och tredje träningen tyckte hon se väldig skillnad och att han var duktig.

den senaste tiden har ´varit att få fram honom så att han inte hamnar i passgång.. väntat med galoppen så det började vi ordentligt med för någon månad sedan..även fått order om att han MÅSTE gå i form för att han ska hålla och inte få fler skador..inte helt lätt..:S har övat på att få honom lösgjord och lång/låg.  volter, åttavolter, snett igenom i hela ridhuset (en egen övning jag hittat på), öppna, sluta, förvånd sluta, galoppfattingar, övergångar, halvhalt, halt, skänkelvikning och lite framdelsvändningar. Senaste tiden även varit med på bomträningar med honom och ridit mkt över bommar hemma, både i galopp,trav o skritt. Hoppat små hinder, en annan som hoppat upp till 90 cm med honom och hoppat studs för att stärka bakkärran på honom.

Det är bara på senaste tiden som man börjat ana resultat av allt hårt jobb..  har varit mkt tårar och sömnlösa nätter pga av denna hästen kan jag tala om såååå det är skänt när man äntligen börjar se lite resultat!

Thorsson
0

#13. okey =) Men än en gång, så himla fin han blivit. Vad duktig du har varit! :) Förstår att det är skönt för dig och se resultat, hoppas det fortsätter att gå framåt! Lycka till :)

Blir rätt tungt för mig med, lord är rätt duktig på att skada sig, och ibland är han så tjurig att ha och göra med att man bara vill ge upp. Men då får man ta nya friska tag och nu går han äntligen i lågform och blir riktigt fin! :)

Scandi
0

Putt! #14 hur går det för dig o lord??

Thorsson
0

#15. Tycker han börjar se jättefin ut nu, eller finare iaf =) Men det bästa av allt är att formen sitter i skritten nu, vi skrittar endast med så. :) Mycket dressyr, longering över bommar klättring, mycket voltarbete, ställningar. Börjar bli så mjuk fortare nu, helt underbart! :D Hoppas på att sätta skor på honom snart igen, så vi kan börja trava när han musklat sig lite till. Han vill inte direkt trava på grusplanen, men har en gräsplan lite längre bort. :)

Idag kom vi ut i skogen efter att isen har smält och allt, han blev jätteglad och tog tillfället att ta galoppen där marken var mjukare ^^,