Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1076 ggr
lisette
0

använda halstäcke när?

när använder ni halstäcke?

regnigt? blåsigt? snöigt? under en viss temperatur?

mazze
0

Just nu när Bus har en hel del med päls så får hon ha det vid kallt kombinerat med regn/snö.

Annars (när hon är klippt) går hon med halstäcke i princip alltid vid minusgrader.

Smex
0

Hästar fryser inte om sina halsar. Men nog använder jag halstäcke, men det är bara för att jag har en vit häst och är väldigt laaaat =P

Maliiin
0

Vid regn, snö å blåst!

tezzie
0

Folly fick ha det när hon var rakad och det var riktigt kallt, annars klarade hon sig med bara ett täcke!

*** Kärleken övervinner allt ***

fridak
0

jag har inget halstäcke. har ett täcke med halvhals som används när de andra är blöta. roger är rakad på halsen men där verkar de alltid hålla värmen så han behöver nog inget. vi har inte så mycket till vinter här heller. förra vintern gick det nog bara under nollan på nätterna om ens då.

Repoort
0

Jag har aldrig använt halstäcke på någon av mina hästar, har alrig ansett att det behövts för oss trots att vi bor i norr och har ner mot -25 stundvis

thilda-
0

då det är kallt och snöigt har luddan halstäcket på sig har jag märkt haha :) inte jag som släpper ut. men det dagar det har varit sånt där väder så har jag hittat henne med halsdelen på fast jag har lagt det åt sidan :P

Peppe
0

när det är riktigt kallt, snöigt eller blåser

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

pippa__
0

Har aldrig använt hals trots att min häst är klippt.. :/

lisette
0

tycker det är ganska spännande att se att vissa hästar går med halstäcke ena dagen och nästa dag är det exakt samma väder och då används inte halstäcket.

Royalz
0

om man använder halstäcke för mkt så kan det skava av manen!

pippa__
0

#10 Mmm ;)

[chriistina]
0

Hollys tjockaste vintertäcke finns där ett halstäcke till. Så när hon har det så har hon halstäcke. Inte som jag som köpt det då, eller bestämmer vilket täcke hon ska ha. Men det är rätt snyggt med halstäcket till ;) Så det kan nog vara en andlening.

Peppe
0

#10 kan bero på att man trodde vädret skulle se annorlunda ut senare på dagen så man la på det, men sen blev det varmare än man trodde, och då tar man inte på halsen dagen efter om vädret ser likadant ut. eller tvärt om. =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Stallmima
0

Har aldrig använt halstäcke och kommer aldrig att göra det. Däremot gillar jag "höghalsade" täcken. Det skaver inte på manken.

joooossan
0

Jag använder inte helhalsade täcken, både Dite och Stjärnfall har dock halvhals. De ligger över manken, trivs helt enkelt med dom :)

Jag har oxå hört att man inte behöver använda helslsade täcken, kommer däremot inte ihåg exakt varför. Att de inte fryser där? Vet inte. Något jag har hört iallafall..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Primee
0

Har ett fast halstäcke på tjockaste vintertäcken som åker på vid ca -15 grader. Anledning : det satt fast på täcket jag ville ha ;)

Har oxå en fleecefodrad avtagbar hals som jag sätter på när det regnar/snöar MKT, då pålle har en förmåga att lyckas bli blöt ner över bogen oavsett täckesmodell..

Tusen
0

Har embart halstäcke då hästen är nyklippt på vintern då det är kallt. Då hästen vant sig efter ett par veckor vid att vara hårlös på halsen, åker halstäcket av igen.
Skulle inte tro att de fryser så mycket om halsen (som vi).

hestellen
0

Har ett superbra vår/höst täcke med hals, tyvärr är det fast hals på det, så det går inte ta bort. Men när det är regnigt o ruskväder har hon halsen är det soligt o fint viker jag "in" halsen eller vad man ska säga. Funkar jättebra på det!

Sen har jag ett tjockt vintertäcke med hals, det är tyvärr inte så bra o vika in så det har hon halsen jämt på. Men när hon har det är det ju så kallt att det inte gör nåt. Men det är ju mestadels för om de skulle va "snöstorm" o så som jag köpte täcket, men hon bryr sig inte om hon har hals på iaf, hon är likaglad för det!:D

Är det fint väder o så har hon halslösa täcken så hon kan sola pälsen^^

Smex
0

Som sagt, hästar fryser INTE om sina halsar.

det är som benen. Det är så mycket fettlager i halsen så det behövs inte halstäcke.

Men jag använder det endast för att jag har en vit häst och är välidgt lat med att tvätta honom =P

Tusen
0

#20 Lite kul att du skriver det, för det tror jag med. Trots detta är våra hästar väldigt frusna då de är nyklippta. Med både täcke och halstäcke verkar de dock kunna hålla värmen bättre än då de går med enbart halstäcke (Innan de vant sig)