Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2843 ggr
tezzie
0

Rädda eller slakta?

Det blev ju lite diskussion i en tråd om huruvida man ska "rädda" alla hästar eller inte från slakt.
Det förekommer ju en hel del annonser där säljaren hotar med avlivning om inte hästen säljs inom en viss tid, oftast är dessa annonser på varmblod.

Vilken är din åsikt här?

Kan/ska/bör man rädda alla hästar, hur många chanser är man värd?
Finns det fall där du tycker att man ska låta hästen somna in istället för att säljas vidare?

Håll denna diskussion på en saklig nivå, även om våra åsikter inte är desamma!

*** Kärleken övervinner allt ***

Peppe
0

Efter att ha sett vad jag såg igår är jag helt åt det hållet att man inte ska vara rädd för att avliva. Den hästen kommer aldrig blir frisk igen, han kommer aldrig slippa från helvetet. Jag hoppas innerligt att han tas bort. idag.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tezzie
0

Då kanske jag ska komma med min åsikt :)

Alla hästar är värda en andra chans!

Men en häst som har uppenbarliga och stora lynnesproblem (rent av farliga) och som kommer att sluta som en vandringspokal tycker inte jag ska säljas vidare, då föredrar jag avlivning. Jag ser heller ingen som helst anledning till att annonsera ut en häst på 30 år (det fanns ngn sådan annons här i en tråd för en tid sedan). Det tycker jag är att lägga över det jobbiga beslutet om en avlivning på en ny ägare.

Det är några av mina åsikter…

#1 Vad har du sett igår?

Peppe
0

#2 sånt man bara ser på TV… vi trodde alla att hästen skulle dö där i boxen. Veterinären säger att han har fång, antagligen belastningsfång pga vanvården. oss veterligen har han inte träffat hovslagaren sen semestern i somras…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hagelberg
0

Alla hästar / djur är värda en chans men då ska det vara en RIKTIG chans och inte någon som "räddar" dem men inte kan ta hand om dem. Min erfarenhet är att det många gånger är bättre att avliva djur som "kommit fel" än att de ska stimma runt. Själv känner jag att man måste tänka på människorna oxå. Det finns många med stort hjärta och som tror att de gör en god gärning men de kanske skulle ha en helt okomplicerad häst och göra den hästen lycklig istället.

tantnett
0

Eftersom att jag har jobbat med ca 25 st "hopplösa farliga" hästar med mycket positiva resultat så vet jag att det finns hopp för vissa.

Men därmed säger jag inte att alla kan och skall räddas. Slaktbilen kan i vissa fall vara humanast.

Viktigt är att det är RÄTT människor som avgör hästarnas öden. Det finns alltför många som ger sig ut för att vara hästkunniga samt även denna växande skaran "hästpratare". Jag ryser!

Men handen på hjärtat samtliga! Kan inte ALLA hästar bli farliga? om dom vistas bland fel människor, behandlas illa, ej hanteras, m.m.

Vad är sen skillnaden på en våryr unghingst som ännu ej lärt sig eller vill förstå vem som bestämmer av honom eller människan? Kan inte han vara livsfarlig? Likaväl som en stackare som misshandlats eller missförståtts?

Bägge fallen kräver ju en kunnig fast hand, samt ett oändligt tålamod.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Marrsson
0

#5 håller helt med dig, du tog orden ur munnen på mig och formulerade de på ett bra sätt :)

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

chik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tantnett. håller med det du säger.

Mina två hästar kommer att avlivas när jag inte kan ha dom mer.

Litar inte på folk,Många har gott hjärta men det räker oftas inte till. O min flickor är väldigt botskämda, Enligt hästkuniga.Men det är mina kompisar o vi gör allt i hopp o det är inte bara jag som bestämer utan dom bestämer lika mycke..

Man tycker ju att man är bäst med sina barn djur. o jag har väldigt bestämda åsikter om mina djur o barn.Hundarna skall ha hjärngym o motion.o vistas inne med fri tillgång till vatten o mat

Hästarna är lika mycke ute som inne fri tillgång till stråfoder o vatten hovvård o en borstning o hjärngym..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Ledin
0

Friskta djur gäller väl alla tycker jag ska ha en chans till ett bra liv. Sen är ju det olika vad man anser frisk. Ett djur kan ju visa sig arg men det kan bero på fel hantering/skötsel/uppfostran. Gäller väl att gissa sig fram om den går att ändra den lr inte o vad som krävs osv om man vill ha en lynnes fel djur. Har ju haft både hästar,katter,hundar med stora problem alla utan en fjording vart nromala. Hon vart utdömd när hon skadade vetrinären mååååååånga årsen inte min häst men jag bode typ i stallet  :). Så nej alla kan man inte rädda det e väl mitt svar.

Zabbio
0

Kan man hita en bra köpare, så varför inte? Men om det gäller att sälja vidare till första bästa eller slakta, så väljer jag slakt, helt klart. Och man ska inte köpa en häst man inte vill ha och inte kommer att trivas med, bara för att rädda den. Döda hästar lider inte.

Det finns så många ''bra'' hästar, så varför lägga energi och eventuellt utsätta sig för fara för de som har problem? Jag kan förstå om man har fäst sig vid individen och inte vill ge upp, men att försöka få en häst med problem att bli en bra människohäst bara för att.. det känns faktiskt väldigt onödigt med tanke på hur många hästar utan problem som kan ha nytta av ett gott hem. Och själva rehabiliteringen i sig av en häst med problem kan ju vara väldigt stressande, bara för att den inte är trygg med folk.

Sen säger jg inte att någon häst förtjänar att dö (utom de som mår så dåligt att döden kommer som en lättnad) men att det fins så många bra hästar att man kanske borde satsa på dem istället, och att det kan vara mkt humanare att avliva en häst än att låta den bli en vandringspokal.

Men alla är olika, och en del människor gillar utmaningen med just problemhästar. Fast jag klandrar ingen som hellre slaktar än säljer, speciellt hästar som inte har något marknadsvärde (triangelmärkta hästar eller travare till exempel; jag älskar ju min pojk, men hur många som ens vill köpa en oskolad travare kommer behålla den till slutet, hur många klarar egentligen av en travare från banan av de som är sekulanter, och hur många köper en bara för att de är billiga och snälla utan att förstå hur pigga ochlättstressade de kan vara, hur många är slakttransports män i förklädnad? Osv.)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Alex
0

Som de flesta andra säger, tycker jag det beror mycket på individen, vad som hänt tidigare i livet, och köparen. Har hästen problem, haft ett dåligt liv, många olika ägare och hem eller så, så kan nog slakt vara bättre än att låta hästen flytta igen och utsätta den för mer stress. Visst, många av hästarna kan säkert bli bättre efter mycket kärlek och jobb hos rätt person. Men frågan är om det är värt det?

Hur länge är det värt att låta en häst lida för att sen eventuellt må bra? Och då pratar jag psykiskt lidande.

Allt går inte alltid att träna bort, tyvärr. En del hästar har ju såren satt sig så extremt djupt på att det inte är mycket att göra. Och en illa behandlad häst tycker jag bör bli 100% trygg och må 100% bra om den ska fortsätta hållas vid liv. Annars tycker jag bara det är elakt och egoistiskt av människan.

Jag vet att de finns inom hundvärlden, så säkert inom hästvärlden också. De som anser att alla kan räddas, alla kan bli/må bättre. Oavsett historia eller problem. Att de som väljer avlivning före omplacering bara är rädda att nån annan ska lyckas bättre. Tycker det är tragiskt ärligt talat. För tror man så hårt på det, ja då har man inte sett mycket…

Sen, handlar det om en frisk häst som ska slaktas om den inte blir såld, ja då är det väl bara att hoppas på att nån vill ha den. Om den då självklart får ett bra hem, och att nån köper den just för att man vill ha den hästen, inte för att rädda den från slakt!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

QALM
0

Mitt hjärta gråter när jag ser annonser på hästar över 23år. Varför inte låta hästen somna i en miljö den känner igen? Nej ut med den på marknaden och skulle den nu bli såld så ska den komma till främmande männsiskor med nya rutiner och en ny flock. Hur lätt är det för en gammal häst? Det slutar oftast med att hästen inte blir så gammal på nya stället för den orkar inte ta in allt nytt.

Däremot att avliva en häst för den är" folkilsken" är helt fel. Till 95% är det människans fel att hästen uppför sig illa. Det går oftast att lära om hästar med ledarskapsträning så att dom blir lugna och harmoniska. Jag har tappat räkningen på hur många hästar jag har fått hit som andra inte vågat ta hand om för att dom enligt ägaren varit farliga och ska avlivas. Jag har aldrig behövt avliva någon för att det inte gått att få dom harmoniska och trevliga.

Alex
0

#11 Där håller jag med dig om gamla hästar. Helt klart bättre att låta de somna där de känner sig hemma och mår bra.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

#11# Har bara orkat läsa dom sista svaren. Men vill bara fråga en sak. Min gamling är ju 24 år och är iofs sjuk nu men om han överlever. Tänk om jag måste flytta honom till ett annat stall för att jag själv säljer gården. Vet att han är speciell och det tar lång tid att acklimaticera sig. Skulle du hellre avliva en frisk häst fast den är gammal och ändå inte märks av att han är gammal än att låta den få flytta med till ett annat stall?

För ni pratar om att hästen måste känna 100% trygghet osv. Ni som har hästar äger ju inte stall allihop och för en häst är ju en flytt samma sak som att byta ägare nästan. Skulle alla ni avliva era hästar bara för att ni flyttar då eller?

Alex
0

#13 Jag pratade om hästar som haft det svårt innan, blivit vanvårdade eller liknande och fått men av det.

Men ja, hade jag tagit beslutet om Gobban hade jag nog valt att avliva istället för att sälja i ett sånt läge. Han har ju haft en del problem nu det sista också, och tar det lång tid för honom att acklimatisera sig så är det ju inte säkert att han hinner det innan det är för sent ändå. Så ja, i vissa lägen skulle jag kunna avliva en frisk häst.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hagelberg
0

#13 Jag köpte en gammal häst, 21 år. Hon blev lite deppig första halvåret, tappade vikt och "märkets" inte. Sen repade hon sig, la på sig, är pigg och glad. Nu är hon 24 år och väntar sitt nittonde föl, andra fölet hon får hos mig.

Visst går det att flytta gamla hästar och flyttar du med så tror jag din gamlig känner trygghet.

gejsa
0

#14# Jag skrev flytta hästen till annat stall är ju nästan som att sälja. Inte säljer jag gobban.

Ledin
0

#13 bra sagt jag tycker inte att ålder sak spela någon roll, är den piggelin o allt e okey så tycker jag den är värdigt att göra även nån annan person glad, om man nu inte kan ha kvar den villsäga. Allt häger ju på det där "hemmet är viktigare än priset". Jag är trött på att folk säljer en gammlig för att få en slant bättre ha ett foderkontrakt o hålla det stenhårt isf.

Alex
0

#16 Jaha okej, då är jag med. :) Nja, inte riktigt. Det är samma ägare, som hästen (förhoppningsvis) känner sig trygg med. Så bör man väl se till att det är samma eller i alla fall liknande rutiner som hästen är van vid. Då anser jag inte att det är samma sak. Men det kan ju säkert finnas hästar som inte klarar av det heller, och då bör man ju låta bli att flytta hästen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

tantnett
0

#13 Min häst blir 21 och jag har haft honom sen han var fölunge.

Livet blir ju inte alltid som man tänkt sig och jag har flyttat oerhört mycket över hela landet och självklart har "pållen" hängt med.

Förvisso har han nu stått dom senaste tre åren i samma stall och förhoppningsvis stannar vi här.

Men oavsett flyttningar så har jag ju alltid funnits vid hans sida och även om det är omställningar för hästen så har jag ju alltid beaktat detta och låtit honom komma till ro innan jag krävt något av honom. Och framför allt har jag alltid varit noga med att kvarhålla våra rutiner.

Att ni eventuellt flyttar tycker inte jag är "plågsamt" för "gamlingen" Du finns ju fortfarande hos honom och fortsätter ju med era trygga rutiner.

Däremot om du ej skulle kunna behålla honom anser jag det humanast att låta honom få sluta sina dagar hemma på stallbacken.

gejsa
0

#19# Ja, nu vet jag inte hur det kommer att bli med honom. I går var han så svullen att jag trodde skinnet skulle spricka nästan. :(

Men i dag hade det blivit bättre. Men från i går äter han mindre hö men ser ut att gå bättre. Detta är svårt. Han får några dagar på sig till.

Men ev tar min medryttare över honom och han får stå kvar i stallet OM han blir bättre. Vi pratade om det i dag. Fast jag äger honom och bestämmer när/om han ska avlivas senare.

Alex
0

#20 Ja okej, det låter ju vettigt. :) Hoppas det blir bra med honom.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

#21# Ja, det tycker jag också låter bra. Hon skulle räkna på det om hon hade råd med maten och hovslagare till honom. Så länge vi bodde här så slipper hon iaf boxhyran.

lisette
0

nej, jag tycker inte man kan rädda alla hästar.

• alldeles för gamla hästar tycker jag förtjänar att somna in.
  • hästar som är "aggressiva". JA jag vet att det finns folk som kan klara det, men tänk om det är en person som TROR sig fixa av hästen, sedan inte gör det och hästen får säljas igen? nej, då är det bättre den får avsluta sina dagar innan den blir en vandringspokal.

sedan tycker jag att det är ett vågspel. när SKA man avliva sin häst? vet man att hästen inte har ont, eller att den tycker det är ok att gå i en hage som sällskap? då är det kanske ok att ha den som sällskap. men det finns också en massa sällskapshästar.

tezzie
0

Intressant diskussion :)

AnnaBrandell
0

Nej jag tycker inte att man ska rädda alla hästar.

Jag har själv haft en ponny som har varit lite "knepig", för det mesta jättesnäll men han hade nog lite väl nära till sina instinkter. När han blir rädd så blir han JÄTTERÄDD! Och den stackare som är ivägen då får det inte lätt. Körde man så slog han och red man så bockade han. Men i övrigt jättesnäll.
När jag bestämde mig för att gå över från ponnytrav till stortrav hade jag detta dilemma.
Jag var jättenära att ringa till slakteriet då jag kom att tänka på en vän som inte bodde så långt ifrån mig och som jag visste var duktig och hade ett tålamod av guld! Dock hade jag nog inte sålt honom till någon som jag inte kände då man aldrig någonsin kan veta ifall denne talar sanning eller inte.

Som sagt så tycker jag att det trots allt är bättre att låta många hästar som har problem antingen psykiskt eller fysiskt somna in. Ska du sälja så kan du aldrig med 100% säkerhet veta ifall den du säljer hästen till verkligen talar sanning eller om det är någon "hjältewannabe" som tror att h*n klarar av det.

Sen angående gamla travhästar så är det nog även där många gånger bäst att dom får somna in. Då dom aldra flesta travhästar är vana att tränas ordentligt så gott som varje dag så är det FÅ som verkligen trivs med att gå bara som sällskap. Sen så är dom aldra flesta varmblod inte direkt lättfödda och kräver att man stödfodrar med kraftfoder för att dom över huvud taget ska hålla ett någorlunda hull. Hur många finns det egentligen som är villiga att stå och fodra ett varmblod bara för sakens skull? Visst om man har dom som fölmärrar eller liknande, då har dom iaf ett syfte med vardagen.

Nej kan man inte ge dom ett liv med mening då får dom gärna somna in för min del.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

tantnett
0

#25 Hur betedde sig ponnyn efter försäljningen då?

AnnaBrandell
0

#26 Han är som vanligt, dock mycket lugnare efter att ha fått flytta ut på landet från att ha varit installad på en travbana. Han får regelbunden motion och går inte bara i en hage där han bor nu.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Zabbio
0

#13 Det är ju en sak att byta miljö, och en annan att byta miljö, byta rutiner helt och hållet, byta ut matte, kanske byta utrustning, byta träningsmönster m.m., kort sagt byta allt :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Cilla89a
0

Jag tycker det är fullständigt vansinnigt att läsa att folk hellre låter avliva en gammal häst än att låta den flytta till ett nytt stall Foten i munnen

Jag skulle aldrig någonsin få för mig att avliva en fullt frisk gammal häst, för att låta den slippa byta till nytt stall! 

Vi ska ev. flytta tillbaka till stan inom en snar framtid och Japp som är 26 år kommer givetvis följa med.. Inte i hela världen skulle jag avliva honom bara för han är gammal!

Förövrigt tycker jag alla hästar är värda en chans.. Och alla är värda en chans till att bli bättre! Köper man en häst, får man förbereda sig på veterinärkostander! Vet allt förmånga som avlivar istället för att ge hästen en chans, åka till klinik och få problemet utrett! Jag vet många vars hästar nästan varit utdömda, men dem gav sig inte, och nästan alla hästar är idag fullt friska!!
Men sen är det ju från individ till individ.. Men jag tycker ändå alla hästar är värda en chans!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Alex
0

#30 Är väl inte nån som är emot att låta en gammal häst byta stall? Bara sälja. :) Är ju lite skillnad…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Cilla89a
0

#30 Kanske inte här, men jag vet andra som tycker det är bättre att avliva en gammal häst än att låta den byta stall, få nya rutiner m.m.

och sälja tycker jag inte är värre än att låta den byta stall, hittar man en bra köpare så.. hade jag varit tvugnen att välja mellan att avliva Japp eller sälja, så hade jag utan tvekan valt att sälja..

gejsa
0

#28# Kanske inte alls så mycket ovanligt. Byta utrustning ska väl inte bli skillnad på hästens temparment tex. Men å ena sidan är utrustningen bra så följer den väl med den gamla hästen. Den enda skillnaden är att inte matte är med längre. Och vem vet, denna matte kanske inte alls höll på med hästen som nästa skulle göra. Så den kan t o m få det bättre på nya stället. :)

Håller med dig Cilla89!

gejsa
0

#28# Kanske inte alls så mycket ovanligt. Byta utrustning ska väl inte bli skillnad på hästens temparment tex. Om den inte klämmer vill säga. Men å ena sidan är utrustningen bra så följer den väl med den gamla hästen. Den enda skillnaden är att inte matte är med längre. Och vem vet, denna matte kanske inte alls höll på med hästen som nästa skulle göra. Så den kan t o m få det bättre på nya stället. :)

Håller med dig Cilla89!

tantnett
0

#32 Jag förstår dig självklart skall hästen följa med er. Men sälja honom håller jag inte med er i.

Tyvär får man betänka en sak med en häst som är 26 år gammal. Vid flyttningar till helt nya miljöer samt nya ägare och rutiner kan ju gamla hästar vara dåliga på att äta under en lång tid. Viktigt är även att se över deras tandstatus.

Har man otur så kan ju dåliga tänder +foderleda ge hästen smärtsamma kolikanfall.

Jag vill nog inte riskera det på min gamling om han skulle behöva säljas vid aktningsvärd ålder.

Cilla89a
0

#35 men sen, kan man inte bara stirra sig blind på åldern.. kan säga att Japp är varken som en 26 åring varken i huvudet eller kroppsligt! den enda skillnaden är att han får enormt mycket päls vintertid och har tät päls sommartid.. han mår prima ballerina.. även tänderna som är stort beskymmer hos många äldre hästar, tandläkaren har aldrig sett så fina tänder på en så pass gammal häst som Japp..

men det är ju från individ till individ, vissa åldras väldigt snabbt och är gammla vid 18 års ålder, andra lever till dem är 35 och mår prima ballerina in i det sista..

så bara för det står att hästen är 20 eller 25 år i annonsen, behöver inte betyda att hästen är mer död än levande..

sen är det ju upp till varje hästägare att sätta en gräns, man känner ju sin häst, känner man på sig att hästen inte orkar mer, vare sig det handlar om hält- behandling eller ålder, så får man ju se över allternativen om att avliva..

Men det jag vill komma fram till, är att jag tycker det är helt fel att många avlivar utan en vettig grund, utan att gett hästen en chans..

gejsa
0

Håller med dig igen cilla89. Veterinären tittade på hans tänder i torsdags och hon sa att han hade väldigt fina tänder för sin ålder. Så svårt att tugga har inte min 24 åring heller. Han är också pigg i kroppen. Mycket piggare än en 24 åring kanske brukar vara. Blev ju inriden som 15 åring. Stod annars bara i hagen. Så utsliten är han inte heller. Däremot har haft otur båda gångerna nu när han blivit skadad. För han har ju skadat sig i leken i hagen. Inget annat.

tantnett
0

#36 Jo det var bra skrivet.

hestellen
0

Nu är har min ponny aldrig varit elak på nåt sätt, men hon har blivit misshandlad i sitt tidigare liv, o i början när jag hade henne va hon vääldigt tillbakadragen o ställde sig mest i ett hörn i boxen när man kom, o hon tog inte ens emot godis från en del människor!!

Nu har det gått 8 år (i mars) sen hon kom till mig. Det är inte alls samma häst! Det blev skillnad för flera år sen! Hon kan va busig med nya människor (tex om dom ska leda eller hålla i) men hon har aldrig varit elak.

Tack vare henne har jag sett hur en häst kan förändras, o tycker inte man ska avliva en häst bara för att den är "speciell"!! Visst att det är svårt att hitta BRA hem där hästen verkligen får det bra men det gäller ju att vi människor är realistiska o tänker efter vad vi klarar av både kunskap, tid, tålamod mm..

Cindy må vara speciell, en riktig mattegris, o en del säger att hon är så ouppfostrad o så, men en bättre häst kan man inte få! Jag skulle inte byta henne för allt i världen! O jag tror o vet lite också faktiskt, att hästar som varit med om en del, blir så otroligt underbara när man får dom att lita igen! Hästar som är "speciella" är dom jag funkar bäst med, o på nåt konstig sätt litar jag mer på, o faller för dom än "vanliga" hästar.

Jag tror att hästarna skulle få en mycket bättre värld om folk kunde lära sig en gemensam sak: TÅLAMOD!!!

Självklart tycker jag man ska avliva en häst om den är sjuk o aldrig kan bli bra o bara kommer lida i fortsättningen!!

tantnett
0

#39 Underbart att läsa om dig och Cindy.

Ge henne en rejäl mulpuss från mig.

bubbelbubbel
0

nej, alla hästar ska inte räddas, kan inte räddas.
och vad är det som säger att man faktiskt räddar dom?
vissa har det bättre på andra sidan än här.

jag tycker det är bättre att avliva en häst som är en fara för en själv, och på så sätt kanske en fara för sig själv.

visst borde alla få en andra chans, men man får ju se lite till bakgrund och lynne.
men att bli en vandringspokal mår ingen bra av, och riskerar man att hästen blir det, ja då är det bättre den får lämna oss.

linasvovvar
0

Alla hästar kan inte räddas, det tycker jag. Fritz skulle jag ha avlivat om inte dom som har honom nu hade dykt upp. Där vet jag att han får stanna och dom kommer inte klydda med honom. Men hade jag inte hittat detta hemmet för honom så hade han fått somna. Han hade inte mått bra av att flacka rundor. Men det är ju från häst till häst.

CelsiusT
0

Jag tycker att är det någon som har lust, ork och tid och det känns bra för säljaren så visst (jag "räddar" faktiskt min pålle då han skulle avlivas om han inte får en vettig ägare pga hältan).

Men jag tycker samtidigt inte man ska vara rädd för att ta bort ett djur, många gånger kan det vara så mycket mer hjälp för djuret att få vandra vidare än att bli "räddat" till varje pris. Jag tycker det viktigaste är att se till individen och omständigheterna. Finns viljan hos både häst och människa så visst, brister det på ena eller båda planen så är det många gånger bättre att avliva.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Royalz
0

Jag avlivar nog hellre en häst som har varit vanvårdad istäället för att sälja vidare. En sån häst har oftast varit med om så mkt hemskt så det är bättre att låta den somna in.

Det är vad Jag tycker iaf:)

Denna kommentar har tagits bort.