Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3270 ggr
tessa
0

Högiva - kväll?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Det finns kanske fler, liknande trådar i ämnet men då jag undrar kring just mina hästar frågar jag:

Ungefär hur mycket hö - antal kg bör jag räkna med att ge hästarna i kvällsgiva? De kommer att vara ute mellan ca kl. 8.00-20.00 alla dagar, och i hagen ha tillgång till hösilage (bal). Analysen på höet har jag ännu inte sett, men om vi räknar med ett "medelvärde". Eneldo behöver i princip ingen kraft, men Yrla räknar jag med att ge havre + betfor. Mängd vet jag ännu inte.

Yrla är en något svårfödd travare och Eneldo en lättfödd arab. Idag är de inte igång, men kommer förhoppningsvis att få upp flåset under våren… =)

Mvh Tessan

Cilla89a
0

Jag tycker det är viktigt att se till att hästen har ordentligt med mat under natten.. Det är ju runt 12-timmar nattetid hästen står i boxen, och ger man 2-4 kg är det ju uppätit på 2 timmar och sen får hästen stå med tom mage till morgonen.. Jag känner till alltför många sådana fall..
Japp får runt 6 kg på kvällen, brukar vara lite kvar på morgonen..
Brimad får 10 kg på kvällen, men han slukar sitt ;) Ska tilläggas att han är 180 i manken, så det är en stooor herre..
Båda 2 har även alltid en tuss halm i boxen, men det brukar dem aldrig röra..

Men som sagt, så jag hade sett till att hästen har oredtnligt med mat nattetid, och kan du inte ge mycket hö av någon anledning, tex. höga värden, så ge halm..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

tessa
0

#1: Tack för svar! Har Japp också "fri tillgång" till hö/hösilage i hagen?

gejsa
0

Svårt det där med fri tillgång på dagen och inget på natten. Men pröva att ge 5-6 kg på natten. Blir det kvar i boxen får du minska.

Cilla89a
0

#2 så gott som fri tillgång dagtid.. Japp & Brimad går i samma hage.. Brimad skulle också kunna få fri tillgång, problemet är att han är kräsen, så vi har 2 grovfoder, varav det ena som han äter, finns det inte mycket kvar av och grannen har inte så mkt mer att sälja, så jag snålar lite, men han äter lite ändå av det han inte gillar ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

jag tycker det där är lite svårt. jag upplever nämligen att om man ger för mycket så strös det bara ut i boxen. merry får fem kg i hönät nu och det är uppätet på morgonen.

sen får man väl inte glömma att hästarna sover en del på natten med.

Moonick
0

Hej! Jag ger mina två 6 kg i hönät ganska sent på kvällen, runt 00  och ungeför 3 kg när de kommer in vid 6 el 7 på kvällen. Om dom har lite kvar på morgonen så tycker jag inte det gör något för då vet jag att dom inte har varit hungriga :)

i alla fall runt 6 kg skulle nog fungera fint :)
Lycka till!!

mazze
0

Mina får fri tillgång på hö i hagen just nu, de är ute mellan ca 6.30-20/21. Bus får 3-4kg inne över natten, vilket hon äter upp. Min lilla får ca 3 och lämnar säkert 1-1.5kg. De har höet i hösäckar eftersom att den lilla gärna leker med maten annars över hela boxen.

bebbe
0

Mina  har fri tillgång ute på dagen, och sen fyller jag deras hökubbor ordentligt för natten, det brukar vara ca en packad Icakasse kvar på morgonen.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

tessa
0

Jag kommer antagligen ha hönät eller "höbytta" till Yrla, som har en sällsam förmåga att sprida ut sitt hö.. Stallhyran kommer ju att bli saftigare, så det har vi inte råd med =)

Tack för era svar - jag får testa mig fram och se om det lämnas kvar något. Kan ju i sådana fall reglera mängden och korrigera betalning till stallägaren. Funderar på att köpa eget hö, så att jag kan ge mer efter behov…. Dock inte rätt tid att försöka hitta bra hö (till rimlig peng) nu, men finns gör det ju.

Läste någonstans (minns inte var) att någon undersökning har visat att hästarna oftast inte äter under nattimmarna men det är ju ett antal timmar från det att de kommer in, tills de kommer ut - som de är vakna. Kanske inte ständigt hungriga, men de vill ju ha sysselsättning också - nog så viktigt.

tessa
0

När jag ändå har er "på tråden" - hur mycket havre tycker ni att jag kan börja med till Yrla? Får ju testa och se hur/om hon reagerar. I somras fick hon en hel del havre, utan att reagera men då gick de ute dygnet runt,  i sommarvärme…

Stallägaren vill i förväg veta hur mycket jag vill ge henne - sedan behöver jag naturligtvis inte ge henne hela mängden men onödigt att betala extra… ;) köper ju i sådana fall annat foder till henne, men vill först testa med havre.

Royalz
0

Jag ger en fullproppad höpåse med hösilage på kvällen, hur många kg vet jag inte men säkert 10kg+

tessa
0

#11: Det har jag också hittills gjort men det finns alltid kvar hösilage på morgonen… Det känns onödigt, i synnerhet när tösa gärna vill strö ut sitt hö i boxen - men jag får helt enkelt testa mig fram hur mycket hon behöver under natten..

Eneldo är nästan svårare - eftersom han är så otroligt matglad, men också har en hel del mage…. =) Han äter kort och gott det han får, oavsett mängd - men frågan är hur mycket han bör få?

Sedan får jag kolla hur de äter i hagen, med tanke på de andra hästarna, rang osv..

Zabbio
0

Crow får 7-8kg.. han äter inte mer. Just nu får han 5-6 kg.. annars äter han inte upp sitt kraftfoder och då går han inte upp i vikt vilket jag helst ser att han gör nu. Vanligtvis får han 7-8kg och äter upp kraftfodret. Sen har han fri tillgång på halm dygnet runt, och gräs i hagen. Bor i skåne och har stora hagar så där finns nästan alltid gräs av nåt slag, även om det är torrt under vintern ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Royalz
0

#12 min har haft föl vid sidan så därför hon har fått såpass mkt :) Nu när fölis snart är bort så blir det kanske en normalfylld påse bara :)

Royalz
0

#12 min har haft föl vid sidan så därför hon har fått såpass mkt :) Nu när fölis snart är bort så blir det kanske en normalfylld påse bara :)