Förbygel?
hade tänkt att köpa en förbygel till min häst för att hennes sadel inte ligger riktigt stilla, måste lägga den rätt långt bak för att den ska passa, men då glider den lite bakåt mer, o då blir de skav, är de en förbygel jag ska köpa?
Om sadeln inte passar så hjälper det inte med en förbygel om den glider runt.

Hade jag varit du hade jag stället tagit ut en sadelutprovare som kollat på sadeln, den ligger antagligen inte bra på hästen om den glider runt så mycket. Som #1 skriver så hjälper inte en förbygel om den glider runt.
Provat med padd under sadeln?
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Jag hade provat med fårskinnspadd under å om inte det funkar så är det nog dags å se över sadeln. För en förbygel kommer nog inte hjälpa så mkt.
Lycka till!

#1- har haft ute en, de är bara det att ja har en fjording, hon har ingen manke knappt, sadeln ska ju ligga bakom bogbladen, de gör den när de ligger där den ligger nu ;)
2#-Har haft ute en som säger att den ligger bra där den ligger nu, har padd under, bara det att sadeln glider lite bak, hjälper det med förbygel då? finns de förbyglar utan martingal?

Om du har haft ute sadelprovare och sett till så att sadeln ligger bra just nu/där så hade jag faktiskt skaffat mig förbygel/brösta. Det finns utan martingal :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Men finns det inte speciella paddar som gör att sadeln ligger mer still? Eller kanske har drömmt det..
Förbygel förhindrar ju att den åker bak, frågan är hur mycket de åker bak? Det kan ju inte vara så bra om förbygeln ligger och trycker, spänner framme vid bogen..

#5- okej vet inte vart ja ska hitta en utan, ska kika vidare ;)
#6- tror att de finns sånna paddar;)den åker inte bak så mycket bara lite ;)

Okej, värt att testa en då kanske ;)

#6 Jag tänkte oxå på den biten. Men en brösta med en rejäl fårskinnskanal kanske?
Fjordisar är ju en av dem raser som kan bli lite "oformliga" och cylinderformade, inget illa menat om fjordhästar :) Jag har själv tävlat min gamla Fjordhäst i dressyr med fina resultat:) *stolt*
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Tror både Hööks å Börjes t ex har förbygel utan martingal. Om inte annat så brukar den alltid gå att plocka bort=)
Jag har en svart förbygel storlek full te salu om det kan va nåt? Har du för häst?

Ja, en bredbrösta skulle jag tippa var bättre än en förbygel.. Som fördelar ut trycket lite mer :)

#9- ja fjordingar kan, bara dom själva vill :P ska titta vad ja hittar ;)
#10- jag har en fjording,kollade på hööks, men fanns ingen utan martingal :S vet inte va hon skulle ha för storlek men :P va vil du ha för den?
#11- menar du en bredbrösta eller en bred brösta?>< ja är lite trög O.o

#12 Vet inte alls vad en fjording kan ha.. Denna e använd på en irish cob. Å en fjording e ju ganska grov så dt skulle nog kunna gå. Den är endast använd nån gång. Sen såldes pållen.. Så ja en hundring+ frakt. Frakten går väl på 40 kr skulle ja tro. Å där är det löstagbar martingal.

#12 Alltså en bred brösta ;) Så det fördelar trycket :)

#13-okej vart bor du då?
#14- aha okej ;)

I Målilla. Ligger i Hultsfred Kommun, Kalmar Län, Småland=D

Något som jag har hört från många sadelutprovare och sadelmakare är att en sadel på en häst glider alltid, hur väl den passar.
Men som någon annan har skrivit så har Hööks en förbygel med martingal som man kan plocka av hur lätt som helst. Har en själv där ifrån.

#17 Den ska ju endå inte glida så pass mycket bak att den inte längre passar..

#16- aha okej, ja bor i jäla, 2 mil från falköping i västragötaland ;)

Jasså.. Men som sagt jag kan ju skicka den om du är intresserad. Kan maila bild om du har någon mailadress?
Hööks har en med avtagbar martingal, artikelnr. 390152
Sen finns det en resårbrösta, men bara i rosa eller ljusblått, artikelnr. 390011
Hittade en till, artikelnr. 390012
Den var lite bredare, men bara i brunt, artikelnr. 310367
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

#20- malin_rottan@hotmail.com

Jag rekommenderar också en bredare brösta!! Absolut inte en smal förbygel som går både runt halsen och mellan frambenen.. tänk hur det kommer kännas när sadels börjar åka bakåt =(
//Mickan

jag har inte använt något av det men jag tycker att en förbygel ser ut att ligga stadigare än en brösta. desutom har jag nog bara sett bröstor i resår och jag får för mig att de kan ge skav eftersom det blir en hel del rörelser när hästen rör sig. en förbygeln i läder tycker jag känns snällare även om den är tunnare. Men det är bara som jag tycker det ser ut och tänker mig till hur det känns.

#24 Jag har aldrig sett en brösta i resår 

#23-menar du en stor förbygel? eller en brösta?:S

#25 hööks har resårbrösta, bla den som nog mest är till ponny, finns i babyrosa och babyblå. men även claridge house bröstan som finns i brunt och svart.
såg även när jag kikade runt att många förbyglar finns också med resår. skulle jag behöva antingen brösta eller martingal så skulle jag nog leta efter en i läder för att undvika att pälsskav av resår:)

#27- okej, tycker de ser konstigt ut med brösta :S Ser ut som om man vill strypa hästen :S

tycker heller inte om brösta. Men jag har också bara sett i resår och då tycker jag att man inte får riktigt det stöd som man kan kanske få ifrån en förbygel.
Men det är olika för olika smaker.

#29- tycker samma som du!