Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2133 ggr
Lyrik
0

Minimum-giva hö?

Visst är det 1,5 kg hö per 100 kg kroppsvikt? Eller är det 1,2 kg hö per 100 kg kroppsvikt?

Lyrik väger 650 kg. Vill helst ge honom 10 kg hö/dag, helst mer eftersom han har en problemmage som behöver MKT fibrer.

gejsa
0

Minimum är 1.5 kg per 100 kg vikt torrt hö inte hösilage alltså för då blir det mer. Det är väl bara att ge honom över 10 kg då. Jag följer det inte. Jag ger alltid mycket mer än vad som skrivs. Jag ger tex 12 kg torrt hö till gamla häst på 158 cm väger väl ca 525 kg gissar jag på. Det blir ju nästan dubbelt så mycket än vad som rekomenderas.

1111
0

Jag säger som så att det viktiga är att hästen har nog med foder att tugga på för att hålla igång tarmsystemet och olika hästar har lite olika behov…

Hästen kan lika gärna tugga halm för att bara hålla igång systemet än att få för mkt hö om man har problem med det….

/V

Thea
0

Rekommenderad minimigiva grovfoder är 1kg TS/100 kg häst. Det blir 1,2 kg HÖ (ts-halt 84%) /100 kg häst. Har man en annan ts-halt gäller andra siffror. Tycker gott man kan lägga sig en bra bit över rekommenderad giva, precis som de andra skriver.

Sen är det olika från häst till häst. Jag har precis upptäckt att min häst äter inte mer än MAX 11-12 kg HÖ/dygn. Tycker man ska försöka basera foderstaten på mkt grovfoder, precis som du skriver, och sen komplettera med kraftfoder om det behövs. 

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

gejsa
0

Det beror väl på var man läser rekomendationen ang lämpliga fodergivor.

I min foderlärabok så står det t o m att det rekomenderas 1,5 - 2 kg ts grovfoder per 100 kg kroppsvikt. Var har du läst 1 kg ts/100 kg häst?

Thea
0

Ja, rekommendationerna varierar säkert beroende på författare. Jag har tagit uppgifter från C.Planck, vilken jag anser vara en tillförlitlig källa. Men är det inte hon som skrivit din bok?

Jag tycker att rekommendationen 1 kg ts/100 kg häst ligger lite lågt eg. 1,2 kg hö till min häst skulle bli ca 7 kg och så lite skulle jag inte vilja ge henne.  

//I

gejsa
0

Jo, det är Christina Planck m fl som har gjort den.

Så jag säger alltid att det är minst 1.5 kg torrt hö eftersom boken skriver upp till 2 kg ts per 100 kg kroppsvikt. Det tycker jag är minimum också. Ingen här i stallet, inte ens du har ju gett minimumvikten. Tycker då det är synd att skriva här den minsta minimumrekomendationen. *långt ord* För i praktiken är det ju inte så många som använder den. Utan tar alltid lite mer som tur är för hästens skull.

Thea
0

Då är det nog så att det har hänt en del inom forskningen sen "min" bok skrevs, för den rekommendationen ligger lågt. Gissar att din bok är mer uppdaterad!

Nja, synd och synd beror på vem som läser iof. Förstår vad du menar. Kan dock vara bra att visa på att ibland, som i det här fallet, är rekommendationen lite ute och cyklar. Men du kanske har rätt…..bättre att vara tyst!

//I

Lyrik
0

Han äter dåligt med halm, det är ju hans lakan!

Får 3 kg på morgonen i hagen, det äter han lite av. Sen får han 7 kg i hönätet när han kommer in på kvällen. För det mesta tomt.

Fick analysen på höet i stallet igår, dynamithö!

gejsa
0

Vad är värdena då Lyrik!

Lyrik
0

#9 Har dem i stallet. I morgon…

Proteinet var iaf 67. Högt?

gejsa
0

oh ja, dubbelt så högt mot vårt.

Lyrik
0

Kan ta med alla värden i morgon.

Stallägaren ska troligen köpa in lite hö med lägre värden till min pålle.

gejsa
0

Ja, är din häst känslig så är det nog bäst. Bättre att få tugga mycket än lite.

Lyrik
0

Hon sa att man ska fylla upp proteinet med det bra hö (6 kg), sen ge resten med sämre hö.

Hur kan man räkna ut en foderstat med 2 olika hö?

Havre, betfor, korn ingår i hyran, men han blir tossig av för mkt havre. Får nu bara 6 dl om dagen. Tänkte ge en del havre, en del fibergi låg. Betfor tål han, får en liter torrvikt, blir inte tossig av den.

gejsa
0

Men varför ge havre överhuvudtaget om han blir knäpp?

Visst kan man göra foderstat även om man har två olika hösorter. OM det är analyserat förstås. Det är ju bara att plussa ihop det.

Lyrik
0

Ingår i hyran. Korn funkar han bättre på förrut, på den tiden han var svårfödd. Men kanske dumt att ge nu när han är lite för rund. Kan prova att dra ner lite till på havren och lägga till fibergin, som han ej får just nu.

Han har blivit mer tossig sen vi flyttade till nya stallet. Vet ej vad det beror på. Han rör sig ej så mkt i hagen, men det har han aldrig gjort.

Han studsar hellre runt med mig =(

Finns dåligt med ridvägar här oxå.

Pensionär. Vad är det! Han har iaf inte insett det!Fundersam

gejsa
0

Är han ute lika länge som förr? Tänkte på att han blivit tossig som du skriver.

Havre är så billigt så ändå om det ingår i hyran så varför ge det?

Om höet är så bra värden i så kan det räcka med bara hö,.

Lyrik
0

Är ute till 20-21 nu än så länge, längre fram kommer de in på em vid 16:30 tiden.

I gamla stallet kom de in 16 på vintern, man kunde välja mellan 16 och 20 på hösten och våren. Eftersom det var förbjudet att fodra i hagarna, fick min pålle komma in 16 så fort det fanns sällskap inne.

Utan havre i hans kvällsmat (betfor, miner, foderjäst + pulver) äter han inte upp den. Kräsen herre…

Han har alltid var lugn i hagen förrut, kunnat gå ensam ute. Nu när hans hagkompis (Charm) försvinner ut på ridtur, går han och skriker ända tills han kommer tillbaka. Hoppas det blir bättre när Ludde (fölis) blir avvand och ska gå i "pojkhagen".

tessa
0

Nu kommer jag med mina frågor igen - hur mycket mer hösilage ska man ge jmf med vanligt hö? Vet att jag läst det på flera ställen tidigare men mitt minne är ju som ett durkslag! Fot i munnnen

maggan
0

Jag har hört en halv gång till 6kg hö = 9kg hösilage. som sagt bara vad jag hört.

gejsa
0

#19# Det beror ju på ts-halten på hösilaget. Vet du det?

tessa
0

Nope, finns varken analys på hö eller hösilage. Hörde av någon att det "är bra hö" men hallå, det kan betyda vad som helst *suckar*

Så jag funderade mest på allmänna rekommendationer.

gejsa
0

Ok, säg så här då: procenten som du hör tex 84 % som ju är vanligt torrt hö. Är ju inte helt torrt utan 84 % torrt bara. 16 % är ju vatten. Köper du ett hösilage med tex 60 % i ts-halt så är det 24 % mer vatten i. Förstår du nu? Man måste räkna om från ts-halten för att se hur mycket mer man behöver ge. För det blir ju mer och mer vatten i hösilaget ju mindre % du har i det. Och vatten blir ju inga hästar mätta av.