Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 1704 ggr
gejsa
0

Ni med eksemhästar!

Någon som har en häst som kliar sig mycket vår och höst?

Troligvis har din häst då allergi mot knott och mygg och kanske rent av solen.

Jag har ett bra medel som jag kan rekommendera. Det

har börjat säljas på två olika djursjukhus bl a.  Hör gärna av er så vidareskickar jag er önskan av att köpa det till den som har salvan.

Jag har använt det till min islänning i över 2 år nu och det fungerar jättebra. Medlet såldes bl a på VM:et för islänningar i år.

Det finns att köpa på 1 Liters flaska. Man blandar ut det med vatten så det är drygt.

Linda
0

Hej

Hej

-Vad är det i salvan?

Skulle vara int. att veta vad för ämne som hjälper så bra naturen har ju sina resurser ju: )

Vi har provat med aloe vera på typ allt eftersom jag odlar det i köks fönsteret och det verkar oxå hjälpa mot bogskav,småsår lättare

mvh Linda

gejsa
0

Hej!

Ja du, hade jag någon aning om vad som fanns i salvan så skulle jag nog koka ihop det själv och ta patent på det och tjäna storkovan. *ler*

Men den heter MJ:s djursalva. Den är inte bara till hästar utan till kor och annat. Är inte så insatt i vad mer den är bra till. Men den har ju nyss lanserats.

Har flera på Bukefalos som har islandshästar som har grava eksemhästar som tycker att det är kanon. Det är förresten en av dom som har börjat sälja det nu. Hon sålde det på islandsvm:et.

/Carola

gejsa
0

Ps har du inte fått mejlet som är på denna sajt som jag skickade till dig?

Linda
0

Hej

Ok. ja det är ju inte särskilt dyrt heller faktist.

Skönt är att ingen av våra har problem (ännu man vet ju aldrig med unghästarna ju..)

/Linda

Linda
0

Hej

Nää jag fick inget mail faktist.

Har du sett att du har en inkorg ,där ligger medelanden från mig

kram/Linda

gejsa
0

Hej!

Jo, jag har sett inkorgen. Allt fungerar kanon här. Det tom blinkar en flagga när jag fått post. *ler*

Det var i den mejlen jag skickade till dig.

Man behöver inte ha problem med eksem för denna salva. Den är jättebra för broms och mygg etc…

Min fjording tex kliar ofta svansen upptill på hösten. Det är väl antagligen för knotten. Vi sätter på lite någon kväll i veckan och vips så slutar hon klia sig där. Jättebra.

Carola

Denna kommentar har tagits bort.
Linda
0

Tack

Jag trodde typ att det var ett eget hemkok i en stor gryta..he,he

/Linda

gejsa
0

Ja det är faktist det Linda.

Det är en tant som gör det hemma. Vet inte hur stort detta har blivit. Men för några år sedan så var det faktist så. Nu har hon ju äntligen börjat att lansera märket. Visste inte att hon hade tagit patent på det.

Men det spelar ingen roll eg var det görs huvudsaken att det fungerar.

För bra är det iaf.

Carola

gejsa
0

Rebecca!!

Var hittade du denna text?

Carola

Rebecca
0

På Svenska Islandshästförbundet hemsida… there forum!

Cheers

Rebecca

gejsa
0

Men jag tittade ju där. Hittade inget som det stod om Mj:s eksem medel. Konstigt. Får titta en gång till.

Carola

gejsa
0

Ok du har sett den annonsen. Jag har sålt medlet till henne så att hon fick pröva det.

Hon är mycket på bukefalos och det är bl a hon som har en islänning med grava eksem.

Nu tyckte hon att det var så bra att hon själv har börjat sälja detta medel. Hon sålde det bl a på islänningsVM:et i somras.

Är ni intresserade av medlet så kontakta gärna henne direkt.

Carola

Linda
0

hej

Det är tydligen en veterinär som tillverkar det

mvh Linda

gejsa
0

Nej det är ingen veterinär som tillverkar det. Jag vet vem det är. Hon heter Maria förresten. Är uppfödare på russ och shettis.

Efter att ha själv haft problem med eksem på sina hästar så laborerade hon ihop detta medel. Hon har förbättrat det med åren. Vet inte hur länge det har funnits till försäljning. Men det är iaf många år redan.

Flera veterinärer har fått pröva det till sina djur och med den vägen är det nu. Har börjat att säljas och göra reklam för det i år. Försäljningen har sålts genom mun- mot mun metoden innan. Det var på det sättet jag fick tag på detta medel för 2 år sedan.

Medlet har börjat att säljas hos några veterinärer bl a ett djursjukhus.

Carola

Linda
0

Hej

Ok Rebecca kollade upp det och ringde och då fick hon svaret att det var en veterinär som utvecklade medlet.

MVH Linda

gejsa
0

Ok vart ringde ni då?

Har inte hört att hon är veterinär iaf.

Jag har ju både mejl och telefonnummer till henne.

Carola

SilverTail
0

duhar ingen sida som man kan läsa lite om det..??Kan du skicka ett medelande i såfall till mig….? Är nyfiken..

gejsa
0

Vad är du nyfiken på? Har fjordingen eksem?

Carola

Mandysan
0

Håller med silvertail finns det ingen hemsida?

gejsa
0

Nej finns ingen hemsida. Hon har alltså sålt till privatpersoner förut. Det har gått mun mot munmetoden hur bra det är. Det är väl lite så fortfarande. Nu har jag ingen kontakt med henne just nu eftersom det inte är säsong. Ni får lita på mig och tro på mitt ord och pröva det. Eftersom det inte är sådana hutlösa priser så kan det ju vara värt att pröva eller hur?!

Tiggros
0

sj så använder jag helosan sol och det fungerar utmärkt om man smörjer in dagligen =) + exemtäcke så..

gejsa
0

#23# Ja, då har nog inte din häst eksem iaf. Var glad för det du!

Midlingur
0

Min ponny är exemfri med linfröolja, något som studier har bevisat fungerar.

gejsa
0

Jag ger också linfröolja men inte sjutton är han bra ändå. Eksem blir aldrig en häst bra ifrån. Har den väl fått eksem så är det kvar tills den dör. Men däremot kan man lindra eksemet.

lisette
0

har man på knott täcken nu eg? kör förbi en hage varje dag och där går en häst med "halvt" exemtäcke. det går lixom inte ner på hela magen. men det kanj u inte finnas knott nu?

gejsa
0

Vi har inga knott här. Har slutat att ge min häst eksemmedlet sedan minst 2 veckor tillbaka. Men jag ser att vissa har täcken på än. Dom törs väl inte ta bort det utifall att…..

Men min har ju lindriga eksem.

Midlingur
0

#26 Det behöver inte nödvändigtvis fungera för alla.

gejsa
0

#29# Kan du länka till dessa studier så att man får läsa? För vad jag vet så har dom fortfarande inget att komma med som är bra. Att vissa saker hjälper vissa islänningar är inget nytt under solen. *ler* Men att dom ska bli bra av det helt.

gejsa
0

Är bilderna tagna i år på din shettis? För på en bild så ser man ju att den har kliat av sig på manen rätt så mycket iaf. Ung som min islänning har gjort. Jag kallar det för lindriga eksem. Behöver inte din shettis ha täcke på sig heller?

NinaToy
0

Jag har en häst med lite eksem på svansen och öronen på sommaren. Men det är inget som stör…

Midlingur
0

#30 Jag ska försöka hitta det, slarvig som jag är så sparade jag aldrig dem bland favoriter.

Har du inte blivit erbjuden av en veterinär att vaccinera mot ringorm? Det fungerar på vissa hästar, de blir helt symptomfria. Min veterinär ville gärna ha in min ponny i ett test, men eftersom han blir bra av oljan så sa hon att det var lite onödigt.

Vissa av bilderna är gamla, vissa är nya. På de nya har jag klippt av manen eftersom den aldrig riktigt växt ikapp efter tidigare exemsäsonger. Jag tyckte att det var bättre att börja om från noll så att säga.

Midlingur
0

#31 På vilken bild har han kliat av sig manen? Han behöver inget täcke.

gejsa
0

#32# Många hästar har kliat av sig lite grand på både man och svans i år. Fast dom inte har eksem. Så det är nog inget att oroa sig för. Många tror att hästen fått eksem och när dom då ger något annat i matväg som dom tror ska hjälpa mot eksem och det inte kommer tillbaka då tror dom att eksemet är utläkt. Men har en häst fått eksem en gång så finns det kvar resten av livet.

gejsa
0

#33# Som jag sa, min häst har lindrigt eksem och med detta medel som jag skrev om för över 1 år sedan så hjälper det jäkligt bra. Min veterinär köper ju det själv till sin dotters eksemhäst.

#34# På en bild där du har hela hästen från sidan så ser man att det är ojämna tagel på manen. Står taglet upp mycket och är kortare så har dom oftast kliat av sig den.

Nu var det ju inte det den här tråden handlade om. Utan om ett bra medel som jag kan rekomendera. Det är ju bra att din häst är frisk nu men det finns andra som mår väldigt dåligt sommartid.