Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1464 ggr
gejsa
0

Gobban sjuk igen!

Nu kommer allt på en gång han som varit frisk som en nötkärna. Håll tummarna för honom i helgen och allra helst nu kl 12 för då kommer veterinären ut.

Han har sträckt sig i hagen TROR jag. För i går sent på eftermiddagen så såg vi att han liksom inte ville lyfta sitt bakben. Jag gick och tittade och han hade som en knytnäve stor min alltså, bulle på skinkan på insidan. Vet inte vad det kallas. Efter att han fått gå lite omkring sakta så gick det ner lite. På kvällen hade han 37.8 alltså lite feber i morse 38,7 så nu har han feber också. Står och hänger i rundeln där han får stå själv givetvis. Hade knappt ätit upp sin morgonlunch nyss som är på 2 kg bara.

Så håll tummarna kl 12 om jag kanske tar bort honom eller om hon tror att det går att åtgärda. Jag förstår ju att man inte kan gå med sånt här för länge. Har ju ingen chans att åka med honom till veterinären på sjukhuset heller eftersom han inte går in i trp. Vill inte utsätta honom för stress heller. Isf är det bättre att han får somna in lugnt här hemma. Han som var så pigg sist min medryttare red i måndags. Hon skrev att han var jättepigg och ville bara galoppera fort hela tiden och var så glad. Suck!

linasvovvar
0

Va trist Gejsa, hoppas verkligen det inte är något allvarligt.

Håller tummarna för dig och Gobban idag.

Styrke Kramar

pippa__
0

Men han har inte gått och halkat eller liknande i hagen så det har blivit ett ödem?

Kommer vetrinären nu idag sa du? Tror han klarar det fint, han verkar vara en stark gamling =)

Scandi
0

jag och eli håller tummar,tår och hovar för att det ska gå bra!!

Molla
0

Kankse det är en inflammation pga ett litet sår eller nåt? Låter som att det är att ge antibiotika, ev tömma?! Tycker spontant inte att det låter avlivning! *håller tummarna*

tezzie
0

Håller tummarna för er!!

*** Kärleken övervinner allt ***

Ledin
0

vad gör han gubben :S gör sig illa igen jag håller givetvis tummen för att han ¨ska bli bra och att det bara är en sträckning

lisette
0

hur går det för er?

tantnett
0

Mina tankar finns hos dig och Gobban.

Hoppas allt går bra.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

bubbelbubbel
0

nämen lille gobban då..

hoppas allt har gått bra!

gejsa
0

Nu är jag inne igen. Hon var sen och ringde att sa det så jag stannade kvar i stallet.

När vi skulle ta in honom fick hon skjuta på honom där bak för han vägrade att gå. Han har jäkligt ont.

Såg inga sår som jag sa utan hon trodde väl mer på någon sorts fläkning med. Eftersom dom leker mycket och reser sig mot varandra tex. Har ju inga isfläckar i hagen knappt. Men han var rejält svullen och hade så ont att han lutade sig åt ett annat håll och nästan ramlade ihop flera ggr.

Nu fick han mot värk och penicillinspruta och så ut igen i den lilla rundeln. Det konstiga är ju att han inte äter upp sitt hö som vanligt heller. Han är mycket ämmlig alltså.

Vi prövar med metacam och penicillinsprutor i 6 dagar och går det inte över så tar jag bort honom. Vill inte se honom så här för länge. Han bara står och hänger med huvudet IGEN. Så håll tummarna igen. :)

Molla
0

*håller tummarna*

Lorita
0

Har du någon normal temp på honom, en del hästar har lite högre normal temp.

Annars om han fått feber nu också så funderar jag på varför hans temp stiger så lätt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ledin
0

det e ju synd att han ska skada sig så himmla lätt, pigg är han ju då han leker som en tokpelle än :) för visst var han väl äldre (har för mig det) Jag håller tummarna,  han brukar ju dra " de gröna ängarna" i svansen ;)

gejsa
0

Tack alla som håller tummarna. :)

#12# Ja, hans normaltemp var ju låg på morgonen låg under 36 iaf.

När vi tog in kl 17 i dag hade den gått ner till 37.8 tack vare penicilinsprutan antagligen. Men ont har han ju än. Och om det läker och blir bra vet man ju inte för medicin gör ju så det inte känns ont så länge som dom får det.

#13# Han har inte skadat sig så lätt förr. Men det är väl gammeln som gör att han inte är lika snabb som Sorro och Fille att vända sig osv. Han vill leka och tror att han är lika snabb som förr. Han är ju 24 år nu. Har ägt honom i 9  år.

Ledin
0

aha han tror att han är 4år o vig :) jag hoppas iaf att han blir frisk igen o

gejsa
0

#15# Precis! Han beter sig som en sådan ofta. :)

Jag har alltid sagt att  han kommer att dö knall och fall. Vi får se om han klarar sig denna gången med.

gejsa
0

Det kanske är värre iaf. Var ner nyss och kvällsmatade. Då fick jag se att det ser ut som han har kissat blod. Det är röda droppar på hans vita ben nertill. Vad kan det då vara mer än en sträckning. Kan blodet vandrat till urinblåsan eller vad?

Lorita
0

#17 nej, men det kan droppa mikroskopiskt med blod från skadan.

Jag oroar mig mer för febern, hästar brukar inte få feber och han får det så fort han är skadad.

gejsa
0

#18# Vilken skada? Han har invärtes skada i muskler isf det kan ju inte droppa på benen av det. Det syns att han kissat och det har stänkt upp.

Att han fick feber förra gången beror på att han fick en infektion i såret. Det varade ju så det droppade i en vecka.

Men i dag är det konstigt. Fast å ena sidan så gick ju febern ner så fort han fick penicillin. Jag oroar mig mer för blodet nu. Men veterinären sa att jag kunde sms,a henne i helgen om jag ville. För hon tittade då och då. Ska nog göra det om det ser ut som han kissat blod i morgon med. Måste kolla när han står ute i frostsnön.

Lorita
0

#19 går det invärtes ut i blodet då är han riktigt illa skadad………………om han nu inte har urinsten "kolik kan förekoma och stel gång" (håll hästen frisk)

gejsa
0

#20# Kolik har han inte. Inte svårt att kissa heller. Vi hörde honom stå och kissa i går kväll och sa gud va mycket han kissar.

Stel gång har han givetvis pga skadan innanför låret för att det gör ont att gå.

Förstår inte riktigt vad du menar med går det invärtes i blodet…

Lorita
0

#21 kommer blodet inne från och ut via urinen då är det öppet = allvarlig skada (om det nu inte är urinsten)

gejsa
0

Ok du menar så. Ja, vi får se i morgon. Skulle han vara jättedålig så tar jag givetvis bort honom oavsett om det är helg eller inte. Han ska inte behöva lida för länge. Men än så länge har jag ju hoppet kvar eftersom febern sänktes så snabbt.

Lorita
0

#23 jag hoppas han mår bra i morgon och det bara var tillfälligt

gejsa
0

Jag med. Skrattande

han äter inga morötter så det är inte det heller. Däremot började jag med korn för några dagar sedan. Kan det göra så det färgas kisset tro?

Lorita
0

#25 när sträckte han sig, det kan ju vara så att han sträckt sig och fått en bristning i urinblåsan som ger blod i urinen, vi får hoppas på det Skrattande då bör det var över på måndag skulle jag tro.

gejsa
0

#26# Usch det låter otäckt. Är inte det farligt då?

Lorita
0

#27 nej inte om det är inne i blåsan, tänk dig urinblåsan som en påse med bubbelplast och en bubbla är sönder, då färgas urinen röd och tills bubblan läker.

Kommer blodet någon annanstans ifrån då är det hål rakt igenom och det är farlig men då skulle han må sämre nu skulle jag tro.

gejsa
0

Nej han blöder inte någonstans. Vi tittade och kände båda två.

ok vi får vänta och se då. Mycket jobbigt detta.

Molla
0

Kan han inte fått en spark av misstag av någon hagkompis. En spark som gett en lårkaka och som träffat urinröret/blåsan eller nåt där i skapet?

gejsa
0

#30# Nej, spark är uteslutet. Där han har ont går inte att få en spark. Och han borde vara svullen vid skapet men är inte det. Blev väldigt förvånad när jag såg att det var som utspätt blod på hans ben nu i kväll.

Manda29
0

Usch va tråkigt Gejsa. Stackars Gobban.Är det blod i urinen hade jag också blivit småorolig. Men det var inget du hade sett när vetten var ute? Hoppas att det inte är nåt "allvarligare" än en sträckning, som kanske ger såna fenomen pga ansträngningen. Vad vet jag.

gejsa
0

#32# Nej, jag upptäckte blod nu i kväll när jag nattfodrade. Då såg jag som utspätt blod på hans vita bakben att det hade stänkt liksom.

Ja, vi får se hur han är i morgon. Är han svullen vid skapet så har ju något mer hänt över natten.

tezzie
0

Usch vad otäckt Gejsa….

¨Hur är det idag då??

Lindbygarden
0

Men nej va jobbigt!Rynkar på näsan Jag håller tummarna för att han snart är bättre!

Ledin
0

han skärrar ju upp hela fokus denna kille, hur e det med han idag?

LinneaG
0

Hoppas att allt löser sig! Håller alla tummar och tår!

mazze
0

Hur är det med honom? Hoppas att han klarar sig igenom detta. Lycka till!

gejsa
0

I dag hade han bara 37.8 igen och går dåligt förstås. Elin har såg inga mer bloddroppar på benen. ska ner och luncha och ge medicin nu. Hinner nog inte tillbaka innan dom stänger ner här.

Men tack alla som håller tummarna för oss. Jag vet ju att han är gammal och man märker att hans blick blir mindre jävlar inamma när han är sjuk. Men så ser man att det börjar ljusna i ögat när febern går bort och då får man ju hopp igen. Men sträckningen finns ju kvar och det kan ju vara farligt ändå.

Lindbygarden
0

Vad tror vet om njurarna?

Rita-S
0

Jag håller tummar igjen för Gobban jag, Gejsa!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

gejsa
0

Har pratat med veterinären i telefon och hon sa att korsförlamning och bristningar i muskler kan bli att det  blir blod i urinen. Vi ska bara avvakta och se om han blir bättre. Han gick lite bättre när han fått metacam men han liksom har ut en fot på ett konstigt sätt. Svårt att förklara så här i skrift.

Tack Rita. :)

gejsa
0

I dag hade gobban feber igen. Benet är mer jämntjockt och har flyttat sig neråt knäet.

Jag har varit jättestressad denna helg för vi har åkt och visat Sorro både i dag och i går i ridhuset. Så när dom ringde och sa att dom nästan var vid ridhuset i dag så höll jag på att ge Gobban medicin. Då råkade jag ge honom penicillinmedicinet i munnen i stället för i halsen. Han skulle ju ha metacam i munnen. Jag blev så rädd att jag började gråta. Så jag ringde direkt till min veterinär som var så snäll och ringde upp bara några minuter efter att jag ringt fast hon är ledig. Hon sa att det är nog ingen fara. Suck! vilken tur. Sedan sa hon att febern hinner ju gå upp för att man ger var 24,e timma. Så jag ger ju på lunchen då borde han inte ha feber i kväll. Annars är det värre igen.

Kan ni tänka er att båda som var här i helgen är intresserade av Sorro och jag har en kvar som ska komma på onsdag och titta om ingen hinner tacka ja. Men det var så halt så vi höll inte på att komma fram. Så Elin fick gå hem med Sorro så att jag inte fick sladd. Det är ishalt på våra vägar med blött uppepå. Jag fick sladd med både bil och transport två ggr på ca 1 km som vi har till ridhuset. Nästan stopp i en backe bara för att jag kör så sakta. Burr!

Rita-S
0

Urr lät inget roligt med sladd!

Håller tummar fortfarande för gobban, och även sorro nu!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

gejsa
0

#44# Tack! Ja, det var otroligt halt eller är fortfarande ska jag säga.

Alex
0

Men usch då Gejsa, låter inte roligt alls. :/ Håller tummarna för att det går bra. Med både Gobban och Sorro. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

tessa
0

men vad tråkigt att höra Gejsa! Förstår att du är orolig och ledsen - hur mår gammelmannen nu - bättre hoppas jag?

gejsa
0

Denna hästen är fan i mig unik. Han har livsgnista som inte finns i denna värld. I dag har febern gått bort han har börjat äta mer hö. Hans ben är bara lite svullet och han var så pigg och ville springa när jag gick med honom till stallet. Höll på att inte få i honom sprutan ens. Så jag lät honom få gå på ridbanan medans jag mockade i rundeln där han står annars. Då travade han och var inte ens halt. Så om några dagar är han helt återställd. Helt otroligt. Detta är nu 3:e gången som han gäckar döden. För bara 5 dagar sedan trodde vi att det var kört med honom. I söndags var benet så tjockt så vi trodde skinnet skulle spricka nästan. Ja, helt otroligt är detta måste jag säga. Skrattande

Det måste vara alla tummar som ni håller här på ridsport. Tack alla!

carrrrrooooo
0

#48 skönt att höra:) hoppas att han blir helt återställd:).. han verkar ha det bra hos dig!

gejsa
0

#49# Tack! Ja, jag försöker sköta dom så bra jag kan. Skrattande

tessa
0

Åh vad roligt gejsa, härliga nyheter!!! Livsgnista i kombination med god omvårdnad skulle jag vilja säga, så det är bara att gratulera er båda.. Skrattande

Repoort
0

Åh, vad härligt att höra.!

Hoppas att han håller sig frisk nu

Maja
0

Skönt att höra! :)

bebbe
0

Glad Det var det bästa jag läst i dag,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

Hi hi tack alla, ja själv förstår jag ingenting. Hur det kan pendla från att vara dödsjuk nästan. Knappt kan gå och få feber fast man inte ska ha det eg och så på några dagar kunna trava på ridbanan och inte ens halta. Helt rent trava han. :)

pippa__
0

Härliga nyheter! =)

Repoort
0

Han verkar vara en riktig "krutgubbe"

gejsa
0

Ja, det är helt fantaststiskt faktist. Vet en som kommer att jubla iaf. Min medryttare som är så fäst vid honom men tyvärr inte törs rida ut själv.  Annars hade hon fått honom av mig. Hon var här i går kväll och borstade honom i boxen och pussade på honom.

tantnett
0

Härligt att det vände på rätt håll.

Nu får han minsann hålla sig lugn ett tag.  Skrattande

Marsvin 4-ever Tungan ute.

gejsa
0

#59# Ja, säg det till en 24 åring som tror att han är 12 än. Skrattande

Ni skulle bara se vad dom här tre hästarna här hemma leker mycket.

gejsa
0

Men nu när vi tog in honom så var han svullen i skapet. Undrar vad det kan vara. Pratade ju precis med min veterinär och sa att han var ok. Får se i morgon om det går bort annars får vi ringa igen. Rynkar på näsan

Lindbygarden
0

Nu håller vi tummarna så de vitnar för att eländet ska ge med sig och Gobban blir helt kry igen..

Maja
0

Ja, nu räcker det med sjukdomar här!

gejsa
0

Håller med er! :)

tezzie
0

Underbart att höra Gejsa!!

gejsa
0

Lite uppdatering den sista hoppas jag. Flört

Gobban är nästan helt bra även i skapet i dag. Benet var nästan som det brukar se ut. Är ju lite tjock när han står för mycket vilket han ju gjort nu i en vecka. Men han fick ju gå ut i hagen i går och hela dagen i dag. Jag red honom en stund på ridbanan och även tog en galopp åt båda varven. Inget halt eller öm. Så vi kan avskriva avlivningen denna gången med. Tack alla för era värmande ord. Känns snart som den flickan som skrek vargen kommer. Den har ni hört va? Hihi

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
AusaBausa
0

Vad skönt att höra att han är kry! Missat denna tråd HELT!

Repoort
0

Åh, vad härligt att höra att han är pigg igen. Man är så insyltat i alla hästar här inne så det känns verkligen i hjärtat när någon blir sjuk eller måste avlivas…

mazze
0

Vad skönt att han är så mycket bättre =)

gejsa
0

Hi hi tack igen alla! Ja, det känns verkligen skönt. Men han har blivit lite stel i halsen märkte jag när jag skulle stretcha honom åt sidorna med godis. Kunde inte alls böja halsen så mycket som för 1 år sedan.

mazze
0

Gejsa: Stretchade du honom efter hans skada? Kan ju vara så isf att det tar emot lite om han har en ordentlig sträckning. Annars har han ju faktiskt rätten på sig att vara lite stel, din lilla "unghäst" Tungan ute

gejsa
0

#73# Nej, jag har inte stretchat honom när han var sjuk. Men vi ska rida honom i dag och se om han mjukas upp mer. Men det var en stor skillnad mot innan skadan. Kan ju vara tillfälligt bara. Visst att han får vara stel men han nådde väldigt långt åt sidan med huvudet förut. Nu var det bara lite snett utåt. Så hans nacke är ju jättestel. Måste åtgärdas snarast med lite mjukgörande ridning. :)

Ledin
0

se där :D grabben är pigg igen :) jätte skönt o höra att han är så bra som han är igen :)

Manda29
0

Skönt att han piggnat till igen. 24 är väl ingen ålder Flört

gejsa
0

Var ute och red nyss över en timma. Han är pigg som attan går jättefint. Men när vi kom hem var han lika stel när jag försökte stretcha honom vid sidan. Så vi får nog försöka rida honom med lite mer böjda spår och volter ett tag för att mjuka upp honom. Får se om några veckor.

#76# Ha, ha säjer du som har äldre hästar.

carrrrrooooo
0

Kul att han är pigg och mår bra nu:)

Lycka till med honom och hoppas att han blir mindre stel snart då:)

gejsa
0

#78# Tack ska du ha. Ja, man vet ju aldrig det kan ju sitta kvar resten av hans liv vi får jobba lite med honom så får vi se.

Lindbygarden
0

Va skönt att han är bättre!

gejsa
0

#80# Jag tror nog att vi t o m kan skriva att han är bra nu. Jag red honom i dag och vi galopperade och travade precis som vanligt. Var ju bara stel i halsen eller nacken. Men det märktes inte vid uteritten utan när vi skulle stretcha. Men det kan ju också blivit när han fläkt sig så han behöver mjukgöras försiktigt. Eller också är det gammeln. Det får tiden utvisa.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.