Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2397 ggr
Thorsson
0

STORA hagproblem!

Okey, det är så att jag är livrädd för att gå ut i hagen. Det skrämmer skiten ur mig ibland. Lord går nu med endast 1 ponny till som sällskap, och det är ponnyn som skrämmer skiten ur mig! De andra ägarna som har ponnyn är även dem som vi hyr stallet av. Vi har kännt dem i åratal och de har haft ponnyn sedan den var 4 år, idag är den 10 år, c-ponny. Ända sedan den kom till stallet har den varit svår, och allmän farlig. Både sparkades, bet och attackerade i hagen, idag så sparkas hon "bara" men på sistone har hon börjat göra små attacker. Lord skulle aldrig få för sig det, utan han är guda snäll i hagen, och överallt! Jag har varit nära att bli sparkad så himla många gånger att jag nu faktiskt inte ens vill gå ut i hagen ibland för att sitta och gosa med Lord, för ponnyn bokstavligen dödar en…

Idag så när vi hade mockat färdigt, gjort mat och bytt vatten så gick jag och min gubbe ut i hagen, då jag märkt att jag hade ett äpple kvar till honom, och så kände ju jag mig gossugen ialla fall. Jag delade äpplet så både Lord och den andra ponyn fick, men ett litet äpple räcker ju inte långt till 2 hästar. Min gubbe stog vid ponnyn när hon (var jätteglad innan) vänder baken mot honom skitsur och ska sparka honom! (hon stog vänd mot honom innan och nosade honom i ansiktet, väldigt plockglad ponny) även han konstaterade att hon var livsfarlig. Sedan vägrar hon låta mig komma ut ifrån hagen (jag hade hoppat upp bland stenar för att hon inte skulle komma åt mig) och min kära häst stog framför mig så ponnyn inte kunde komma åt mig för 5öre, samtigt som vi kelade lite. Sedan gick de iväg lite men ponnyn var för nära mig för att jag skulle kunna komma ner och fram till stalldörren, och så fort jag försökte så vönde hon öronen bakåt och blängde på mig. Lord kom när jag smackade lite lätt, och så klappade jag honom på halsen och sa till honom att han fick ta bort bella (ponnyn) ifrån mig, smackade till kraftigt och det avr som om han fattade för han vände om och började springa och vände öronen bakåt när han sprang mot bella och ungefär "ledde" bort henne till andra sidan vinter hagen, älskade häst<3

Frågan är, vad ska jag ta mig till? Ägarna vet hur hon är, men de gör dock INGET åt det..

Marrsson
0

Vilken jobbig sits… Gör ägarna något med ponnyn, typ rider eller körr?? Hon kanske är lite sotis i största allmänhet? Blir hon elak om du gosar med henne lite grand eller är hon lika sur då?

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Lorita
0

Det första du ska göra är att aldrig mata i hagen, det kan starta den snällaste häst, bara förväntningen att det ska komma godis.

Sen ska du alltid ha spö med dig som självförsvar, bara om du slipper använda men du måste kunna försvara dig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

swedensess
0

visa att det är du som bestämmer? börjar hon jagar hon dej, jaga henne istället, typ viffta med armarna och grimmskaft men bara så hon backar några steg (då har du vunnit) så han blir "rädd". kanske inte funkar men  kan ju försöka Obestämd

det hjälpte mej med den skit tjuriga shettisen vi har i stallet, nu kan jag klappa honom hur lätt som helst xD

gejsa
0

Håller med Lorita.

Thorsson
0

#1. Vet inte hur hon rids, men hon körs absolut inte.. Hon är väldigt sväning i humöret, stog och gosade med henne för ett par veckor sedan, hon bara vände sig och bockade och sparkade som fasen mot mig. Då hade jag inte godis eller någonting med mig så.

#2. Så att ha med sig en äppelbit, eller morot är fel då? Aldrig hört, men kanske stämmer helt klart! =) Vill ju inte helst ha spö, då Lord hatar det. Men det lär ju få bli det alltså…

#3. Hon är inte rädd för någonting, och har försökt tro mig.. Hon är en sådan b***h det stoet alltså..

Lorita
0

#5 jag har själv en häst som inte tål att få godis, han tar över totalt efter att man handmatat honom utan anledning I träning då funkar det som beröm men då mycket strikt bara när han gör rätt.

Många hästar har lärt sig att om dom fäller bak öronen och hotar då kommer mer godis, vi lär dom deras olater. Omedveten dressyr mycket farligt och lätt att dom lär dig.

Har du aldrig funderat på varför många hästar slår och sparkar i väggen när det är fodringsdax på stora stall? Jo dom får ju mat, när dom har sparkat och bråkat, så belönar vi dåligt uppförande.

Du hade om du haft mer godis, hade du gett ponnyn det, du hade belönat ett dåligt uppförande. Något säker många före dig har gjort och lärt hästen vad den nu vet, den får godis när den hotar.

Denna ponny är dresserad till att uppföra sig illa, av oss människor

Marrsson
0

#5 De kanske inte bara är att hon är arg och elak. Hon kanske rent av är avundsjuk. Vi har en häst i stallet som är väldigt speciell i humöret. Hon blir väldigt närgången och typ stökig. De känns som om hon blir lite putt när man kommer och hämtar sin häst och hon blir kvar. De låter väldigt lik henne i af.

Sen blir de alltid rivalitet när någon kommer in i hagen då alla vill ha dennes uppmärksamhet.

Skippa spöt och ta ett långt grimskaft och svinga för att ta tillbaka ditt utrymme.

// Marielle

Lorita
0

#7 arg elak avundsjuk, det är inte hästar det är mänskliga egenskaper. Denna ponny är lärd att få godis när den uppför sig illa.

Att använda grimskaftet som försvar det kan funka utmärkt men först och främst måste man sluta handmata hästarna. Denna ponny tål inte att bli handmatad eller att någon annan i hagen blir det.

Marrsson
0

#8 ok. då har vi en häst i stallet som är lärd att få godis när hon knör eller knuffas på oss människor. Tänk om hon hade lyssnat lika bra på andra saker som man vill att hon ska lära sig.

Jag förstår väl att de är mänskliga egenskaper men jag skrev att de känns som om hon blir avundsjuk. Jag är ingen hästpratare så jag vet inte vad de kallas på hästspråk. Jag tror att dem kan bli avundsjuka sen vad de heter med ett finare ord de vet jag inte.

Mvh Marielle

// Marielle

exitingsvillemo
0

Innan du överhuvudtaget gör någonting (förutom att sluta handmata) ska du prata med ägaren till ponnyn.

Kan hända att dom tar illa upp om du använder spö/grimskaft mot deras ponny.

Jag anser inte att det är fel att ta med "hjälpmedel" men kanske ägaren till ponnyn tycker annorlunda?

Tala om precis som det är och lägg fram att du vill ha spö med dig ut i hagen och varför.

Beter sig hästen lika mot ägaren? Om inte kan h*n säkert råda dig till vad som blir fel, di och ponnyn emellan.

Lorita
0

#9 det är det som är så spännande, omedveten inlärning lär man ut bättre än medveten. Bara genom att bli medveten om att man lär ut en sak omedvetet kan man få bukt på problemet. Nästan alla problem människan har med hästen har den själv lärt den Tyst

#10 Jag skrev att spöt skulle med som självförsvar, angriper hästen då ska man få försvara sig även om ägaren inte är medveten om vad hästen gör. Enbart självförsvar om hästen har börjat anfalla måste man kunna försvara sig. Sen är det ju bra om ägaren också vill lösa problemet och slutar handmata.

Hannybee
0

Som flera säkert redan sagt, ge inte hästar något att äta i hagen (om det möjligtvis ite gå rhelt ensamma då, vilket ju är rätt ovanligt…). Särskilt inte med den ponnyn… Det här verkar ju vara ett uppenbart problem och jag tycker att ägarna till ponnyn bör ta itu med det. Du får försöka prata med dem. Kanske har ponnyn ont någonstans eller så beror det på bristande ledarskap från ägarens sida?

Thorsson
0

#6. Jag ger henne inte godis om hon försöker sparka mig. Varför skulle jag göra det? Det är nog första gången jag ger henne ur handen, men jag kan ha stått och klappat henne, och hon vänder sig om för att sparka, jag skulle ta en gren ur hennes grimma som satt fast hon höll på att sparka mig rakt i huvudet. Hon är nog inte dresserad till att uppföra sig illa, bara inte riktigt hanterad från grunden..

#7. Jag tar in båda hästarna hela tiden, lämnar ingen ensam i hagen. Har dock inget långt grimskaft, endast longeringslina. Och tappar jag den så kan on trassla in sig redigt ordentligt :/

#8. Men hon får ju INTE godis när hon är elak, hon fick ur handen av mig för första gången. Hon fick direkt när jag kom ut i hagen, när hon var lugn, då fick hon. "tjatar" hästen får den inget. Sådan är jag. hur kan du f.ö säga att den inte tål att bli handmatad när det är första gången jag ger den ur handen och detta har hänt vid flera andra tillfällen när jag bara klappat henne, eller gått i hagen.. ?

Thorsson
0

#10. Ponnyn är likadan mot alla, ska sparkas osv. även mot ägaren, har alltid varit. Hon vet om problemet, helt klart. Och hon blir bara sur om man säger något..

#12. Ägarna gör ju ingenting, det är preblemet. Tjejen ägnar knappt ingen tid med sin ponny, och innan vi kom dit så reds hon knappt fick gå i hagen ett par timmar om dagen, eller så.. Jag vet inte om ponnyn har ont, men varför attackerar hon bara ibland.. Hon kanske är mentalt sjuk den hästen, för hon har varit sådan här i nu 6år vad jag vet…

pippa__
0

Tror inte hon är mentalt störd. Hade inte jag blivit mer aktiverad hade jag med hittat på skit att sysselsätta mig med när det bjöds på det.

Kan du itne prata med stallchefen/stallägaren, inget kul att riskera livet varje gång man ska hämta hästen. Det är ju inte ditt ansvar att fostra någon annans häst. :/

Lorita
0

#13 jag har inte sagt att det är du som uppfostrat henne eller lärt henne, hon är lärd att det lönar sig att uppträda otrevligt. När man väl inser att så är det då kan man ta tag i problemet och under lång tid omprogrammera hästen…….detta är en ponny som aldrig kommer att tåla handmatning det är jag helt säker på.

Marrsson
0

Jag tycker att tråden har spårat ur lite grand! Tjejen har ett problem. Hon är rädd för att vara i hagen. Just denna gången utlöstes denna attacken av ett äpple! Men de är ju inte sagt NÅGONSTANS att det har hänt i samband med handmatning tidigare!

Starta en ny tråd om handmatningens vara eller inte vara istället och ge henne tips om hur hon ska hantera problemet istället. Att bli ledare i flocken igen.

Eller de kanske hjälper att inte ge ett äpple så är alla problem lösta?

// Marielle

Lorita
0

#17 problem är indirekt uppfostran, sen finns vissa hästar som inte tål handmatning, jag äger en.

Det kommer inte att hjälpa att springa ut och snurra ett grimskaft om man inte förstår varför hästen gör som den gör.

Marrsson
0

#18 Om man bortser från handmatningen eftersom de inte är relevant då hon inte brukar mata hästen i hagen. Hur hade du gjort???? Varför gör hästen som den gör?

// Marielle

Thorsson
0

#15. Stallägaren är även ponny ägaren, och de gör ingenting, trots att ponnyn gör så mot alla inkl. ägarna själva.. :(

#16. Men du vet väl inte om hon är lärd? Sedan första dagne hon kom till detta stallet har hon varit en plåga, och en total livsfara enligt mig. Och detta är som jag redan nämnt 4-5gånger innan, var FÖRSTA gången jag gett henne ur handen, och hon försökte anfalla, plus att detta har hänt när jag bara, endast gått i hagen, klappat henne lugnt, osv..

#17. TACK! Börjar bli tjatigt att nämna att det är första gången jag ger henne ur handen, och förkara att hon inte är lärd att vara elak osv. Jag är ledare över min häst nu igen (börjar bli igen, båda kämpar om den titeln) men den ponnyn vägrar ge sig! Vet inte hur jag ska göra helt ärligt, blir idiot. För det mysigaste som finns är att sitta i hagen hos hästen utan att bli ihjäl sparkad..

Lorita
0

Hästen är lärd att göra som den gör.

Vad jag skulle göra det är att hitta orsaken och varför, sen har jag lyxen att ha ett litet stall med få inblandade, så jag kan lösa mina problem enkelt om jag bara vet orsaken.

Jag skulle inte angripa problemet med ledarskapsövningar, det första jag gör utan konsekvent utesluta det som utlöser att hästen beter sig inte önskvärt. 

ledarskapsövningar är inget värt om man inte stoppar det betende hos människan som utlöser det icke önskvärda betendet hos hästen. Jag skulle leta efter ursprungs problemet.

men hela tiden ha med mig en livlina i form av spö eller ett snurrande grimskaft (bara en livförsäkring inget man ska använda i onödan)

Thorsson
0

#21. Så är den lärd om man inte tog tag i odådan från början  när den försökte prejja ner alla och skada alla i sin väg?

Sweelin
0

Åh, vilken jobbig situation! Förstår att det är grymt jobbigt att nästan bli sparkad varje dag man går ut i hagen!

Själv skulle jag absolut ta med mej ett spö, för jag snärtar hällre ett spö i en hästs bak, än att åka in på sjukhuset med stora skador!

Jag vet inte hur man uppfostrar en häst att inte vara elak i en hage, men jag tycker att det är ägarnas jobb! Och du ska inte behöva utsättas för livsfara varenda dag pga deras häst temperament!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

pippa__
0

Thorsson: Det finns ingen möjlighet att du kan flytta till ett annat stall? Som jag sa innan så hade inte jag riskerat livet för att gå in och hämta min häst i hagen. Är hästen farlig är det deras skyldighet att lösa det så att du eller ngn annan slipper vara rädd om de vill behålla sina inackorderingar..

Sweelin
0

Men be om att få flytat till en annan hage? Men då kanske Lord blir så ensam. Men säg så här till ägarna:

Jag vill helst inte riskera mitt liv varenda gång jag går in i hagen pga eran häst, antingen får ni faktiskt ta tag i detta eller så byter jag stall, för så här kan jag inte ha det!

Flört

Lorita
0

#22 ponnyn hade väl ett liv före den kom till er också, det har ni snyggt fått ärva och allt som bekräftat ponnyns uppfattning om vad människan önskar ökar på dennes beteende.

I detta fallet kan du inte lägga någon skuld på ponnyn den gör vad som ger resultat.

Även om man inte har mat med sig så förväntar sig ponnyn godis om det ger utdelning en gång av tio så får ponnyn det bekräftat att öronen bak hot och spark ger godis. Aldrig handmatning av dessa hästar det ger bara problem (om man inte vet vad man gör och kan förstärka rätt och hindra fel)

#23 det är alla som är med ponnys skyldighet om man älskar hästar att förändra hästens beteende.

Marrsson
0

#18 ska hon ta på sig hockey utrustning och bara stå still och vänta eller? Klart att de måste vara bättre att svinga grimskaft än att bli nersprungen? Det hjälper för stunden i alla fall!

Hon är inte gammal och jag tycker inte att man ska begära att hon ska "hitta orsaken och lösa problemet" då de inte är hennes häst. Hennes säkerhet måste ju sättas först!

// Marielle

Sweelin
0

#26 Ja, men det ligger mest i ägarens ansvar, eller?

Lorita
0

#27 jag säger ju att hon ska ha med sig redskap (grimskaft eller spö) för självförsvar men själförsvar löser inte problemet.

Sweelin
0

#29 Nej redskap löser inte problemet, men självförsvar räddar henne själv från att hamna på sjukhus

Thorsson
0

#23. jag vet, urjobbigt. Får bli spö, men då lär väl Lord springa och gömma sig. Han hatar spö. :/ Får muta han med kakor.. Skämt åsido! Visst är det självklart att det är äganras jobb, men de gör ju ingenting, och jag vet inte ens om hon pysslar med sin ponny längre..

Sweelin
0

#31 Sånt folk har jag delad stall med, ungefär 5 st totalt under kanske 3 år på två olika stall, och dom red kanske två gånger i halvåret!
Jag blir så LEESSSSSSSS på sånna som har häst men inte ens tar hand om demSkrikandes

exitingsvillemo
0

Jag tror att detta fall har väldigt lite med att hästen får godis.

Jag tror att det helt enkelt är en häst som aldrig haft en konsekvent ledare, som får den att känna sig trygg, därför har ponnyn tagit över ledarskapet själv.

Iom att denna ponny har fått "härja fritt" i ganska många år, blir det svårare att bryta.

Men jag tror att denna ponny absolut behöver en fast hand och det är inte #0 ansvar utan ägaren.

Min unghäst betedde sog så där en period när hon var 2, försökte klättra på rangstegen hela tiden. Men med ett tryggt ledarskap från mig och andra i hennes närhet, så försvann det ganska snabbt.

Kan tillägga att hon ALDRIG fått godis ur handen, någonsin.

#0 Känner du att du själv inte kan rå på situationen, vilket absolut inte är något fel, då skulle jag nog flytta din häst till annat stall, eller kräva av stallägaren att dela på hagen.

Thorsson
0

#24. Fullt överallt :/ Förutom där vi hade calle innan, men vi har inte råd med 1000:- bara för boxen, sedam får vi köpa foder själv osv.
Jag vill men kan inte flytta honom… :( Hästen är farlig, men de gör inget åt det…  Hopplöst!

#25. Eftersom det bara finns 2 hästar så lär lille lord blir ensam, han klarar det, men jag tycker så hemskt synd om honom :(

#26. Men vadå ni har fått ärva snyggt? Jag äger ju inte ens hästjäkeln, jag får fly för glatta livet för djävulen själv, och kan du sluta prata om handmatning. Det är inte det jag vill ha någon hjälp med, kan du förstå att det var FÖRSTA gången jag gav henne ur handen. Hon har försökt sparka mig när jag stog och kliade henne, när jag abra går i hagen eller när jag helt lugnt skulle ta ur en gren ur hennes grimma. Men endast EN gång har jag gett henne ur handen!! Jag har lite problem som kans riskera mitt liv, så du får ursäkta att jag blir sur, irriterad och allmänt piss of, när du fortsätter klaga över handmatning och att jag lär hästen fel, när jag inte ens äger henne. Jag hade inte ens köpt henne, om jag var dem! Hur kan ponnyn förvänta sig godis när den aldrig fått i hagen ur handen en ända gång, och är det mitt fel att den förösker ha ihjäl mig varendra gång jag går ut i hagen, om jag inte får vara arg på ponnyn ska jag vara arg på mig själv då eller?

Okey, vi tar det igen!

Jag har gett henne ur hand 1gång! Okey? Jag kan gå i hagen, hin försöker sparka mig, jag kan stå heeelt lugnt, och klappa henne och smeka hennes huvud och hals och hon kan tvärvända och börja sparka mot en, det är precis så jag hinner undan. jag behöver inte göra något fel alls, jag kan stå och klappa med lord och hon anfaller.
Jag blir snart skadad om jag inte får hjälp! Så snälla, jag har inte tid att snacka om handmatning när det inte ens hör till här.

Thorsson
0

#32. helt otroligt, kan erkänna att sist jag re dså avr det den 17nov. :( Men ponnyn sprängde staktet och stallägarna/ponnyägarna gör inget för att laga det, så vi fick göra allt, för 1vecka sedan, jag ahr även varit sjuk till och från sedan inte fått tag på lord för att en viss liten ponny försöker sparka mig..
#33. Det är dock bara 2hästar, och vill vi dela hagen, får vi göra et själv, allt renoverande har vi fått göra, för stallägarna/ponnyägarna gör absolut ingenting.

Sweelin
0

#34 Ja abosolut! Något måste göras NU, eftersom hästen kanske träffar tillslut!

Vi på iFokus kan nog egentligen inte göra något, det måste du och ägarna diskutera osv. Men de lyssnar ju inte på dej? Och alla andra stall är upptagna, det är en svår situation….

Prata med mamma och pappa dina då? Eller dom kanske redan vet?

exitingsvillemo
0

#35 dela hagen själv isåfall. Det är ju ett ganska litet "ingrepp" för att rädda ditt eget skinn?!?

En quickfix du kan göra annars är att sätta på ponnyn ett grimskaft, innan hon hinner vända om, och helt enkelt leda in henne i stallet och låta henne stå på box medans du hämtar/rider din häst i lugn och ro.

Håller du henne i grimskaft så har du iaf kontroll på arslet.

Thorsson
0

#36. Har dock bara en mamma, pappa är bort gången sedan 13år sedan.. Mamma vet om problemet, och ägarna skiter i mig.. de som jag kan ta mig med cykel är upptagna, fast det finns 1nytt som renoveras, det sak ligga i närheten där, värt att kolla! Annars är det bara i utkanten av byn och dit kan jag inte cykla, och råd med moped har jag inte.. :/

Thorsson
0

#37. Både jag och mamma har ryggproblem och orkar inte. Att bygga om vinterhagen, dock men min pojkväns hjälp var tungt, plus att hon spränger staketet till grannhästarna, vi hade 2olika hagar när en ny häst kom i somras, hon sprängde det.. Hon går igenom allt.
Funderar på att kedja fast henne i ett träd, Skämt åsido!

Sweelin
0

#38 Beklagar :( Min pappa är också död, sedan 5 år tillbaka.

Men kan Lord gå i en ensam hage, eller blir det för ensamt för honom då?

Thorsson
0

#40. Det är lugnt, jag var "bara" 2 när han gick bort, så minns honom inte, usch då. beklagar :(
Lord skulle nog klara det, men inte jag. Vill att han ska ha sällskap i samma hage, inte i en hage brevid, ponnyn skulle nog inte klara det och spränga eltråden direkt, det har hon gjort till sina grannhästar förr, tur att det inte var hingstar iaf, suck*

Sweelin
0

#41 Jag vet tyvärr inte vad jag ska göra för att hjälpa dej, men hoppas att du får något bra svar ifrån någon annan :)

Se bara till att inte bli ihjälsparkad - mitt ända rådFlört

exitingsvillemo
0

#39 men att leda in henne i boxen går väl? Eller är hon helt ohanterbar?

Peppe
0

Jag har inte läst tråden men jag hade tagit med mig en långpisk ut. en häst som attackerar är livsfarlig.

om inte lord inte ens klarar att se den så får du börja vänja honom vid den och hålla den bakom ryggen när du hämtar honom, och ta fram om galningen kommer. man ska inte utsätta sig för livsfara i onödan

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
0

ägarna har kanske gett ponnyn äpplen för att de varit rädda för henne?

självklart att du ska ta med dig något ut som du kan försvara dig med, inget snack om saken. du ska inte bli skadad för att du har din häst där. inte din uppgift att uppfostra den hästen. tala med ägarna och säg som det är. det är helt klart lättast. förklara att du är rädd för att gå ut och hämta din häst. det ska inte vara på det viset!

men vem vet? kanske blir hon världens goaste häst om hon blir lite mer stimulerad?

Peppe
0

det måste ju inte vara så att nån har gett hästen godis i hagen för att den ska börja attackera! det KAN givetvis vara det men de måste ju inte va så.

en av dom shettisarna jag och min kusin red när vi var små attackerade mer än gärna alla som satte sin fot i hagen. det var hennes mark och ingen annan hade nåt där å göra.

Zaphix
0

Min foderhäst kan vara lite som den där ponnyn emellanåt. Jag tar alltid med långgrimskaftet när jag ska ta in honom ifall han försöker med några dumheter. Attackerar han svänger jag med grimskaftet helt enkelt. Då vågar han inte komma i närheten..
Men vi har ju egentligen ett annat problem.. Han vill inte kiomma in, därför han gör så. Han är ledaren i hagen och mår inte speciellt bra utav att vara det, vill hela tiden ha kontroll på de andra.. Kan det vara så med ponnyn också?
Hon blir osäker för att du ska ta in den andra hästen? Hon tappar kontrollen..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Hannybee
0

#14 Ojdå, stackars häst… I så fall skulle jag föreslå att du kontaktar någon som verkligen kan hästar, typ en beteendeexpert eller något åt det hållet om det finns sådana. Och så tycker jag att du får tjata ltie på ägaren, hyr jobbigt det än kan vara. Men det är faktiskt hennes häst som hon ska ta ansvar för och om hästen utgör en fara för andra måste hon inse att hon har en del problem att ta itu med…

Anna
0

F*n Linda, det vore perfekt om du kunde flytta upp honom till Wilda! Hon går ju själv och det finns en box ledig… Då kunde vi ju samåka till stallet osv. Det är ju en bit för oss båda, tyvärr…

Jag vet ju själv hur denna ponny som du pratar om är, hon är inte rolig att hantera kan jag säga! Hon är skitsur i boxen också, bits och hotar hela tiden.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

noblesse
0

Jag tycker att det låter som att ponnyn är understimulerad. Om hästen inte får den uppmärksamhet och motion den behöver hittar den ofta på saker för att uppfylla de behov som saknas.

Ang handmatningen, jag tycker inte att man ska handmata hästar men eftersom det är första gången du gör det och hästen även har attackerat innan beror det nog inte på det denna gången.

Jag tycker att du ska prata med ägaren och få denne att inse vilken fara det faktiskt är att inte ägna hästen tillräckligt med tid och hantering.

Tills vidare tycker jag att du ska ta med dig ett ledrep eller ett spö i hagen och som lorita skriver, använd det endast till att försvara dig med.
När ponnyn attackerar bör du försöka få den att backa för då har du "vunnit", om du däremot springer undan har ponnyn "vunnit". Prova att stå precis utanför staketet. Attackerar ponnyn då oxå? Isf är det ett perfekt tillfälle att få hästen att backa undan från dig utan att du behöver känna dig utsatt.

Ledin
0

det är allså ett lugnt stall? för min Mango var livsfarlig ibörjan (1.7 år har jag haft han) han har vart sur sen han var ungefär 6år o att det blivit så här bra är otroligt kul. Han var som denna ponnyn spaka bet o gick till anfall huvudet lågt ner o bara kuta mot en, endast en gång har han gjort detta o det var 2 v efter jag tagit hem dom. Sen har det blitvit bättre o bättre idag kan jag ta med min barnen ut i hagen o fika han gör inget men vill gärna säga hej till mig, barnen kan dok inte hantera han men ja bättre o bättre blir det. Jag tänker på denna ponny är ett sto det kan inte vara humöret är ett problem med hormonerna det är vanligare än vad man tror. Brukar bli värre vid brunst o sånt jag tycker att dom ska kolla upp lite med vetrinären. En farlig ponny visst dom kan bli bra men då vill man se förändrig oxå, jag har ju mina själv här o bara jag som sköter om dom.

ew
0

Jag skulle då inte tveka att ha med spö eller grimskaft med, å jag skulle inte må dåligt av å använda de heller om hästen beter sig så där!  Du ska inte riskera att bli biten, sparkad eller på annat sätt skadad för att du går in i hagen! Försvara dig! Sparkar hästen mot dig, ge den ett rapp med spöet! Men på en gång dock, inte 5 min senare. Sen är väl inte det själva lösningen men de är ju som sagt inte din sak att jobba med. Tror också att hästen är understimulerad, men den ska ju för den sakens skull inte få attackera folk för det! Själv är jag hård på den punkten, om en häst kommer mot mig med örona bakåt å huevt neråt  typ (ni fattar hur ja menar) så sträcker ja på ryggen å tar bestämda kliv mot den å svingar grimskaftet om det behövs, den ska vända å gå bort från mig! När jag är med hästarna är det jag som är ledare punkt! Och en veterinär borde kolla igenom hästen så att ni är säkra på att den inte har ont eller så..

Rita-S
0

Faktisk kan jag berätta om en likadan häst i norge, et fjordsto. Hon atackerade alla som kom till hagen och även dom andra hästarna om ägarna kom för att hämta dom. Spelade ingen roll om man hadde godis med eller inte. Det gick så illa att den gravida stallägaren som satt på huk brevid sin häst för att smörka ett litet sår på benet fick skydda sin mage med armarna mot en attack och bröt armen på 4 ställen.

Min kompis red då en dag i veckan på denna hästen, och en annan tjei red en dag. Ägaren såg man aldrig nåt till så resterande dagar blev hon inte ens borstad.

Min kompis frågade om hon kunne komma och rida 5 dagar till, vilket hon fick, och innom 3 veckor försvann detta beteendet HELT! Vi kunne bara konkludera att beteendet var kombination av för mycket energi och avundsjuka på dom andra hästar som upplevde pyssel och träning varända dag, medan detta stoet fick varje dag va den ända som sto kvar.

Det är faktisk inte omöiligt att hon är avundsjuk på uppmärksamheten som lord får från dig, hon kanske inte känner sig lika älskad av sina egna som lord av dig?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fluum
0

Vilken jobbig sits du sitter i… hmm
men kan man inte dela av hagen, eller är det ett helt ointressant förslag? :)
om ni delar av hagen, så behöver du inte varar rädd när du ska hämta eller lämna din häst.

håller lite med de ovanstående, om att stoets beteende kan bero på avundsjuka, men det är endå inte ditt ansvar att se till att stoet får uppmärksamhet.
Tycker att du kan sända ut "singnaler" till ägarna om att du tycker det är jätte jobbigt att gå in i hagen när deras häst praktiskt taget sparkar efter dig…
men du ska nog ta det försigtikt så att ägarna inte tycker att det känns som om du trampar dem på tårna. det är nog en ganska så öm punkt.
Men hoppas att allt löser sig för er :)

Thorsson
0

#42. Haha, lovar att inte bli det :)

#43. Så fort hon kommer in i stallet är hon rätt snäll, men i boxen kan hon sparkas med.. Men det gäller ju att få tag på henne, ibland går ju inte ens det..

#45. Jag har ju berättat att jag tycker hon är läskig, men de gör inget åt det.

#47. Hon kommer när man ropar från stallet, helt klart. Så in vill hon, bara för att där får hon mat. Sedan så är jag inte säker om vem som är ledaren i hagen, för de följer varandra så att säga!

#48. Varför ska jag kontkata, när det inte gäller min häst? :) Hon vet om problemet, hon har själv blivit upptryckt i boxen och nära att bli sparkad x-antal gånger.

#49. Vore fullkomligt perfa! :) Nä, hon är hopplös. Livsfarlig. I hagen är hon som wilda var när wilda var liten, ibland.

#50. Jag har pratat med ägarna, men der verkar inte bry sig, då de verkligen inte gör något åt det.. Lär ju att ta med sig spö eller liknande odyl i hagen, men någon som jag helst skulle vilja slippa.

#51. Ja, det är ett lugnt stall :) Hon har inte brunstat på väldigt länge nu. Tror dock inte att veterinär är något de är det första de skulle tänka på.

#53. Du kan ha en poäng där, men jag har försökt att få med mig ägaren när vi rider ut, men ibland vill hon inte. Och ibland kan hon bara vända mitt i en tur och dra hemåt, så hon är inge rolig att rida med.. :/

#54. Eftersom att det är jobbigt för mamma och mig (ryggsmärtor) så klarar vi nog inte det. :/ Plus att vi får leta stolpar och allt själva med, vi får göra nästan allt trots att vi är inhyrda där.. Hon kanske är avundsjuk, men hon försöker ju sparka även om jag gosar med henne,

Undrar hur allt ter sig nu då.. :/

Ledin
0

Att man har med sig spö behöver inte betyda att du ska slå henne, utan att OM hon går till anfall så har du chansen att visa "passa dig" dok kan man ju skräma sin egna häst. Sen är hon allså snäll vid pyssel i stallgånen men som hage o boxen är hon falsk? låter lite som att hon "äger sina hage o box" det e hennés revir o skyddar den? Hur ofta rids denna ponny tänker lite på vad #53 skrev kan ju stämma in.

Rita-S
0

#55 jag tycker inte det värkar som nåt bra för dig att behöva fly för den andra hästen. Inte skal DU behöva va i fara för en annan häst när du går ut i hagen för att hämta egen pålle!

Jag förstår (jag som själv har ryggproblem) att det inte är "bara" att stoppa upp en ny hage så du släpper detta, och det värkar som ägaren inte vill ta i tu med problemen med sin häst. Detta kan du inte göra nåt med tyvärr, föruten att tjata och tjata.. eller flytta.

Om jag var du skulle jag kanske vurdera att byta stall och berätta detta för stallägaren, kanske stallägaren kan säga till hästens ägare att dom får göra nåt med problemet i och med att dom då blir anledning att du flytter?

Men jag skulle ändå kikat efter andra stallplatser i området. Nånting kanske finns?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Peppe
0

Jag kan intyga att stallplatser är en stor bristvara i vårat område och bussförbindelser är så gott som obefintliga

Thorsson
0

#56. Hon kan vara lite falsk i gången med, men värst i hagen och boxen. Tror inte att hon rids, eller ens blir ompysslad längre, jag ser aldrig till ägarna..

#57 I vårt område är det STOR brist på lediga stallplatser, och om det finns så är det bara väldigt dåliga stall (som det jag är i nu..) Jag vet vart det kan finnas, dock är det för dyrt och måste åka med bil upp dit då det är förlångt att cykla. Dåliga bussförbindelser gör det omöjligt att sätta hästen utan för byn, och det skulle nog bli dyrt i längden. Hästägaren och stallägaren är samma person,

Hannybee
0

#55 Oj… Då kan man ju verkligen undra varför människan inte gör något åt saken… :O

Thorsson
0

#60. Ja, det kan man ju undra.

tintin62
0

jag tycker att hon borde sälja ponnyn till någon som klarar av att hantera och träna henne!!!  Varför ha häst bara som en galen prydnad i hagen!!! jag har själv en inhyrning som är i stallet kanske två gånger i veckan och pysslar. när hon är med och rider så är det viktigaste att galoppera!!!! Det värsta med henne är att hon har 30 m till stallet så det kan ju inte bero på avståndet här!

Fluum
0

#55 - oj då, men om hyresvärden inte vill ta tag i problemet, för det är ju faktiskt derad häst som sparakr, ja om  jag hade varit du så hade jag nog flyttat till ett annat stall.

vem är det som rider den andra ponnyn? Är det dottern/sonen eller är hela familjen hästintresserad?

Molla
0

Dumt att du blir lidande pga deras häst! Ställ dig i kö till andra stall!

Thorsson
0

#62. Tänk att ha 30m till stallet, skulle ju var adär jämnt! :D

#63. Andra ponnyn? Finns bara en ponny. Det är dottern till ägaren/stallvärden som skall ta hand om ponnyn, men alla bara struntar i den osv. Innan vi kom dit fick dom knappt gå ut (hon hade sällskap av en arab) på dagarna alls, och massa skit i stallet som de kunde skada sig på, massa skit slängt över allt, stora taggtrådsrullar i hagarna som vi gått och rensat bort! Uscha :( Allt detta gör ju att jag gör mindre med lord, han blir ju lidande. :/ Och han ahr ju inte gjort något fel!

#64. Inga flyttar och inga flyttar in i stall här, får man stallplats så håller man fast vid den..

Thorsson
0

#62. Tänk att ha 30m till stallet, skulle ju var adär jämnt! :D

#63. Andra ponnyn? Finns bara en ponny. Det är dottern till ägaren/stallvärden som skall ta hand om ponnyn, men alla bara struntar i den osv. Innan vi kom dit fick dom knappt gå ut (hon hade sällskap av en arab) på dagarna alls, och massa skit i stallet som de kunde skada sig på, massa skit slängt över allt, stora taggtrådsrullar i hagarna som vi gått och rensat bort! Uscha :( Allt detta gör ju att jag gör mindre med lord, han blir ju lidande. :/ Och han ahr ju inte gjort något fel!

#64. Inga flyttar och inga flyttar in i stall här, får man stallplats så håller man fast vid den..

Rita-S
0

Kanske man skulle bli milionär och bygga stall där nede..

Thorsson
0

#67. Skulle du vilja det? ;)

Rita-S
0

#68 visst om jag har massor med milljoner kan jag nog säkert äga ett hyrstall i erat område! :D

Thorsson
0

#69. Haha, härligt :)

Zadeira
0

Jag har inte läst alla inläggen, men min fundering på en lösning är att det kanske går att dela av hagen? Säg att ni delar hagen på mitten, så får de gå i varsin del. Då behöver du inte oroa dig varje gång du ska gå ut i din hästs hage. Så gjorde vi med två hästar på jobbet i sommras eftersom den ena blev totalt galen när vi skulle stödfodra med hö, han försvarar varje litet höstrå som om det gällde livet och blev riktigt aggressiv. Då delar vi hagen, så fick de närhet och kunde pussas över råden, men båda fick ändå lugn och ro.

Det måste ju ägaren kunna gå med på om de är medvetna om problemet med sin ponny. Du ska inte behöva riskera att bli anfallen av deras ponny. Du ska inte behöva ta ansvar för att uppfostra den heller. Jag hade krävt att ni skulle dela hagen för din egen säkerhet!

Fluum
0

#66- andra ponnyn var ju givetvis menat stallvärdens ponny, inte din ponny men den "andra ponnyn". förstår du? :)

Thorsson
0

#71. Om vi ska dela av den så måste vi göra det själva, igen.. Och både mamma och jag har ryggproblem och orkar inte, vinterhagen var jobbig nog att fixa.

#72. Jag förstår :)

Marster
0

att hästar inte "tål" handmatning är ju inte att ta i. dom kanske inte tål det vid FEL tillfällen. men den här hästens stora problem tror jag inte är handmatning eller omedveten inlärning. visst det bero en del på det men först och främst verkar det som den här hästen inte blir hanterad så mycket och ägaren tillåter den att sparkas os.v så hästen vet förmodligen inte var den är i rangordningen till människor. Och berättar inte människorna för den vem som är ledare ja då måste den ju ta på sig rolen själv! Med rätt hantering och motion blir det kanske lite lättare. fast man ska ju ha med ägaren på et också!

Thorsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi en bild på ponnyn…

Thorsson
0

Fast hon kan ju se snäll ut med…

Thorsson
0

Lite lika är dom ju, vita köttbullen och magra hästen.

Fluum
0

#77 - ojoj inte liten mage det där ;O
Ser ju ut som om hon är betäckt? eller ätit sig ordentligt mätt på grönbetet x)

[japptravare]
0

Kan ju också vara så som andra säger att hon har respekten över dig. Hon VET att om hon hotar med att sparka så flyr du. Hon är rovdjuret och du bytet helt enkelt. Såklart du inte ska stå kvar om hon sparkar emot dig, men försök att inte fly utan flytta bara lite på dig. Och ryt gärna. Genom att ryta brukar en del hästar förstå att det är fel.

exitingsvillemo
0

Mitt råd är fortfarande att leda in ponnyn i stallet och låte henne stå inne tills du är klar med din häst.

Dom går väl in på kvällarna? Så då måste det ju gå att leda in henne i stallet?!?

Hannybee
0

#75 Haha, vad söt hon är! Synd att hon ska hålla på som hon gör bara…

AnnaBrandell
0

Jag tycker helt ärligt inte att du har fått något bra svar på din fråga, hur ska du lösa problemet?
Tråkigt nog kanske inte jag har det heller.

Jag tror inte att det sitter i handmatning, understimulation, avundsjuka eller mental stördhet!

Det är ren och skär respektlöshet, hagen och boxen är hennes "revir" och där har du ingenting att göra så länge du inte har något som hon vill ha, som godis, kel eller att hon får komma in för kvällen! Jag gissar att hon självfallet är den som är ledaren över din häst med?
Hon är naturligt ranghög och vill fortsätta vara det!

Angående att du kan få stå och kela med henne vissa dagar och helt plötsligt vänder hon sig om och slår.
Inte alls konstigt i mina öron, hon tyckte att det skulle vara mysigt att stå och kela en liten stund. Sen blev hon less och du kanske inte märkte dom allra första signalerna på att hon tyckte att det var nog (förändringen i blicken, stelheten i kroppen) så hon tyckte att det var "trots" från din sida och körde iväg dig! Helt naturligt hästbeteende! för det är ju trots allt hon som bestämmer när, hur och var allting sker!

Du sa att du och Lord? kämpade om platsen som ledare, om du inte är säker ledare över den ranglåga hästen i hagen hur ska du då kunna vara det över den ranghöga? Det går inte.

Jag kan självklart inte sitta här i örnsköldsvik och säga precis vad du ska göra med denna hästen. Och JA det är ditt ansvar tycker jag då det inte är du som vill bli ihälsparkad så fort du går ut i hagen, prata med ägaren och se ifall ni kan ta dit någon som är bra på tex. horsemanship eller dyl som kan hjälpa er. Har man aldrig sett hur hästen beter sig är det omöjligt att säga precis vad du ska göra.

Ett litet tips är att hålla den kort. I allt du gör. KRÄV diciplin redan från när du sätter på den grimman i boxen på mornarna, led ut den och KRÄV att den ska gå snällt vid din sida, släppt in den i hagen och KRÄV att den gå snällt in och vända, släpp hästen och KRÄV att den inte ska sparka dig när du går därifrån.
Är du osäker när du gör alla dessa saker kommer du aldrig få någon tillit från vare sig din eller den andra hästen.
Är du osäker så stanna upp innan du går in i boxen, dra ett djupt andetag, sträck på dig och bestäm dig att idag är det jag som bestämmer.

Enda tipsen jag kan komma med, vill dock gärna höra hur det fortskrider!

Mvh Anna

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Thorsson
0

#78. Äter allt som kommer i hennes väg fasen. Tjockr i sig torr betfor, mår prima efter iaf, fick mögligt hö. Inte fasen blev hon sjuk..

#79. Jag tänker ju inte stå kvar när hon börjar, jag springer ju åt sidan så fort jag kan. I et läget blir jag väldigt feg, så jag piper bara. Tror nog aldrig jag har varit så rädd för en häst i hela mitt liv…

#80. Vinterhagen är precis vid stallet, så de går in vid bakdörren rätt in i boxarna, men om de inte går in måste jag ju gå ut i hagen. Och det är inte alltid hon låter sig fångas, hon står och vakar hela tiden..

#81. Kanske det.

#82. Jag tycker inte att det är mitt ansvar att fostra en häst, som ägaren inte bryr sig om att fostra själv! När man håller henne, är hon hur snäll som helst, där är det INGA problem! Jag och Lord kämpar inte riktigt, han är osäker på sin plats, men gör inget för att ta ledarplatsen. Han lyssnar igen, och går att fånga i hagen. Nu ska vi bara stärka det. Så han inte känner sig osäker, och vet att jag är ledaren, och att han kan lita på mer helt och hållet.

Hon är dock inte ledare över min häst, de leder varandra om man nu ens kan säga så.

WinterPrince
0

För säkerhetsskull, ta på hjälmen när du är i hagen… men det kanske du gör redan…

Thorsson
0

#84. Hjälm, nej det gör jag inte. Använder spö nu, och det går bra. =)

Sweelin
0

#85 Hur går det nu då? :) Har hon lugnat sej? Eller fortsätter dumheterna?

Thorsson
0

#86. hon har tack och lov lugnat sig, och hotar inte längre i hagen, vilket har ökat mitt självförtroende något enormt! :) Nu vill hon bara inte lämna hagen när jag leder in henne, hon vill att lord ska följa med på en gång, men efter en stund så går hon snällt efter mig, så vi går i rätt riktning! =)

Sweelin
0

#87 Vad skönt att höra! :D

Leder du in henne i stallet innan du hämtar Lord i hagen, eller hur gör du? :)

Thorsson
0

#88. jag leder in henne, innan jag tar in lord. :) Ibland kommer de in själva, och även då gå det bra :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.