Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 585 ggr
MiaMaria
0

Vilken första tur..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ojoj, vilken första tur det blev på "jätten"… Hoppas ni orkar läsa..

Jag och Zickan (min kompis som rider ägarens andra hästar) kom till stallet och tog in djuren, jätten och Gali. Kan lägga till att jätten är ca 181-182 i manken och runt 172-173 i ryggen, rejäl manke man andra ord, samt fruktansvärt omusklad nu efter all vila. Gali är ca 178-180 och normalbyggd.

Gjorde iordning dom och Zickan går ut och sitter upp, meddans jag sen sitter upp får Gali frispel och hoppar runt ordentligt, vilket leder till att Jätten orrar upp sig. Skrittar iväg mot ridskolan och hästarna blir bara värre och värre, trissar upp varandra så Gali hoppar och far åt alla håll och Jätten galopperar på stället. Bestämmer oss för att rida runt lite på plan så dom får lugna sig lite, hinner inte dit förrän Gali blir rädd för hästarna i uteboxarna och far iväg. Jätten hoppar omkring han med men är så otrooligt mjuk i rörelserna så man bara sitter där, lite tur oxå att man har kvar balansen sen Musses luftturer =) Väl på plan så har några puckon lämnat en preseninig brevid som ligger och blåser, bingo, hästarna får bara lite fnatt. Skrittar sen i väg mot skogen, hinner knappt ut från ridbanan innan Gali far i luften, vilken även Jätten gör, han reser sig och flyger sen framåt/uppåt, nära att jag for av då men det gick bra, fick tag runt halsen på honom.

Väl i skogen så lugnar dom sig och vi kan skritta någolunda normalt, skrittar en runda på kanske 30 min och sen går vi hemåt och allt är frid och fröjd. Mitt emot stallet på andra sidan vägen där vi kommer så är det en återvinningscentral där någon håller på o kastar en massa, hästarna flyger fullkommligen över vägen, tur de inte kom någon bil!! Och då händer de som inte får hända, Galis hackamoore går av över nosen, ett rejält och ordentligt hackamoore. Han far i väg över gården men tillslut får Zickan stopp och hoppar av, även jag hoppar av. En tjej i stallet kommer med en grimma och Zickan får på den men inte mer förrän Gali reser sig rakt mot  henne och slår till henne med knät eller hoven strax under axeln, men det gick bar som tur va. Tjejen från stallet kommer med ett grimskaft och vi försöker leda hästarna sista 100-200 metrarna till stallet men dom är så upp i nu så dom bara dansar. Väl inne i stallet går allt bra men vilken första tur, tänk om hackamooret hade gått av i skogen eller på ridplan, vad hade då kunna hända?? Verkligen vad dom helst!

Men men, är väldigt nöjd med Jätten, han va väldigt trevlig mellan flipparna och är en riktig gentleman, han kan bara inte rå för att han har så mkt energi nu när han vilat så länge =) Ser redan fram emot nästa gång jag ska rida honom =)

Kort sen vi va på plan. Zickan tog det meddans hon satt på Gali, därav dom konstiga vinklarna =)

MiaMaria
0

en till

MiaMaria
0

En till

MiaMaria
0

Och en på hacket som gick sönder…

gejsa
0

Oj, det lät inte kul. Väldigt jobbiga hästar. Så du vågar ta en tur till?

gejsa
0

Oj, det lät inte kul. Väldigt jobbiga hästar. Så du vågar ta en tur till?

MiaMaria
0

Klart det, längtar tills dess! =) Kände mig trots allt väldigt säker i sadeln

Gali brukar va lite små knäpp men inte så här… Jätten kan ju som inte rå på de, han är bara glad att komma ut =)

Sandra
0

Oj, vilken händelserik tur ni fick! Han såg fin ut tycker jag =) Han kanske lugnar ner sig när han är igångsatt ordentligt. Klart han får frispel när han äntligen får komma ut! =)

__iE
0

jobbigt när dom fick ryck :/ ^^
men tur att ni satt kvar (?) .. hoppas att det blir bättre andra gånger ni rider ;P han såg iaf fin ut :)

Peppe
0

usch Peppe va likadan som Gali idag. han avmaskades i fredags och har inte gått ut ut boxen sen dess förrens idag på morgonen när jag skulle rida. tja, han blev ju av med liiite energi iaf

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MiaMaria
0

Ska rida på tisdag igen, idag hade dom varit snälla båda två, iofs gick dom ut var för sig idag =)

Ja han är fin så länge det är sadel och ländtäcke på, då ser man inte hur omusklad han är Fundersam

#9 Varför har inte Peppe fått gå ur boxen sen i fredags? Eller förstod jag de hela helt fel?

Peppe
0

#10 han har avmaskats. visst han har varit i stallgången och en mini minihage men en riktig 'hingst' stänger man inte bara in sådär! han är ju Kung och ska göra som han vill *fniss*

MiaMaria
0

Varför får han inte gå ute som vanligt när han har avmaskats? Låter knepigt i mina öron..

Sandra
0

Undrar om det är psykbryt-veckan den här veckan? Sandy har varit alldeles nipprig hela ritten idag. Hon har fått såna där tokryck o varit rädd för allt. Men roligt hade jag åt henne =)

Sandra
0

oj… dubbelinlägg

Peppe
0

då har man ju ingen som helst koll på om han har haft mask eller inte. skulle aldrig få för mig att släppa ut honom då, dels att man juinte ser och sen om han nu har så skiter han ju ut det i hagen.

MiaMaria
0

#13 ja precis, brukar va på våren hästarna är knäppa men nu har det vänt verkar de som =)

#15 De va en ny metod för mig. Använd kolla masken ist så vet du ju om du behöver avmaska eller inte ist för att göra det "ifall att".

gejsa
0

#15# Spelar väl ingen roll om du ser om han haft mask. Du har ju redan gett avmaskningsmedlet. Att ha en häst inne i flera dygn för en sådan sak är ju helt fel. Du får väl ta och rensa i hagen flera ggr per år i stället.

Peppe
0

#17 haha kom och mocka våran hage om du känner för det

kolla masken än sordyrt, vi har abslut inte råd med det speciellt inte efter alla sjukhusbesök.

ni får göra som ni vill, vi gör iaf så här.

MiaMaria
0

# 18 jaja du får göra precis som du vill, va bara ett tips. Inte speciellt dyrt, tror de ligger på mellan 200 och 300 kr…

mazze
0

Men om ni inte mockar hagen så har ju inte maskmedlet så stor betydelse. Blir ju bara rundgång!!? Då kan dom lika bra gå ut tycker jag…

Lina
0

jag orkade inte läsa men det var en himla snygg häst:)

MiaMaria
0

Tackar!

Har varit ut idag igen och i dag va dom hur lugna som helst, nästan lite sega ;-) Tror dom va lite upp i förra gången eftersom det va nästan första gången dom va ut i sällskap, iaf på väldigt länge. Va så skönt o rida idag, lugnt o fridfullt =)