smuts? vet faktiskt en valack som vart svullen och det berodde på att han var skitig.

#1 låter rätt rimligt med tanke på att valacker är långt ifrån lika renliga som hingstar
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ett av mina arabston är det just nu en aning. Min första tanke (som för övrigt fick mig i panik) var att någon snusklurk hittat in till vårt stall. Men jag tror/hoppas att det beror på att hon brunstar nu. Skitig är hon inte synligt, i alla fall.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Nej det har ju med sjukdomen att göra tror jag. Det verkar som svullnaden vandrar i hans kropp. Helt plötsligt är han bättre i benet men så fick han svullet skap. Och det blir mer och mer precis som den är vätskefylld. Varmt är det också. Fortsätter det så måste ju veterinären komma och tappa honom på vätskan snart.
#4 Vår hingst blev sparkad i somras i skapet. Det blev jättesvullet, helt sprängfyllt. Så dom kan svullna bra mycket där. Jag tyckte det var oroväckande mycket när det hade svullnat hälften, sen blev det dubbelt så mycket innan det gick ner. Menar bara att det kan bli stort där. Men detta var ju av en spark.
Nu har vi en vallack med lite svullen förhud, (en piss i nilen om man gämför med hingsten i somras). Men det tror vi kan bero på smuts, så jag sköljde ur och tvättade första biten upp och smörjde in han så huden hållt fin. Får väl upprepa innan förbättring antar jag. Det kom iaf ut en massa klumpar av hud eller vad det är.(liknar det som är mellan juvret på stona)

#5# Men det är inte skit. Det vore väl konstigt om det skulle bli just det nu när han är svullen innanför låret och längre ner. Han har inte tvättats på 24 år. Jag kan stoppa in handen och ta bort lite skit och jag brukar rensa snoppen när den är ute på han. :) Så det är något annat. Det känns varmt också. Han verkar inte ömma.
Jag sitter och försöker hitta svar på bukefalos men det är mest efter knott och mygg som dom fått svullna skap där.

Inte brunst, med andra ord…

Hade ingen aning om att det var en vallak. Sorry.
Svullnaden i benet(/sjukdommen…?), fick han anti-inflamatoriskt då?
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

#7# Ha, ha såg inte att du trodde det var ett sto.
Nåja, min snälla veterinär ringde mig nyss kl 21 hon var på väg hem. Hon sa att det hör i hop med det som hände honom. Det ska inte vara någon fara. Han får ju metacam som är mot svullnad. Men vi skulle sänka den i morgon eftersom hans mage verkar ta stryk av det. Han stod och åt halm i stället för hö i går. Men han äter ju mer hö i dag. Jag skulle massera skapet och helst köpa någon salva på apoteket som ska ta ner svullnaden med.
Får se om jag hinner dit igen i morgon. Var ju där i kväll på apoteket alltså. I morgon eftermiddag ska vi åka och titta på ev stall ju där vår häst ska bo.
Men stackars lille Gobban..vilken otursvinter ni haft än så länge

#9# Ja du, det kan man lugnt säga. Mycket otur med alla mina djur känns det som.

Urinsten är fortfarande uteslutet?

#11# Veterinären sa i går kväll (hon ringde upp mig kl 21) och sa att allt hänger ihop och så sa hon något som jag inte minns vad det var. Men hon sa att han ska röra på sig. Normalt brukar man longera hästarna så dom får röra på sig mycket när dom får så här. Men eftersom han inte är riktigt bra än så ska vi skritta honom. Så jag släpper in honom vid lunch till dom andra så han rör på sig mer för nu står han bara i rundeln.
är det ngn form av ödem han har fått?

#13# Har ingen aning vad det kallas. Men han har ingen feber nu iaf. Släppte precis ut honom till dom andra. Han började med att rulla sig och sedan gå på båda hästarna och hoppa och skutta som en rodehäst. Riktigt mycket överskottsenergi har han nu. Har svårt för att stå någon längre tid. :) Men ödem sa hon inte att det kallas det var något om körtel tror jag.

Vad strör du med? det kan räcka med ett litet spån för att orsaka svullnad, men jag tror det beror på att han inte rört sig så mkt, Pontiac svullnar direkt om han inte är ute och rör sig någon dag.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Men usch, nä, nu får Gobban hålla sig helt frisk från och med nu säger jag!

#15# Jag har halm. Men det är inget det är pga sträckningen. Det är veterinären helt säker på. Hon blev inte förvånad om man säger så. Utan han ska röra på sig och så kommer det att försvinna enl henne. Och det har inte blivit mer sen i går. Jag masserade och hade på helosan på skapet. Han ömmade inte heller. Och eftersom han brallade så fort han kom in till dom andra så tror jag nog att faran är över. Nu ska jag åka och titta på stall där ev Sorro ska bo. Ca 8 mil bort. Hej så länge. Kul att så många bryr sig. 

har inte hunnit läsa alla inlägg, men kan säga att många valackar kan få det.
Min fick det då han fick boxvila pga sin hovböld. Det är samma sak som att en häst ben svullnar då hästen inte har rört på sig.
Massera och vänta ut. Det försvinner och det är inge farlig eller gör ont.
kanske är ngn form av koagel.. typ att det varit en blödning så har det "runnit ner" ungefär som en blåtira? Kanske låter helknasigt och kanske totalt omöjligt att det blir så..

Tror hon sa lymfkörteln som eller något sånt. Smex har rätt massera och låta hästen röra på sig ska jag göra. Nu var han ju ute i hagen när vi var borta och antagligen lekte lite så svullnaden i benet var väldigt, väldigt lite. Men skapet var fortfarande svullet.

Gejsa är du nöjd med stallet ?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#21# Nja! Jag är ju petig. Men jag får nog böja mig. Ett sånt som mitt stall och skötsel hittar jag nog aldrig.

#21 nu blev jag nyfiken, vad har du för speciell
skötsel och rutiner i ditt stall?

#23# Antar att du menar mig i stället för bebbe? Så jag svarar.
Jag har alltid vatten i hagen oavsett om det är vinter eller sommar. Är ju hemma och byter till ljummet vatten två ggr om dagen under dagen. Dom får 4 ggr hö/hösilage per dygn. Gör foderstat och ger det som behövs för att få upp kvoten. Sedan är det lite till som jag inte vill ta här.

#25# Ja, ungefär så såg han också ut. Sedan var det väldigt varmt. Men jag masserde med en kräm i går som vet sa. Nu är det knappt inget kvar. Så din hade det en hel vecka? Ja, jag säger ju att han är levnadsglad och driver bort sina sjukdomar fort. hihi

#26 men visst får man panik då man ser det?
Och precis då hästen håller på bli frisk och så ser man detta. Slängde mig över telefonen men så kom stallägaren och förklarade att deras valackar brukar få det då de har varit sjuka.
Men jag använde ingen salva, bara mina händer. Men Toni tyckte inte om mitt masserande där. Många kosparkar vart det men det släppte.

#27# Gobban blir aldrig arg mot mig. Har aldrig sparkat mot mig mer än när han är busig i hagen. Han verkade nästan tycka om det. Det stimulerar ju blodcirkulationen. Ja, jag fick panik. Herregud det måste ju göra ont för det var så tungt för honom. Jag ringde min vet direkt. Hon sa att det var nästan väntat. haha Han fick det ju inte sist när han blev sjuk tex. Har vad jag vet aldrig haft det. Men det hade att göra med lymfkörtlarna tror jag hon sa.

#28 jo jag frågade min hästlärare idag angående om svullet skap och hon hade heller inte hört talas om det, och hon har träffat på 100 tals olika hästar och miljöer.
Så det är intressant att många inte vet om det.
Men om gobban tyckte om det, då är det frågan om min häst är lite fisförnäm av sig =P

#29# Nu missförstod du mig. Veterinären sa att det var väntat. Hon visste om det. Hon sa att det var vanligt när en valack stod. Hon sa att en till hade ringt i dag ang detta här i stan också. Har pratat med henne minst en gång om dagen i en vecka nu. 

Vad hade din för sjukdom förresten när den svullnade upp?

#31 Jo då missförstod jag dig =p Men just att jag har inte stött på det så många gånger. Men men…
Toni fick det då han fick sin andra hovböld. Han hade precis blivit frisk ifrån sin förra, och så visade sig på röntgen att han hade fem små nya hovbölder på den andra hoven. Så efter en veckas boxvila så hade han ett svullet skap.
Så hans immunförsvar var ju inte det bästa, så det förvånnar mig inte alls att det är lymfkörtlerna som gör sånt. Skönt att veta vad det berodde på, fast man kunde nästan räkna ut det själv lite grann 

#32# Ja, jag har inte heller sett det någon gång på någon valack men enl veterinären var det väldigt vanligt. Men i går var det helt borta iaf. så i dag ska vi ut och rida honom och mjukgöra honom. VAr väldigt stel i nacken för att han stått i en vecka nu. Han är ju gammal och stelnar fort till tyvärr.