Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1081 ggr
mazze
0

Hon var sned!

Var iväg till ET i söndags o fick mig ett svar. Hon var sned h. höft, så nu är det fixat. Nu blir det lugnt i ca en v sen är det bara att rida på igen, vad skönt!

jen
0

vad bra det är när man kan få rätt hjälp!

hoppas det blir bra nu

gejsa
0

Vad bra att få veta. Men akta dig så att det inte går tillbaka. Du får nog åka kontinuerligt med hästen för att kolla det. Vet en kompis som tog bort en ung häst pga snedhet.

1111
0

Måste fråga, var hon värkligen sned i höften och inte i bäcknet?

Var hon sned i bäcknet och nu därför behöver bli jämn i musklerna omkring för att stabilisera så kan jag ge dig en del tips på bra övningar och saker att göra…

/V

mazze
0

#3 Han visade över höften, det jag då glömde var att fråga exakt vad det heter. Men tänkte på bäckenet el korsplattan. Blir glad över lite tips o övningar, är alltid bra att ha till hands.

#2 Kollar henne för det mesta som känns konstigt. Har oxå oftast rätt om vart problemet sitter men det här var nytt för mig. Kändes inte alls riktigt bra när hon gick dåligt. Just det att hon försökte på något vis att hoppa över h bak i h galopp men hittade ingen hälta. Hon visade ju redan på hoppningen att något var fel med att inte vilja hoppa, tacksam häst.

jen
0

det bästa är att fråga din ET hur du ska träna upp det. han vet ju exakt vad problemet är.

mazze
0

Jo, men enligt honom så ska hon vila i 2 dgr, skrittas i 2, sen sätta igång henne lugnt i 3 dgr för att om en v kunna rida ordentligt igen. Hon har nog inte tappat så mkt i musklerna på 2 veckor så är nog ingen större fara bara det inte går tibax. Hade det varit något alldeles särskilt så hade han sagt till mig vad jag ska göra för speciellt. Men alla övningar som går att göra är ju bara bra som komplement för ibland när man rider så glömmer man hälften o rider det vanliga.

Thea
0

En nyfiken fråga; vem var du till?

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

1111
0

Är lite skillnad på att vara sned i höft (om man ens kan vara det, höften borde inte kunna vara sned i sig själv, utan mer bli sned av att snedheten sitter någonannastans..?), bäcken eller i korset ;)

Att träna musklerna runt bäcknet (vilket även ger muskler på andra ställen) skadar aldrig, det ger ett stadigare bäcken som förhindrar skador isådana fall och kommer hjälpa dig när du vill börja samla hästen då den även kommer ha lite bättre muskler för att kunna vinkla in bäcknet :)

Bra övningar: skritt över stockar och sten, bommar, gärna upphöjda, alltså att stockarna gärna inte får var små pinnar, utan alltså att hästen ska lyfta på benen rätt rejält. Bra är även klättring uppför (men inte nedför), raka spår och inte så mkt volter direkt efter behandling brukar rekommenderas.

Vad man ska akta sig för om man har haft en häst med snett bäcknen som ännu inte stabiliserat sig lite bättre är nerförsbackar och rörelser som blir som nerförsbackar, alltså att sätta hästen väldigt kraftigt på bakdelen, kraftiga ryggnigar där hästen kutar upp på ryggen (mer westernstil alltså), sliding stop, du förstår nog rörelsen i baken/bäcknet man ska undvika…

Har man haft sned häst, tänk på att rida jämnt på båda sidor, böja lika mkt (både lika kraftigt och i samma mängd/tid) åt båda hållen så att hästen inte får gå och fortsätta vara sned, utan får hjälp att bli rak

mondayforever
0

Vridning i bäckenet?

mazze
0

#8 Låter bra det! Är ju bra att göra ändå då det då är bäcken el korsplattan. Måste ringa upp honom och höra efter för att vara mer säker. Men övningarna är nyttiga trots det, så tack! (speciellt på det man inte ska göra)

#7 Håkan heter han.