Vaccination och avmaskning?
Jag skulle kolla masken i bajset nu om jag vore du.
Vaccineringen skulle jag påbörja nu, då blir det väl nästan i fas med din eftersom din lilla ska ha sina startsprutor. startar du nu ska fölet vaccineras ca i augusti varje år.

#1 - Ok, smart! Då ska jag ringa vet. Men tror nog att jag behöver hans pass för att kunna vaccinera och få in stämplarna i passet.

Hade inte du parasitfria hagar? Alltså helt oanvändna hagar.

#3 - Jo, eller gick kor där fram till 1938.

#4# Var då noga med att låta alla inackorderingar som kommer ta träckprov och ev om dom har mask att dom måste avmaska några dagar innan dom kommer.
Kolla upp det där med fölet med så kan du försöka mocka efter dom så har du parasitt fritt länge till.
Vaccinera kan man göra när fölet är fyra månader, så det är bara att köra på… ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Det är lite lurigt att avmaska just nu. Har fölet blodmask så är dessa förmodligen i dvala och en avmaskning kan väcka dem ur denna dvala så att det blir blodmaskinvasion efter avmaskningen.
Men gör gärna ett träckprov ändå - det är vanligt att föl har spolmask och dessa kan du avmaska mot OM du väljer Axilur eller Rintal, som inte påverkar blodmaskarna. Visar träckprovet på blodmask så maskar du mot både spolmask och blodmask om 6 veckor, som är rekommenderat intervall för spolmaskarna.
#2 När vi vaccinerar innan passen kommer skriver vet in det i ett vaccinationskort, sen när passet kommer för han över det i passet så att allt står på ett ställe!

Har hört ifrån många avelstall att föl och unghästar MÅSTE man avmaska just för att dom skall skapa immunförsvaret emot mask.
Man skall avmaska föl och unghästar upp till 6 års åldern.
Håller med AnnaLundin om att maskning nu är lite knepigt då de flesta maskarna är i dvala.
Men om jag hade unghäst/föl så skulle jag ha avmaskat den för länge sen.
#9 - nja, man måste inte alls avmaska föl och unghästar.
Det du syftar på är att hästarna själva utvecklar resistens mot spolmaskar, det är väldigt sällsynt att man ser spolisar på vuxna djur. Denna resistens utvecklas oavsett om man avmaskar eller inte. OM hästen inte har någon mask, enligt träckprov, så finns ingen som helst anledning att avmaska.
Just spolmaskar kan ju ställa till en hel del oreda, bland annat orsaka förstoppning i tarmen och även att tarmen brister pga att det är för många maskar som trängs på samma yta. Så spolmaskar bör man avmaska mot, framförallt på föl, om man vet att det funnits spolmask i markerna där fölet går i hagen.
Att "de flesta" maskarna är i dvala är en sanning med modifikation, då varken spolmask eller bandmask, ej heller alla sorters blodmask, går i dvala. Men det faktum att vissa av blodmaskarna gör det räcker som argument (för mig) mot att avmaska mot dem under vintersäsongen.
Har man köpt ett föl eller en unghäst så är det svårt att återställa en missad avmaskning i efterhand. Nu får man ta skeden i vacker hand och avvakta lite, om man vill slippa blodmaskinvasion på hästen ifråga…
Spolmask är väl rätt vanligt hos föl?
#11 - spolmask är VÄLDIGT vanligt på föl….

#9 "Har hört ifrån många avelstall att föl och unghästar MÅSTE man avmaska just för att dom skall skapa immunförsvaret emot mask.
Man skall avmaska föl och unghästar upp till 6 års åldern."
Inte helt korrekt. För att hästarna ska bygga upp immunförsvaret och få ett starkt eget skydd mot mask måste hästen för det första öht utsättas för smitta. Avmaskningen gör man om det blir för mycket för hästen att hantera innan motståndskraften är tillräckligt stark.
Spolmasken utvecklar hästen försvar mot 6 månader efter första smittan. Det är alltså OVANLIGT att äldre hästar än åringar har spolmask. Fram tills ungefär nu kan fölet behöva hjälp att bli av med spolmaskarna, sen ska det vara lugnt.
Normalt är alltså avmaskning vid 8 och 16v ålder, sen träckprov i jan/feb för att se hur mycket spolmask hästen kan tänkas ha kvar. De allra flesta behöver inte avmaskas då.
Efter första året gör man träckprov på våren som vanligt och avmaskar vid behov.

Håller med #13 Har pratat med veterinär om det, o man ska avmaska vid 8v första gången sen vid 16 veckors ålder!
Ja jag har också tolkat det som att man SKA avmaska små bebishästar mot spolmask..
Jag kommer iallfall gör det med våra kommande fölingar..
Ja jag har också tolkat det som att man SKA avmaska små bebishästar mot spolmask..
Jag kommer iallfall gör det med våra kommande fölingar..

Kanon med alla tips! Vill bara tillägga att jag endast har haft honom i 1 månad, inte jag som fött upp honom.
Jag ska ta ut vet. och hovslagare i februari så han blir ordentligt genom gången.
Här maskas fölen då de är ca 8 veckor och en återvaccination på ca 16 veckor, då maskas dom med Fyrantel.
På hösten i slutet av oktober maskas dom igen och denna gång med ett ivemectin prep. typ Ivomec, Noromectin.
I februari avmaskas unghästarna igen med Fyrantel.
De vuxna avmaskas (även unghästarna) innan betessläpp, ev innan fölning och så i oktober.
Har man inte problem med styngflugan behöver man inte maska i oktober.
Har man bara äldre hästar behövs kanske inte avmaskning alls.
HÄR finns bra info http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO07_18.pdf
OBS Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit! OCH unghästarna sprider detta som löpeld…

#18 - Tack! Ska skriva ut och läsa när jag kommer hem.
#19 Förlåt, skulle svarat på din fråga… det är en ung häst du har och det är tid för vintermaskning, jag hade maskat med ett Ivermectin prep. Det kan du fråga veterinär då du ringer och får recept.

#20 - Som jag skrev i #7 så kan det vara direkt olämpligt att avmaska med ett preparat som är effektivt mot blodmask mitt i vintern, då många blodmaskar ligger i dvala. Ivermectinpreparat är just ett sådant preparat - som dessutom kan vara ineffektivt mot spolmask eftersom vissa stammar är resistenta mot just Ivermectin.
Jag har själv gjort en dubbelkoll på en unghäst som var avmaskad med Noromectin, tog träckprov 1-2 veckor efteråt och där fanns fortfarande spolmask, så jag vet nu att spolmaskstammen som lever här är resistent mot ivermectin.
Man ska väll vaccinera föl för första gången då dom är 4-6månader.
#21 Jag hade själv en häst på djursjukhuset i fjol, mitt i vintern, som blev avmaskad mot just blodmask. Så visst kan man maska även på vintern, jag litar på veterinären här. Det där med spolmask och ivermectin är nog inte heller så sant, kan ju räcka att dina maskar är resistenta mot noromectin, du kan ju byta till bimectin eller nåt annat.
#22 Ja det ska man

#23 - Det finns resistenta stammar av spolmask mot ivermektin. Det hjälper inte att byta ett ivermektin-medel (Noromectin) till ett annat (Bimectin). Den verksamma substansen är helt enkelt inte verksam. Det finns en studie gjord förra året på detta, om du vill kan jag maila den till dig.
Visst kan man avmaska mot blodmask på vintern OM man gjort prov som visar att hästen sprider ägg. Men normalt är det inte någon större mening att avmaska när det är snö. Ägg som hamnar på marken dör, och det är i FÖRSTA HAND för att hålla markerna rena som man avmaskar. Rena marker = ingen återsmitta till hästarna = ingen avmaskning behövs för hästarna får ingen ny mask.