halm
jag har aldrig någonsin haft halm, eller varit hos någon som haft halm, vet inte om det är ovanligt i norr eller vad det beror på. varför ger man halm till hästarna? som sysselsättning eller? känns som att jag borde veta detta, men har aldrig ens sett halm och om man inget frågar får man inget veta! =)

ja ha sett halm en gång o de va i ett travstall dom hade de till när en häst sku föla men de är enda gången.. ja ha åxå funderat på att de så sällan syns här i trakterna..tro man kan ha de som syssel sättning .. de får nån annan svara på bättre :)

Vi har ju halm i boxen. För att sova på och göra sina behov. skojar ni nu eller? Aldrig sett halm……

ja ha seett en gång! o då låg de ennu i bal :D av alla stall ja har sett har dom flesta hafft spån men endel me torv ´ha ja åxå sett men de tycker ja ser så mörkt o tråkit och skitigt ut så ja gillar bättre spån:)
Jag gillar mest att mocka ur spånboxar och utgångslägget för mina hästar är därför spån. Enda undantagen är hästar som har tråkig i boxen som ska få något att pilla med, de kan rota runt mer efter matrester och tugga lite på halmen.
Bra för hästar som ska ha mkt lite mat även så att de kan fylla ut tarmarna med lite ingenting.
Annars så kan man ju välja halm för att det bara är ett trevligt underlag eller tycker bättre om att mocka det än rent spån/torv annat.
/V
spån har alla alla alla haft som jag varit hos. jag har själv harft papper en tid då jag inte hade möjlighet att fixa spån. nu kvittar papper eller spån för min del. har aldirg sett torv heller.

mina hästar får halm för att ha att göra hela tiden…

Spån skulle jag vilja ha men min bonde som tar hand om gödslet vill inte att jag ska ha det.
Men halm är ju det skönaste för hästarna. Vi har riktiga bäddar i boxarna. Det är jättemjukt och skönt för dom. Dom def inte något skav iaf. *ler*
känns som att det är jobbigt att mocka då?? visst?
blir dom inte tjocka av halmen om dom äter den?
V, har du sett att jag PMat dig?

jag har haft både halm och spån. Jag har halm nu och det är bara för att det ingår i stallhyran annars hade jag tagit spån, lätt! I var, varannat stall här har halm. Jag blev faktiskt förvånad när du skrev att du aldrig sett halm. Fast hästarna måste föredra halm för har de inget o göra kan det peta i halmen o leta efter mat.

#8# Eftersom jag har bädd är det inte ett dugg jobbigt. Underst har vi ju torv flera balar först.
En del rör inte halmen att äta. Dom får så mycket hö så dom har kvar på morgonen. Men min tjocka fjording får så pass lite hö endast 7 kg per dygn och sedan 1kg lusern strå så hon äter nog lite halm.
ok… tack för alla svar!

#7 nej det är nog inte många bönder som vill ha med spån att göra. jag har för mig att det inte är lika bra för åkrarna som halm/torv…

#8, ska se över det, blädrade egenom alla pm förrut och vet inte riktigt vilka jag svarade på eller inte, ska ta mig an det!
/V

Pim tycker om att bädda med halmen. Innan han fick halm "sparade" han halva hömängden och bäddade med den, så då provade jag att ge halm och han bäddar då. Sen äter han en del av det nu med då han ska gå ner i vikt, så han har bara 8 kg hö, så jag har det en del för sysselsättningen med

Peppe lever i princip på halm känns det som…han blir tjock av att bara titta på hö…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#17# Men din häst behöver ju protein. Det finns inte mycket av det i halmen precis.

#18 du ska se att vi löser det aldeles utmärkt här själva.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
ja ni, vilken tonart..

#20# Ja, ibland undrar man varför en del skriver som dom gör…..

ja det var värst vad du blev avsnäst Gejsa….
Har alltid haft halm till mina pållar. Lättare att mocka än spån, torv och papper.

#22# Från vissa här jag är rätt så van att bli det. Det är deras sätt att vara. Dom frågar ofta men vill ändå eg inte ha svar. Och vill dom ha svar så ska det vara helst det svar dom önskar. Om du förstår vad jag svamlar om? *ler*

vi har halm o ett litet lager spån under så spånet ska dra upp kisset.. först hade vi ingen halm så då hade vi spån.men då sparkade min häst så mycket i väggen o var irriterad hela tiden. när vi började tibax med halmen så lungnade hon ner sig för då hade hon nått att "leka i",tänkte ha halmen åt båda hästarna men syrrans häst knuffade alltid halmen åt ett hörn,så nu har vi halm i ena o spån i andra boxen..