Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1162 ggr
NinaToy
0

Fettknuta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan… Min häst har en fettknuta (på bilden, mellan käkremmen och pullargrimman). Har ni varit med om någon häst som haft det där innan? Tycker att det är ett konstigt ställe. :P Min kompis häst har en på baken och den ska opereras bort nu till vinter.

emsems
0

hm.. svårt att se vad det där är just, men en häst jag tog hand om tidigare hade sådana där som kom och gick. den tryckte ägaren hål på med jäma mellanrum och då sprutade det ut var eller något likande. sedan länkte det ihop och det kom en ny bulle på något annat ställe. dock var alla dessa bullar typ i detta område

jen
0

#1 blä !  att hon vågade ta hål på den, tänk om det blir inflammerat?

gejsa
0

#1# Är osäker nu men kan det inte ha varit foderbulor? Hörde från någon (har inte sett det själv) att deras två fick fick några foderbulor som dom klämde på. Det blev så när dom övergick till fri tillgång till hö. Det hade kommit av för mycket protein. Har ingen aning om det är sant eller inte. Någon som vet?

NinaToy
0

Hmm ah. Han är rätt ny för mig men förra ägaren har sagt att han alltid haft den knutan där. :P Vissa dagar är den större, vissa mindre. :)

m'Lady C
0

Fråga vetten om det nästa gång du har ute honom/henne o har hästen inte ont av den så kan det ju vara en fettknuta (fast dom växer o minskar ju inte från dag til ldag. mammas schäfer har en fettknuta uppe på huvudet stor som en ärta (vi brukar säga att det är bippens hjärna ^^))

Det kan ju vara en foderknuta som är fylld emd var/whatever för även  djur kan få "finnar" eg hårsäcksinflammationer som inte vill brista självmant.

lisette
0

jag hade aldrig i hela livet vågat trycka hål på ngt av mina djur. wesley, vår hane han har ju fettknutor på sin kropp. de är skitäckliga att röra och de bör tas bort. men av en veterinär. lina, du har ju känt på dom. inget trevligt als…