Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2819 ggr
emsems
1

lösa benbitar

vad har ni för erfarenheter av lösa benbitar som är bortopererade?

emsems
0

putt

gejsa
0

Eftersom dom är bortopererade så ska det väl inte vara någon fara.

Vet en häst som avlivades pga lösa benbitar. Alltså inte opererades.

emsems
0

tova hade lösa men dom störde inte, men så hörde jag idag om någon som alrig blev bra efter att ha tagit bort dom å att det blev en promenadshäst

Lyrik
0

Lyrik har troligen en lös benbit i kotan vb. Vet "hittade" den när vi var inne för hälta vb på Mälarkliniken -02. Då var det kotledsatrosen som gjorde att han haltade, lösa benbiten.

Eftersom hans benbit ännu inte har besvärat honom, så ville de ej operera bort den. Han är oxå gammal, så risken med narkosen är stor.

MiaMaria
0

Musse har ju en lösbenbit, eller rättare sagt en benbit. Den är så inkappslad så den kallas tydligen inte lös efterosm den ligger still.

En bekant opererade bort benbitar på sin halvblodsvalack och han har bara blivit halt efter det, kroppen är van att dom är där och när dom sen tas bort blir det ovant, men han är 5 år tror jag, man ska väl försöka ta bort dom tidigare.

Får jag fråga varför du undrar? Har nya hästen det?

emsems
0

ja precis, nya hästen har  bortopererade benbitar. men är godk av vet och friröntkad… hoppas verkligen det inte blir något trubbel av det

1111
0

Om den inte ligger illa till så behöver det inte störa hästen ens…

Din häst är det ju bortopererat ifrån och det brukar för det mesta läka ut bra utan problem, vet flertal hästar som opererat bort lösa benbitar och tränas idag helt utan problem :)

emsems
0

åh, jag hoppas verkligen att den kommer hålla bra och klara av att fortsätta utbildas.. ligger nu på La hopp, vill kunna tävla minst la i framtiden.. eller självklart så beror det på hur bra man funkar ihop, men jag har som en vision att kunna tävla Lb-la i sommar och ev högre nästa år…

Luthien89
0

#8 Vad är det för häst du köpt? Bild? :D

emsems
0

jag får nog inte lägga upp bilderna här, men hon finns på www.equistrian.net, klicka på till salu, sedan ridhästar, sedan ramira. så får man se en bild, men den säger välidgt lite! =) haha kan lägga upp när allt är klart och jag kan fota själv!

jen
0

om en häst har en lös benbit på höftknölen som blivit inkapslad, tror ni att den behöver kollas upp?

emsems
0

jag tror som så att om den inte har någon hälta eller så så spelar det nog ingen roll.. beroende på hur gammal hästen är. man brukar ta bort dom på unghästar, men ofta inte på äldre hästar