Skor
Nu är jag sugen på lite nya trådar!! =)
**Hur har ni skott era hästar nu?
**Sulor? Brodd? och hur många?
Lägg också till vad ni har för underlag.
Halkar era hästar ofta, eller funkar det?
Hur gör ni när ni släpper ut i hagen, broddar av?
Och ni med barfotahästar, funkar det i snön?
Vi har inte haft riktig halka än, men på frusen barmark där obroddade hästar med skor halkar går min lilla barfotadam utan problem alls. Första vintern jag har oskott, så det ska bli intressant att se hur det går :)
Min "sköthäst" går helt barfota, men jag vet inte hur det kommer fungera i snön dår det inte behagar komma någon snö härnere… Dock minns jag att det fungerade ganska bra förra året, utom när paddocken frös förstås. Då blir det till att rida ut istället.

Båda hästarna går barfota.
Stjärnfall har haft vintervila så därav inga skor.
Dite är också barfota då hon har superhovar och det har helt enkelt funkat bra med snön ;)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Sylgja är för tillfället skolös, men ska bli skodd på torsdag. Vet dock inte vad det blir då än faktiskt… :P Gissningsvis sulor och brodd (fyra) ifall det skulle komma snö och is. Och då är brodden kvar på även i hagen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag har barfota hästar och det funkar utmärkt både när det är snö och halt.
Bor i GBG så vi har varannandags väder typ oftast, just nu är jag sjukskriven och får inte rida men jag har haft barfota sen 86 så jag lutar mig på erfarenhet från tidigare år 
Kan inte ha pållen barfota tyvärr, så han är skodd. För tillfälet utan brodd och utan snösulor (snö i skåne? Ovanligt) just nu arbetas han mest på bana (är på tillridning 10 mil bort) när inte jag är där. Men fick mig en tankestälare häromdagen när han halkade rejält på frusen barmark, det hade dock inte verkat halt alls under den 1 timmen vi red där. (mjuk skogsväg). Men det blir brodd när det är fruset i fortsättningen :)
Är det en frusen period får han nog ha brodden på, han ska kunna leka i hagen med. Och han går med bästisen, de sparkar inte varandra så den risken vågar jag ta med låg brodd.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

jag tog av merry skorna då hon halkade med dem och jag är ingen person som orkar brodda.
red för ngr dagar sedan då det var lite halt och hon halkade då med. av tre hästar som var ute var hon den enda som halkade. konstigt fotföring kanske?
#7 vissa är ju snubbligare..
Försökte ha Crow barfota, funkade i över ett år tills ridningen började ''på riktigt'' då ömmade han först bak och sen fram. Mycket lättare att slippa broddar ch slippa tappskor, men kan ju inte låta honom ha ont :/
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Tyvärr är ju jag hästlös nu…. men jag kan ju svara hur jag skulle ha gjort om jag haft hästen kvar :)
Skor runt om med snösulor och 4 brodd i varje sko.
Broddarna sitter på så länge de behövs, tar alltså inte av dom någon gång under vinterhalvåret.
Bor i sundsvall och här har vi riktig vinter med mycket snö i år!
*** Kärleken övervinner allt ***
Luddan har skor runt om och 4brodd på varje hov.. men imorse såg jag att det var bara 3 på en hov :) men men.. och jag låter dom får sitta i hela tiden.. inte orkar jag stå och brodda av och på hela tiden.. nej tack dom får vara på!!

sulor och 4 brodd i varje. Blacky är extrem med att halka och få styltor, vet inte varför faktiskt. värre än nån annan i stallet och som jag stött på nån gång
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Skodd med fyra broddar och snösulor runt om.

Har is/snö, med ännu mera snö på gång just nu =)
Pållen min har vanliga ridskor o snösulor runt om med 4 brodd i varje.
Halkar brukar inte inte göra - han lyfter nog inte tillräckligt på fötterna på det utan snubblar frammåt istället 
Broddarna har han kvar i hagen (likaså de andra två). Finns inte en chans att jag skulle ta mig tid o smärta för att stå o dra ur o i broddarna o riskera att han skulle halka omkull i hagen - han är ju inte direkt den stillsamma typen 

Här går nordisen skodd runt om med snösulor och guldskor
(6fasta brodd/sko). Jag skulle personligen inte stå ut med att stå och brodda i/ur eller ännu värre upptäcka att en brodd är tappad och broddhålet är helt igensatt
Travaren som är dräktig och beräknas föla i slutet av april går barfota runt om eftersom hon ändå bara skrittas lite emellanåt.

Ville sko med vinterskor, men hovslagaren tyckte att han var öm i fram (har varit oförklarligt halt en längre tid) så han fick "vanliga" sulor. Bak fanns det för lite hovvägg för att få snösulor att sitta ordentligt.
Däremot har han fyra brodd i varje hov, även i hagen.

jag har vanliga skor till min häst, med 2 vanliga is brodd i varje sko.De är skit halt hemma hos oss, o på endel ställen är de bara blankis:S men de funakar jätte bra med broddar, man halkar inget tycker jag:) vi har ingen snö, men när vi hade så hade ja inga sulor o de blir jobbigt emd alla styltor-.- men om de blir snö igen så ska ja nog fixa det;)

#14 Förklara gärna för mig varför man använder guldskor :-)
#15 Vad har hovskägget med sulan att göra??
Jag är lite trög idag ;)

#17 haha jag läste också hovskägg först, men läs en gång till så ser du att det står hov-VÄGG ;)

#18 Hahaha, det kanske förklarar saken ;-)

#17 Guldskor används av de flesta så vitt jag vet för att det är fasta broddar så man slipper skruva i och ur dom.. Personligen tycker jag det är bra att möjligheten finns att ta bort dom så man inte behöver ta bort hela skon om det skulle bli aktuellt :)
//Mickan

håller med #20, ett sånt tillfälle kan ju t ex vara i transporten =)

Jag har vanliga skor med brodd. Jag måste skruva i och ur brodden för jag vågar inte riskera några skador i hagen, såsom sparkar och "trampskador" . Fick en riktigt otrevlig skada på en av hästarna för några år sedan och de vill jag inte se igen. Sulor behövs så otroligt sällan i Borås där jag bor så de är bara att hoppa över ridning den dagen i så fall.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

#17 guldskorna ger ett kanonbra grepp när det är halt. Du slipper också tappade brodd som iaf jag kan bli tokig på.. Dessutom är brodden i de här skorna inte så höga. Iof skulle jag inte rekommendera någon att prova för man blir lätt bortskämd 
Visst de är dyrare i inköp men å andra sidan kan man oftast använda samma par hela vintern.
Är heller inte rädd för att transportera hästarna med dem, det går hur fint som helst så länge hästen står bra i släpet. och om inte annat kan man ju använda lindor/transportskydd.
Inom travet är dessa skor inte särskilt ovanliga och där transporterar man hästar åt höger och vänster utan problem 
Skor runt om, inga sulor eller liknande. Hovslagaren har de två senaste gångerna blivit redigt förvånad, skorna har inte blivit ett dugg slitna (märket där under syns hur tydligt som helst) så plockar bara av, verkar och bankar lite på skorna :) Så nu har hon haft samma skor i 6 månader… Förra vintern fick vi köpa extra tjocka skor för att de slets så snabbt, snacka om skillnad!
Med vänliga hälsningar
Chess

#24 Va har du för märke
hahaha de är kanske hästsko DolceGabana eller nåt hahaha! Jag funderar själv på att skaffa extra tjocka skor för mina slits nåt otroligt. De är så tråkigt…
// Marielle
#25 Kommer inte ihåg det nu men kan kolla i morgon :) DolceGabana hihi
Med vänliga hälsningar
Chess

#26 tack 
// Marielle

Mina tre hästar som jag har hemma i dag har skor och 4 brodd på varje sko. Tog inga sulor denna gången heller. Första vintern som jag inte tog sulor fast jag har helt nya sulor liggandes. Dom får ju lättare tappskor om dom finns på. Sömmarna blir mer slitna fortare.
Sedan läste jag i höstas att det skulle bli årets varmaste vinter. Pyttsan. Just nu har vi minus 13 grader ute. Det var många år sedan som vi har haft så länge minusgrader. Men det är skönt för då slipper man ju leran. :) Och snö fick vi ju i dag också.
Min häst som jag har går bara med framskor, har broddarna i hagen på henne, och när jag rider ut. Hon halkar inte när det är is..
Min ponny som är hos sin fodervärd går barfota, och när jag red han förra vinter så kunde jag rida det dt var lite is och han halkade inte.

Har tjocka guldskor fram och tunna falsade broddskor med 6 brodd bak på min travare. Går utmärkt att göra allt med dom skorna (transporterar med skydd utan problem, med skydd dock) och hon har toppen grepp. men den är dom ju inte billiga att köpa. men hovis trodde hon kunde ha dom ungefär hur länge som helst :) annars sliter hon ut skorna tills dom blir så tunna att hon tappar tåkappan och dom delar sig på ca 5 veckor :O
Nicean har skor och fyra brodd i varje och snösulor runt om:) ..
Här har det komit snö så broddarna och sulorna får sitta kvar till våren då all is har försvunnit:)..
Chikina har skor runt om och 4 broddar i varje =)
Just nu är det snötäckt överallt, någon enstaka isfläck på vägen kanske. Men mest snö. Broddarna är på hela tiden.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#27 Mustad (?) var märket!
Med vänliga hälsningar
Chess

#33 Bra skor helt enkelt.. hahahaha dessvärre är dem typ ganska vanliga.. ha ha ha synd.. ja ska höra med hovis imorgon, UC visade så nöjt för mig att han minsann inte kunde röra sig utanför hagen nu idag för han hade plockat bort sin ena bak sko alldeles själv 
// Marielle

Mina hästar har vanliga Mustad skor med två broddar i trakterna och snösulor. Har ingen uppfatning att Mustad skor skall vara mer slitstarka än andra men det kanske är så..
Har aldrig broddar i tån då jag inte broddar av dom i hagen.
Här är det typ 10 cm snö och halt under men två broddar räcker gott och väl tycker jag, rider för det mesta i ridhuset.
#34 Så var inga dolce gabbana här inte ;) Trist när hästarna plockar av skorna konstant för mig hjälpte det att byta hovslagare….
Med vänliga hälsningar
Chess
Här gås det oskott i alla väder…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Astra är skodd fram och har brodd i trakterna. Oskodd bak. Vill ha henne barfota, men hon blev så öm i höger fram så det blev skor fram.

I år är båda hästanr oskodda funkar jätte bra :) förra året var travaren skodd runt om men två isbroddar i varje sko funkade jätte bra :)

Hos oss är det massor av snö. Alla fem hästar i stallet (shettis, russ och 3 vbl travare) har skor med fyra brodd runtom, ingen har snösulor. Alla har vanliga ridskor förutom ena varmblodtravaren som springer lopp. (kan hända att han har snösulor ibland)

…de har brodden på sig dygnet runt. Är det töväder och det bildas styltor så får de stå den dagen.

Tänkte uppdatera lite :) Stjärnfall går fortfarande barfota, Dite med. Men ska åka till en sadelutprovare och prova sadlar på Fredag, Tisdagen efter det kommer kotknackaren och ska kolla hennes rygg. Därefter, om allt flyter på som det ska kommer hon antagligen få ett par skor fram.
Bros lite på hovslgaren, kanske blir helskoning :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
mina går framskodda ej snösula nu pga av att vi inte har snö utan gegga i massor :P samt broddar fram 2 st på vadera hov då. har inte halkat verken när de var mkt snö och is eller nu i geggan och jag rider mkt på ängar ^^ broddarna e på inne som ute.

4 brodd i varje sko, inga sulor och broddar inte av i hagen
skor runt om, brodd i trakterna bara. då hon fortfarande har föl vid sidan. Men så fort fölis försvinner så blir det 4 brodd i varje hov och snösulor :) broddar ej ur i hagen.

Skor runt om (travskor) med hela sulor fram och 6 broddar i varje sko. Hon är broddad dygnet runt och skulle aldrig brodda av för hagvistelse pga skaderisken. Anser att skaderisken är betydligt större för hästen utan broddar än att lyckas bli träffad illa av en annan häst.
Min lilla går naturligtvis barfota, det går bra förutom när det är riktig isgata.