Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 758 ggr
Surviver
0

Sidepull hjälp

Hej,

Jag tänkte köpa ett sidepull till min unghäst, han tränas mycket i repgrimma nu och det fungerar bra, det känns dock lite osäkert att börja rida honom i repgrimma, då käns det bättre med sidepull.

Vad har ni för erfarenheter av sidepull, vad är bäst, med rep eller lädernos? Vad är skillnaden? är det "skarpare" eller vad man ska säga med repnos? Jag tycker personligen att det är snyggare med lädernos.

Har ni några tips på ett bra sidepull till en rimlig peng?

Zaphix
0

Jag har testat sidepull med repnosgrimma, tyckte det var skaprt. Inget man rider på med spända tyglar.

Försöker få tag på ett med läder.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Surviver
0

Ingen mer som har något att säga?

Molla
0

Jag hade med rep, onödigt hårt tycker jag. Jag hade en massa lurv på den som skydd, skulle jag skaffa ett nu skulle det vara i läder!

Surviver
0

Jag har hittat ett här -> men jag vet inte om det är något bra företag, har aldrig beställt där förut ? Någon som har beställt från dom?

Surviver
0

Ingen som har ett sidepull med lädernos liggandes stl. full helst svart el mörkbrunt?

Zabbio
0

Jag skulle satsa på ridkapson eller muserola. (h***ks har en ok ridkapson, den har bara väääl mycket paddning.. och jag föredrar ju med fast järn) Anledningen är att det är lättare att lära hästen att ställa och böja sig med kapson, då ringarna sitter lite högre, och att följa bettet. Tycker man att kapsoner är fula kan man ju köpa en muserola istället; det är en metallbit som man skruvar fast i nosgrimman, toppen av skruvarna är ringar man fäster tygeln i. Med den kan man ha hyfsat lös nosgrimma. En annan bra sak är att man kan använda muserolan i kombinaton med tränsbett, ett bra sätt att vänja hästen vid bett senare om man så vill.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Surviver
0

*putt*