Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1730 ggr
Anna
0

Updates om Wilda!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla =)

På sistone har jag pratat lite med Wildas ägare ang. hur de har tänkt sig hennes framtid.

Hon ska ridas in i vår och sommar och ägaren vill hinna rida henne lite själv - sedan ska hon säljas. Och de vill sälja till mig! Skrattande Så nu i vår/sommar ska jag lägga undan varenda krona jag får in på fotograferingen (brukar bli några tusen per termin iallafall) och sedan försöka spara på barnbidraget också… Inköpspriset oroar jag mig inte så mycket för, snarare månadskostnaden sedan. Men det MÅSTE lösa sig. Jag kan inte förlora henne också!

Vad kostar ett D-ponnysto som rids normalt, per månad? Hon är lättfödd och kommer isådanafall stå i Jönköpingstrakten eftersom vi ska flytta dit.
Är det billigare med lösdrift? Det skulle ju kunna vara ett alternativ isåfall.

Nä tankarna bara snurrar i huvudet. Vi har absolut inte råd egentligen, mamma jobbar inte och jag ska börja gymnasiet… Men gud, hon är allt jag har! Tänker inte ge upp i första taget.

Ville bara skriva av mig hur som helst…

Trevlig helg alla =)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Zaphix
0

Grattis, vad kul!

Pengar brukar ordna sig, du får jobba extra i värsta fall.

Jag har häst fakst jag egentligen inte har råd. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Anna
0

#1 Ja, jag är absout beredd att börja jobba då och då för att klara det!

annaattlid.se

Annette
0

Det är nog så att det är de oförutsedda utgifterna som är det mest kostsamma. Man kan ju aldrig planera bort skador och sjukdomar, tyvärr. Att ha en bra försäkring är viktigt, tycker jag.

Lorita
0

#3 jag viktigare ju sämre ekonomi man har.

Jag har valt att bara ha sjukförsäkring på mina inget liv, detta för att jag inte kommer att ersätta någon av mina om dom går bort utan då behåller jag ett föl efter ett sto.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Anna
0

#3 Självklart, det var därför jag undrade om det är billigare med lösdrift. Måste ju verkligen fokusera på att ha råd med t.ex veterinärvård/hovvård om det blir mer akut.

annaattlid.se

NataliTM
0

Enligt mig är lösdrift ett mycket bra alternativ, och visst är det billigare!

Min märr står på lösdrift (utanför Jönköping) och jag betalar 800 kr i månaden för det.

Men man måste även hitta en välfungerande lösdrift, inte flytta hästen till första bästa. För både din och hästens skull.

Grattis och lycka till med din dam i framtiden Glad

/Natali

Sajtvärd Arabiska Fullblod

Cilla89a
0

Va kul för dig :D
Svårt att säga vad det kostar exakt ju, men jag tror nog du kan komma undan lite billigare om du väljer lösdrift, dock tror jag det är knepigare att få tag i lösdrift än stallplats, så är det i alla fall här i trakterna..
Det enda jag kom och tänka på när jag läste det, är att du verkar ha tajt med pengar.. Kolla upp innan bara, så ni har råd ifall hon skulle behöva veterinärvård! Det är vansinnigt dyrt!
Men å andra sidan, är det ju inte säkert att det skulle behövas, se på Japp, jag har haft honom 10 år, har aldrig behöva ta ut veterinär till honom, annat än vaccination..
Men det är bättre att ha 100% stenkoll innan, så man inte står där en dag och hästen är sjuk/skadad och kanske inte har råd..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Molla
0

Ja, börja på lösdrift iaf och se hur det blir med månadskostnaderna. Sen kanske du hittar ett bra stall efter att tag i jönköping och ställa henne på box när du vet hur allt landar.

Gör lite reklam för din fotografering. Dela ut reklam på helgerna, eller morrontidningen. Finns väl endel jobb att leta efter. Fråga i stallet du kommer till om de vill få boxarna mockade mot en viss kostnad.

Lycka till!!! =)

joooossan
0

Jag tycker lösdrift är ett bra altenativ! Har själv mina två i en superstor hage, betalar 300kr i månaden per häst.

Kolla upp med hovslagare hur mycket de runt om dig tar, mat och annat så kan du ju lägga upp en budget nu innan för att se ungefär vad de kommer gå på :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Anna
0

Måste ju tillägga att ingenting är säkert - men ägarna vill sälja till mig och jag vill köpa =)

Jag ska räkna ut hur mycket jag har att röra mig med per månad och hur mycket mamma kanske kan bidra med.
Har även en morfar som alltid betalat mina ridlektioner och som tjatar om att jag borde börja rida igen - kanske kan smöra in mig för några hundra då och då hos honom ;)

Tack för alla lyckonöskningar! Det vore verkligen en dröm som blev till verklighet…

annaattlid.se

Yessica
0

Håller tummar för att du lyckas få ihop det! :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

bubbelbubbel
0

meeen vad roligt anna!!

stallplatser verkar det ju inte heller vara svårt att få tag i, i jönköpingstrakten, men det är i jönköping ni ska bo, och inte lite söder ut ? ;)

NataliTM
0

Kan tillägga att i mina 800 kr för lösdriften ingår fri tillgång till hösilage. Och sen har jag 250 kr i hovslagarkostnader var tredje månad ungefär Glad

/Natali

Sajtvärd Arabiska Fullblod

Lorita
0

#10 du får köra in henne så får han åka med en  gång i veckan som tack för finansieringen Flört

Granatapple
0

Wow, vad kul! lycka till :)

Är hon skodd nu? Du kan ju alltid satsa på att plocka av skorna och ha henne barfota. Sparar både pengar och är bättre för fossingarna :)

Anna
0

#12 Vi ska bo 1 mil utanför Jönköping ungefär, i ett hästområde ;) förhoppningsvis iallafall, det beror på vilket gymnasium jag kommer in på! kommer jag in på hästhållning i Tenhult får jag hjälp med stallplats också + fri tillgång till deras stoora ridhus, haha =D

#14 haha det skulle jag vilja se, han är livrädd! Flört

#15 hon går barfota och har SUPERKVALITET på sina hovar. De slits jämnt och fint och blir aldrig fult slitna eller något, så hovslagarräkningarna bör inte bli föööör höga… :)

annaattlid.se

Lorita
0

#16 jag tor nog att du kan lura med honom på en skritt tur Flört

Dior
0

Halkade in på tråden och måste bara få säga GRATTIS till Wilda och lycka till med henne. Givetvis brukar lösdrift vara billigare och hamnar du på Tenhults Naturbruksgymnasium så är ju mycket löst.

Jobbade på Expodul (granne med gymnasiet) ett år, och stod ofta i ett fönster och såg ut över deras hagar. (Ända kontakten jag hade med hästar det året! Flört)

Lycka Till!

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

gejsa
0

Klart det går vägen. Det står ju Anna i pannan på Wilda. Hon har ju varit din ända sedan hon föddes. Lycka till med hästen och att det går vägen. Skrattande

mazze
0

Ni är ju ett team, så klart att det måste lösa sig. Håller alla tummar, tår och hovar för er =) Lycka till!

[MajaWrangstadh]
0

#19 Haha, agree on that! :D

Håller tummarna stenhårt för dig Anna, kan verkligen inte se Wilda hos någon annan!

Anna
0

Gud vad gulliga ni är, tack! Skrattande

Ja det måste ordna sig!

annaattlid.se

Marija
0

Kan inte heller göra annat än hålla med #19 Glad

Hoppas för er skull, lycka till!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Lindbygarden
0

Men va underbart! Det måste ju bara lösa sig på något sätt!

Ett tips gällande hö sen är att du ringer runt till bönder i trakten sen gällande hö.. De höbönder som bara tar till hästar är mycket dyrare!! Där kan du spara många slantar!

Maja
0

Underbart, här håller jag alla tummar och tår jag kan hitta! ;)

Alex
0

Skoj! :) Hoppas verkligen att det går.

Men ja, det kostar ju. Jag skulle råda dig att räkna på 3-4'000 i månaden faktiskt, om du ska ha stallplats, hovslagare, foder, försäkring, utrustning och andra smågrejer (blir faktiskt ofta mer än vad man kanske räknar med till en början) och allt ev. annat som behövs.

Jag kan ju säga att jag har räknat ett antal såna där "köpa häst"-kalkyler under åren, och hur billigt jag än lyckats räkna att jag skulle kunna komma undan, så funkade det inte riktigt när jag väl hade hästen. ;) Det kostar…

Och sen bör man alltid ha pengar undansatta inför ev. veterinärbesök eller liknande. Självrisken kostar, samt mediciner om det behövs, och sen täcker tyvärr inte alltid försäkringen 100% av kostnaderna när det gäller allt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Anna
0

#25 Så mycket pengar är en omöjlighet för oss, tyvärr.

Jag ska lägga undan så mycket jag kan i månaden nu och verkligen spara. Sedan ska jag leta gärnet efter billig stallplats… Så får vi se!

annaattlid.se

lisette
0

men allvar 3-4000/månad? så mycket har det aldrig kostat mig och jag har haft tre hästar samtidigt, men visst. att man har eget stall gör ju mycket.

man behöver inte köpa allt nytt, finns mycket bra begagnat. =)

vad är priset på henne, vet du det?

Jojaton
0

Hoppas verkligen för både din och Wildas skull att det går bra!

Johanna - Instagram

Anna
0

#27 Ingen aning. Kan inte tänka mig att hon blir så dyr - korsning, ung, okänd stam på mammas sida + jag har hjälpt till med henne sedan dagens hon föddes. ;)

annaattlid.se

Lorita
0

leta billig stallplats och sen brukar det gå ihop om både din mamma och morfar och du vill ha hästen. Det är så konstigt för har man häst så är det så mycket utgifter man inte har tid med Flört

Anna
0

#30 :)

Jag råkar ha en givmild, stöttande och grymt bra storasyster som har lånat mig pengar förut, hon ställer säkert upp om det kniper någon månad ;)

annaattlid.se

Alex
0

#27 Det blir ju lite skillnad om man ska betala en stallhyra. ;) Jag kan ju säga att jag betalar över 2000:-/månad enbart för stallhyra och hovslagare. Då ingår ju visserligen en del i stallhyran, men har man en som det inte ingår så mycket så blir det ju kostnader för det man ska köpa till (foder, strö…) och då blir det ju även transporter för att hämta det, eller kostnader för leverans. Sen kostar det ju oftast att ta sig till och från stallet också, bussbiljett eller bensin. Och det blir några kronor om dagen…

Sen är det ju en massa smågrejer. Utrustning räcker ju inte att köpa en gång och så är det bra sen. Saker går sönder, blir utslitna, man behöver nåt mer, eller man bara "måste" ha nåt mer…

Sen allt till "stallapoteket", om man ska ha jodopax, annan sårtvätt, blåspray, lindor, kylspray/lera… Eller vad man nu har. Sånt behövs ju nytt titt som tätt också. Visst, små kostnader. Men det blir faktiskt en hel del, och det är ju sånt man oftast inte räknar med när man räknar ut kostnaderna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Är absolut inte meningen att förstöra nåt, Anna, det får du inte tro. ;) Jag hoppas verkligen det löser sig och du kan komma billigare undan. Men jag har väldigt svårt att tro att det skulle kännas så bra om du köper henne och efter ett tag inser att du inte har råd att ha kvar henne och måste sälja. Det blir nog jobbigare än att inte ta henne alls…

Men sen kan du ju kanske skaffa en betalande medryttare, så får du både lite hjälp ekonomiskt och tidsmässigt, om det blir mycket i skolan (vilket det nog gör ;)).

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Anna
0

Jag har iallafall planerat att ta ett jobb på loven och ev. helger. Har en kusin på Öland som nog alltid behöverl lite hjälp med sitt företag =)

annaattlid.se

[Zkold]
0

Min häst går på ca 2000 i månaden allt som allt (billig stallhyra). Så det finns hopp ;)

[MajaWrangstadh]
0

#34 En betalande medryttare är ju faktiskt en bra idé! På det kan du tjäna in en 500 spänn eller något i månaden faktiskt, + att om det är en jätteduktig äldre person som tycker att utbilda små ponnyer är det roligaste som finns så lär sig Wilda MASSOR på det också =)

Anna
0

#36 Så har jag också tänkt! 1-2 gånger i veckan vill jag ha hjälp - jag kommer ju trots allt ha skolan att tänka på =) Det är ju som du säger, Wilda utbildas mer och får röra på sig samtidigt som jag drar in lite på det.

Ojoj nu låter det på mig som om allt är klappat och klart, men det är det verkligen inte :P

annaattlid.se

Lindbygarden
0

hon är en kosrningsponny så försäkringen bli inte så hög.. Jag skulle råda dig att ta en liten livdel som täcker utifall ngt händer samt en riktigt bra sjukvårdsförsäkring.. Jag skulle kunna tippa på en god försäkring för dryga 300 kr i månaden.. sen om vi räknar högt på 10 kg hö per dag och två kronor kg = 600 kr

strö med halm det är billigast..kostar inte många kronor.

Skippa färdigfoder och ge havre för energi samt soja om du behöver mer  protein..när hon är i full gång så kanske dryga kg havre blir väl en 100- lapp… satsa på mer grovfoder om hon behöver mer.. både billigast och bäst!

Sen har du eventuellt mineraler och vitaminer som behövs.

Verkning 300 kr varannan månad sen kan du ha henne framskodd kanske om du har tur?

Kallhyran om du kommer ha det eller uppstallningen kanske du kan jobba av lite genom att hjälpa till med utsläpp och mockning på helgerna?

Räkna med 2000 i månaden…blir det över pengar så lägger ni de i en liten pott som du kan ha för oförutsedda utgifter.

Om du ska vara och jobba på öland så kanske vi kan ha bete här nere hos oss.. beror på om vi kommer arrendera mer mark..

Anna
0

#39 tack för infon! jobba extra i stallet hon står i hade jag inte ens tänkt på så tack för det, det är ju självklart en bra idé.
hon kommer nog få gå barfota i såfall, hon har jättefina hovar och hennes mamma gick barfota utan problem.

Vi får se hur allt blir. Är så mycket att tänka på och för och främst ska hon ridas in. Har jag tur kanske jag kan få ta henne på foder första halvåret/året, då slipper jag inköpspriset och försäkringen till att börja med.

Och skaffa medryttare måste jag göra isådana fall, någon som kan rida henne & ta stallsysslorna 1-2 gånger i veckan. Då får jag in lite på det + kan ägna mig åt plugg dom två dagarna.

… och det låter fortfarande på mina resonemang som om allt är bestämt… önsketankar… :P

annaattlid.se

Midlingur
0

Men du, det här löser du! Som sagt; hitta billig en stallplats där du kanske kan hjälpa till mot avdrag på hyran. Hittar du en lödrift är det säkert ännu billigare. Ett stall jag stod i jobbade jag extra i ganska mycket. Fick min stallplats på 1100:- gratis + 2000:- i handen. En medryttare till en oinriden häst kan vara svårt att hitta, ivarjefall en betalande medryttare. Men tidsavlastningen är aldrig fel!

När är tanken att hästen ska säljas?

Är du någon gång i Skåne har jag två ponnys som "vill" fotas :-)

Dior
0

Något som våra bönder häromkring uppskattar är hjälp med hö-och halmskörd. På så sätt har vi fått köpa billigare än vad det annars skulle kostat.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Anna
0

#40 Tack för de uppmuntrande orden!

Hon kommer vara inriden när jag köper henne (hon ska ridas in i sommar så det blir till hösten eller vintern isåfall som jag ev. köper henne om allt löser sig) så medryttare borde inte vara omöjligt!

Hihi vad kul, är jag i Skåne hör jag av mig…. =)

#41 tack för tipset!

annaattlid.se

Midlingur
0

#42 Sätt in en annons i tidningen om att du söker extrajobb. Barnvakt, städa åt äldre, djurvakt, hundrastare osv. Jag har haft det mesta som extrajobb, man kan faktiskt tjäna en slant på såna här saker! Finns hemsidor också där folk söker tjänster, bla www.grannar.se och www.vovve.nu (hundrastare). Tyvärr så är du för ung för ett jobb inom vården, annars hade jag rekommenderat dig att sommarjobba inom det. Testa gatukök också! De kanske söker någon som kan ta helgerna.

Midlingur
0

Tillägg: Gå igenom allt vad du har hemma som du kan undvara. Ring släktingar och be dem göra likadant. Spara ihop en rejäl hög med prylar och ha en loppis till våren/sommaren!

Rita-S
0

kolla om det finns även yngre folk i närheten som skulle uppskatta nån som hjälper med att damsuga, gå på affären och sådana saker mot en liten slant :) oss fibrisar har kanske lite svårt att orka med damsugning, tvätten, handla o så, det är inte bara äldre som kunne behöva lite städhälp.. :) Plocka bär och svamp, mossa och annat  på hösten och sälg, det kan man dra inn fina pängar på!
Biltvätt är uppskattat på sommarn! :D
Virka saker och sälg på tradera och lägg pängarna åt sidan till hästprylar som går sönder

Och nu behöver du bara 40 fler timmar i dygnet för att hinna med allt ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida