Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 6118 ggr
carrrrrooooo
0

Hur länge brukar ni stödfodra?

Ja eftersom detta är första vintern som jag har häst så tänkte jag höra med er hur länge brukar ni ge hö och (kraftfoder)?.. brukar ni trappa ner på höt vid viss månad eller hur tänker ni?

Tacksam för all hjälp!(:

gejsa
0

Hur menar du nu? Menar du innan dom ska gå på betet eller?

carrrrrooooo
0

#1 oj förlåt att jag var så otydlig.. ja precis till sommarbetet menar jag:).. ska man stödfodra med höt ända till sommarbetet eller brukar ni sluta några månader innan?..

Gud så rörigt det här blev nu men jag menar hur länge brukar ni andvända hö? innan hästen går över till sommarbetet? när räcker det med gräs?

Cezanne
0

Man fodrar hästarna så länge de står uppstallade.

För alla hästar räcker inte näringen i gräset under betet utan de kan behöva stödfodras hela sommaren.

AnnaLundin
0

Mina hästar brukar gå ute dygnet runt ett bra tag innan det finns tillräckligt mycket gräs för att försörja dem. De har då fri tillgång till hösilage så länge de äter av det. När grästillgången är tillräcklig slutar de äta av hösilaget.

Ledin
0

säger som #3 där dels så släpper man ju itne ut hästen ändå i sommarbetet så fort som det blir lite grönt ute det måste ju bli plusgrader sen torka till lite innan. Men hur är det med hagar? Jag har ju haft himmla tur när jag har haft egen häst/ar är att jag har flera hagar så jag kör en vinterhage, öppnar den så det blir större som vårhage/lite grönare då. Sen ytligare 2 till hagar. Så jag ökar lite sakta men ger ju hö tills man ser att dom klarar sig på äta gräs. Du ser ju i hagen hur det växer men hästar äter inte gräset där bajs ligger så det gäller att ge sig ut o mocka hagen så ofta man kan ju lättare är det :D

Pheobe
0

Gör som #3 fast jag tar bort kraftfodret en aning då gräset börjar komma i april/maj. För att inte få en chock i magen.

Lorita
0

Jag gör som #4 när dom inte äter hö längre så slutar jag fylla på. Mina har också fritt med hö och går på lösdrift.

Man kan säga att vädret styr när gräset har börjat växa så det räcker åt hästarna så får dom inte hö längre.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Marrsson
0

Jag gör som #4 och #7 Jag har också lösdrift och hästarna väljer bort hösilaget när gräset kommer ändå.

Jag fodrar med kraftfoder hela sommaren.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Pheobe
0

#8 Varför kraftfoder hela sommaren? Vad är det för hästar?

Marrsson
0

Jag ger kraftfoder till min fullblodskorsning. Inte lika mycket givetvis men för att underhålla hull och hälsa under hela perioden. Jag upplever att jag tappar lite "gnista" i honom utan kraftfoder under sommaren annars. Under hans viloperiod (ca 2-3 veckor) så får han igenting.

// Marielle

Pheobe
0

#10 Aha! Då förstår jag… som shetlandsmänniska är man inte van att ge kraft på sommaren om det inte är en avelshingst =)

Marrsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Nä haha jag har inte heller behövt fodra mina andra ögonstenar men han vill sig inte riktigt som de andra..:)

// Marielle

Pheobe
0

#12 Vill inte idiotförklara någon men har du koll på hans tänder? På det betet borde han förse sig tycker man. Nu menar jag inte bara en vanlig veterinär utan en riktig tandläkare

Marrsson
0

#13 Nä jag förstår de:) Dessvärre så ser bilden bättre ut än vad de är:( I just denna hagen är det nästan bara "vassgräs" eller vad man ska kalla de och bara tuvor, så de är inte så frodigt och vackert som de ser ut…

Sen har jag också tänkt tanken med tänderna så förra hösten så kollade vi upp de men de va jätte bra. Tandläkaren bara fixa till någon kant. 

Men han tappar inte hullet så brutalt utan de är hans energi som droppar.. :)

// Marielle

Pheobe
0

#14 Då är det svårare… Vad ger du då för kraftfoder? nåt sammansatt eller det räcker du ger energi i form av havre?

Marrsson
0

Känner att jag kapat tråden lite så förlåt. Skäms Pheobe jag mailar dig istället så lämnar vi stödfodrandet här :)

// Marielle

Peppe
0

blacky går i gräshage året runt så jag minskar morgonhöet i takt med att gräset växer och dom väljer bort höet

han går ju inne på nätterna hela året så han käkar hö på nätterna och även lite kraftfoder

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Pheobe
0

#17 Rena drömmen med gräshage på vintern…

Peppe
0

#18 ja och i år har den hållit sig rätt fin =) förutom vid bäcken eftersom det grävdes ner ett rör i panik mitt under det värsta höstregnet så där har inte marken hämtat sig riktigt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hustigern
0

Får jag våga mig på en liten sammanfattning:

Det är en avvägning som beror på hästtyp, arbete/motionsnivå, hur många kvadrat hage man har per häst och hur mycket gräs det växer i hagen.

Om anledningen till din fråga är att du försöker räkna ut hur mycket hö du ska köpa in (om du inte redan köpt på dig ordentligt) så ta till ordentligt i överkant. Stödfodra med hö så länge de äter det men håll ett öga på hullet. Balansera med kraftfoder om din häst har svårt att hålla hullet och/eller arbetar mycket.

Om du bara försöker planera året så kan jag tyvärr inte råda dig. Det hänger för mycket på vädrets makter, hur mycket det växer i hagar/beten osv.

Lägg märke till hur just din häst funkar så lär du dig allt eftersom vad som gäller. Tänk på att hålla alla foderövergångar successiva utan hastiga omställningar så funkar magarna bättre.

/Anneli

carrrrrooooo
0

Oj vad många som har svarat, har inte riktigt haft tid att varit här inne Rynkar på näsan men tack alla för svaren!:) gör inget att ni kapade tråden *hehe*

#20 tack för sammanfattningen:).. ja precis jag ska köpa in ett stort lass med hö nästa helg så jag undrar lite hur mycket jag ska köpa?, hon är ganska lätt född hon får nu 9 kg hö och ½ l musli och är i jätte fin kondition nu:) hon körs kansa hårt 1 gång varje vecka och rids regelbundet..

ska hålla koll på hennes hull som jag gör dagligen:) men tror ni att om man köper hö så att det räcker till Maj tror ni det räcker?.. förra ägaren gav hö på sommaren för där hade dom bara lerhagar, men i hennes nya hem har dom ordentligt med gräs:)..

Men jag kan ju ge henne som vanligt asså 9 kg per dag tills jag ser att hon börjar "nobba" höt och inte äter upp allt.. men det borde väl bli bra till maj-juni?

tack igen för all hjälp!:)

Lorita
0

Räkna fullt fram till 1:a juni och det som blir över kan du använda under sommaren och början av hösten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Smex
0

#21 jag brukar oftas få låta min häst stå på betet i cirka två veckor och ställa in honom på natten, så han mage vönjer sig sakta med betets gräs. Han får bara diarre och tappar så mycket hull om jag inte gör så. Och så ger jag honom lite kraft hel sommarn, också pga hullet.

Så om din höst går i en lerhage så kanske du skall också kolla upp hur det går med att ställa in hästen för varje natt i några nätter. För då är det bara att ge några kilo hö då.

Men det är ju olika ifrån häst till häst.

carrrrrooooo
0

#22 oki tack ska räkna på hur mykt jag ska ta hem:)

#23 som jag sa så står hon INTE i lerhage nu utan hon gjorde det i förra hemmet:P.. nu har hon alltid tillgång till iaf lite gräs ska snart byta hage till en vårhage!.. hon och sina två kompisar kommer att få en helt ny sommarhage som inte är andvänd på 1 år som är massa gräs i.

min tös står i en lösdrift så hon går in och ut som hon själv vill!=9 ett alternativ som jag oxå har tänkt på är att när sommaren närmar sig så kanske jag kan ge henne fri tillgång till hö så kan jag ju se om hon är hungrig och hur många kg hon äter..

Tack för hjälpen alla!:)

Pheobe
0

Låter som om hon kommer gå i hagen då gräset börjar växa på våren? Då behöver du inte hö till juni om gräset kommer sej. Mina brukar inte vilja ha mat i maj ens då dom går i gräshage. (förvisso shetlandsponnyer men ändå)

carrrrrooooo
0

jo precis.. hon kommer att vara i en hage med tillgång till gräs:) okey men ska se om hon går hungrig så ska hon klart få tillgång till hö.. men jag tror hon kommer att klara sig på gräset eftersom vi byter hage väldigt ofta när det blir för lerigt..

Pheobe
0

#26 det märker du, lägg ut hö och se, en pålle som äter höet behöver det, annars lämnar den det