pengar pengar.
Nu ska jag klaga lite; Jag stör mig så otroligt mkt på alla ponnyföräldrar som köper superponnysar till sina barn och sedan trycker ut som på tävlingsbanorna. Snälla! Kan ni inte se att barnen inte är redo för det! (nu menar jag inte alla, men att köpa en b-ponny för 120 000:- till en 8 åring, det känns något onödigt tycker jag.
)
Helt enkelt; jag tycker att det är för mycket pengar i ponnysporten.

Håller verkligen med dig!

Håller oxå med…

jaa, det är ju bara dom med pengar som har nån chans oxå på tävlingsbanorna. vi andra "fattiglappar" har inte räd med sånna ponnyer och får lulla runt på klubbnivå..
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Men tänk såhär istället.. Vem vinner på vad? visst de med pengarna får väggarna fyllda med rosetter. Men de åker häst.(oftast på Lokal nivå) De som kanske inte har så bra med pengar får jobba upp hästarna till den nivå som det ska tävlas på. Vem läsr sig mest? Själv skulle jag aldrig vilja ha en häst som var färdig utbildad.. Nej usch vad tråkit:(

nej jag vill inte heller ha en färdig häst. däremot en Bra ungponny med mycket kapacitet. men dom kostar uppåt 70 000 dom med…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Helt rätt allihopp.. och ofta är de föräldrarna som fixar och trixar med ponnyn medan "ryttaren" bara sitter upp och rider en klass sen av igen elr så,, :S lite dålig stil tycker jag iaf.

håller med. känner en tjej som får allt hon pekar på annars blir hon sur och säger att hon hatar sina föräldrar. Massa hästar som hon tävlar sönder och får nya. Dom är inte särsklit rika heller..
har tänkt recic samma saker flera ggr…
Är väll ändå inte särskilt vanligt…?
Jag förstår heller inte varför det stör dig, är väll inget som påverkar dig?
Varför skulle barnen inte kunna vara redo för det? Tycker du generaliserar allt för mkt, finns barn som är redo och klarar av det likaväll som de som inte gör det. Och att man inte råkar klara av hästen just då är väll inget farligt, är ju för guds skull barn som håller på att lära sig att rida - de kommer lära sig!
Tycker mest det låter som samma gamla vanliga avundsjuka som spökar…
/V
ja, jag håller med. Jag hade en kompis när jag var liten som fick en ponny som DÅ kostade 45000 (20 år sedan) hon var tyvärr inte rädd om den och hennes mamma köpte ALLT till henne och hennes häst. men särskilt tacksam var hon inte tyvärr…
jag hade ingen egen häst just då, och visst var man avundsjuk på att man inte själv hade rika föräldrar som "sket" pengar, utan pappa fick jobba extra varje helg för att vi barn skulle kunna få nåt. jag fick hyra en häst som jag var jätteglad över. Och hade vi inte haft gratis stallplats och gratis hö som min pappa fick eftersom han hjälpte bonden ibland. Då hade jag aldrig fått haft häst…..
fast det finns även de som är "bortskämda" och som verkligen uppskattar det.
jag ansåg mig själv som bortskämd eftersom jag fick HA en häst, det var inte alla som fick det.
nu skämmer jag nog bort min dotter istället … hon är nöjd fast hennes häst bara kostade 12000 spänn

#9# Självklart!! Nu börjar det likna bukefalos igen. *ler* Undantag finns det ju alltid.
Men nu sa vi inte ALLA.
Men jag undrar vad tror du hände med hästen som ägaren inte råkade klara av just då? Jo, den kan ju tex vara sönderriden.

#9 jag har vuxit upp med tjejer som fått precis vad dom velat ha. även i hästväg. när man hör hur en tjej piskar sin häst inne i ridhuset o man själv är i stallet - då är det illa.
#0 detta är nog en dröm som föräldrarna själva har haft, men inte kunnat gjort själva. jag kan känna ibland att jag försöker ge mina barn sånt som jag aldrig kunde ha själv. Fast jag förrsöker ha lite sunt förnuft och ge efter min arma plånboks förmåga
Jag tycker det är värre med ungar som slår ponnysarna för att dom inte kan rida och ponnyn vägrar…
Resten verkar bara vara avundssjuka ;)

Jag ger inget utlåtande i denna fråga, men visst tycker jag pengarna går till överdrift inom ponnier och vissa familjer gentemot barnen. Så…nu har jag nog sagt mer än jag skulle ändå….

#14 tycker du verkligen det? jag vill inte ha en häst för 120,000 (såg en ponny på blocket för denna fantasisumma). jag är inte ett dugg avundsjuk, var itne det när jag var liten heller. har alltid velat ha egen häst, men aldrig fått. man ska jobba sig till det man har, inte få det serverat på ett fat.
tycker barn är bortskämda faktiskt.

#16 kan inget annat än att hålla med…..
#16 jag är inte rik, men pengar har inte så mycket betydelse för mig ändå… Jag har aldrig haft en helt egen häst heller, eller fått allt jag pekat på. Men tycker ändå det är värre om hästen var gratis och ryttaren inte kan rida och skäller allt på hästen.

#16 ja det är klart det är, men att bara få det man pekar på äcklar mig och har alltid gjort.
Nu svarade du allt på fel Lisette ;)
Jag kan med handen på hjärtat säga att om jag hade haft gott om pengar, fru och barn… Så hade dom blivit kanonbortskämda. Varför? För att jag kan :)

MEN…Slo!! Vad vinner de på det??? Då får du en fru och barn som snart inte gör ett handtag för ekonomi eller något för de behöver inte! Jag har alltid fått lära mig att pengar är något man ska vara rädd om, inte för att det hjälpt…hi hi, men jag har alltid fått ta hand om mina egna pengar och jobba ihop till det jag vill ha. Nu sätter jag värde på pengarna det gör inte barn som får allt de pekar på. Hur går det för de stackars barnen sen som inte fått lära sig annat än att andra betalar… deras föräldrar försvinner de oxå någon dag
Pim, vad förlorar dom på det då? Om dom inte behöver göra ett handtag för ekonomi varför ska dom göra det då?

de lär sig inte verkligheten. Hur ska de klara sig sen om du inte finns där hela deras liv??

Mina framtida barn ska bli bortskämda på kärlek och trygghet… Kommer dock inte inte bli bortskämda med saker, får man för mycket uppskattar man inte det man vill ha. Har en kusin som är ensambarn. Släkten har velat kräka på henne ibland så bortskämd hon är. Hon åkte oxå ponny tills föräldrarna köpte ett dyr unghäst till henne när hon var i början av tonåren. De tyckte hon var mogen att börja på stor häst då. Den hästen har inte satt sin fot på en tävlingsbana de fem åren de haft den och hon har slutat rida. Nu står de där med en häst de gett en massa pengar för och sadlar och utrustning för hur mycket pengar som helst…Tacksam?Inte direkt
#23 teori och praktik är ju inte samma sak… Bara för att man kan, behöver man väl inte bevisa det jämt?
Som Wiemona skriver, fast måste det ena utesluta det andra? Alltså, även om man är bortskämd kan man vara tacksam… Fast då kanske det inte heter bortskämd iofs :p

#23 jag e nog trög nu men jag förstår inte riktigt vad nu menar där med att bevisa allt?
Antar att det är mig du svarar på… :) Bara för att man kan hantera pengar och så vidare, behöver det väl inte betyda att man måste tänka på det och göra det jämt?

#27 inte så jag menade. Männsikor som alltid får pengar serverat får det svårt den dagen de ej får de serverade längre för då vet de inte hur de ska göra.
Avundsjuka? nej, jag tycker mest synd om ponnyerna. Liksom, jag håller på med en c-ponny som har värledens kapacitet men som är 9 år och är jätte rädd för skänklarna och i munnen! allt detta bara för att man sätter upp orutinerade ryttare på orutinerade hästar!

jag puttar upp denna för jag ska svara när jag kommer hem :D
#12 Det du skriver om har ju ingenting med fina eller dyra hästar att göra, utan har att göra med folk som helt enkelt slår sina hästar, vilket förekommer lika mkt inom alla klasser och sorter och alltid är lika fel.
/V

#20 tagen på bar gärning. ;)
man kan skämma bort på totalt olika sätt. det finns kärleksmässigt och sakmässigt.
min sambo säger att jag är bortskämd. jag har fått köpa allt jag har själv, betalt mina usaresor själv. men däremot så kom min mamma och hämtade mig när jag varit ute och festat, om jag var aspackad. min mamma ställde upp väldigt mkt för mig när jag bodde hemma, betydligt mer än vad hon gjrode för mina brödrar.
jag kommer att göra exakt likadant för mina barn - för mig handlar det om att man är rädd om sina barn. inget annat.

#31 självklart att det är fel, men när man betalar över 100' för en häst och behandlar den så så ska man absolut inte ha en häst.
att få allt man pekar på är inte nyttigt.
personerna jag syftar på har inte gått ut gymnasiet, de hoppade av pga det var jobbigt. de har aldrig jobbat i hela sitt liv och de behöver det inte heller. precis som sina föräldrar. äcklar mig.
kanske bör lägga till att det låter som om jag är svartsjuk, men jag är verkligen inte det för jag har ett betydligt bättre liv än vad de har och jag uppskattar mina hästar och sakerna jag kan köpa!

#22 för att lära sig att man inte kan få allt man vill ha.
#33 Du ska inte ha häst oavsett vad den kostar om du behandlar den på det viset…
Vad är det som säger att dessa barn som fått en dyr ponny får allt de pekar på? Och även om de får det, så är det väll ändå som så att det är deras och deras föräldrars problem, inget som du borde bry dig om.
Jag lever ju fortfarande på mina föräldrar, fastän jag är 30+, visst, det är orättvisst att jag haft tur i livet och mina föräldrar har så pass mkt pengar att jag inte behöver jobba ordentligt, men varför ska du anse att det är så hemskt dåligt för förstår jag inte. Det påverkar inte dig och i mitt fall så mår både jag och mina föräldrar bra utav det.
Jag äcklar mig mer utav all dena avundsjuka och gnäll över att andra har något som man själv skulle vilja ha. DÄR kan man tala om dålig uppfostran och att något gått snett, när man inte kan unna andra något väll och framgång.
/V
#32 du får ta mig hur du vill, men jag står för det också ;)
#35 det är så jag menar också. Det är ju mycket värre med folk som hanterar sina hästar fel än om dom råkar ha det gott ställt och ser till så ungen får roa sig.
Hade jag haft möjlighet hade jag sett till så mina framtida barn (som visserligen inte kommer finnas, men det är en annan historia) hade det så bra på alla sätt. Men självklart bygger allt på tacksamhet, hur kul är det att skämma bort någon som inte uppskattar det?

#35 eftersom jag vet hur de personerna är som jag pratar om så VET jag att de får allt de vill ha.
som jag sa, det är inte avundsjuka eller svartsjuka för jag har det bättre än dom, jag uppskattar mina saker. när dessa personer har använt upp sin häst får de en ny.
vem har pratat om dålig uppfostran?
jag tror fortfarande att få allt man vill ha och inte behöva jobba sig till sina önskemål gör en lat.
Det finns d-ponnyer som går över 2,5 miljoner. Byter ägare vartannat år ungefär…

#35 eller en unge som antar att de ska få det de pekar på? mina barn kommer att växa upp på samma sätt som jag har gjort. vill de ha ngt så kommer de att få jobba ihop till det. även om vi har råd att köpa det till dem direkt.
Det är ju mycket värre med folk som hanterar sina hästar fel än om dom råkar ha det gott ställt och ser till så ungen får roa sig. vad är det som säger att de barn som har det gott ställt hanterar sina hästar bättre än de som verkligen får jobba för det?
Lisette, tror vi till att börja missförståt varandra, jag har sett disskutionen som en allmän (ifrån grundfrågan), inte kollat på ditt specifika fall som du tar upp, eftersom jag dels missat om du skrivit om det högre upp och dels så är det ju som så att det inte går att disskutera för mig eftersom jag inte vet någonting om det.
Att man växer ur en häst och får en ny (både i kroppen och i huvudet) är absolut inget underligt eller dåligt, jag anser att det inte är bra för varken ryttaren eller hästen att behålla/stanna kvar tillsammans för längre.
Jag tycker att du pratar om uppfostran när du pratar om att du vill att dina barn ska jobba för att få någonting - det är ett sett /tool att uppfostra dem med för att forma dem till det du vill. = Uppfostran.
Ett barn ska inte få allt det den vill ha, man ska inte ge efter för varje vim - är precis som i hästuppfostran. Sedan så tror inte jag att det är hälsosamt att köra stenhårt på att ett barn ska behöva jobba för att få någonting alls i livet - det är en balansgång att ge lagom mkt och hålla tillbaka, att man varken ska göra enbart det ena eller det andra enligt mig.
Lisette! Börja läsa vad jag faktiskt skriver och luckorna i vad jag inte skriver! Jag har INTE skrivit någonting om att människor som skulle ha pengar behandlar sina hästar varken bättre eller sämre. Jag tror inte på att det är så enkelt som att alla rika människor behandlar sina hästar sämre än fattiga. Men vill du få det i siffror och på papper så är det tyvärr så att hästar som är biliga är dem med flest skador och som oftast hamnar i dåliga hem. Sedan så får man dra strecket lite själv, att det är som så att biliga hästar oftast köps utav människor med mindre pengar… Att jag däremot inte tror på att de siffrorna säger att man kan dra ett direkt likamedtecken emellan fattiga människor och synd om hästarna är för att det finns så otroligt många andra faktorer som spelar sitt in, precis som alltid och varför det inte finns någon enkel saning här.
/V
vad är det som säger att de barn som har det gott ställt hanterar sina hästar bättre än de som verkligen får jobba för det?
Precis lika mycket som bevisar motsatsen. ;)

Det där tror jag inte ett dugg på ….! Att billiga hästar har mer skador än dyra hästar. Att billiga hästar köps av folk som inte har så mycket pengar är ju självklart. Jag badar inte i pengar precis. *ler* Och jag har billiga hästar. Mitt halvblod/fullblod fick jag gratis som 15 åring. Han var oinriden och knappt hanterad. Och han har inte haft många skador i livet precis. Inte min billiga islänning heller. Nej, dom mesta skadorna finns ju på dom som rids hårt för träning till tex hoppningstävlingar eller dressyr. Våra hemmahästar som vi har som skogridning är ju dom som mest är friska.
Var har du läst det att det är så?
Gejsa, jag tror hon menar att dom flesta som köper dyra tävlingsponnysar har koll och gör det för att tävla och komma nån vart. Alltså måste dom vara noga med att se till att hästen alltid är hel och frisk.
Så jag är övertygad om att det inte berör oss som kan men ändå bara skogsrider ;)

#43# Jag förstår väl lite i vad hon skriver men man ska nog passa sig för att skriva på det sättet hon skrev.
Men en dyr häst är ju inte bara för det alltid/oftast frisk.

Håller med er : )
ja det är typ precis som om man skulle köpa en jääätttte dyr och duktig dressyr ponny till en lLITEN unge som inte är så duktig ,, det är ju lite knäppt för hästen kommer inte göra just nått mer en ryttaren kan.. , För hästen börjar ju inte göra skänkelnvikning och gå super fint på tygeln om den som rider inte kan någonting, men visa föreldrar tror vist de :-Z
#44 ja på ett sånt här ställe får man vakta sin tunga om man har åsikter om saker…
#45 vadå, så du tror inte man utvecklas något enormt om man rider för rätt tränare med en duktig häst, om man som ryttare inte kan så mycket?

#40 det kan ju vara bra att läsa vad som skrivs när man diskuterar ngt.. ;)
klart det är så att man int alltid ska få jobba för att få det man vill ha. men i största utsträckning så ska man faktiskt det. det ÄR inte nyttigt att få allt serverat, då fattar man inte hur saker fungerar.
det är precis därför jag inte fått häst när jag var yngre, mina föräldrar hade mkt väl råd att ge mig en häst. men de ville att jag skulle få se vad allt kostar med hästar.
Lisette! Börja läsa vad jag faktiskt skriver och luckorna i vad jag inte skriver! Jag har INTE skrivit någonting om att människor som skulle ha pengar behandlar sina hästar varken bättre eller sämre
jag har inte påstått att du har gjort det heller, jag svarade slo, fast jag ser nu att jag skrev fel nummer. ber om ursäkt! :p ge mig gärna siffrorna du pratar om när du skriver att billigare hästar har mer skador. kan vara intressant att läsa. du ber mig att läsa vad du skriver och jag ber dig att göre exakt samma sak och läsa alla inlägg! jag inser att det är svårt för dig att diskutera det som jag skrivit, men du måste

oj jag hann trycka publicera innan jag skrivit klart och nu har jag tappat tråden vad jag skulle skriva. *skäms lite*
#47 ja dom där siffrorna och rapporterna som det pratas om titt som tätt, dom har i alla fal inte jag sett röken av nån gång 

nej det hade ju varit intressant att läsa dem tycker jag. jag kan ju med hitta på vad som helst annars…
#42 Är inte svensk statestik nu, utan tysk som är närmare 10år gamal som det kommer ifrån. Vad statestiken skulle visa är antal hästar med alvarliga slitage/fel och hästens beräknade värde.
#45 Men får en liten flicka en bra ponny som redan kan så har hon bra chanser att lära sig korrekt ridning jämfört om man ger henne en oskolad ponny som inte heller kan någonting. Bland de värsta man kan göra är att sätta ihop oerfaren ryttare och oerfaren häst!
#47 Måste fråga, när du skriver "hur saker fungerar", vad är det du tänker på då?
Eftersom jag sitter i stallet och skriver så har jag inte siffrorna jag refererar till nu och just dem här tror jag inte jag sparat någonstans hemma heller. De är dock lite äldre siffror och inte svenska, utan tyska, men det bevisar min punkt att man inte kan dra raka linjer mellan fattig och dålig hästhållning bara sådär eller det motsatta, utan att det finns rätt rejält många fler aspekter man måste få med i bilden som kanske är svåra att få i siffror…
#49 Just de här har jag bara nämnt en gång så du måste tänka på något annat jag nämnt någon annan gång och glömt - är du fortfarande intresserad av det så skriv det gärna så ska jag försöka leta upp det!
/V

#51# ja, jag har ju frågat dig flera ggr om källan till allt du skriver. Men du har hittills inte talat om någon källa. När man inte tror eller litar på det folk säger så vill man ju gärna veta källan så man kan kolla själv.
Sedan skriver du också:
Bland de värsta man kan göra är att sätta ihop oerfaren ryttare och oerfaren häst!
Vet faktist inte om jag håller med dig där heller. Ibland kan det gå jättebra. Jag var helt oerfaren när jag köpte min häst oinriden. Det har gått jättebra. Har inte ens ridit på ridskola. Jo, en termin. Resten har jag lärt mig själv, i böcker och från en instruktör som kom hem och gav mig lektioner.
Har nu ridit in och kört in flera hästar och det har gått bra med alla.
#52 Är fundersam till vilka gånger du tänker på nu - för jag förstår att du vill se källan till om jag hänvisar till någonting, är absolut inget underligt.
Jag skulle isåfall säga att du har väldig tur att det gått så bra eller så kan du fortfarande inte nog för att se hur illa resultatet blev.
/V
Jag skulle isåfall säga att du har väldig tur att det gått så bra eller så kan du fortfarande inte nog för att se hur illa resultatet blev.
varför skulle resultatet ha blivit illa? Jag har också ridit in 3 hästar, jag är inte utbildad eller "världsbäst" men det har gått bra ändå….
med sunt förnuft däremot, så brukar resultatet bli bra
#54 Min erfarenhet säger mig att ska man rida in hästar korrekt så krävs det att man vet vad man gör.
Men det kanske beror på vad för standard man har även? Om det är mer så att ni nöjer er med att de blir inridna och inga olyckor händer jämfört med mig som vill att unghästen ska få en mkt tydlig struktur inlärd och lära sig direkt ifrån sätet istället för att lära sig förlängda hjälper…
/V
#55 _ Min erfarenhet säger mig att ska man rida in hästar korrekt så krävs det att man vet vad man gör.
_
varför tror du inte att vi vet vad vi gör?
Men det kanske beror på vad för standard man har även? Om det är mer så att ni nöjer er med att de blir inridna och inga olyckor händer.
jag nöjer mig inte att bara ha en inriden häst, utan den ska även kunna nåt innan jag anser den vara inriden.

#53# Ja, det är ju lätt att sitta här och låtsas inte komma ihåg. Det är många ggr som jag har bett om källan. Då har du hänvisat till tyska skriverier eller väldigt, väldigt gamla notiser någonstans som du inte vet var det är. Bilder när du har ridit bla. Du har ju skrivit flera ggr vad du och dina hästar kan. Jag ville se foton. Men då ville du inte visa dom här. 
Vad är detta för påhopp eg?? Tror du att jag bor mitt i skogen och ingen som ser hur jag rider eller? Om jag skulle rida så illa som du säger att det ev kan vara så skulle nog många säga till mig här hemma. Nu är jag ingen instruktör men som jag skrev så har jag haft sådana här. Men det är klart! Jag har väl haft "tur" alla gånger då vi både ridit in och kört in hästarna. Du är ju bara skicklig!!! Tycker det räcker med ditt skryt nu faktist.
Och handen på hjärtat! Varför ska vi lita på dig? Du visar aldrig bilder på dina hästar när du rider. För du vill vara hemlig. Du har jättedyra hästar. Bor i Tyskland och Sverige med inackorderingar som får betala hutlösa priser. Du kan ju vara vem som helst. Vi som sitter här och skriver är iaf ärliga och visar upp våra bilder ibland och även notiser om någon frågar. Om dig vet vi inte mycket. Men du är duktig på att se ner på folk många ggr.
Nu har jag inte sagt att du är dålig det är många ggr jag har hållit med dig när du skrivit men nu tycker jag att du har gått för långt.

#57 håller med dig Gejsa. Också reagerat på varför någon så duktig inte vill visa upp sina verk eller berätta om sig själv. Låter lute lurigt detta

#55 varför vill du skriva så anonymt??? Varför vill du inte visa oss några bilder på dina hästar och dig själv.. Jag e mkt nyfiken bl a på hur din anläggning ser ut då jag i ett inlägg läste att hyran där är 4-6000kr eller nåt liknande…. förstår inte vad du vill dölja om allt e så bra som det låter. Jag skulle vara stolt över det då och vilja visa hela världen
#57 Eftersom jag inte vet vilka gånger du menar, varför inte bara skriva det om du är intresserad utav det?
De gamla tyska siddorna borde bara ha varit en gång och i den här tråden, vilket var förklaringen till varför jag inte kunde säga exakt vart de kom ifrån och varför jag har dem. Svarar jag något annat och det är av intresse att veta vart jag fått det ifrån - påmin bara så letar jag efter det!
Vad jag kan minnas har du frågat efter bilder/film ifrån löslonger-träningen, vilket jag tror jag förlarat? 1. Jag vill hålla mig anonym och det är lite svårt att klippa bort sig själv ifrån en film där stor del av filmen handlar om ens kroppsspråk… 2. Jag har inte någon kamera. - Är inte svårare än så.
Jag har väll ändå inte sagt att du rider illa? - Sedan så är jag ifrån en annan syn på ridning och anser att de flesta svenska ryttare inte kan rida för fem öre alls och ger i stort sett ingenting för de svenska utbildningarna. = Att ingen säger något betyder inte särskilt mkt, även om du skulle slå din häst medvetet (vi tar det värsta som exempel) så är det som så att vi bor i en kultur där man håller mkt på att sköta sig själva och inte lägga sig i andras business. Jag klagar inte över den inställningen - jag tycker om den, men jag berättar bara att det är så det till större delen fungerar här och en av nackdelarna med det. - För i Sverige har vi mentaliteten att inte vara negativa och att man absolut inte får vara bättre än andra - jämtelagen…
Varför du ska lite på någon anonym på internet? Absolut inte! Det är bara vettigt att inte lita på okända personers påstenden - är varför jag argumenterar så mkt när jag faktiskt har en poäng eller något som jag skulle vilja ha fram och försöker hänvisa till forskning eller annan literatur.
Jag har desutom lagt ut bilder på mina hästar och tom någon bild där jag själv rider, se bara mitt fotoalbum ;)
Jag skulle inte säga att jag har jätte dyra hästar. Jag har en rejätl dyr häst. Jag bor inte i Tyskland. Jag HAR bot i Tyskland däremot ;) Och ser man på stockholmspriser på inackordneringsstall så är det inte så hemskt märkliga priser.
Att jag väljer att inte skriva så mkt om mig själv är rätt naturligt om jag försöker vara hyffsat anonym. - Jag har hittills inte råkat ut för att någon identifierat mig så det här känns som en lagom annonym nivå.
/V
Övrig fundering till båda två - jag tycker det är trevligare att vara anonym med lite information som säger något om vem jag är/gör än att vara totalt anonym, deustom så kan jag svara på mer trådar på det viset - men det kanske är ett bättre alternativ att vara totalt anonym?
#58/9 Skulle jag göra det skulle jag missa poängen med att vara anonym. Att jag vill skriva anonymt är väll inte så väldigt svårt att förstå? Jag kan då uttrycka mig fritt (och får lov att överreagera även om det inte är trevligt för er) utan att det går ut över min verksamhet. - Märkligt nog är att jag fått flera kunder genom internet genom att skriva på bla det här forumet fastän jag inte precis värkar upplevas som särskilt trevlig --?
Sedan så har jag bilder på mig själv och mina hästar utlagda här… ;)
Jag har ingen flott eller märklig anläggning - finns egentligen ingenting att vara något extra stolt över där, och mina hästar har jag faktiskt försökt lägga ut lite bilder på fastän jag försöker vara anonym - anledning: för att jag är stolt och gillar mina hästar ;)
/V

Tycker bara att du svävar omkring med dina svar nu faktist. Bra, att du kom ihåg löslongerings bilderna. Tyckte det lät så otroligt. Hur du kunde longera din häst utan att göra något. Ska jag tro på någon så måste jag ju själv få se bilder. Annars tror jag bara att det är rent nonsens. Det är mycket du har skrivit om dina hästar som gör att man höjer ögonbrynen men ser man inga bevis så börjar man tvivla. Det kanske du förstår att man gör. Dom bilder du visar i ditt fotoalbum är ju från Tyskland och när andra rider. Det är inte riktigt samma sak.
Att du ser ner på våran ridning i Sverige är en tråkig attityd också. För alltså ser du ner på oss allihop då. Sedan vi som bara har "tur" när vi rider in våra hästar. Men alla har inte samma tur att födas i en rik familj som du verkar ha gjort. Du har ju skrivit hur dina föräldrar hjälper dig med din verksamhet ekonomiskt och ditt köp på en häst som kostar 150000 kr i inköp. Då har man ju råd att anlita nästan dom bästa instruktörer som finns. Men majoriteten här på ridsport är ju vanliga medelinkomsttagare som inte har så dyra hästar som du. Därför känns det lite trist när du hoppar på, på det viset du gjorde.
Tror jag lagt ut någon bild på min fux där jag rider? Har inte särskilt mkt ridbilder och framförallt bilder som är hyffsat anonyma.
Man kan lära sig rida bra även om man har dåliga förutstättningar - se bara Balkenhol som kommer till Globen nu, han är känd för att ha lärt sig Bra ridning utan några ordentliga tränare eller bra hästar.
Kanske att jag är lite hård och generaliserar lite mkt, beror antagligen på att jag mest ser på mitt skrivande som ett sätt att kanske skriva av sig en del när man är trött och irriterad och mer i andra hand är här för att faktiskt ge hjälp?
Anser inte du själv att det är hemskt mkt tur att du lyckades rida in din första egna häst som nybörjare själv utan att något gick ens bara lite fel?
Frågar igen, vorde det bättre om jag skrev helt anonymt utan information om mig själv /personlig information så att saker så som priser på hästar eller hur man fianserat sina hästköp påverkar ens övriga inlägg? Jag anser att de inte ska påverka särskilt mkt ens övriga syn på saker även om det självklart hänger ihop.
/V

Nu har ju inte ditt svar ang ditt hästköp gjort att du har blivit förändrad i mina ögon. Det började tidigt när jag frågade om källa när du skrev något annat och sedan ville jag gärna se bilder. Då hade du inte ens foton i ditt fotoalbum. Du hade inte ens skrivit något om dig själv heller då om jag inte missminner mig helt.
Jag har många gånger läst utan att skriva något svar. Jag har respekterat vad du har skrivit många ggr. Men ibland går du till överdrift då måste jag opponera mig.
Nej, jag kallar det inte tur på det viset som du gör. Jag tror nog att dom flesta människor kan rida in en häst med sunt förnuft. Jag sitter inte heller och kallar mig skicklig utan jag är stolt över vad jag har gjort, det sticker jag inte under stol med. Eftersom min Gobban var en riktig problemhäst i flera år när han kom.
Tyvärr känner jag inte till Balkenhol. Så där kan jag inte svara dig något.
Mina bilder var inlagda: 2006-09-08, sedan gick jag in och ändrade så att det blev huvudlösa bilder 2006-09-12. jag blev medlem 2006-09-08. Alltså lade jag upp bilderna samma dag som jag började skriva här. Tror inte att jag skrev det inlägget innan jag lade upp bilderna ;) (Datum när man lade upp bilderna hittade jag där man går in och lägger in fler/redigerar/tar bort).
/V

Ok då hade jag fel då. Men jag hade för mig att det var så iaf. Att jag undrade vem du var när du skrev så mycket. Men att jag inte hittade något då. Men det var ju inte huvudfrågan så det är ju inget att hänga upp sig på. 
V… Jag kan acceptera att vissa är duktigare än andra. Men jag accepterar inte att någon som aldrig sett mig hålla på med mina hästar tror att man är helt okunnig!
när du skriver att = Om det är mer så att ni nöjer er med att de blir inridna och inga olyckor händer. Då tycker jag att man dömer folk utan att veta hur pass duktiga de personerna är.Vem vet, det kanske är någon utav dessa som är duktigare än dig????

Kanske att jag är lite hård och generaliserar lite mkt, beror antagligen på att jag mest ser på mitt skrivande som ett sätt att kanske skriva av sig en del när man är trött och irriterad och mer i andra hand är här för att faktiskt ge hjälp?
Kan jag få komma med ett förslag då… om du har en dålig dag och känner dig irriterad och trött, skriv av dig i din dagbok istället för att ta ut det i dina inlägg.
Det gynnar ingen om du tar ut det i forumets inlägg.
På så sätt kanske det blir så att du i första hand skriver på forumet för att hjälpa till ;o)…det är väl det alla vill hoppas jag…hjälpa andra helhjärtat ?!
Ingen vill få oförtjänat "ovett" (tolka mig rätt) bara för att någon annan råkar vara trött och irriterad.
Mvh Charlotte Medarbetare på ridsport
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Vad trevligt, behöver jag inte ta dig på allvar i fortsättningen.

Så ofta som du skriver här så kanske du behöver något annat uppiggande. 

Så ofta som du skriver här så kanske du behöver något annat uppiggande. 
#67 Jag kan bara svara på vad ni teoretiskt skriver här och utgå ifrån det och min tolkning utav det.
#68 Jag håller med dig, men det är även ett sätt att uttrycka sig. Finns ju fler här som jag skulle tro inte helt är här för att enbart hjälpa andra, då skulle man inte se de svaren man ser här så mkt…
#69 Vem du väljer att ta på allvar, läsa eller svara på är helt upp till dig, du har aldrig behövt ta mig på allvar om du inte velat.
/V
#72 ibland är teori och praktik två helt skilda saker…
#73 Visst finns det människor som har underbar känsla redan infött, men de flesta har det inte och även dem människorna brukar kunna beskriva vad de gör, vad de vill även om de inte helt teoretiskt vet hur det fungerar bakom.
/V

#72 Skrift är ett underbart sätt att uttrycka sig, absolut, och för många DET ENDA sättet att uttrycka sig !
Men vi måste hålla i tanke att när man skriver på ett forum så är det omöjligt att kunna se och tyda sinnesstämningarna som råder bakom de skrivna raderna.
Visst, många skulle kanske behöva ta ut sina frustrationer i sina dagböcker först så de med öppna sinnen kan ta del i forumets olika diskutioner….man behöver inte gå in för att avreagera sig i forumets inlägg…eller hur ;o)
Vi vill ju alla ha en trivsam tillvaro här där alla kan känna sig välkomna och att "även min åsikt gills"….antar jag iaf!
Mvh Charlotte Medarbetare på ridsport
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Hlåler med "…." i denna diskussionen. Jag som själv tävlar ponnyhoppning. Hade en C-ponny innan som stannade som jag tävlade framgångsrikt med sedan, växte ur honom och fick en dyr D-ponny som gått SM. :) Det går jättebra, jag förstör inte honom bara för att vi har pengar… ALla som har pengar förstör INTE sina hästar!!! Alla som tävlar på elitnivå är inte svindyra , min kompis som tävlar EM och SM på ponny i hoppning rider andras ponnyer till framgång, äger kanske 3 stycken själv… och har kanske 10 stycken i sitt stall? Hon är superduktig. Sen så vet jag en B-ponny ryttare som är 8 år som har 3 B-ponnyer, min kompis har tränat med henne. När ponnyn stannade så hoppade hon av och piskade hästen från marken!!! Tränaren och föräldrarna tillät det! Nu när hon rev ett hinder på sin nya ponny på en tävling så skrek hon rakt ut "JAG VILL INTE HA DENNA HÄSTEN MER!" hmmm… Men sånna människor blir aldrig något. Tycker det är SYND, man köper en DYR ponny, hoppglad och snäll, som man sedan förstör totalt, synd om ponnyn!

Ja, rötägg finns det överallt och alla har vi inte skrivit heller. Det finns alltid undantag. *ler*

nina, det är PRECIS detta jag har försökt få fram… :D
Tycker det är SYND, man köper en DYR ponny, hoppglad och snäll, som man sedan förstör totalt, synd om ponnyn!
Eller så köper föräldrarna en häst/ponny till ungen/ungarna när de har gått en halv termin på ridskola.
Så gjorde Lyriks förra ägare.