Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1714 ggr
kylja
0

Transportera häst ?

Det börjar närma sig för mig att hämta hem min häst Skrattande , problemet är att jag aldrig har lastat en häst eller kört transport tidigare , skulle vara väldigt tacksam för lite råd och tips ang detta.

Mvh Kylja

Johanna
0

lasta kan ju säkert säljaren hjälpa dej med :), när du lastar ur så se till att hästen är lös innan ni öppnar luckan i bak.. o stå inte presic bakom ifall den kastar sej ut

tänk på att köra mjukt, o växla mjukt.. planera din körning så att inte behöver tvärbromsa…. jag brukar alltid sakta in innan rödljus så att jag förhoppningsvis slipper stanna, utan bara kan krypa fram..
ha koll på släpet när du svänger o så kör nära kanten så att den dimper ner m hjulen..

jag kommer ihåg 1:a gången jag skulle köra min galna häst i transport.. va så obehagligt , men det gick bra. o man vänjer sej snabbt.

andas, o tänk på att ta det lugnt o låt inte andra bilar stressa dej… o det kan ju kanske va bra att ha ngn med sej..

lycka till!

[Teddy]
0

Du ska väl inte åka själv??? Ta med dig ett par kompisar du har säkert någon i bekantskapskretsen som kan följa med.

[Teddy]
0

Du behöver dessutom träna på att köra släpet tomt innan du ger dig iväg.

kylja
0

ja , jag kommer att ha min sambo med mig , så jag åker inte ensam , hade tänkte att åka runt lie också med tom transport , behöver jag ha några skydd på hästen? Ska man stanna och ta en pause då och då ? Jag ska åka ca 11 mil .

Molla
0

Alltid minst en kompis med i bilen! Ha en massa tålamod och tid när du ska lasta, har man inte det brukar det inte funka! Allt ska vara förberett innan hästen tas ut till transporten, uppbindning ordnat, tillbehör packade i bilen osv. Blir hästen otålig och börjar stampa i transporten bör man rulla omgående.

Vet du om hästen är lätt lastad? Finns så mycket att tipsa om…

kylja
0

jag vet inte hur hon är att lasta , men man kanske ska utgå från det värsta..så blir allt annat bonusGlad .

gejsa
0

Usch vad otäckt att köra första gången när det är vinter och halt också. Har du ingen som kan köra åt dig som är van?

Ledin
0

haha :D mitt tips stressa INTE ta det lungt o fint både med lastningen o körningen. Och ta med dig en kniv det ska man alltid ha "ut-i-fall-att". Skydd är hästen skodd? Är den det på med skydd, sen är ju skydd bra att ha men jag har kört mina till sommarhage så hoppar jag över skydden (ofta 30 min max körning). Kolla upp vad försäkringen säger vissa ska man ha skinngrimma på hästen annars gills inte den. Kul o du va inte nervös det smittar bara av sig :)

Peppe
0

kör sakta i kurvor, när du tycker att du kör sakta så kör ännu lite saktare

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
0

Alltid skydd på benen och göm inte svansen, den bör du lina eller ha skydd på. Jag har sett otäcka ska på hästar som stått och knöt med svansen. Det är svårläkt skad om den uppkommer.

När du ska lasta vaccinera dig med tid och tålamod. Har ni kört med vanligt släp så blir det nog inga problem att köra häst. Kör försiktig och mjukt och ta ut svängarna så kommer det att gå bra. Som sagt alltid minst två hästkunniga i bilen när man transporterar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

hestellen
0

Ha alltid skydd!! som #10 sa, både på benen o på svansen! Om säljaren vet säkert att det inte behövs på svansen så visst..det beror ju lite på hur stor hästen är med om den ens når bak. Eller om det är en liten ponny..

Som många sagt ta det lugnt o låt ingen stressa dig!! mjuka inbromsningar o växlingar. Tänk extra på om du kört långt på en lång 90 sträcka (fast du får ju bara köra i 80) o sen kommer till exempelvis en rondel är korsning så ska du ta det extra lugnt i dom svängarna, eftersom hästen är van att åka "rakt fram" i hög fart.

Gör så så ska det nog gå bra=)

Se till att ha kniv o varningstriangel i bilen dock OM oturen skulle va framme^^ Jag brukar också ha med en extra grimma o grimskaft=)

O ja, man ska ha lädergrimma för försäkringens skull=) O INGET ludd på!

bell
0

Jag är lite tvärs emot här ;) Inga skydd på benen. Inte heller linda svansen möjligt vis ett svansskydd. Kan bli riktigt otäkt om benskydden börjar lossna… Men ring säljaren o kolla hur denna brukar köra hästen, om hästen inte är van vid benskydd är det en risk i sig att sätta på det.

Kniven ligger givetvis lätt åtkomlig i bilen. Reflexväst till er i bilen kan vara bra fast det har ni väl alla redan i bilen eller hurFlört

Alex
0

Nu vet inte jag om du redan hämtat hästen?

Men annars så behöver du inte stanna och pausa om du kör 11 mil. Det bör hästen klara, så länge det inte händer något.

Angående benskydd så anser jag att det beror på vad hästen är van vid och vad den har på fötterna. Är hästen ovan vid transportskydd och är oskodd så anser jag att det inte är några som helst problem att köra utan. Då är det nog större risk att hästen tycker det är obehagligt att ha dem på. Är hästen skodd bör du väl ha skydd dock. Är den broddad ska ju skydden absolut vara på, men det bästa är ju att ta av brodden innan.

Jag har själv kört min häst 40 mil utan skydd (oskodd). Inga problem alls, men då är hon lugn och står väldigt stilla också.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

hestellen
0

Om man inte har BRA transportskydd är det bättre o linda! Givetvis ska utrustningen passa, annars håller jag med #12 då kan det bli värre. Om hästen inte kan ha transportpaddar, så linda iaf med vanliga paddar som när man rider! Då kan man ha boots på också. Men som sagt fråga säljarna vad häsen brukar ha för skydd.=) Det är en billig försäkring! Transportera ALDRIG en häst med broddar! Huuuu!:S

11 mil är bara o köra på om inte hästen är orolig o du vill kolla själv=) Men för hästens del behöver den inte stanna=)

Maliiin
0

När jag transporterar hästar så har jag alltid transportskydd som är väl anpassade och så lindar jag svansen eller tar svansskydd! Lädergrimma använder jag alltid!

Kör även lugnt och tänker på att ta det lugnt i kurvor å över järnvägar och liknande.