Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 2248 ggr
Anna
0

Försäkring, avmaskning, vaccination

Hej!

Har lite frågor ang. några saker som jag hoppas ni kan besvara.

**Försäkringar
**

• Var har ni hästen försäkrad?
  • Vilken försäkring har ni (A1, A2 osv)?
  • Vad betalar ni per år/månad?

Avmaskning

• Hur ofta avmaskar ni?
  • Vilket medel använder ni?
  • Vad kostar medlet och hur många gånger räcker det till?

Vaccination

• Hur ofta vaccinerar ni?
  • Mot vad?
  • Vad kostar det per gång?

Tack på förhand… har googlat mycket men hittar inga direkta svar på mina frågor.

Mvh Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

AnnaLundin
0

Jag har alla pållarna försäkrade i Agria, olika försäkringsformer och kostnad efter det.

Avmaskar gör jag helst inte alls, jag tar träckprover i första hand och ger maskmedel endast om det behövs och då endast till dem som visat sig ha mask. Vilket medeln man använder beror på vilken mask det är man vill komma åt, det finns inget som är verksamt mot alla sorter… De flesta maskmedelsförpackningar innehåller en spruta som brukar räcka till 600 eller 700 kg kroppsvikt, så det beror ju på hur stor häst man har. 700 kg-sprutan kan räcka till 3 små shettisar eller till ett större halvblod.

Jag vaccinerar enbart mot stelkramp på mina pållar, har ingen som tävlar och därför inget krav på influensavaccin. Jag tar medvetet den risken, eftersom mina hästar sällan träffar på andra hästar som skulle kunna sprida smitta hit. Minns inte vad det kostade senast jag vaccinerade, men det blir ju lite mängdrabatt när man vaccinerar många på en gång.

gejsa
0

**Försäkringar
**

• Var har ni hästen försäkrad? Jag har tex Sorro försäkrad i Folksam.

• Vilken försäkring har ni (A1, A2 osv)? A1 förstås det är ju liv och sjukförsäkring.

• Vad betalar ni per år/månad? ca 600 kr i månaden. Då har jag obegränsad veterinärvård.

Avmaskning

• Hur ofta avmaskar ni?  När det behövs när man tagit träckprov som ska göras vår och höst.

• Vilket medel använder ni? Olika beroende på vad som behövs.

• Vad kostar medlet och hur många gånger räcker det till?  Olika därmed ju.

Vaccination

• Hur ofta vaccinerar ni? Stelkramp vartannat år, och influensa varje år har jag för mig.
  • Mot vad? se där uppe
  • Vad kostar det per gång? Tror ca 250 kr sprutan ungefär. Brukar oftast se till att fler får spruta samtidigt eller också är det något mer veterinären ska kolla på.
Smex
0

Min är försäkrad på agria. Har nu också fått reda på att just den försäkringen funkar inte på mitt fullblod. Så i Augusti så tänker jag byta till något annat. men det är en vanlig A1 försäkring, betalar då runt 250 kr månaden och inte obegränsad veterinär.

Avmaska gör jag endast om hästen har mask. Nu gjorde min fodervärd det i alla fall just för att tjejerna i stallet hade sagt att hon blev tvungen. men varför avmaska om det inte finns mask?  Men jaja…..

Jag kör på både stelkramp och influnsa, då min fodervärd står i ett "tävlingstall" där det har varit risk för influnsa redan nu i vintras. Om jag kör båda spruterna brukar det ligga runt 600:- plus bensinkostnader.

Alex
0

Jag har Sylgja försäkrad i Folksam, A1, 40'000 liv och 50'000 vet.vård med rörlig självrisk (2600 kr + 10% av överstigande kostnad). Betalar ca 2200:-/år.

Avmaskningen har du ju fått svar på, det är träckprov (som kostar ett par hundralappar) sen ev. maskmedel vid behov.

Vaccinerar mot influensa, stelkramp och botulism. Alla tillsammans betalar jag ca 600 kr för. Influensa 1 gång per år (efter 2 grundvaccinationer), stelkramp vart tredje år (efter 3 grund) och botulism varje år (efter 3 grund).

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

hestellen
0

D-ponny sto.

Försäkrad i Agria. Kostar 7400 om året. Då ingår ALLT. Medicin, ambulans, osv. Fast självrisk på 2800 sen inget mer o betala, dock har/ska dom ta bort det nu:(

Avmaskning: Har alltid avmaskat vår o höst då jag bytt stall en del under åren (8 år) o det har varit hagbyte o byte med hagkompisar, tänkte testa dom i vår.

Vaccination: 1gång om året, kostar 175 kr per häst. Mot influensa är väl den vanliga o så självklart stelkramp dom åren hon ska ha=)

Minishettis

Försäkrad i Agria. Kostar 974kr om året. Självrisk på 2800 sen 20%rörlig.

Köpte den lilla i lördags så jag pratade med agria idag så det är ganska färska upplysningar=)

[Angel88]
0

Jag rekomenderar if

den hästen ja kommer köpa, ett varmblod kommer ja ha

100 000kr vett vård, täcker typ allt, skada, olycka, sjukdom, vet-resa, resept lagd medesin, rehab mm

liv 15000

dom har bara en fast själv risk på if och för mig ligger den på 2500 och ingen rörlig det, så händer det något med hästen, som kostar mer än 2500 går if in och betalar.. oavsett va det kostar upp till 100 000kr.

detta kosatar 250kr månaden