Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 671 ggr
annamajh
0

Marknadsundersökning!

Hejsan alla iFokus medlemmar! Har ni lust att hjälpa mig med en liten undersökning? Läs igenom frågorna och svara gärna med så mycket information som möjligt. Jag funderar på att utbilda mig inom ett av dessa områden (hemligt vilket område Flört) och vill kolla lite hur marknaden ser ut.

Vad har du för typ av häst och hur många? ex. travhäst, dressyrhäst, hopphäst, och i vilken nivå du tävlar eller tränar osv.

Brukar du anlita någon person till er häst som håller på med någon typ av friskvård? ex. massör, sadelutprovare, eqiterapeut, tandläkare, akupunktör, chiropraktor etc,?

Hur ofta?

Vad betalar du för en behandling?

Varför du anlitar denne person? ex. förebyggande syfte, bekräftat fel på hästen, misstänkt fel osv.

Varför anlitar du INTE någon?

Vad krävs för att du skulle börja anlita någon? ex. att det finns nån på närmare ort, att det var billigare, eller att det först måste bli ett "fel" på min häst. eller du kanske är utbildad själv?

Berätta gärna vad du har för erfarenheter av personen och behandlingen du använt dig av.

Nu väntar jag på svar från alla medlemmar här! Tack på förhand! Glad

Jenca
0

Jag har en fjording, tränar varannan gång hopp/ drssyr.Jag är mest för hoppning ;) hon är unghäst, så ja har bara vart på utbildningshoppningar o en masskerad hoppning;) Har haft ute en massör, då hon vart skadad, hon är lasrad o masserad 2 ggr;) Det va en gång i veckan, det va nog i dec tror jag, ska ta ute henne igen, hon behöver laser för att se om hon blir bättre. En behandling kostar 500 kr. Vi anlitade en massör för att hon va skadad på något vis, det blev bättre av laser.Hon som lasrar bor nära oss.Vi tar bara hem en sånn person när de behövs, när en häst är stel eller är skadad o behöver läkas fortare.Jag vet knappt något om laser, skulle vilja veta mer.Ingen osm kan starta tråd om lasring?

Chestnut
0

Jag har ett korsningsto som för tillfället inte rids alls. Har anlitat sadelutprovare tidigare med positiv erfarenhet (när hon reds). Har även anlitat dipl. hästmassör efter bekräftad ryggskada, även där goda erfarenheter.

Med vänliga hälsningar
Chess

Alex
0

Jag har en islandshäst, och tanken är väl att vi ska träna på lite högre nivå än "skogsmulleridning" om man säger så, när hon inte är skadad… ;)

Har använt sadelutprovare en gång, och det kostade det jag köpte sadeln för. ;) Annars tror jag hon kostar 500:-, om man inte köper sadel.

Har även haft equiterapeut och kiropraktor som behandlat henne, i förebyggande samt skulle ta ut extra om jag misstänkte nåt fel. Men låsningar och annat kommer ofta utan att jag märker det själv, så en behandling med jämna mellanrum tycker jag är rätt viktigt. Equiterapeuten tar 600:- för en fullbehandling. Kiropraktorn vet jag tyvärr inte, då jag fick de behandlingarna gratis av de jag jobbade åt då.

Tandläkare har jag också haft ut, i förebyggande. Där kan ju inte jag heller se ordentligt hur det står till, så en koll en gång om året/vartannat år lär det bli. Tror det kostade 600:- då.

Jag kan bara säga att jag är mycket positiv till alla jag anlitat, de har gjort ett mycket bra jobb, är väldigt trevliga och tycker priserna är lagom också. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

tezzie
0

Kan tyvärr inte hjälpa till då jag för tillfället är hästlös.

men en putt uppåt i listan kan du få :)

*** Kärleken övervinner allt ***

emsems
0

Vad har du för typ av häst och hur många? Hopphäst, ung. Just nu endast på nivå ca LD, men annars något högre. Tävlar.

Brukar du anlita någon person till er häst som håller på med någon typ av friskvård? Nej. Tandläkare via veterinär om jag tror mig ha problem.

Hur ofta? Vid problem.

Vad betalar du för en behandling? ca 500 kr tror jag?

Varför du anlitar denne person? Endast om jag anser mig ha problem.

Varför anlitar du INTE någon? Regelbundet? För att det känns som att kasta pengarna i sjön.

Vad krävs för att du skulle börja anlita någon? Ett misstänkt fel eller om det vore i princip gratis.

Berätta gärna vad du har för erfarenheter av personen och behandlingen du använt dig av. Veterinären? kollar hästen när jag anser att något är fel. Ibland hittar han ibland inte.