Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2035 ggr
jumpingqueen
0

Banta!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Citat:

"Den vanligaste åkomman en häst har är fettma, och det är det människan som orsakar. Man ger för mkt grovfoder"

enligt mej är det FALSKT!!! Man rider helt enkelt för lite och på fel sätt. De har för lite aktivering, och äter dessuotom mera! Alla mina hästar har fri tillgång till grovfoder, å ingen är tjock! Fast alla har anlag för att bli tjocka…

Vad tycker ni?

Lina
0

Är grovfoder hö? Jag har för mig att det heter stråfoder.. Jag är nog helt ute och cyklar nu…

jumpingqueen
0

#1 Grovfoder är hö, hösilage å sånt.. Men det kan säkert kallas stråfoder oxå…

gejsa
0

Men står det inte kraftfoder?

jumpingqueen
0

#3 Nej grovfoder (hö, hösilge mm)

gejsa
0

Alla hästar kan inte ha fri tillgång till hö resp hösilage. Absolut inte min fjording tex.

Och skulle man rida bort det så måste man nog rida 2-3 timmar relativt hård ridning varje dag. Mina hästar är inga tävlingshästar. Vi rider dom när vi har lust och tid ung 4-6 dagar i veckan och def inte något särkskilt hårt.

Men sedan beror det ju på höets värden också. Det finns ju hö med jättelåga värden i då kan dom äta mer av det tex.

Lina
0

Är kraftfoder havre o pellets?

Men det finns väll saftfoder också som är morötter och betfor?

jumpingqueen
0

#5 Nej, jag tror inte det är en omöjlighet att den ska gå på fri tillgång till hö, om man lägger upp ett schema, det räcker att man rider 4 dagar i veckan nån timma. Det är jag ganska säker på!

jen
0

#7 fast det beror nog på hur höet är.

jumpingqueen
0

#8 Hur man rider, tror jag

gejsa
0

Ja tyvärr så går det inte. Jag har ägt min fjording i 9 år och jag vet att hon inte skulle klara fri tillgång på hö. Och def inte att bara rida 4 dagar i veckan någon timme varje gång. Så mycket som vi har försökt att få ner henne normalt efter födseln för 7 år sedan. Nej, hon går inte det vet jag.

Jag är rätt så osäker på om min islänning som är precis som min fjording dvs slukar allt som finns överallt, ens skulle klara fri tillgång. Däremot mina två halvblod dom slutar äta fast det finns hö kvar jämt.

Fantasy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag red nästan varje dag på min förra häst, och hon gick inte ner i vikt, kom på attt det fodrades ju frukost ute, och några var inte så noga med att väga. Det hamnade massor ute och Fanta var expert på att dammsuga efter de andra, så visst kkarar vissa hästar INTE fri tillgång på grovfoder.

jumpingqueen
0

#10 och #11 Jo, som ni ser så står det HUR man rider, hur intensivt, hur mkt man jobbar dom mm! Det går!

gejsa
0

Ska kanske precisera mig mera. Min fjording fick ett föl för 7 år sedan alltså. Jag kan ju inte ha ägt henne i 9 år och vara född för 7 år sedan. Såg lite konstigt ut när jag läste det själv. *ler*

jumpingqueen
0

#13 Hahah, jag märkte det inte ens!

1111
0

Man ska inte behöva rida sina hästar för att de ska vara lagom i hull.

/V

jumpingqueen
0

#15 Bättre svälta än må bra alltså?

gejsa
0

#15# Nej, men då får man ju inte ge fri tillgång heller så…

Varför ha häst om man inte rider på dom isf?

Om det är unghästar du menar så kan dom ju få fri tillgång och givetvis inte ridas än.

gejsa
0

#14# Jasså, jo jag tänkte nu förstår inte folk vad jag menar.

1111
0

#16 Jag förstår inte vad du menar nu… Men varför ställa svart-vitt/ varken eller/pest eller kolera, att vara för fet är inte hälsosamt och inget man mår bra av.

#17 Antinge inte fri tillgång eller så köper man grovfoder som hästen kan äta fritt utan att det skadar.

Man kan ha häst som sällskap eller en häst som man jobbar fast inte så mkt kroppsligen - jag ser inget större fel i det även om jag anser att hästar mår bäst utav att ha ett syfte och jobba så får man även se till individen.

/V

jumpingqueen
0

#19 Jag har aldrig sagt att det är hälsosamt att vara fet! Men bara för att en häst vilar behöver den ju inte bli fet? Vi har bra värden i höet, en häst på boxvila, stått nu i en månad, hon är inte fet, fast hon är som en damsugare! Man måste aktivera hästarna på nåt sätt!

Fantasy
0

Det är skillnad på att promenadrida, motionsrida , samt om man som vissa tävlar, man kan säga att jag red mellan motion och tävling, och jag håller med V att man ska inte behöva rida sina hästar i hull. Hästen behöver inte svälta för att hålla normalt hull.

Man måste se till varje enskild individ.

gejsa
0

#19# Vi pratade eg inte om hullet utan om fri tillgång här. Och hur dom blir om dom får fri tillgång. Visst är mina hästar fina i hullet även om jag inte rider dom. Men då får dom inte fri tillgång utan jag gör foderstater med kraftfoder som ingår då.

Förstår eg inte vad du menade med ditt inlägg faktist.

jumpingqueen
0

#21 Läs inlägg 20!

gejsa
0

#20# Vad är värdena i höet? Vad för häst är det som får fri tillgång i boxen?

Fantasy
0

#23 Nu verkar det bli lite påhopp överallt. Alla har vi olka hästar, de ÄR olika individer med olika behov och ämnesomsättning, Det är som med oss människor. Óm nu den hästen i ditt stall kan äta hur mycket som helst, betyder det inte att t ex min häst kan äta hur mycket grovfoder som helst. Däremot har jag i stallet en växande 3åring som jag kan peta i hur mycket grovfoder som helst. Hon behöver det. Du verkar ju inte kunna ta andras erfarenheter och respektera dem, så därför loggar jag ut i kväll natti natt allihop  Ps kan faktiskt läsa

jumpingqueen
0

#24 Vet inte och bryr mej inte. En i stallet har analyserat och hon sa att det var "utmärkta värden i år!" Vad nu det innebär… Det är en fjording som hade extremt lätt att lägga på hullet…

#25 Ursäkta? Vem har hoppat på vem? Du hoppade just på mej, om du inte märkte det. Logga ut du, det verkar ju lösa allting!

gejsa
0

#25# Jag håller med dig Fantasy ang olika hästar. Jag skrev det själv också vill jag minnas.

Det är många som tror att man kan ge hur mycket som helst till alla hästar. Men det kan man inte. Tyvärr. För är tex värdena väldigt höga så blir givetvis hästen väldigt tjock osv osv.

jen
0

#27 ja, det vore ju bra om man kunde analysera så man vet om man behöver ge annat eller ej Fundersam

gejsa
0

Ja, jag vet att du inte kan det jen. Men om man ska ge fri tillgång så borde man givetvis se till att dom är låga och att det är analyserat. Men du ska ju inte ge fri tillgång. *ler*

1111
0

#20 Nejdå, det har du inte, men när du skriver det som att det är hälsosamare att vara fet än för smal så är jag inte helt säker på att jag ialla fall skulle hellre välja en för fet häst. Allt är ju relevant till hur mkt det är och vad det är för individ förstås…
En häst ska inte bli fet för att den vilar, nej.
Vad är Bra värden? Jag skulle snarare säga att det inte finns några "dåliga värden" utan allt är relevant till hästens behov.. Vissa hästar behöver det vi "normalt" kallar "bra värden", alltså höga värden, men långt ifrån alla hästar behöver eller mår bra utav höga värden på grovfodret…
Hästarna ska inte behöva aktiveras på något sätt, utan i en bra hästhållning ska hästarna ha tillgång till så pass mkt fri utevistelse och sällskap att de kan aktivera sig själva.

#22 Jag missade det… Jag anser iofs att alla mina hästar ska kunna stå på fri tillgång, gäller bara att ge dem rätt grovfoder = jag köper in tre eller fyra stycken omgångar grovfoder för varje år för att olika hästar får olika grovfoder. Är lite besvärligt men bäst eftersom det betyder att jag kan anpassa fodret och individen desto bättre och är varför mina inackordneringar kanske kan tänka sig att betala lite mer ;)

/V

shirley
0

i mit stall tex. köps in ett grovfoder. det kan inte min shettis och sofies pim ha fri tillgång på. men istållet får de då halm att äta också, finns lösningar på allt……

emsems
0

hm.. jag tänkte bara tillägga att tova blev fet lätt. hon reds 6 dar i veckan drygt en timme. och dessa ggr var oftast riktiga träningspass i dressyr eller hoppning. hon gick ändå upp om hon fick för mycket mat. fri tillgång är omöjligt. sedan själklart ska dom få illräckligt med mat för att må bra, men inte fri tillgång, iaf intwe på henne.

sedan måste jag så säga att alla kan inte rida och jobba hästarna ordentligt som du säger, jumpingqueen. verkligeheten är ju faktiskt så att många har sina hästar för att rida promenadridning eller sällskapshästar, skogshästar mm. alltär itne så enkelt som det kanske låter.

jumpingqueen
0

#30 Menar du  hästen på boxvila? Den får inte gå ut!. Inte ens ut i stallgången! Så den kan inte få "tllräckligt med utevistelse"… emn inte är den fet…

#32 Okejj, men bara för att det är ett träningspass behöver det inte betyda att hon bränner kalorier! Hur tror du hästar i frihet gör, de som äter ca 20 timmar om dygnet… Dom rids ju aldrig, eller?

1111
0

#33 Jag vet inte om det är för att jag är trött eller vad det är - men jag förstod inte ett dugg utav ditt inlägg nu… Du kan inte försöka omformulera det åt mig..?

/V

CBA
0

#34 Jag försökte mig på att skriva ett svar men jag fick radera, jag förstog inte heller så vi är iaf 2 om att vara trötta *fniss*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

jumpingqueen
0

#34 Du fick ju inte så mkt sömn i natt!:D men du skrev ju att en häst inte ska aktiveras, att den aktiverar sej själv när den får tillräckligt med utevistelse. I stallet har vi en lättfödd fjording på boxvila. Han får inte ens gå ut i gången, men får fri tillgång till hö. Han är inte fet. Så menade jag…

1111
0

#36 Då har du antagligen hö med låga värden, och eftersom det är låga värden i höet så måste hästen äta rätt mkt för att först bara få i sig det den behöver och för att bli fet måste den äta väldigt mkt.. - Är precis vad jag ger till lättföda hästar, gör att de kan få äta mkt utan att bli feta. Problemet ligger i att om höet har låga värden så saknas det oftast en hel del saker i det även och man behöver tillsätta desto mer saker…

/V

Eve
0

Vill inte säga att någon av er ha fel, faktiskt.. Vad jag vet så ska man ge hästen så mycket som den sedan gör av med, precis som med människan. Hästarna gör av med olika mycket energi, frigörs inte den energi som fodret tillför så lägger den ju självklart på sig. Jag vet inte om Gejsa menade om hennes fjording lade på sig mycket hull om den får gå på fri tillgång eller om det har med fång eller liknande att göra, men jag är säker på att Gejsa känner sig häst tillräckligt bra för att veta hur mycket hästen eller inte kan äta. självklart ska inte hästarna svältas, och de ska heller inte övergödas. Går inte hästen regelbundet så ska den inte ha lika mycket mat som en häst som gör det, det säger ju sig självt.

Hästar, precis som alla andra vilddjur, har ju en instinkt som säger "ät, det kan komma svälttider", så visst finns det hästar som har en väldigt stark sådan instiknkt som inte slutar äta förrän det är slut. När hästarna var vilda så gick de och åt hela tiden, alltså när de stannade till. då hade hästen en naturlig balans på det där, men nu förlitar den nog sig mycket på människan och äter när det finns, eftersom att den inte har tillgång till maten hela tiden.

Jah kan också tänka mig att om hästarna har gått på fri tillgång ett tag och är vana vid det så kan de behärska sig och äter inte lika mycket som en häst som inte är van. Är hästen inte van vid det så äter den ju det som finns.. rätt naturligt..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Eve
0

33 - hehe, ursäkta de långdragna inläggen :p. men vill bara kommentera det du skrev i #33… De vilda hästarnas energi går åt när de måste hålla vakt hela tiden för att inte bli uppätna. blir de jagade av djur får de också motion… Dessutom skulle jag tro att vilda hästar har en spärr för hur mycket de äter, men den spärren har nog männiksan tagit bort en del tror jag.. Har inga alls bevis för det jag säger, det är bara spekuleringar..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

NinaToy
0

Min nuvarande ponny hade kunnat gå på hur mkt som helst, han äter knappt upp 6 kg hö om dagen ens. :P Min förra ponny har jättestora fångproblem och om han skulle ha fri tillgång hade man behövt rida honom mer och det kan man inte för han har allergiproblem också… Så han går åp ventipulmin hela vårarna. :)

Peppe
0

man må¨ste ju inte ge just hö. Peppe har fri halm men höet begränsar jag (ok jag erkänner, han är lite fet men det är sen i somras när han gick på bete)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jumpingqueen
0

#37 Som det står i ett tidigare inlägg så har en i stallet analyserat vårat hö. Hon säger att det vr "utmärkta värden", vad som menas med det vet jag inte…

#38 Det tror jag oxå. Som de flesta hästar får begränsat med hö, de vet att det dröjer till nästa gång, alltså äter de upp allt… Alltså är det människans fel. Vi har inte tagit bort nån spärr…

#39 Så hästarna håller inte vakt i hagen då? Många har kvar sina instinkter å håller vakt även i boxen…

#40 Absolut! Hästar med fång är en helt annan sak. Men det diskuterade vi ju inte…

#41 I hagen+inne har mina hästar fri tillgång till hö. I hagen har de oxå fri tillgång till halm…

m'Lady C
0

herregud, det här orkar jag itne läsa… .det är ju tistlar överallt… *ryser*

Harry får hö i boxen på kvällen så där är kvar på morgonen, min häst ska inte ha tråkigt…

Ute får dom inget hö, det rä fortfarnde så pass bra med gräs i hagarna att dom går o tuggar kosntant.

Jag förespråkar fri tillgång påde hästar som klarar av det, en fånghäst ska inte ha fri tillgång av för kraftigt hö/dylikt. kanske ett hö med mycket låga värden men itne som är otjänligt som foder!

Jag ahde häst i ett stall där dom fodrade sina fullblod emd möggligt hö och sedan undrade dom varför hästarna fick hosta…. dom ville att hästarna skulel ha fri tillgång och ahde köpt hö som skulle ha låga värden….. tydligne var det tine bara låga värden utan låg kvalite också…

emsems
0

#33, jag tror att du frösöker missförstå här. du säger ju själv att ev häst aom aktiveras kan äta hur mycket som helst. jag säger att tova blev fet trots aktivering. jag vet inte varför du drar in vildhästar? tova blev fet av maten. punkt slut. bara för att dom är i hage hela dagarna betyder ju inte att dom blir smala, eller hur? jag menar, bara för att hon stod i hage så for ju inte ho i full fräs hela dagen..

trex
0

Min fjording kan inte få fri tillgång på hö/ensilage,då blir han fet.När vi jobbade med att köra skog,var han fin i hullet trots fri tillgång,vi jobbade ca 6 h/dag en kort period i vårt liv,när vi slutade med det gick han ofelbart upp i vikt.På den tiden gick han i lösdrift på ett ca 6ha stort område.Jag slår lite bakut när man börjar jämföra tamhästar mot vildhästar,vår tamhästars livssituation står långt ifrån de vilda.

gejsa
0

Ja, man kan ju inte jämföra vildhästar och våra tamhästar. Herregud ni har väl sett vildhästarnas liv på tv? Det är ju faktist många som dör av svält och andra sjukdomar. På vintern finns det inte lika mycket att beta. Och dom försöker visst försöka äta upp sig till sämre tider. Men inte mer än att dom kan springa för ev vilddjur.

Sedan är det ju som jag har skrivit hela tiden. Att vissa hästar går inte att få fri tillgång eftersom dom blir för feta. Även om det är låga värden i höet.

Och jumpingqueen! Om en i stallet säger bra värden i höet så vet varken du eller vi vad hon tycker är bra värden. Och hur länge har fjordingen stått i box? Om vi börjar snacka om två månader så lär nog den lättfödda fjordingen vara fet iaf. Har den bara stått inne i typ en vecka så har det väl inte börjat synas än bara.

Men man kan inte dra en kam över alla hästar. Alla är dom individer precis som vi människor. En del av oss kan äta massor av mat och kakor utan att bli feta. Det beror på hur bra ämnesomsättning man har bl a. Och ge halm är inte bra ändå till lättfödda hästar då får dom ju bukmage utan att dom får proteiner i sig. Det är ung som att låta hästar få gå på bete sent på hösten utan någon annan mat. Dom får bukar och ändå kännas smala över revbenen.

jumpingqueen
0

#43 Vart är tistlarna?

#44 Jag tror du missförstår mej, precis som alla andra! Din häst fick för dålig aktivering, jag vet inte vad du gjorde för att hästen skulle må bra å så, men det räckte tydligen inte, om den blev fet. att jag drara in vildhästen är väl för att de är samma sak som tamhästen, bara det att de är vilda, å inte tama…

#45 Hur slår en människa bakut? Jaha, kan du beskriva för mej på vilket sätt deras liv är olika? Med motivering!

#46 Ca 1 månad har den stått på box… Bra värden är höga värden enligt henne, det hon pratar om sånt där åker in i ena örat å ut i det andra, jag bara låssas att jag intresserar mej för att undvika bråk…

trex
0

#47.

Vildhästar har inte en begränsad yta att gå på,dom står inte i box lr spilta,dom får inte odlad mat 3-4 ggr/dag.Dom verkas inte,skos inte,rids inte,binds inte etc. En männsiska slår bakut med ett ben,eller också säger man stopp.

jumpingqueen
0

#48 Vilken motivering! Vad menar du med stopp?

emsems
0

#47. haha vad jag gjorde för att hästen skulle må bra? nu förstår jag inte vad du menar. jag har ju berättat att hon rids ordentligt varje dag, och hon gick i hage ca mellan 7- 21. ändå fet. du får säga som du vill, men jag känner min häst och vet hur det gick, vilket många här verkar hålla med om..

CBA
0

Jag tycker att tråden har spårat ur lite….ta ett par djupa andetag allesammans nu INNAN ni säger för mycket ;o)

Mvh Charlotte Medarbetare på ridsport.

Peppe
0

jumpingqueen! jag tycker inte om när man bara säger "nej så kan det inte vara" vilket de flesta gör på detta forumet. jag undrar istället. HUR aktiverar du hästarna för att de inte ska bli tjocka? (tänker mest på fjrdingen som hade boxvila)

fattar inte varför alla klagar så mycket, jag tycker det är JÄTTEBRA att jumpingqueens hästar får fritt stråfoder för det mår faktiskt hästarnas magar allra bäst av. de flesta tävlingshästar idag får på tok för lite stråfoder och skrämmande mängder kraftfoder istället

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#52# Det var väl ingen här som tyckte illa om att jumpingqueen gav obegränsat med hö eller inte. Vi pratade om hästar blev feta av det eller inte.

jumpingqueen
0

#50 Du skrev att du tränade varje dag, i ett ridhus kanske? Det är ingen bra aktivering till exempel…

#51 Kan du säga vad som spårat ut å inte att det spårat ut?

#52 Har jag skrivit det? Vart?

CBA
0

#51 Stämningen börjar bli lite hätsk…det är mycket "du sa att jag sa" etc, det är därför jag bad om ett par djupa andetag INNAN ni säger för mycket ;o)

jumpingqueen
0

#55 Okejj, Det är bättre att ni säger från början vad som bör rättas till, så man vet vad man ska bättra sej på, annars vet man ju inte alltid vad man gör för fel…

CBA
0

#56 Just därför la jag in mitt inlägg så att alla fick en tanke om att varva ner och tänka 2 gånger innan man trycker på publicera inlägg knappen….det är ju så jobbigt att behöva "gå runt" och be om ursäkt för saker man sagt i stridens hetta ;o)
 Då tycker jag det är bättre att gå in INNAN stridens hetta drar igång ordentligt :o)

Vi vill ju ha bra diskussioner utan att det riskerar att urarta där allas åsikter får komma fram :o)

jumpingqueen
0

#57 Precis. Bara man vet VAD.