Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4662 ggr
Pheobe
0

Ödem

Finns det någon som varit med om att ett sto fått ödem sent under digivningen? mitt shetlandssto har ödem på ena sidan av juvret. Hennes föl är 7 månader och diar än. Har bara sett ödem tidigare under räktighet och fölning, sen brukar det försvinna. Detta har kommit nu.

Snälla, inga oj, jaha eller kanske ditt och datt utan de som sett detta eller läst något kan kanske svara….

Ringa vet imorgon

[Teddy]
0

Mitt fjordsto som inte finns mer, fick vad jag trodde var ett ödem, men det var en juverinflammation. Sedär! Rakt på sak! Skrattande

Hon var inte dräktig, och eftersom hon höll sig smal av att fölis tuttade fick han gå kvar för länge. Förvånad

Hon var inte speciellt varm, men lite öm och ganska hård. Ganska lång upp mot buken sidan av juvret, upptill, eller hur man ska säga. Eftersom det inte var varmt trodde jag inte på inflammation. Har fått lära mig att en inflammation kännetecknas av rodnad, värme, smärta, rubor,calor,dolor.Flört

Molla
0

#1 Glöm inte tumor också… svullnad =P

Förresten du skrev  att ditt föl tuttat för länge, det går ju inte. Om inte stoet far illa av det.

Är inte stoet påverkat, eller öm när man tar på svullnaden skulle jag avvakta. Kläm och observera två gånger om dagen.

[Teddy]
0

#2 TACK jag visste väl att det var 4!

Molla
0

#3 *hahaha* /en som kräks över svåra latinska ord, efter 2,5 år på ssk utbildningen! =S

Pheobe
0

min pålle har ont då man tar på det men är inte varm och hon har ingen feber. Mjölken är vit och fin och inget fel på fölis så jag tror inte på juverinflammation men ska kolla upp det imorn. Däremot hade hon enorma ödem innan hon fölade, superstora så hon knappt kunde gå för det tog emot. Tänkte kanske det skulle hjälpa vänja av fölet ELLER så framkallar man kanske inflammation av det hela då??!!

[Teddy]
0

Har hon ont så är det inte bra. Men det har du ju själv räknat ut… Fråga farbror doktorn imorgon. Som lekman skulle jag säga: ta bort fölet.

Pheobe
0

#6 Jag provade det några timmar och juvret ville inte alls vara med då och hon fick bara mer ont. tja ont och ont vet jag inte om hon har just nu för fölis får dia men när jag lägger handen på blir hon ilsken… Japp, prata med min vet imorn men jag är rädd att hon bara säger jag ska låta henne vara…

[Angel88]
0

va e odem??

Pheobe
0

# 8 Vätskeansamlingar

[Angel88]
0

oki… då lärde man sig något nytt =)

[Teddy]
0

Hur gick det, Anna?

Pheobe
0

Inget bra alls Marie… Tagit prov på mjölken så vi får se men vetten sa det var kraftigt Ödem. Fått vätskedrivande samt smärtlindring och ska ha två gånger om dagen. Motion och ha fölet hos sig.

Visar det sej vara infektion också i mjölken ska fölet tas bort och stoet behandlas.

Sen sa vet den tråkigaste grejen. Avla INTE på detta sto. Buhh, mitt bästa, finaste sto! Det kommer att komma om och om igen då hon är dräktig om jag avlar. Så nu ger jag upp! Sålt två hästar idag.

Molla
0

#12 Men vad var det, om han sa att det återkommer måste det väl heta något? Det hade med mjölkproduktionen att göra eller?

Pheobe
0

#13 Det var Ödem, dräktiga ston kan få det och detta stoet hade jättemycket under förra dräktigheten, hon mådde jättedåligt då och nu är hon bara 5 månader dräktig och har det redan.Nästa gång blir det värre och värre

Molla
0

#14 Ja, men ödem betydet vätskeansamling och om det återkommer på samma ställe och blir värre och värre måste det ju vara en sjukdom, inte bara ha det generella namnet ödem.

Trist att få den domen av vet på ett avelssto! Vi har som tur var inga för stora tuttar på något av våra 13 avelsston. *phu*

[Teddy]
0

#12 Shit. Rynkar på näsan

Grattis till affären i alla fall, men tråkigt att det blivit så.
Hur kommer det sig att ödemet bildas så lätt? Fick du någon bra förklaring?

Pheobe
0

#15 klassas inte som sjukdom

lisette
0

tas bort = avlivas?

tas bort = avvänjas?

Pheobe
0

#18 varför avliva fölet? Avvänja givetvis

lisette
0

ja det var precis det jag tänkte med. men för mig betyder ta bort just avliva… ;)

Pheobe
0

#20 beror ju på i vilket sammanhang det används…. ta bort blocket är du snäll…. ta bort fölet från mamma….