offentliga handlingar
Någon som vet hur man får tag i offentliga handlingar? kan man hitta det över nätet?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

vad för typ av offentliga handlingar är du ute efter?

vanvård…
hittade nåt på nätet att man kunde hitta handlingar från 1 september 2007 och framåt, men detta är lite äldre så vi måste ringa antar jag. behöver man en anledning till att vilja se handlingarna?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag tror att man måste ange en orsak till varför man vill se på dokumenten. Men det är väl bara att säga att du har en misstanke om ev vanvård och vill kontrollera vad som är föreskrivet i en tidigare dom.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

För offentliga handlinar behövs inga anledningar och man behöver inte tala om vem man är. Det framgår av namnet "offentliga". Det är bra om man kan tala om vad man söker. Att bara säga att man vill ha vanvårdsärenden är lite vakt och kräver faktiskt jobb att söka fram men om det "Kalle Karlsson på Stortorget" så kan de ju söka på vederbörande. Är det många handligar kan kopiorna debiteras. Är det mkt man vill läsa kan man ju gå till myndigheten och läsa handlingarna där. Man får som sagt inte gå in i deras arkiv men man kan be om specefika handlingar.
Det är inte vanligt att myndighetsnämnden lägger ut sina handlingar på nätet, det är mest kommunstyrelseärenden som har mer ett allmänt intresse med utvecklingen av kommunen mm.