Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2713 ggr
jen
0

dyr eller billig häst

med tanke på tråden "pengar pengar" så undrar jag vad ni anser dyrt eller billigt för en häst

vilken är din dyraste och/eller billigaste häst?    ras?                    vad kostade den?? tycker du att det var dyrt eller billigt för den hästen?

NinaToy
0

67.000 . Mycket billigt för min ponny som gått SM.

lisette
0

jag gav 1500 för brago. 4000 för oskar och 14000 för calippo.

de två första var billiga, för mig är 14000 mycket för en häst och det var faktiskt mitt max pris. jag har fått en snygg trevlig häst för pengarna.

Lina
0

den dyraste hästan jag eller mamma( det är hon som betalar) är den nya.. 38 betalade vi för honom. jag tror att det är ganska dyrt för våran ekonomi men jag vet inte:/ den billigaste var vå första. 25 betalade vi för henne och fick ett föl på köpet.

[slo]
0

Min förra sköthäst hade ägaren köpt för 80' men då var han helt färdigutbildad och kunde sopa banan med rätt ryttare en bra bit upp i klasserna.

kacka
0

Jag fick min första ponny 1984. Det var ett 7-årigt NF-sto som kostade DÅ 10.000:- Den enda som jag köpt dyrare har varit min avelsgodkända shetlandshingst. Vuisserligen gv jag mer för min fjording men fick med så mycket utrustning (4 träns, 2 täcken, grimmor, sadel, 2 vojlockar, loksele osv). Så jag räknar att jag betalade mindre för honom med tanke på alll utrustning…

Mandysan
0

15.000:- gav jag för Foxen, dock har jag lagt ut minst lika mkt i utrustning och vetrinärvård…Fundersam men hon var endå rätt så billig tycker jag, med tanke på vilket fint travsteg hon har. Sen att hon ibland är ett rent helv*te att rida är en annan femma;) Hon är imp. Irland och bara 11, så ett kanonpris tycker jag. Bara hon vill vara frisk ngn gång…

10.000:- gav vi för Lidens Corall som är renrasig connemara av den äldre typen. Han är triangel märkt men han och min syster tränar på hög nivå i dressyr. "Skadan" märks ingeting alls, man kan tro att dom som hade honom då bara ville åt pengarna. Men han är svårriden som tusan. Bara två pers kan rida honom riktigt bra, min syster och våran mamma. Jag hoppar aldrig upp på han.

SarahPeace
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min första häst (shettis) efter gav vi 6.000 och vi fick fölet med (för hon var dräcktig)…,men hon fick dräcktighetesfång(och desvärre kastade fölet:(  , )  så hde slutade med avlivning :(,  kostade på henne MINST 25.000 kr på vetrinär och allt för att få henne frisk:-/  :(

Sen min andra och nuvarande häst Molly <3  gav vi 3.000 : P , Hon är billigaste …vi fick med sadel och täcken , träns och allt sånt , men inget av de var inte så bra grejor precis(mest sönder och sadeln var sliten och låg lite dåligt osv), ,,, .. Men Molly var ju just inriden och + att hon hade stått ett helt år efter(f.d travre), sen nu har vi köpt en sadel som kostade 11.000 kr och lite vet.vård så hon är lite dyr ibland:P hahaha.. Men nu är hon så duktig i dressyr så : - ) och hon är i fin ridhästmodel motför visa vamrlod är. och hon är otroligt lättlärd.

Skrållan är en brittsh spotted pony och dom är rätt så dyra tycker jag .. men vi gav 5.000 kr för henne. Vi hämtade henne bär hon var "leveransklar"  (nu är hon 1 år) , och hon var inte van vid nått typ och vi fick inte med nått, inte ens grimma:/ ….

:) (BILDEN är påå Skrållan :P )  ps. lite stökig stallgång men jag hade bärt in hö men jag sopade sen efter :P ihihih

lisette
0

fick ni papper på skrållan så tycker jag nog inte det var så dyrt.

jag fick inte utrustning till ngn av mina gossar. grimma och grimskaft och två täcken till calippo.

SarahPeace
0

#8 ,,, *host* nä bara köpkonstrakt :/ , Ägaren har både mamman och pappan men han vet inte ens vad MAMMAN HETER !!! (Hästhandlare) ….

men här är pappan iaf http://www.wedebo.dk/lis-gl.hingste/1998/002_rolf_1998.htm
Kanske nån som fattar vad det står om "rolf" där då ? fattar inget ; Å

emsems
0

billigast och dyrat.. tja jag köpte tova för 30' och ramira för 40'. eg var nog 30 lite dyrt för tova när jag köpte henne, eftersom hon inte var tävlad, inte utbildad något särskillt och 156 cm utan stam eller ens papper ens en gång. plus att hon var ett riktigt busfrö. sålde henne iaf för 35' då var hon tävlad Lb dressyr och Lc hopp. plus utbildad ca Lb hopp och La dressyr. osv.då blev hon nog hyfsat billig.

Ramira är svårt att säga. billigt för en häst med den stammen (renrasig mecklenburgare) och dom meriterna, men det återstår ju att se om hon lever upp till det! ;)

bilden är från då jag visade upp tova för köparna.

1111
0

Vad som är dyrt eller bilgit beror på ens plånbok och på vad det är för häst man betalar för ;)

Min biligaste häst jag köpt som vuxen är en 1-årigt fullblodssto som inte ser så mkt ut för världen just nu, kostade lite under 25.000skr.
Dyrast är PRE-hingsten, 150.000 som fyra åring, inte inriden, rättså lite hanterad och knappt jobbad alls. Bra stam, godkänd för avel, bra bygd.

/V

Milli
0

Min billigaste är mitt varmblods sto, kostade 5000. Sen har jag ett russ som kostade 8000 och hade ett fjord sto som kostade 15000 (endast skogsriden), men eftersom hon var liiiite väl jobbig för mig så sålde jag henne, för 21000…

kacka
0

Bara en undran… ni som köper hästar för 50-150 tusen kronor… Är det sparade pengar, tar ni lån eller har ni vunnit på lotto?

1111
0

#13 Jag sparar, jag tar lån och jag har sambo och föräldrar som stöttar med pengar.

/V

trex
0

Jag gav 5000 för min shettis,15000 för min fjording.Dom är värda vartenda öre.Glad

jumpingqueen
0

Min pappa tjänar bra med pengar, men den dyraste hästen jag fått har kostat 30 000… Billigaste 15 000, Det är tre olika ponnyer som är mina. Tagit alla från söt ponny i hagen till Sm-ponnyer och landslagsponnyer. Men nu när vi sälger ponnyerna (får mkt pengar för dem) så ska vi köpa en mer utbildad häst, så jag hinner tävla som junior… Men jag vill inte ha en tävlingsmaskin som gör allt, är den rutinerad ska den vara svårriden:D

Den som köpte ponny för 2,5 mille ärvde pengar av sin morfar. 50 miljoner!!!!!!!!!

MiaMaria
0

Jag gav 18000 för Musse, direkt från banan, kunde inget annat än springa rakt fram.

gejsa
0

Jag gav 10.000 kr för Gejsa, då 3 år och oinriden bara sutten på 2 ggr.

Gobban var gratis pga helt oinriden som 15 åring, islänningen 3500 kr när han var 6 månader gammal. Sorro är ju egen uppfödning så det var ju betäckningen som kostade ca 6500 kr allt som allt.

sunglasses
0

Billigaste kostade 6000kr som föl, min halvblodskorsning. Han va inte mkt hanterad men ändå billig efter vad jag tycker, värd mkt mer idag!

Dyraste är 30tusen, väldigt billigt för hästen men dyrt för min stackars plånbok=/

Midlingur
0

#18 Vilken billig islänning!

jen
0

min billigaste häst var Kimberley som jag fick gratis, det var otroligt billigt för henne, då hon säkert var värd mellan 15-20000, hon hade fin stam men inte just så arabtypisk i utseendet hade gått som avelssto innan. Jag red in henne själv.

min dyraste är Wambezi ( araben på bilden)som jag betalade 37000kr inkl sadel, så man kan säga att själva hästen kostade ca 32000kr tror jag.

jag tror det var skäligt pris eftersom han är utbildad både engelsk och senare utbildad och tävlad i western. bra psyke men inte så fin extreiör om jag ska vara kritisk.

gejsa
0

#20# Mmmm jo, men det är utan papper. Fick ju registrera honom med okänd stam och ponny. Men det gör inget för mig. Han är ju en ren islänning ändå som töltar osv…..*ler*

Neywaz
0

Jisses vilka billiga hästar alla här har fått tag i…Förutom du med PRE hästen förstås.

Den billigaste häst jag köpt kostade 30 tror jag. Jag köpte ett stoföl nyligen, fick ge runt 40 för henne, men då efter att ha sålt min tävlingshäst. Jag kan inte hitta en häst jag vill ha som är billigare tyvärr, bara dyrare….ugha! :(

Hingsten jag spanat på att betäcka mitt ena sto med nästa år går på 20 att bara betäcka med. Uscha…

Neywaz
0

Ja såg att Jen betalt över 30 för sin arab, det är ju rätt normalt om du säger att den inte är så arabtypisk.

PimTheGreat
0

Pim (varmblod, då 15 år) köpte jag för 2500Kr och Fontane(araben 5 år) 25 000 kr

mondayforever
0

Min häst kostade 60 000 och det var ett väldigt bra pris med tanke på hennes enorma kapacitet och vad hon har gjort innnan.

men det jag menade med inlägget; pengar pengar är att det blir så fel när man köper en superdyr/superduktig ponny till en oerfaren ryttare. ryttaren får pressen på sig att hon/han måste vinna! eller slutar rida för att det blir för jobbigt. 

jag har ett exempel; de flesta munsbro ponnysarna!

alltså, nu kommer nog många bli arga på mig men ärligt? har ni någonsin sett en munsbroponny med en klok och förståndig ryttare som inte bara tänker på att vinna? om du har det!!! säg till! jag vill veta!

Peppe
0

23' för Peppe. billigt med tanke på hans otroliga hoppkapacitet, lagom med tanke på hans psyke som inte är det bästa. vissa dagar travhoppar han 120, andra vägrar han gå över en bom på marken. han har väldigt bra stam me (inte för att han har sånn nytta av den men ändå), hans pappa har gått sm-hoppning med 3 olika ryttare och FEI inledande. sen har han en bror som gått sm-fälttävlan 2005, FEI dressyr och en syster som var med i samma sm-lag i fälttävlan som brodern, samt gick individuella dressyr sm och LA hoppning. 3 andra har gått/går regional hoppning och höga dressyrklasser. (kan ju tilläggas att det endast fötts 6 föl inkl Peppe från det stuteriet så är det bra siffror!)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

PimTheGreat
0

# vad 17 e en munsbroponny

[slo]
0

#26 Det är väl sällan ryttaren som får press på sig att vinna av sig själv, utan det är för att bevisa för andra, att föräldrarna pressar dom eller liknande. Att sätta upp en oerfaren ryttare på en erfaren häst och träna, är enligt mig helt klart bästa sättet att lära sig rida.

mondayforever
0

En munsbro ponny är en munsbro ponny. extrema capaciteter men halvt galna med ytterst små ryttare på ryggen.

shirley
0

#30 lite mer förklaring på det….

Hannapanna
0

#30 De där med kapaciteter.. Är dom inte rätt så piskade att hoppa högt..?

Har vart med när en irländare va här med saluponnier. Han hade sin dotter med och han va inte snäll mot varken hästar eller dotter sin-.. usch.. spö och slag å pisk! Efter det är jag lite anti irländska importer.. fast de kan väl hända vart som helst förståss…

PimTheGreat
0

#32 men…vad finns det för männsikor egentligen???

#3 inget bra svar. Förstår också att en munsbroponny e en munsbroponny. Men har aldrig hört talas om den. Hur hög? Bilder på någon? hur länge har denna rasen funnits??? varför är de halvt galna med otrolig kapacitet? Vad är de framavlade till?

CBA
0

Jag får betala 35´ för min lilla arabkille när jag hämtar honom och då är han 6 månader.

För mig är han värd varenda krona trots att han är ett föl då han har riktigt fin stam med potetial.

Innan jag kom in på tankarna om att köpa ett föl gick tankarna i att köpa en yngre häst på 4-5 år och min smärttröskel var å 35´.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

MiaMaria
0

Munsbro ponnier och hästar oxå för den delen kommer från ett stuteri på Irland, och dom heter alla Munsbro och sen ett "eget" namn efter det. Finns många fina ponnier och hästar från Munsbro, men det är irländare och dom brukar ha ett speciellt temprament.

Mandysan
0

Min häst är som sagt en irländare, inget galet me henne förutom det faktum att hon är lite speciell i humöret..:)

Hannapanna
0

#36 Nä det finns ju säkerligen hyggligt folk också som säljer ponnier till utlandet.. Men jag har sett  och träffat månfa irlänader efter detta (och innan utan att tänka direkt på de) som är rädda om huvudet, eller baken eller så..

#33 Ja de va hemskt att se! Usch! Ponnierna hade stora märken efter spöet, som inte ryttaren(hand dotter) hade i handen utan gubben som stod på marken, och han slog hemskt dom små ponnisarna.. Jag blev tom ombedd att hämta ett hårdare spö, jag tänkte ju såklart först inte göra det, men när min handledare(var på praktik då) nickade menande så fick jag lov att göra de.. men ja.. jag ser på irländarna(hästarna) med andra ögon nuförtiden..

1111
0

#35 Munsboro är egentligen inget stuteri även om de föder upp en del hästar med.. Det är ett försäljningstall - köper hästar döper om dem och säljer dem…

/V

Maja
0

#38 - Usch.. Sådant är inte klokt..

EddaM
0

Har haft en del hästar genom åren o de senaste åren har det ju varit nordisar. Min första nordis köpte jag som föl för 2500kr när han sedan dog (9mån) =(( köpte jag ännu en liten hingst som då oxå var 9 mån. Han kostade 4000kr. Några månader senare köpte jag ett vuxet diplom sto o hon kostade 13000kr. Och nordisen jag har nu köpte jag för 10 +moms då var hon ca 9 mån. Nordisen har blivit dyrare bara på några år o hingst fölen slipper att slaktas o säljas billigt. Det är bra tycker jag=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

-Anso-
0

jag köpte mitt sto för 850€ o där ingick ALL utrustning (kärra,sele,täcken,träns,borstar,transportskydd osv. sadel köte jag till o gav 100€ för den). hon var 9 år då ja fick henne,bra stam,frisk,inriden o inkörd. kan nästan säga att jag köpte utrustningen o fick hästen på köpet ;)
syrran köpte sin för 300€ å då kom bara grimman med. inkörd å lite riden på,frisk hon oxå o 12 år.
har haft tur med våra köp för finnhästarna kan kosta från 2000€ o uppåt..