Muskler
Någon som har tips på hur man kan bygga muskler? Förutom klättring, arbete med bommar, ryggningar och att gå i korrekt form (vilket kan vara svårt)… Kommer inte på mera :/ Jag hade en massör hit i helgen för att kolla min ena häst eftersom jag o. min tränare varit oroliga för honom. Han har haft lite problem med vissa saker i ridningen o. obehag för sadeln (som vi nu skall sälja) Men massören sa att det inte var några större problem, han hade några spända muskler o. var lite muskelfattig. Gissa om man blir lättad! Här har jag gått omkring och oroat mig för allt möjligt.. :S Men det verkar ju bra :D

Tömkör, super bra att bygga muskler på de viset!

Men om sadeln inte har legat så bra så kommer musklerna trol att komma tibax av sig själv med en bra sadel. Om nu det var ett problem? Muskler byggs ju på många sätt i allt man gör… Någon spec muskel du tänker på?
Allt ger muskler korekt utfört! Och allting fel utfört ger felaktiga/inga muskler. Satsa hellre på att rida din häst korrekt än att sitta och upprepa en massa övnignar bara för att muskla den mer, kan du inte rida och använda dem musklerna sedan så har ni ju ingen använding för dem, eller hur?
Om din häst inte vill sätta muskler skulle jag se över fodret (får hästen inte allt den behöver klarar den inte av att jobba korrekt eller bygga några muskler), träningen (vilodagar?) och sadlen. Du säger att sadeln sutit dåligt, klart hästen inte arbetar korrekt då och stärker några muskler!
/V

Jo, det stämmer att sadeln inte passar. Men jag har oftast ridit barbacka (använt sadel ksk 1-2 gång/mån) så då borde sadeln väl inte spela så stor roll? Oj, glömde skriva vilka muskler. Rygg och bakdel.
Se över din foderstat så att hästen får i sig tillräckligt med protein som är en viktig byggsten när hästen bygger muskler.
Se till att hästen jobbar med bakbenen vid longring och tömkörning annars har det ingen inverkan på rygg- bak muskler
Sätter hästen inte muskler över rygg och bak skulle jag än en gång se över din ridning. Det är svårt att jobba en häst korrekt barbacka även…
Används sadeln så lite så borde den inte ge mer än lite spänningar till och från och kanske klämda muskler eller annat efter att du haft på den, men din häst borde ändå kunna sätta hyffsade muskler.
/V

Jag har fått hjälp med foderstaten o. provade en ny sadel igår som jag skall be massören kolla. Om den är passlig kommer jag ju börja rida mera med sadel. Och dressyren.. är ju inte så utbildad så det kommer nog muskler sen när vi kan dressyren och kan gå i rätt from. Nu blir jag glad bara han gått en stund i form eller varit rund o. mjuk på volten en liten bit, han gick på volten fint i ca 4 meter igår och jag blev glad, förut har det varit ca 3-4steg ordentligt förut. Så, som du märker, vi är inte så långt än.. Jag vet att det är en anledning till att han inte har mkt muskler, men det kommer. Men han är ju inte helt utan muskler… Men hoppning? Några skutt lite nu och då, det borde väl ge lite ryggmuskler har jag hört?
Jo, hoppning hjälper att stärka hästens muskler - om den hoppar korrekt ;) Går att hoppa utan att använda ryggen även ju ;) - Är som med all annan ridning…
/V
rid i skogen och i varierande terräng (kurviga, backiga stigar)och olika tempo, men mest i skritt. DET ger bra muskler

Jo, det där med hoppningen vet jag.. Det får bli ett framtida projekt ;) Och terrängen önskade jag att jag fick rida i. Mellan oktober och januari får jag inte rida ut i skogen pga våra kääära granne, han skyller på lite allt möjligt, spec. älgjakten.. Men vi äger lite skog som de får gå i.. Som jag kan rida i sen..

#10# Det finns något som heter Allemansrätt, tala om det för din kära granne. Herregud, du kan väl inte låta dina hästar stå bara för att det är älgjakt. Och han kan ju ringa dig dom dagar han jagar. Dom andra dagarna kan du ju rida. Han kan ju inte sitta där jämt precis.

det är ju kanske mer sankt i marken då, han vill inte du ska förstöra marken? hästhovar, framförallt skodda förstör en hel del i dålig mark.
och gejsa, jägare kan sitta där jämt.. ;)

#12# Du jägarna har väl ett liv hemma också? Inte kan dom sitta där 24 timmar om dygnet jämt inte. Fast nog kan det kännas så ibland.
#12 allemansrätten gäller! OM man inte rider så att det bildas stigar har jag fått lära mig.

#14# Ja, allemansrätten gäller. Man ska visa hänsyn till varandra. Om man inte har typ turridning med mer än 3 hästar varje dag så får man rida på sidan om åkrar osv….Det får som du skriver inte bli några stigar heller. Därför får man inte rida där varje dag alltså. Detta gäller ju även i skogen. Men inte på granplanteringar osv..

Jag håller med, men han vet tydligen inte vad allemansrätt är? Han jagar inte ens varje dag, fast det där med spåren stämmer ;P Och han skyller på att vi skrämmer iväg hjortarna o. älgarna, enligt mig är det de som skrämmer iväg oss ;) Fast iår tänker jag strunta i honom, vi låtsas inte om honom och han får ringa o. klaga sen ifall han tycker det är nödvändigt. För han blir arg om man ringer och frågar om han jagar eller inte, så det vågar man inte, och han skulle bara "glömma" att ringa..

Ja, vi har också en sådan jägare här hemma. Jag sa att det är ju ingen sport annars om inte djuren springer iväg ibland. Så han får vänta ett tag till. *ler*