Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 3177 ggr
Alexej
0

Nytt hem för häst sökes!

Livlinan letar nytt hem åt Master, som är en 11årig varmblodig travare, född 97. Han är ca 159 cm hög.
Han har tidigare varit mycket vanvårdad och missunnad så därför försvarar han sej ibland i vissa situationer, t.ex när han blir trängd. Detta gäller även vid ridning, har dock lika många bra som dåliga dagar.
Han är snäll att leda och sko.
Är mycket ranghög i flocken.
Är ridbar. Är dock en utmaning för ryttaren. Har varit en hobbyhäst och hoppat lite i skogen. Behöver en bestämd ryttare då han är mycket känslig.
Ägaren har provat NH-träning som har har svarat mycket bra på.
Tål inte att man skiker på honom, då reagerar han med att försvara sej och kan göra utfall så han behöver ett lugnt hem med mycket tålamod och massor av kärlek.
Detta är Masters absolut sista chans så får han inte ett nytt hem inom 2 veckor från idag 17/1 så åker han till slakt.
Finns utanför Eslöv, skåne.
Kontakta Annah orfleet@hotmail.com

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AnnaLundin
0

och bland det värsta jag vet är när man "hotar" med att hästen ska slaktas för att någon ska förbarma sig över hästen och låta den leva

En häst som inte mår bra, fysiskt eller psykiskt, mår förmodligen bäst av just slakt, för då lider den inte mer….

Ledin
0

Man kan även laga en häst om den öppnar sig igen, detta gäller ju alla djur. Men det krävs ju en erfarenhet som heter duga i detta fall, dels en häst är ju inget litet djur att hanskas med. Och som anna säger ibland är en häst helt trasig o tyvärr omöjlig att laga då är det bäst att den får somna in, synd att människor kan skada djur så illa att dom inte vågar lita på folk mer. Hoppas att en kunnig person kan testa iaf att fixa denna kille.

gejsa
0

Det blir nog svårt att hitta ett hem åt denna häst tyvärr. Lite för mycket olater eller vad man ska kalla det. :(

Pheobe
0

Det är aldrig fel att skicka en häst till slakt, speciellt en häst som kräver speciell omsorg. Hamnar en sådan häst fel kan det gå tokigt med både hästen och ägaren.

gejsa
0

Fast det vore ju underbart om han fick det bra sina sista år. När väl hästen känner trygghet så lär han bli annorlunda. Så man ska ju inte alltid säga att den ska slaktas för att den mår dåligt just nu. Kommer den till ett bra hem så lär den ändra attityd.

tantnett
0

Hoppas att denna häst kommer till rätt hem.

Att alla hästar som råkat illa ut genom "möten" av fel sorts människor skulle avlivas köper inte jag.

Då skulle många massimporter av vissa raser som ex en gång i tiden Polska halvblod, Islandshästen samt nu Tinkerhästen m.fl avlivats direkt. Dessa hästar är ofta så förstörda i nerverna samt "nerbrutna" och saknar fullständigt tilltro till människor.

Men av egen erfarenhet av många sådana här stackars utsatta hästar, vet jag att det går att bygga upp dom och känslan att få se dom utvecklas är enorm.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Pheobe
0

#6 Det är inte frågan om det går att bygga upp en sådan häst igen utan VEM den hamnar hos. Tyvärr hamnar flertalet hästar fel. Helt fel. Sen är de till salu igen, värre än det var innan.

gejsa
0

#7# Men hon skriver ju det ju. Hoppas den kommer till RÄTT HEM.

tezzie
0

Jag ser inget fel med att avliva en häst som har lynnesproblem och som dessutom flackat runt bland olika hem.

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

#9# Vart skriver dom att hästen har flackat runt? Ser bara att den farit illa hos en person. Varför överdriva mer än nödvändigt?

tezzie
0

Det är väl inte enbart denna häst jag skriver om, jag menar rent allmänt. Jag skrev att JAG inte ser något fel med avlivning ibland. Det slutar ofta med att hästar (som inte kostar mer än slaktvärde) blir vandringspokaler hos okunniga människor, ibland har hästen tur att hamna hos en sann djurvän, men det är inte så vanligt bland dessa slaktannonser (som jag för övrigt avskyr).

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

#11# Eftersom det skrivs om just en häst som farit illa i den här tråden så tar man ju för givet att det är den du menar.

Men å ena sidan så kan man aldrig vara säker på att en häst får det bra i det nya hemmet oavsett pris. Tyvärr!

PimTheGreat
0

Herregud vad ledsen jag blir när jag läser detta!!!

Hade jag haft tid och pengar hade jag tagit mig an denna hästen och gett honom en chans…. för mig får jag en känsla av att det är en rädd och missförstådd häst som behöver få komma till ett hem där man förstår honom… står att han svarat bra på NH-träning. varför fortsatta dem inte? Han började kanske känna att han började bli förstådd där…. Nu vet jag att alla hästar inte alltid går att rädda men jag tycker att en chans bör ALLA individer få… varför har jag inte mer tid och pengar….gör så ont i hjärtat att läsa detta!!!!!!!!!!!!!!!!Gråter

tantnett
0

#13 Håller med dig. Oändligt synd att man fattas tid och pengar. Tror att denna häst kan kureras i RÄTT HEM.

lisette
0

¤14 du bor ju inte långt ifrån! ;)

tantnett
0

Jo lisette det stämmer.

Men som jag ju skrev så fattas jag det viktigaste: Tiden och Pengarna. Samt tyvär är jag inte längre bra i min kropp. Har för många skador " en del efter sådana här hästar ja" som ger sig till känna ju äldre jag blir.

Så numera håller jag mig till min skogsmullehäst.

Pheobe
0

#13 man skulle haft fullt upp med att rädda hästar…

Lorita
0

jag tycker ofta man kan göra mer genom att ta bra hand om hästar innan dom råkar illa ut. Jag förstår inte riktigt det där med att leka hjälte.

Jag skulle heller aldrig tänka tanken att ta en slakthotad problem häst, varför gör då inte den som hotar något för hästen.

Då tycker jag att det är bra mycket bättre att jobba och ta hand om mina hästar så att dom även i fortsätingen kommer att må bra.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Pheobe
0

#18 =) tänk om alla gjorde det

tantnett
0

#17 #18 Visst så kan man ju också resonera.

Men tyvär är ju den krassa verkligheten så att alltför många "idioter" samt mindre kunniga och framför allt inte glömma dom totalt okunniga som tyvär håller på med hästar.

Är det konstigt att hästarna blir som dom blir?

Men visst varför lägga ner tid och energi på dessa hästar då det ju är enkelt och lätt att ringa slaktbilen? 

Nej jag är nog av åsikten att alla förtjänar EN fair chance.

Lorita
0

#20 tyvärr så är det ofta okunniga som tar juast dessa hästar, det leder ju inte till någon bättre tillvaro för hästen. Jag blir i snitt erbjuden sju hästar och år som hamnat snett (inte internett inräknat).

Jag har haft häst så länge och sett så mycket problem så jag vet att säga nej. Hot om slakt tyder ju på att hästen har väldigt mycket att arbeta med. Så jag råder alla som funderar på att skaffa en häst som är sund och inte starta med extra problem.

och ja #20 slakt kan ibland var mer humant än att ännu någon okunig som ska försöka vara hjälte och rädda en häst.

[Teddy]
0

Men egentligen har väl denna häst redan fått en chans? De som räddat honom har väl tagit väl hand om honom och ändå bär den sig illa åt.

Det finns ingen häst som lider av att avlivas, däremot att vara i livet år efter år och inte må bra. Man måste nog sluta tänka "flickbok", det går inte att omvända alla hästar.

gejsa
0

#22# Kan det inte vara Livlinan som har hästen nu och någon frivillig som håller på med hästen? I fosterhemmet eller vad man ska kalla det.

Känns rätt så skönt att någon tänker "flickbok" eller vad du skrev. Jag är ju iaf 50 år. Flört

Men jag värnar om alla djur. Finns många djur som hamnar snett i livet som kan återfå sin livsgnista och bli harmonisk osv. Har ju själv en sådan häst här hemma.

tantnett
0

#21 Visst kan ju slaktbilen vara det bästa som hänt i livet för vissa av dessa hästar.

Men jag vet ju av egen erfarenhet att det går att göra många av dessa hästar trygga i sig själva, samt ge dom förtroende för oss människor.

Men att kalla det för "spela hjälte" eller "flickboksdröm" tycker jag är fullständigt horibelt.

Det handlar enbart om en oerhörd känsla för djuren i fråga samt tålamod och tid.

Vi har en häst i stallet som för fyra år sen var en slaktaspirant.

Han var då 6år. Hans första ägare hade tydligen för lite kunskap om hästhantering, så hon blev helt enkelt för rädd för honom.

Då såldes han till några som såg honom som ett tävlingsämne för hoppning. Men dom forcerade hans träning så till slut blev ju häststackarn rent konfyst. Och då var ju klart hästen i deras ögon ett hopplöst fall. Helt knäpp. Ett slaktämne! Och detta var rutinerade hästmänniskor.

Men varför måste man ha så bråttom? Hästen var för det första inte färdigvuxen. Han hade inte heller fått någon tilltro till människor.

Hur skall han då kunna prestera något?

Nåväl turligt nog för denna häst så mötte han mina "stallchefer" före slaktbilen. Dom "såg" hans möjligheter och köpte honom.

Idag gör han stora framgångar på tävlingar på svåra hoppklasser.

Och än idag kommer det fram folk på tävlingsbanorna som undrar och kan inte fatta att det är den där "superfarliga hopplösa" hästen.

[Teddy]
0

#24 Den här hästen verkar ju ha på gränsen till lynnesfel. Om det sedan beror på fel hantering eller medfött beteende vet man ju inte.

Hästen i ditt exempel hade väl inte lynnesfel? Sådana som du beskriver finns det nog alltför många av. Någon ser en liten talang, och så ska det forceras.

Visst går det att ge alla hästar en chans men till vilken kostnad? Det kostar både pengar och möda.

#23 Så härligt gejsa!! En fossil till! (jag är 52).

tantnett
0

#25 Han ansågs även farlig.

Alla har vi ju olika uppfattningar samt åsikter om dessa hästar. Då jag som jag ju skrivit i dom tidigare inläggen i denna tråd har jobbat med många sådana här hästar, mer eller mindre skadade genom felhanteringar m.m, ville jag bara få fram att det är så lätt att döma ut dom.

Det kostar både pengar och möda!  Bättre ringa slaktbilen! Javisst otur bara för häststackarna som hamnat i fel händer eller varit med om traumatiska upplevelser. För mig känns det som att dom aldrig fick en ärlig chans.

gejsa
0

#25# Åhå! Fler gamla fossiler. Skrattande

Måste ju även säga att mina kompisar sa att min nuvarande gamling som jag red in som 15 åring även skulle bli min död. Han var rent av livsfarlig i hagen och vid ridningen i flera år. Han  var ju också nära slakt om jag inte tog honom. Nu har jag ägt honom i 9 år och vi har haft väldigt mycket slit och jobb med honom. Men det är många som gillar honom nu. :)

Lorita
0

#26 Det åker frisk sunda trevliga varmblod varje dag till slakt, jag hade hellre lagt tid och möda på en av dessa.

Varför slutför inte nya ägaren sin utmaning utan hästen hotas av slakt? Är det då inte bättre att lägga tid på ett av alla varmblod som inte gör utfall mot sin ägare? En sund individ som ska lämna travet, räcker inte utmaningen att omskola en frisk häst?

Hur det än är så orka och har dom flesta bara råd med en häst, i mitt sätt att se på saken så räddar jag hellre en häst som beter sig friskt mot sin ägare och som inte riskerar att bli farlig.

[Teddy]
0

#26 Ja visst kan det kännas som en enkel lösning att skicka till slakt! Men samtidigt måste man tänka på säkerheten. Är det värt att ha en opålitlig häst? Tänk på allt som kan hända! Kanske om man har ett eget stall, men att ha en sådan häst inackorderad är inte lämpligt. Tro mig, jag har sett flera exempel/exemplar. Någon gång har det gått bra, men ofta går dessa hästar vidare till nästa som "kan" och till nästa som "kan" osv. Att ge hästen en chans, visst, men ibland måste man vara realist.

tantnett
0

#29 Självfallet måste man ju vara realistisk i sina bedömningar och väl medveten vad man ger sig in i.

Missförstå mig inte att jag far runt på några "bomullsmoln" och tror mig kunna rädda varenda hästkrake. Tyvär har det ju ofta gått så långt att som sagt slaktbilen är humanast.

Hästen i vårt stall har aldrig hos oss under dessa år visat något av sitt tidigare oförtjänt dåliga rykte.

Från det ena till det andra så tillhör även jag fossilerna, jag är också 52.  Skrattande

youtube1
0

hästen på miner mig om tango bara att han är snäll när man rider på honom (men tango är snäll mot mig )fniss

youtube1
0

Jag skulle hjärna köpa honom om jag hade stall plats o då skulle ja kuna ha både tango o master .Men nu har jag inte stal plats så.

En av mina favo ponnys heter master.

exitingsvillemo
0

#31+#32 Jag tror inte att du på något vis kan jämföra denna häst i annonsen med en ridskolehäst. Tyvärr är nog denna Master något mycket värre att hantera.

Tänker inte lägga mig i diskussionen huruvida hästen borde slaktas eller ej, men jag håller med er som tycker det är bedrövligt att hota med det i en annons.

Alexej
0

Jag giller inte heller avlivningshot i annonser oavsett om det gäller katter eller en häst.

Men Livlinan är en förening som tar hand om dessa djur och har hittat många nya hem till oönskade djur. Och det är bra att också avlivningshotade djur få en chans till ett bättre liv. För ofta är det inte fel på djuret utan på ägaren….

Livlinan

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

gejsa
0

#34# Vem har hästen nu? Livlinan eller hästägaren? Och varför ska hon sälja hästen när det börjar gå bra? Och varför bara 2 veckor? I dagens läge tar det tid att sälja hästar. Pga krisen osv. En sådan svår häst tar ju säkerligen bra mycket längre tid än en normalhäst att sälja också.

gejsa
0

#30# Oj, en till! Vi blir bara fler och fler gamlingar. Skrattande

Och så bebbe då, hon är äldst.

[Teddy]
0

#36 Kanske skulle vi starta Fossil i Fokus?

Läste nu på Livlinans hemsida, två halvt livsfarliga hundar söker hem. Jag brukar se på Djurpolisen på Animal Planet, där räddar dom alla sorters djur, opererar, amputerar till 100%. MEN har dom lynnesfel blir dom avlivade. De kan inte stå för att adoptera bort ett djur som kanske biter barn osv. Men det kanske Livlinan gör?

Ledin
0

allså det finns hopp för alla typer av djur det ska ni veta. Men det krävs ju kunskaper oxå. Det står ju klart o tydligt felen på djuren varför ska du tjavsa om det #36? Jag har haft en schäferhane med stora problem då han levt som valp-7 mån instängd i källaren med övriga syskon utan mat o vatten en viss tid. Detta gjorde att han var vaksam såg mig som ledare, han skyddade mig o ibland var det lite väl mycket skyddande men gick iaf få han normal super trevlig o rar. Du kanske inte har sett hundtränaren ? En amrikan jag tänker på super duktig finns inte ett fall han sakt detta går inte avliva hunden. Jag tror det finns en himmla massa såna även till hästar, folk läser av hästen fel, den signalerar långt innan man får den där sparken.

#28 du har tyvärr rätt i det du säger denna ras slussas ut lr slaktas för att nya hem inte finns inte intresse någ att få dom som ridhäst mm. Man hittar ju fult friska hästar bortskänkes eller under 2000kr synd det e ju ändå en mycket bra hästras ultimata för oss fritisryttare iaf :)

[Teddy]
0

#38 Jag antar att du menar Cesar Milan. Har läst en artikel i en amerikansk tidning om de fall han tar sig an i tv-programmen. De är noga utvalda för att passa in. Och vilka problem de hussarna och mattarna har!!! En del fattar inte att hunden måste gå ut! De undrar varför den lever rövare och biter sönder saker, och så får den aldrig gå ut!
Ursäkta avvikelsen från tråden!

gejsa
0

#38# Vad menar du med att jag tjaffsar? Jag ställer några frågor som det INTE står något om i inlägg 0. Och i inlägg 36 frågar jag inte en fråga eller ens tar upp något om hästen.

Ledin
0

haha ne gejsa menar inte dig :)  skulle vart #37 hon menar ju att hundarna där är lynnesfel och att livlinan står för att man ska rädda allt som går men riktit så är det itne dom vill ge djuren en chans till bättre kunnande ägare även att en ägare kanske blir allergisk o har katt som söker nytt hem.  Så upplevde jag ditt inlägg iaf Teddy

gejsa
0

#41# Ok, ja jag anade nästan att det inte var mig du menade.

Och jag tror att du missuppfattade hennes inlägg också. Hon tyckte alltså inte att det var bra att adoptera ut två halvt livsfarliga hundar.

Nu har jag inte varit inne på Livlinan så jag har inte en susning om vad hon menar för hundar ens.

exitingsvillemo
0

Det fanns en hel del djur inne på den sidan som, i mina ögon, skulle må bäst av att avlivas.

Pheobe
0

De flesta hästar som annonseras ut där man hotar med att slakta har hamnat jättefel… Den som köpt är antingen okunnig och inte vet hur man sköter en häst eller/och köpt hästen billigt för dom skulle ha en häst, okunnighet igen. Sen finns det dom som själva inte kan skicka hästar till slakt och försöker hitta nån annan som törs göra det.

Inte alla som köper travare har gjort fel men hemskt hemskt många. Billig häst= köp= okunnighet.

[Teddy]
0

#41 Jag tänker inte låta mig provocerad igen. Om du menar tjafsa med att tala om vad som står på Livlinans sida, så får det stå för dig.

Och det du skriver om allergidjur som söker nya hem. Ojojoj så många rottis/schäfer/doberman osv-korsningar som ägaren blir allergisk emot JUST precis när hunden börjar bli könsmogen i 18månåldern!!!!

Livlinan skriver själva att Huskytiken är bitsk och aggresiv, är det inte ett lynnesfel?

Schäferkorsningen är aggresiv mot främlingar och kan bitas.

Pernilla77
0

Är det inte bättre att avliva hästen?
Tänk om den blir en vandrings pokal  eller att någon blir svårt skadad av hästen.

För hästen skull!

lisette
0

#45 fast det är ju inte enbart blandraser som omplaceras för allergi. jag tror dock att det många gånger inte är allergi. tror folk tröttnar på sina hundar, tyvärr.

jag var inne och tittade på sidan, såg att det fanns ett varmblodssto som var 22 år gammal som sökte nytt hem.

tantnett
0

Här håller jag tillfullo med # 43 samt # 45. Dessa hundar hade nog mått bäst av att få somna in.

Mille
0

Hur pass noga är den här organisationen när de placerar ut sina djur? Finns ju en hel del mindre häst/hundkunniga som gärna vill rädda ett djur.

[Teddy]
0

#47 Det var ju presic det jag skrev. Att dom blir "allergiska" när hunden är jobbig. Det ser ju bättre ut att skriva allergi än att hunden är ohanterlig. Och jag skrev / istället för och, och menade renrasiga, med osv menade jag just korsningar. Ska försöka uttrycka mig tydligare framöver.

Pheobe
0

#50 Jag har alltid tagit hand om äldre hundar för att "slippa" valpåldern. Detta är inte alltid bättre men en valp är kanske lättare placera än en äldre vovve. Senaste vovven jag köpte var en 16 månaders schäferhanne som bott i en familj. Tjejen var 18 år och väntade barn nr 2. vovve hade alltid fått gå bredbid barnvagnen, aldrig varit lös. Vovve bet på allt och uppförde sej som rena rama barnet. Han låg under deras päronträd då jag kom och "dödade" vartenda päron han kom åt. Gick inte få ögonkontakt med honom alls. Skulle först inte ha hunden men dum som jag är tog jag den efter många om och men. Första natten hemma tuggade han sönder ALLT vi hade i det rummet han fick bo i under natten. Kom hem sent med honom och ville inte låta honom träffa vår andra hund på kvällen. Sedan den dagen har vovve bott utomhus och han mår super. fick röntgat honom då hans lår på insidan var så svullna att vi fick röntga höfterna. Inget fel i höften men tack vara "barnvagnsmodellen" fick han stora muskler som kämpar emot honom på insidan av låren. Nu har han bott här i 5 år och är mkt bättre. Det visade sej också att hunden "led" av DAMP. därav förlorad ögonkontakt och att han är så Virrig och om sej och kring sej. Men han lyder ganska bra och det går att ha honom lös om man håller stor uppsikt på honom. Han har en enorm jaktinstinkt och pga sitt handikapp blockeras han om ex en hare kommer upp framför honom.

Denna vovven skulle inte blivit långlivad hos familjen. Det är ett otroligt stort jobb att ta över andras hundar. Människan förstör djuren på alla möjliga vis. Tror att det är nåt galet med hunden och så är det människan som är galen.

Annah87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!

Jag har läst igenom allt ni har skrivit och ser att ni tydligen vet en massa om hästen redan, bl.a att han har "flackat" runt i en massa hem. Denna hästen har endast haft 3 hem. Sin uppfödare och 2 till.

I allafall.. Eftersom det är jag som är Annah som ansvarar för hästens omplacering så kanske jag ska berätta hur allt verkligen ligger till.

För 2 veckor sedan åkte jag till ett stall för att titta på en ny boxplats till min egen häst och blev visad boxen jag skulle få när ägarens häst var slaktad. Jag frågade varför han skulle slaktas och hon berättade att hon inte vågade ha kvar honom eftersom hon hade två barn. Denna häst var fullt frisk och ridbar och i MINA ögon inte speciellt aggressiv då jag har träffat mycket värre hästar så jag berättade om vår verksamhet Livlinan och gav henne erbjudantet att hitta ett nytt hem.

Hon ville då inte detta och sa bestämt att han skulle slaktas.

Jag kunde inte säga mer om det då men 4 dagar senare ringde hon mej och sa att jag fick 2 veckor på mej. YES!

Jag tycker att det är så otroligt tråkigt att läsa okunniga folks åsikter. Man är aldrig fullärd och det finns alltid hopp, hur hemsk situationen än är så finns det människor där ute som verkligen VILL och KAN!

Och det var just en sån människa som kom ut till stallet förra helgen. En helt underbart godhjärtad tjej som klämde och kände och till och med kunde rida på hästen första gången.

Hon var fast. Hästen hade valt henne, när hon fick lov att stå inne hos honom i boxen och bara gosa utan att han skulle försvara sej. Det är helt fantastiskt vad kloka djur är!

Livlinan har en del krav som ska godkännas vid omplacering. Hästen får inte slaktas, säljas eller ges bort utan Livlinans godkännande. Vi ska dessutom få lov att hälsa på oinbjudet när som helst, men eftersom denna tjej bor i samma kommun som jag är det inga större problem med uppföljning av hästen.

Jag har dessutom fått hundratals andra intresserade så det finns hopp för alla hästar och djur.

Är det något annat ni undrar om verksamheten och känner att ni vill ha mer vatten på kvarnen innan ni yttrar er nästa gång så besök gärna vår hemsida

www.livlinan.be

Mvh Annah Livlinan Skåne

(Bilden är på Master)

gejsa
0

#52# Så hästen fick ett nytt hem till slut då? Jättekul! Hoppas det går bra för nya ägaren och hästen. Skrattande

AnnaLundin
0

#52 - en fråga bara, VEM står som ägare för det omplacerade djuret?

tantnett
0

#52 Härligt. Då får vi hoppas att allt fortsätter lika bra och att han snart får den rätta blicken.

Håller tummarna.

PimTheGreat
0

#52 Vad glad jag blir när jag läser ditt inlägg! Hoppas verkligen att det går bra hos den nya ägaren….
Har inte kommenterat mer i denna tråden då jag blev så trött på en del kommentarer så jag valde att vara tyst. Håller med dig att djur bör få en andra chans hos en människa som VILL o KAN…..  problemen hos hästen är oftast människans fel och med rätt människa och trygg o stabil tillvaro där de blir förstådda kan nog de flesta blir bra igen………. önskar Master LYCKA TILL!!!!!

Blir ledsen när jag läser att vissa tycker man agera hjälte bara för att man värnar om djur!!!!!!!!! tycker det är fel att oskyldiga djur ska behöva avsluta sitt liv på jorden pga människors dumheter och okunskap!!!!!!!!!!!!!!!! Kan man KONSTATERA att hästen lider och absolut inte kan bli bra psykiskt eller fysiskt då är det en annan sak att avliva…men f*n inte annars. ALLA HAR RÄTT TILL EN ANDRA CHANS!!!!!!!!!!!

Lorita
0

#52 hon vågar inte ha kvar hästen för hon har små barn, vem är nu ansvarig om hästen skadar någon i det nya hemmet?

Pernilla77
0

#52 Som jag skrev till Annah 87 i pm:et jag fick:
Jag hoppas att det blir bra för hästen.

Pheobe
0

#52 Att ha egna åsikter handlar väl inte om okunskap? Nu är du löjlig. Många här inne talar kanske inte enbart om just denna häst utan om hästar överlag som ägaren eller vem det nu är som bär ansvar hotar folk med att häst ska slaktas.

Får man hundratals svar kan man säkert sålla bort ganska många, sen ska man värdera dessa och ta reda på om någon är lämplig vilket inte bara krävs ett tel samtal.

MÅNGA hästar hamnar fel, så är det bara. Okunskap eller inte.

Ledin
0

Oh vad skönt hoppas dom trivs, kul att hästen fick välja :D Önskar livlinan bra år ni gör kalasjobb

Lorita
0

Denna då direkt citat från livlinan

"Sibirianhusky korsningstik på 7 månader, som inte är så lätt att tas med är väldigt bitsk,aggresiv  på okända innan hon får förtroende, är aggressiv mot händer vet inte riktigt om det kommer att fungera här hos mej, de jag söker är någon ensamstående som har kunskap och tid till denna tjej och inte är rädd för att få ett tjuvnyp innan förtroendet byggts upp. hon har bra lydnad, inga ledarproblem det är en yngre kille som haft henne innan sen hon var valp, en ganska tuff tik med starkt psyke verkar det vara.  kan det finnas någon som klarar av detta alt är ju avlivning annars om det inte går här."

Vem ansvarar när hunden blir en tidningsrubrik? varför ta den risken när det finns så många sunda indevider som behöver hjälp?

[Teddy]
0

Väldigt bitsk….. huvaligen!

Pheobe
0

#61 Vissa tror att man kan rädda allt…

Pernilla77
0

Nu när hästen fått ett nytt hem, tycker jag att denna tråd kan låsas!!!

Lorita
0

#64 tycker inte jag då tråden nu handla om man ska omplacera eller avliva djur som inte är mentalt friska.

Pernilla77
0

#65 Tycker då att man startar en egen/ny tråd
Då det är ett nytt ämne

gejsa
0

#65# Tycker att du kan skriva en ny tråd om det isf. Håller med #64# Det handlar om EN häst här och den har fått ett hem. Inget mer att snacka om faktist.

Lorita
0

#66 tycker inte jag, då en häst med lynnes fel annonseras ut av livlinan som också har fler instabila djur, då är tråden är det rätt att förmedla mentalt instabila djur eller ska man avliva innan dom skadar någon.

En ny tråd skulle ta udden ur debatten. En anledning till ett jag engagerar mig är för att jag vet en häst vän, som tog en liknade häst, hästen fick ett ryck ett par månader senare och höll på att döda deras ena dotter. Hon kommer hela livet få leva med ett ärr, hästen bet henne så att dom fick operera bort kläderna. För hästen hade bitit så djup att tröjan satt fast.

Dom skulle rädda en häst och deras dotter fick betala priset. Hästen gick efter detta till slakt något som skulle skett innan dom tog över den

gejsa
0

#68# Fast om en haft otur behöver ju inte alla ha det. Man kan inte dra alla hästar över en kam. Många hästar går att få fina om dom hamnar hos rätt person. Tydligen var inte din kompis rätt person till hästen.

Lorita
0

#69 det är solskenshistoria man får höra, jag har sett medaljens baksida för mycket. Och klarade inte min kompis den hästen så skulle ingen göra det. Sen hur vet livlinan att hästen inte får ett återfall och skadar någon?

Den dagen det inte finns mentalt friska hästar/hundar/katter som söker nytt hem då kanske man ska lägga kraft på risk projekt.

gejsa
0

#70# Det finns många "solskenshistorier" som jag har hört. Jag har ju en hemma bl a. Skrattande

Lorita
0

#71 men det finns mer regn än sol (tro mig)…………och ditt solsken gav han sig på folk och du vågade ta hem honom med en liten dotter på gården?

Tyvärr så vill man hellre berätta om solen än regnet, men regnet piskar hårt.

gejsa
0

#72# Jag visste inte att han var som han var då. Det såg vi ju när han kom hem. Vi tog hem honom osedd. Och Elin var 10 år så hon var inte så jätteliten. Ja, han gav sig på folk i hagen. Har berättat om det förut. Reste sig och slog med frambenen mot en om inte det gick vände han sig om och kickade mot en när han stack. Man kunde inte vända ryggen från honom om man gick i hagen. Han har verkligen varit livsfarlig. Många som sa att han skulle bli min död.

Lorita
0

#73 flickan i mitt fall var 13 år och skulle led ut hästen i hagen då han bet till så det gick igenom en täckjaka + en stickat tröja + en t-tröja och den fick opererats bort då den satt 2 cm djupt i hennes skinn. innan dess hade hästen lyckas sparka tre var av en fick hjärnskakning också en flicka på 13 år.

Vill du ha fler sanna regn historier, så har jag många till 34 år med häst så vet jag solskenshistorian är väldigt få mot regnet. Vad väljer man ett skadat barn eller möjligheten att denna hästen är en på tjugo, det är nog oddset

gejsa
0

#74# Men det du berättar först är alltså en och samma häst.

Vill gärna höra fler.

Soya som är Sorros mamma bet Elin i täckjackan när hon skulle ta ut henne i hagen så den gick sönder med foder och allt. Men hon var bara stotjurig. Ibland kan man ju ha förklaringar till det som sker.

En häst kan känna sig osäker på många olika saker.

Lorita
0

Ok hur många vill du KR som stegrade som medvetet siktade mot ledarens huvud? Torina som sparkade och bet allt och alla? Caesar som hugg mot alla innan man fått på tränset,  att gå i närheten var lika med livsfara. Ida som bet tag i bettet och stack med sin ryttare/kusk, slutade med brutet skulderblad, tur att mina barn inte var med i den undan med vagnen. Torné som kosparkade och gav bla mig hjärnskakning + många fler…….jag vet fler hästar men kommer inte ihåg namnet på dom så här på rak arm

[Teddy]
0

#76 Om tråden ska bli ett par km lång har jag fler regnhistorier att berätta. Många fler än solskenshistorierna.

Alexej
0

Tråden kan låsas, hästen har fått ett nytt hem och en ny chans.

Och jag kan bara skaka huvud över en del inlägg här. Trodde att hästfolk är också djurvänner som kan hästar och vet att fel ägare kan förstöra en häst.Och om det är fel på ägaren varför skulle ett djur då avlivas?

Lorita och Phoebe, har ni aldrig funderat över att ett djur bli så som ägaren gör den till? Bara för att man kan rida betyder det inte att man är djurvän.

Tack till alla som vet det! :)

[Teddy]
0

#78 SJÄLVKLART blir ett djur präglat av sin hantering! Men det är inte det vi tar upp här - varför hästen har blivit som den blivit, utan vad man ska göra när skadan är ett faktum. Då tycker jag att man måste se realistiskt på hur man ska går tillväga.

Jag pratar inte om fysiskt vanvårdade hästar, de är relativt "lätt" att ta hand om.
Men aggressiva djur som inte fått lära sig respekt, är en fara för både sig själva och sin omgivning.
Och jag undrar också som flera andra - vem är ägare/ansvarig för Livlinans hästar?

Alexej
0

Livlinan förmedlar bara djur, dvs de försöker hitta nya ägare. Det är en grupp djurvänner från hela Sverige som jobbar ihop med hjälp av datorer.

[Angel88]
0

Hej alle sammans va kul att hästen fick en hem

Jag tycker ni dömmer ut djuren väldigt fort. Jag har en doberman/ rottweiler korsning hemma, han fyller 1 år idag, och jag har haft honom sedan han va 8 månader. ja gjorde misstaget att köpa honom för att han va söt och för att han skulle avlivas dagen efter annars. Det var både det värsta och det bästa jag någonsin gjort.

Visst han kan vara rentutav helt hopplös och odräglig. Han har kunnat skälla oavbrutet i lätt 15 timmar/dagen om han inte får som han ville. (uppfödd utan några som hälst regler innan, gjorde som han själv ville). Han sliter sönder det han får tag på om han blir sur, hällst bil stolar, mjuka madrasser, soppåsar mm. Han har oxå varit väldigt rymmnings benägen, och stack och jagade grannens katter så fort han fick chansen. Staket stoppade honom ej, då han hoppar utan några problem lätt över 150cm.  Han har kostat oss över 40000 redan men jag älskar honom endå.

han kunde knappt sitt och ligg när vi fick han, och att komma när man ropade fanns inte ens i huvedet på han. han hadde nog aldrig varit lös förut själv.

Han va utdömd för att han va bitsk, helt extremt hundagresiv, agressiv, drog som bara den, hoppade på en, extremt dominant, och respekt lös.

att han blev bitsk va för att dom förra ägarna satt med händerna i munnen på honom hela tiden, hoppade och drog efter som dom bara gick snällt efter. dominant e han, men det förstärktes utav deras okunskap och att han inga regler haft. Hund aggresig e han värkligen inte, där emot lite väl dominant förut, fast efter kastreringen blev d bättre, nu blir andra hundar arga på han för att han e så jätte lekig. Han är fotfarande väldigt dominant, och vil ha sin vilja igenom. men han har börjat förstå att det är ja och min sambo som bestämmer främst jag. vi går hos en underbar tränare i Hgb som vi fått större framgångar med. Det som gäller med min Lexus är att man måste vara extremnt konsikvent, om han gör fel ska man säga till meb buller och brak, att så gör du inte, men får bara skälla i 10 sek, för sedan blockera han sig. och gör han rätt gäller det arr va jätte glad och berömma rätt och en godis, det va bra gjort.

Nu har han lärt sig: sitt, ligg, sitt uppigen, sitta fint med framtassarna i vädret, buga, vinka hejdå, godag godag, Give me five, nästan helt att komma när kan ropar, tacktack( istället föt loss), lägg dig (hela kroppen i backen, inklusive huvudet), titta (titta på mig o vänta innan ja får äta, nästan aport, vänta, stanna (nästan), nästan gå fot och säkert mycket mer.

Visst det kommer dagar då an nästan vill strypa honom, men han ger en ändå så mycket mer. kan inte tänka mig ett liv utan min vovve.

Ja rekomenderar alla att läsa denna boken: MARLEY OCH JAG

av Johan Grogan

det är en underbar bok…

Pheobe
0

Lorita… Det är inte lönt. Att ändra en männsika är omöjligt. Gör dej en tjänst och sluta försöka bry dej om andra, annars blir du bara mer irriterad.

Det här med folk som tror att dom gör djur en tjänst genom att placera om dom är inte bara en dans på rosor. Många djur får det sämre än de hade det tidigare.

Vissa ställen som tror att dom är så duktiga på att placera djur är helt tokiga. Själv var jag i kontakt med nån hundplacerare och då fick man inte ha andra hundar i hemmet för att ta hand om en hund. Man fick i stort sett inte ge vilket foder man ville och hunden skulle inte vara ensam alls i stort sett. Då är det väl bättre avliva djuren än att ha så stora krav. Jag hittade en annan hund sen, han mår toppen på ett foder jag valt och han och min gamle hund är polare och dom är hemma då jag jobbar. Inga problem alls och JA jag räddade en hund!

[Teddy]
0

#81 Tycker du det var bra gjort att ta hand om hunden?

youtube1
0

#33.De kanske inte jag ska gjöra men du fatar inte hur Tango va.Han huger efter folk han inte gillar när man sadlar,kommer in eller not sådan sparkas han(inan man ens lyckas gå in sparkat han) upp med hoven o spark han bet alla o klämde in folk i spilt vägen.O han hade inga skötare ingen våga va skötare på honom .Men jag träna bort sådant o han gjör inte deta nu ibland hugger han efter de som inte han gillar o är osäkra.Men mig skulle han alldrig gjöra nott på.

Men han är fortfarande inte som dena master i detta inlägg de kan jag tro jag ville bara beretta vad jag mena.

men du jag vill inte bråka master säkert väre.

[Angel88]
0

#83 ja det tycker jag….

han förtjänade in att dö som en bäbis när han var 8 månader gammal. För att han hadde helt och hållet okunniga ägare… han börjar att bli bra nu…. och han e aldrg dum mot barn eller gammla och inte mot främmande om dom inte beter sig skumt och hotfullt mot mig och min sambo, då morrar han å skäller till och säger man då d e oki, så slutar han…

Trycker du att han för tjänade att DÖ för att han hade ett dålig hem innan, och dåliga ägare???

han har ju visat att han kan vara underbar, bara han vet vem som bestämmer och vet reglerna… det är en helt annan hund idag en när vi hämntade honom, allt detta har gått bort på bara 4 månader… visst det finns massor kvar, men det går men ett jävlaranamma och envishet…

han kan, han behöver bara få veta det….

alla djur behöver en andra chans, om d inte gått så långt att du reskera ditt liv, att djuret inte backar för att döda då e ju avlivnng som gäller….

Lorita
0

#82 jag försöker inte ändra dom "frälsta" jag vänder mig till som som läser men inte skriver, jag vill få dom att förstå hur farligt det är att omplacera metalt störda djur. Jag tror mitt budskap har nått fram annars skulle inte omplaserarna bli så upprörda Flört så jag är nöjd och lycklig Skrattande

gejsa
0

#82# Ser inga fel att "hundplaceraren" har krav till den ev nya ägaren.

Man ska inte lämna en hund ensam vid byte av hem. Dom måste kunna få acklimaticera sig och sånt tar tid. Ett foder som han rekomenderde kanske hunden bara tålde eller har ätit. Finner ingen anledning att då byta fodret bara för att man tar hem en äldre hund.

lisette
0

jag låser tråden, vill ni skapa trådar huruvida det är rätt eller ej att ge en häst som är "omöjlig" en andra chans - så är det fritt fram.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer