Gallor? Behandling!
hej, har en häst som har lite gallor på bakbenen, hur ska man behandla det?Hon har inte gått alls mycket nu i höst, mest promenad ridning eller så har hon stått i hagen pg.a skada. Varför blir de gallor? hur ska ja göra så hon inte får gallor? Hon är 5 år nu i vår. behöver hjälp snarast!

Kolla över fodret - får hon för mycket stärlekse eller proteiner från kraftfodret? Är hon sockerkänslig? Har fodret dålig hygienisk kvalitet, som damm, mögel, tråkig färg eller dylikt?
Hur ser det ut med hästens släktingar - har de också tendens till vätskesamlingar i benen?
Vad är det för skada hon har haft - kan hon ha överbelastat benen för att avlasta en skadad kroppsdel?
Hur har du ridit när du har kunnat rida - bara skritt eller trav och galopp också? (Det är inte bra att rida på för hårt med en häst som har vilat mycket.)
Det finns flera orsaker till gallor, men foder, motion, gener eller överbelastning brukar ha med saken att göra
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
smörj gärna efter ridning med linement eller låt henne stå lindad under natten efter ett ridpass. och fodret är viktigt derbyfodret har ett foder som är framtaget för hästar med tex, gallor använder de på min gammling och kan redan se resultat
Är gallorna mjuka och ungefär liknande varje dag så behöver du inte göra något alls, egentligen. Gallor är inte farliga, bara störande för ögat. Gallorna består av en ökad mängd ledvätska och det kan uppstå av olika anledningar. Men, som sagt, så länge de är mjuka och ungefär likadana varje dag så brukar de inte indikera några farligheter. Blir de hårda eller väldigt stora så bör nog hästen kollas upp vad gäller hältor.

Du har fått väldigt bra tips tycker jag.
Men smörja inte på linement OCH linda samtidigt. Det skadar benen.
Har ni haft foderbyte så kan det kanske beror på det. men då borde det försvinna efter ett tag.

#1- hon får hö, ca. 3 kg. O så får hon ytte pytte lite lusern, bara för att "äta" något. Hennes mor o hennes halvbror har vart lite galliga, fast vid hasen. Vet inte vad de är för skada, hon har vart öm från i mellan baknene (högtupp) till halsen, man har inte fått tagit på henne eller något. när ja har kunnat rida har ja bara skrittat, började med en lätt igångsättning, men då märkte ja att hon blev värre:/
2#-vad ska man ha för lindor? går de med fleec lindor? då måste man inte ha padd underva?
3#-dom är mjuka, dom är lika dana, har märkt det på sista halvåret/året.
4#-okej de ska ja inte göra då! vad ska ja köpa för lindor?Vi har inte direkt haft något stort foderbyte, hon får bara en liten näve lusern o vitaminer.
Mitt tips är att köpa back-on-track paddar. Min kompis använder det på sin häst efter hoppträningar, tävlingar och dom gånger då hon gått lite "hårdare". Dom funkar utmärkt för henne. :) Hon använder fleecelindor över. Paddarna kostar ganska mycket men det är dom absolut värda. ;D
Vad du än gör så ha aldrig linement på och dessutom linda benen. De kan, om du har otur, ge brännskador på hästens hud.
Bättre är då att linda benen men oavsett material på lindorna är det bra med padd då det ofta är på natten som lindade ben gör mest nytta. Benen är ju då lindade betydligt längre än under ett ridpass t.ex. Allra helst använd Back-on-Track-paddar.
Om du absolut måste ha linement på så låt hästan stå olindad den natten. Använder du arnika istället så är det också lindrigare mot hästens hud. Var alltid försiktig med olika krämer och medicamenter till din häst. Det krävs stor kunskap kring detta för att det ska ge rätt effekt.
Alltså 3 kg hö om dagen? Hur stor är denna häst? En minishetlandsponny ska ha 3 kg om dagen ungefär. Hoppas inte detta är en stor häst….
Börja inte linda benen…. stadgar du upp benen kommer du alltid behöva linda henne sedan för att slippa problem. Har hon problem med knäna? Spatt?

#6-Okej tack för tipset:)
#7-Ska ja linda benen när ja rider oxå? fast kanske ingen ide, hon har fortfarande ont o får stå nu :/
8#- nej förlåt menade att hon får 3 kg hö på mogon o kväll.Det är en fjording.Ute får dom inget hö.Hon ska inte ha något problem med det, inte märkt av nåfot,hon har alltid vart stel i hela korset o bakn´benen, men vet inte om de kan vara sånt. Spat, är de när benet hängerupp sig?:S
#9 Det är inte alltid nödvändigt att linda en häst med gallor då man rider. Oftast blir hästen bättre av att röra på sig. Den ökade blodgenomströmningen som blir då hästen rör sig får gallorna att, i allmänhet, minska i storlek. Därför behöver du inte linda din häst då den rids. Att man lindar galliga hästar är för att de står stilla i boxen. Med back-on-track hjälper man till att få blodgenomströmning i benen.

Min systers c-ponny har varit lite gallig bak ocj hon har sådana back on track paddar! Dom med kardborre. Å då går gallorna ner under natten! Så dom kan vara ett tips!
jag smörjer med linement vid håradre träning absolut inga lindor över men nattetid när det är kallt eller om hon gått mkt lindar jag med först pad sen flecee lindor, då back ontrack är dyrt och får inte användas för ofta.
kan påpeka att min tant är 21 år och det är vanligt med gallor hoss äldre hästar, är detta en ung häst har den dålig kvalite i benen vilket inte är en häst att satsa på i framtiden.
Hade lite problem med gallor på min häst köpte back on track paddar och lindade med fleece lindor över natten och det funkade jättebra! Sen red jag som vanligt för de försvann då också, i början fick han stå i några dagar men fick tips om att det försvinner ifall han rör på sig.
Men back on track är verkligen något att rekommendera, dyrt men bra!

#12- okej, hon är 5 år nu i vår. En fjording.
Hon går i en stor box med en annan häst, massa plats att gå på, hon rör på sig ganska mycket i boxen, o så ligger hon ner mycket nu oxå. kan gallorna ha något med att hon växer? hon rör ganska mycket på sig i hagen, har börjat ta ut henen på mindrer turer nu oxå.