Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1921 ggr
tessa
0

hur lindar man..?

Hej!

Någon som vet någon bra sida på nätet eller bra beskrivning på hur man lindar sin häst, framför allt för ridning? Har ju köpt fleecelindor men kan faktiskt inte linda så att det blir bra GeneradGlad

Mvh Therese

CBA
0

Av vad jag har förstått så finns det lika många sätt att linda på som det finns hästägare :o)

Jag gör som såhär:
Vänster benpar lindar jag motsols.

Höger benpar lindar jag medsols.

Detta bara för att då kommer kardborrarna på lindorna åt rätt håll i slutet, med öppningen bakåt.

Paddarna lägger jag även dom åt samma håll som jag kommer att linda på lindan.

Jag har lärt mig detta av en tjej som jobbade i ett galoppstall. Hon sa att det hade med senorna att göra (att en av senorna kommer i kläm om man lindar åt "fel håll"),….om det stämmer, kanske…kanske inte… för mig lät det logiskt.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

CBA
0

Jag kanske skall tillägga att jag börjar linda från mitten och jobbar mig upp till strax ovanför paddens slut….sen ner igen till strax under paddens slut…för att avsluta med nogot varv uppåt igen.

Nu händer det fruktansvärt sällan som jag lindar….men så här gör jag iaf :o)

emsems
0

när man lindar så ska man se till att om lindan öppnas så ska lindan fladdra utåt från hästen, inte så att lindan kommer mellan benen. alltså på vänster fram: tag lindan och lägg änden rätt högt upp (ca 3 cm från där den skall ha sin högsta punkt) på hästens vänsta bens yttersida och och håll rullen med resten av lindan mot hästens bak. rulla först runt ett varv på samma ställe så lindan är fast och du är kvar på samma utångspunkt som tidigare. sedan lindar du uppåt till den höjd du vill ha (strax under framknät) och sedan lindar du neråt till kotan och upp igen och förhoppningsvis slutar lindan ungefär där du började. du får säkert träna fler ggr innan det blir lagomt hårt, fint lindat och inte en klump i mitten.. men när du fått in känslan så går det jättefort. om du blir osäker, varför inte bara fråga någon i stallet?

änglaflickan
0

jag gör som #3, med undantaget att jag börjat mitt på, lindar först neråt o sen hela vägen upp. vill ha kardborren högst upp:P

emsems
0

karborren kommer ändå högst upp för mig ;)

LinneaG
0

Hur lindar man upp lindorna, tex efter man använt de. Och hur vet man sedan vilket håll man ska linda på hästensben utan att det blir fel?

Jag lyckas varje gång med att linda fel! Så måste man göra om allt..

CBA
0

#6 Börja linda från änden där kardborren/snöret sitter sen lindar du så lindans baksida hamnar ytterst. Så när du ska börja linda så har du rullen löpandes yttest, alltså det är i ordningen BEN - LINDA - RULLEN….inte BEN - RULLEN - LINDA.

Gick det att förstå ? :o)

lisette
0

du rullar så att du rullar in kardborren in i lindan… :D

SarahPeace
0

har bara en fråga här igenom att det handlar om lindor …

Varför lindar man igentligen ?  , alla säger typ olika varför/när man gör det osv ,..

Peppe
0

#9 oftast för att skydda hästens ben, men jag gör det bara för att det är snyggt ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinneaG
0

CBA - såhär?

När man lindar upp lindan så lindrar man så att karborren kommer innåt? Och när man lindar på hästen så lindar man så att lindan är mellan benet och rullen?

CBA
0

YES :o)

LinneaG
0

Kanon! Tack!

CBA
0

Vassego :o)

LinneaG
0

Jag tänkte prova på Hades imorgon att linda.

Ska man bara prova linda och låta honom ha på sig de i några minuter eller rida med de?

CBA
0

Har han aldrig haft lindor förut så bör du kanske inte rida utan låta han ha dom på sig bara en liten stund.

LinneaG
0

Okie, ta lite kort medans :P

CBA
0

Du vet hur hästar kan se ut när de får transportskydd runt benen…lite den effekten kan det bli med benlindor på för första gången, ben som fladdrar och viftar lite överallt ;o)

LinneaG
0

Jadå, ja får prova gå en bit. Han har inte brytt sig om skydd eller reflexer på benen, men lindor sitter ju åt på ett annat sätt.

1111
0

Värkar som om ingen svarat på varför man lindat?

Iallfall de vanligaste skälen är:
vid ridning; ge stöd, värma och skydda.
i stallet/hagen; värma.

/V

PimTheGreat
0

nu har inte jag läst allt, detta kanske redan står men så som de skrivit längst upp är så jag med fått lära mig att linda (#1 2 3) Det jag också fick lära mig är att det är viktigt när man börja linda, är att änden på lindan vilar på "benet" alltså den hårda delen och inte in i mjukdelen (leden) , då det kan bli skav.

PimTheGreat
0

#9 jag lindar endast om det är en skada som kräver lindning. Jag använder inga benskydd eller lindning vid ridning så länge jag inte märker att hästen stryker sig och att det fungerar utan. Jag använder inget bara för det ska vara snyggt utan för hästen behöver den funktionen i så fall. Vill hästen ska få stärka sina leder och ben så naturligt som möjligt och så långt det går…. behövs skydd och lindor så givetvis får man använd det.

gejsa
0

Jag använder inte heller skydd för att det behövs inte. Ibland kan han slå på sig men det är ju inte så farligt mycket. Men många ggr har han fått sand inne i linderna och det har blivit skavsår som är värre än när han slår sig.

tessa
0

trevliga svar men ingen som vet bra hemsida som förklarar it ext och gärna bild HUR man gör..?! Om man lindar med pad, hur ska man lägga den, med andra ord - hur börjar man?

CBA
0

#24 Lägg paden så att överlappningen är riktad bakåt…alltså på vänster benpar så lägger du paden motsols och så att överlappningen kommer på benets yttersida, sen lindar du även motsols.

Tvärt om på höger benpar.

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild med lindor på =)