Raka hinder
Mirre, mitt varmbod, hoppar jätte fint över krysshinder. Men så fort det är ett rakt hinder så vägrar hon.
För ett tag sen la jag upp ett krysshinder som kanske va 60 cm, då hoppade hon längst ut på hindret, så det blir ju högre än 60. Men sen när jag la upp ett rakt hinder på 50 cm så vägrade hon så att jag åkte av…
Vad ska jag göra?

Det är inte hos dig det sitter ??
Många gånger så är hästars reaktioner direkt avspegling från oss.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

kanske om du börjar me jätte låga raka hinder höjj lite efterosm ha typ me nån på banan som kan assistera dej höjja hinder mm och berömm mykke sen kan du ju bygga små banor me l¨ga raka hinder för o träna lite lydnad o stärka självförtroende mm..och sluta när de går som bäst..lycka till:)

#1 Hmm, det där vill jag inte hålla med om :P
I sommraas hoppade jag ett rakt hinder på 70 cm, med tunnor liggande också, så det blev ganska brett. Det gick jätte bra ena dagen men nästa så vägrade hon…
Kanske det beror på mig ändå (har alltid varit lite hopprädd)…
Hon kanske har ont i ryggen och inte vill ta i så mkt. kolla det 

Ett krysshinder ramar in hästen på ett helt annat sätt än vad raka hinder gör. Se till så du håller om henne ordentligt med skänklarna. Se vart du ska och inte ner på hindet. Börja lågt och öka sakta men säkert, tänk inte" men det där gick ju bra, vi tar det igen" utan sluta när det känns bra