Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 631 ggr
E_hjo
0

Hjälp! =/

Det är så här..:
I det stallet där min häst går finns det ett sto (min häst) och fyra vallackar. just nu går dom i två olika hagar, Maggan med två st vallackar och de andra två i en annan. Nu är det så att vi funderar på att släppa ihop alla hästar och öppna upp hagarna så att det blir en istället.
Så till problemet: Två av de fyra vallackarna är väldigt hingstiga av sig och hoppar mer än gärna upp på Maggan när hon är brunstig å hon är ju villig till det.
Jag är ju rädd att hon ska bli skadad, få urinvägsinfektion mm.

Har hört att det finns något som man kan ge till ston så att dom inte blir brunstiga. Stämmer det?
//Emma

gejsa
0

Om det finns valacker som är mycket hingstiga så kan dom hålla på och försöka betäcka stoet hela tiden. Det kan sluta illa. Först så är det ju inte bra för stoets rygg. Täckena som stoet har på sig rivs sönder på en gång av valackens sömmar. Stoet kan sparka när det inte är brunstigt mot valacken. Kan ju t o m sparka av valackens ben eller krossa knäet om det vill sig illa.

Du tänker på gurkmeja till stoet. Men det hjälper inte så bra. Det hjälper ju iaf inte valackerna.

Så jag tycker nog att ni ska valacker för sig och ston för sig. Det är alltid det allra bästa.

jen
0

jag skulle inte våga släppa ihop hästarna, det kan vara farligt för både stona och valackerna precis som Gejsa skriver.

E_hjo
0

#1 Jamen, Då få får ju mitt sto gå själv i så fall… Eftersom hon är det enda stoet.

mondayforever
0

Varför inte göra två hagar och så att hon kan gå med en valack bara? alla kan vell inte vara lika hingstiga. mitt sto går med en valack och det går alltid jätte bra. men mitt förslag är att du tar den minsta valaken till din häst om den är stor.. så kanske det blir lite problem för valaken Räcka ut tungan

mondayforever
0

förresten, va fin maggan är Skrattande arab?

PimTheGreat
0

Hästen har en frysmärkning på halsen såg jag på ena kortet. Är det inte bara travare som har det??

Lorita
0

#3 Du kan låta henne gå själv när hon är brunstig och med dom andra när hon inte bruntar. Ett sto är inte skapt att bli betäckt gång på gång dom ska betäckas och sen gå dräktiga elva månader för att få ett föl, att låta en valack leka med henne en gång i månaden tycker jag inte du ska göra då är det bättre att hon går själv.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

E_hjo
0

#4 Hehehe Den minsta hästen är 1.44 å maggan är 1.53 så det går inte det heller =)

#6 Japp, hon är travare

#7 Ja, det är ju en ganska bra idé ändå =]

m'Lady C
0

Sålänge hon inte går i en hage där hon itne ser dom andra hästarna så kan hon ju gå själv… För då får hon ändå en social samvaro men slipper få massa kärleksförklaringar hela tiden.

Visst akn hon itne njuta av att stå o klia någon annan, men det är det nog värt för att slippa skador och anant elände. Alternativt så ta den ranglägsta vallacken…. alla kan väl för tusan inte klättra upp på henens rygg?