Bockar
En tjej i stallet har bett mig om hjälp och nu ber jag er om hjälp! Hennes ponny bockar och slår bakut när han blir rädd för något. Det händer både när hon leder honom samt när hon rider. Hon har åkt av honom flera gånger pga detta och även blivit sparkad då han slitit sig när hon leder. Han är inte elak på något vis utan gör detta som en ren reflex. Men det är ju inget trevligt beteende såklart och hon har bett mig och några andra i stallet att hjälpa henne.
Han bockar även i galoppen, som glädjeskutt eller så. Och även då har flickstackarn flygit av. Hur kan man få honom sluta med detta?
Jag vet att sadeln passar hästen för en duktig sadelutprovare har varit i stallet och provat ut den så det beror inte på sadeln utan det sitter i skallen på hästen :o) Vill någon vänlig själ komma med tips?
Att hästen bockar när den blir rädd tycker jag låter konstigt.. För att en häst ska kunna bocka så måste den dämpa farten, i alla fall dämpas den när den bockar.. De är inte någon normal instinkt. För att få Lykka och sluta bocka så höll jag hela tiden upp huvudet på henne i galoppen och drev på henne när hon tänkte bocka.. Det gjorde det svårare för henne.. Idag är hon bockfri :).. Förutom då hon blir jätteglad (till exempel när hon får vara först i ärevarven, haha)

elelr så har hästen lärt sig att den slipper undan krav och annat när den bockar? Frö då blir matte rädd elelr flyger av och då kan ajg göra som jag själv vill.
I boken "Från min händer till dina" så på sidan 153-161 använder de sig av en bockstoppare….då är det ett tunnare rep som knyts mellan sadel och hästens mun (med ena repänden liggandes innanför överläppen uppe på gummen framöfr hästens tänder…) Det är jättesvårt att beskriva.
Jag tycker i viss mån att det är en jättebra lösning men samtidigt så kan det här repet göra hästen illa i munnen, iaf om den inte kommer p åväldigt sanbbt att det är dumt att bocka… Låna boken på bibblan och läs om det. Hade jag ahft scanner ahde jag kunnat scanna in delar av sidorna (föra ltl får ju inte publiceras enligt copyrightlagen ju)
Har man en häst som lär sig på dom 3-4 första gångerna att ngt är dumt att göra så är det här nog en bra lösning, men en häst som itne lär sig av sina misstag är det nog förödande på.
Sedan beror det också på hur pass desperat man är, till vilka åtgärder är man beredd att ta. Hade jag haft en häst som bocka förmycket/ofta och för att göra sig av med mig hade ajg nog satt en bockstoppare på. Men bara i absoluta nödfall om ingen kan få bukt med det genom att som Jen säger att se över foderstaten, elelr som Eve som höll upp huvudet på hästen så hon inte kunde bocka….
Allt är upp till var och en, nu har jag tipsat men jag skulle inte använda det knepet som anant än den absoluta sista utvägen då ajg tycker det faktsikt är grymt.

Nu skrev jag "hade jag haft en häst som bocka förmycket/ofta och för att göra sig av med mig hade ajg nog satt en bockstoppare på."
Men läs hellre att när allt redan är provat och ingen råder bot på det varken genom ridning eller ändring av utrustning o foder.
När jag läste om det igen lät det som om jag förespråkade det, och det gör jag INTE. Som sagt, som en sista utväg, men ajg tycker det verkar grymt…
Blir han värkligen rädd? - Jag är inne på samma spår som m'Lady C att hästen lärt sig att den får ut något utav detta beteénde och därför tar till det.
Gör hästen såhär med andra ryttare även?
/V

Ofta så känner man när hästen är på väg att bocka och då kan man göra som redan sagt, ta upp huvudet på hästen eller så kan man ta tag i ena tygeln så hästens huvud och hals böjs åt sidan. Båda alternativen sätter hästen i obalans så den inte kan bocka + att hästen inte kan skjuta upp ryggen för att kunna bocka.
Sen skulle jag göra halt och be hästen backa, inte slö backa utan ordentligt tills den ger efter i hals och nacke då gör man halt igen för att sedan fortsätta framåt som inget hänt.
Gör man så varje gång man känner att hästen är påväg att bocka så gör man situationen jobbig för hästen (det är jobbigare att backa snabbt än att bocka). Eftersom att hästar eg är lata av naturen så kommer den sträva efter lugnet som är när ni rider lugnt och trevligt frammåt.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Om vi utgår ifrån att det inte är något fel på hästen, utan att han gör det av ren jäkelskap… Ja då hade jag lagt på en westernsadel, ena handen i hornet och andra i tyglarna (tyglarna ska inte ha speciellt mycket kontakt med munnen), i med ett par sporrar lagom hårt och låta hästen bocka tills han inte trivs med det längre. När han slutar, släpp genast trycket med sporrarna. En förutsättning är att man sitter kvar ;)
Efter några rundor brukar hästen inse att det var väldigt mycket jobbigare att bocka än att göra det ryttaren ber om.

hoho du hade gärna fått göra det på tosan slo! hade varit en syn.
tosan var ett fyraårigt vblsto som jag hade på foder. hon fattade rätt galopp varenda gång men hon stack ner huvudet och bockade. som #1 beskriver. upp med huvudet och driv hästen.
tilläggas bör att jag galopperade tossi mindre än 10 ggr pga hennes ålder.
lisette, 500 spänn i bensinpengar på mitt konto nästa vecka så kommer jag ;) Har dock ingen sadel, kom jag på…

*ASG trilalr av stolen o ser sedan slo flyga som en vante barbacka på en vild tosan*
Har vissa ignen självbevarelsedrift?!
Nej? xD
haha! Slo, du har tittat för mycket på westernfilmer tror jag 
(jag ser framför mig hur du far som en vante tills hästen lugnar ner sig)
Men som jag sa tidigare skulle jag se över foderstaten och även kolla om hon har ont någonstans till att börja med.(spänd i ryggen kan de ju bli fast sadeln passar)
Sen kan det vara värt att pröva att så fort du känner att hon är på gång med bockandet så gör du en liten volt, (det är jobbigt för hästen) ger hon sig så rid rakt igen. prövar hon igen så ta en volt igen.
#12 Hmm… Ja, vi säger väl så då. Det jag kan har jag lärt mig på film 
Tror jag ska sluta skriva i dom någorlunda seriösa trådarna här över huvud taget faktiskt.
#14 nej, det vore tråkigt om du inte skrev.
jag hoppas du förstod att jag skojade med dig.
Jo, det förstod jag. Men det börjar bli lite trist att ofta bli bemött som om folk tror att man skojjar… Du var inte den enda som tydligen skrattade åt det. Känns det värt att ens försöka, när det är responsen?

*håller slo om ryggen*
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

slo, jag menade allvar. hade jag haft kvar tosan och hon haft kvar det där beteendet så hade du gärna fått testa. men jag kan ju säga att jag hade skrattat för det hade varit som en rodeoshow…
Tack för alla svar!!!
Nej vi tror inte att hästen har ont, han är kollad av både veterinär och ET ett par gånger. Och det verkar inte spela nån roll vilken ryttare som rider, han rids för närvarande av två, och det händer med båda dem iallafall. Jag kan nämna ett par ex på när detta har hänt;
*ryttare och häst travar först i en åkerkant, jag rider bakom med min häst så jag ser allt som händer, det håller på att skymma så det är halvskumt ute samt det blåser litegrann, till höger om dem blåser det till i en torr lövgren så det prasslar till "ganska ordentligt". Hästen blir rädd, kastar sig åt vänster och bockar/slår bakut och ryttaren flyger dessvärre av.
*Tjejen skall ta in hästen från hagen, i hagen går det en häst kvar som lunkar med längs staketet. Hästen i hagen får ett plötsligt fnatt och sprattlar till en gren knäcks i samma ögonblick av hästen. Ponnyn som leds blir rädd och mer eller mindre sliter sig från tjejen samt bockar/slår bakut.
*Sen kan han ju även då bocka/slå bakut under galoppen över fält och så. Men det händer inte varje gång, vissa turer funkar han helt perfekt.
#19 Är ju en väldigt märklig reaktion att få…
Hur är det i situationer som han blir rädd utav men inte kommer lika plötsligt, hur reagerar han då?
/V
Aldrig hört talas om en häst som gör på det viset… Faktiskt. Men det känns som det har rot i att han upptäckt att han kommer ifrån det obehagliga om han bockar, vilket i det här fallet var ridningen först och sen har det utvecklat sig till att han tycker det är obehagligt när han blir rädd = bockar.
det låter som om hästen har lite dåligt sjävförtroende.
för att vänja hästen vid fladdrande saker så kan man hänga upp lite plastpåsar och annat "farligt" i träden i hagen och vid paddocken, och låta hästen vänja sig.
#22 Ja jag är lite inne på det oxå att det skulle kunna vara så och att hans beteende kan bero på detta. Han tycker dessutom inte om att vara själv, får panik i boxen om de andra hästarna tas ut, och det tyder ju oxå på dåligt självförtroende. De som rider honom nu rider honom aldrig själv pga detta och har alltid sällskap.
Klurigt…