Harry bet...
Var istallet i torsdags, och vi väntade på vetrinären som skulle komma kl 15, men i själva verket kom 17.45 nånting… dom kastrerae grisar….
Men i varje fall s åstod jag och gulalde med Harry, medna han stod i sin box, så jag gullade med honom genom boxgallret och hade ahdnen inne hos honom, och rätt som det var tog hans stöd med tänderna rakt över min handrygg, framtänderna i höjd emd min handled och underkäkens tänder i höjd emd mina knogar.
Jag bara glodde förvånat p åhonom och sa sakrpt "nej!" och ha nsläptpte direkt, så han bet aldrig utan bara markerade litet som för att "smaka" på matte och se vad hon gjorde. Jag berömde honom jättemycket när han "släppte" och det enda som syntes var ett litet rött märke där han satte i framtänderna.
Sedan när vetrinären var hos oss och ah nfått sin spruta och allt så skulel jag kratsa hovarna p åhonom, o vad gör hästen!? Jo han börjar fnumsa rundor i min tröja och drar den halvt över mitt huvud och sedan är ahn p åväg att bita tag i mina tringtrosor! Tro att ajg skratta så jag höll på att dö… tror vetrinären började undra om hon inte skulle ge mig litet lugnande också…
Det som är så jäkla skönt emd honom är att han lyssnar på vad man säger och menar. Idag sak jag amta min kamera med litet batterier ta bilder ute i stallet hade ajg tänkt.

Det enda jag har att säga om händelsen är att du berömde hans felbeteende när du berömde honom för att han släpte taget om din hand.
Hästar tänker inte så att "nu var jag duktig som släpte mattes hand".
Tillrättavisa direkt du ser att att han tänker bita istället för att berömma när han släpper. En markering direkt när felbeteendet är på gång förstår dom bättre….hästar väntar inte med att tillrättavisa varandra förräns "skadan redan är skedd", de varnar direkt och berömmer inte varandra för att ha gjort "rätt".
En liten tanke bara :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

CBA, det ligger ngt i det. Men samtidigt så såg jag på honom att han förstod vad han gjorde rätt. Han är otroligt öppen i sitt kroppsspråk och sina ansitksuttryck och i längden tror jag att han frågade om han skullem klia.
för idag när han stod i hagen bredvid sin kompis Cayenne gjorde han likadant, öppnade munne och satte tänderna emot hennes hals, och när hon gjrode likadant så började han klia, så han stod o väntade på att det var ok….. Såg jätteskoj ut ^^
fick taget många härliga klie-bilder idag ^^
När ajg står och ryktar och främst då frambenen så brukar Harry fnumsa rundor i mitt hår och ibland känner ajg att han sätter tänderna emot och då säger jag också nej och han slutar direkt. Fnumsa får han göra men itne sätta tänderna emot.

Fast det är du som ska bjuda in honom på lite skönt kliande…inte tvärtom, då ser hann sig som ranghög mot dig.

Jo men jag är itne helt säker på om jag itne tänkte på att ajg skulle klia honom först….. så jag vågar itne säga bu elelr bä, men står vi ute i hagen frågar han om lov faktsikt….

Ok..då så…du har koll på läget :o)

försöker åtminstonne :)
Är roligt med en såhär pass ung häst, vi kommunicerar ju otroligt bra änsålänge :) och han frågar hela tiden mig om han gör rätt… och ibland när jag är litet kluven på en övning så tittar han på mig liksom för att säga "men bestäääääm dig då…" speciellt när det gäller lyfta hovarna i stallgången. det är jobbigt….. men ajg kan itne ha en häst på 900kg sen som inte lyfter självmant på tassarna.

Ha ha nej det går ju inte :o)