Ridponny?
Vad är egentligen en ridponny och vad krävs för att få regga sin ponny som det? Jag har en vän som köpte en ponny med okänd stam som senare reggdes som sv. ridponny, men hon hade också en ponny sedan tidigare som var korsning mellan nordsvensk och new forest som inte fick gå som ridponny ? En liten fundering bara..

Detta är vad jag kunnat (orkat söka fram) hitta nu:
En ridponny är en ponny vars avelsmål är baserat på dess egenskaper. För att få kallas Svensk Ridponny ska ponnyn vara registrerad i ASRP och vara fallen efter en hingst som ASRP har godkänt eller efter en godkänd renrashingst från en ras som ASRP har erkänt.
Svensk Ridponny är uppbyggd av ett antal raser som ASRP har erkänt. Raserna är Connemara, New Forest, Russ, Dartmoor, Welsh Cob och halvblod som grundmaterial.
Som förädlare räknas Engelskt, Angloarabiskt, Arabiskt fullblod, Shagyaarab, redan konsoliderad Ridponny samt welsh sek A, B och C.
Målet med aveln är en ridponny av ädel, varmblodig typ med hög ridbarhet och en mankhöjd ej överstigande 148 cm. Ponnyn ska vara av en internationell sport/tävlingstyp och vara väl lämpad för hoppning, dressyr, fälttävlan och övrig bruksverksamhet.
Från ASRP´s hemsida"
*** Kärleken övervinner allt ***

#1 Men om hingsten till ponnyn som inte fick reggas var New Forest, får den reggas då?
ponny nr ett står säkert som korsningsponny i ridponnys register med raskod 99
Ponny nr 2 måste ha en viss andel varmblod i sej från ex fullblod, arab etc, se ovan för att få reggas som ridponny. Det har ju inte ponny nr 2

Okej. Men om man inte hade vetat om vilka raser som p.2 hade i sig, hade ponnyn då registrerats som ridponny?

En liten fråga.. Är Svensk Ridponny detsamma som korsningsponny?
#4 hästen hade reggats som korsningsponny
#5 Ridponny och korsningsponny är inte samma sak även om ridponnyn är en korsning

#6 okej. När kan man säga att en ridponny är en ridponny då? Min är korsning med Eng fullblod och nått mer vet inte säkert… Men i papperen står det svensk ridponny imp Danmark…
#0 - En ponny utan känd härstamning är med största sannolikhet inte registrerad som ridponny. Den har säkert ett pass som det står ASRP på, men det som styr ifall det är en ridponny är raskoden, dvs de två första siffrorna i registreringsnumret. EN ponny med okänd stam brukar få raskod 99 = korsningsponny,
Ponny nummer två innehåller en ras som inte är godkänd som inkorsningsras som svensk ridponny (nordsvensk) och kan därför aldrig räknas som en ridponny = den har också raskod 99, vilket den också hade fått om stammen varit okänd.
#7 - läs siffrorna i det svenska registreringsnumret. Det är de två första siffrorna som styr vad det räknas som för ras.

Okejs. tack för svaret.
Hehe, min ponny är nordsvensk/new Forest ^^
#10 säkert en fin ponny, har du bild? Jag har haft en nordsvensk/arab korsning
#12 och du VET att det är dessa raser enbart?
#13 Ja. Tänkte du på något särskilt? :)