Vad kan detta vara???
Har en fråga vad ni tror om detta. Det gäller inte min häst!
Personen ifråga har ägt hästen i lite mer än 1 vecka, därav har hon inte hunnit teckna försäkring. När han provridits så har han inte känts som han gått rent, han är en travare och har väldigt jobbig trav´och vill inte gå över i galopp. De som haft honom innan har både travat och galopperat honom i skogen, utan problem.
Idag skulle han tömköras. Han hade diarrré och när hon spände tömkörningsgjorden så "trillade" han ihop i stallgången och låg helt utsträckt. Hon fick inte upp honom på benen igen förrän efter ca 10 min. Väl på benen såg hon att vänster framkota är svullen o varm. När hon red i fredags så travade hon lite och skrittade och hästen var helt andfådd och svettig för ingenting. Nån som varit med om något liknade med sin häst? Varför bara lägga sig ner? Hon provade ge honom en morot och den åt han så verkar inte vara kolik, då hade han ju inte ätit. Hon vet inte riktigt hur hon ska gå tillväga här då hon inte har försäkring på honom nu och bara haft honom så kort tid? Häva köpet? Hon skulle bara ha en häst hon kunde lunka på i skogen och allt verkade så bra när hon hämtade honom. nu är det redan strul. Hästen har förr i livet varit vanvårdad och bara hanterad 3-4 år. Han är idag 12 år. Finns inga papper ingenting på hästen så vi kan kolla mer på hans bakgrund. Nån som har några tips????

Oj, ingen veterinär uttagen för att titta på hästen? Låter ju inte normalt.
Men någonting måste ni kunna luska rätt på om hans bakgrund, han har väl en frysmärkning?
*** Kärleken övervinner allt ***

Låter som travaren som kom ut nyss på den här sidan som varit vanskött. Är det den?

Uteslut inte kolik bara för att han åt en morot… Dem tappar inte alltid aptiten. Men ring veterinären med engång! Oavsett så låter ju inte hästen frisk!
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Det är inte bara så att han inte hunnit komma till rätta än på det nya stället? Annan mat som kombinerat med lite oro ger diarré.
Sadeltvång som gjorde att han föll ihop? Ny ryttare så att allt inte fungerar än vad gäller ridning?
En bekant berätta om sin häst som trillade omkull i stallgongen första gong hon spände gjord på och det var resår täckesgjord.. kan ju va sadeltvång som #4 föreslår som möiligt alternativ?
Diarre kan mycket väl va foderomslag kombinerat med stress av stallbytte.
ändå tycker jag det är värd att ta ut en veterinär för att kolla gjennom hästen bara för att utesluta om det kan va nån sjukdom, infektion nånstans. Kotan kan ju va nånting på gong, eller det kan ha varit en liten överansträngning som går över av sig själv, men hämta ändå ut veterinär anser jag
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Gick han igenom besiktningen vid köpet? Eftersom du skrev "inte känts som han gått rent"?
Fanns det ingen försäkring på hästen innan som köparen tog över?
Knivig situation! Häva köpet går väl inte.. Men det låter ju väldigt dramatiskt.. Skulle nog ta ut en veterinär direkt! Sen förstår jag att hon inte vill ta ut veterinär i och med att hästen inte är försäkrad, men det borde ju ha tänkts på innan hon köpte hästen, alt. har en buffert ifall hästen blir sjuk/skadad!
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Hon kan häva köpet cirka 2 år efter hon har köpt hästen, om hon kan bevisa på något sätt att hästen har varit så där innan hon fick den.
Men annars så låter det som vad min klasskompis fick vara med om med sin 5 åring. Han hade tydligen fallti ihop i gången och blev alltid helt färdig bara hon skrittade lite ute. Men så fort han gick i hagen så mådde han bra.
Hennes veterinär började misstänka lite på hästens lugnor då hon hade fått höra lite på hästen så hon hade satt ner en liten kamera där det visade sig att locket för luftrören blockarades på något sätt. Så hästen fick knappt någon luft då hon red eller spände gjorden.
en dyr operation senare och så är hästen helt återställd och frisk.
men detta är visserligen stort problem men jag fick upp den tanken direkt. Så jag skulle ev. häva köpet.

jag kan ju ifågasätta lite varför man stressar så med hästen? kanske har den inte landat än?

#1 han har ingen frysmärkning
#2 Ja det är den travaren
#6 Hon fick nu reda på att det finns försäkring hos förra ägaren som hon nu ska ta över….
#8 vad menar du att stressa med hästen? Man stressar väl inte hästen av att umgås med den och ut i skogen och lunka. Hästen är lugn som en filbunke i övrigt och glad att få vara med och kung i hagen.
jag skulle ta ut veterinär för en koll om det var min häst, sen så håller jag med #8 låt hästen landa och bli hemmastadd är ju bra innan man sätter igång den..

#9 Är de hästen som heter Master?
// Marielle

#11# Hon har redan svarat ja på den frågan.

#12 Jag tänkte nästan att de va han men jag förstår inte riktigt sammanhanget med de båda trådarna. Om han bara är hos hennes kompis tillfälligt eftersom han ska slaktas om två veckor? Jag hoppas inte att detta tolkas som ett påhopp mot Pimthegreat för det är det inte, ber om ursäkt om det uppfattas så.
// Marielle

Jag är verkligen trög idag….
Den hästen som heter Master blev utannonserad här på ridsport den 19 januari (dvs för 14 timmar sedan) och du skriver att den nuvarande ägaren har haft han i en vecka. Är det alltså hon som annonserat ut han?
Det framgår inte precis i den annonsen att något är fel med hästen…

#9 för mig är det inte lunka att man travar eller tömkör hästen. jag tycker man ska ta det lugnt med en helt ny häst innan man börjar göra något alls. den ska ju först o främst hinna landa innan man gör ngt med den.
#14 tror inte det är den hästen, utan hästen som de ville hitta info om.

#11 Nä…Master heter inte hästen. Då har jag nog tagit fel på vilken häst du menade Gejsa….
#13 FEL HÄST!!!!!!!!!!!!!!!!!!! han ska inte slaktas
Har missuppfattat…..detta är ett annat varmblod

blev dubbelt

#17 Jag tänkte de :) de lät väl konstigt… Jag tror att både jag och gejsa förstod fel. Jag hoppas att ni får ordning på problemet så att hästen blir ok.
Mvh Marielle
// Marielle

#16 Skönt, då är jag inte så blåst som jag känner mig ;)
Har hästen visat sadeltvång förut?

Ok! Då missförstod vi varandra allihop. :)

#20 nej inte vad jag förstått så är det inget som förra ägaren meddelat nuvarande äg… hästen var helt ok sen igår. Han var som vanligt i hagen sen och åt och lekte så man fattar noll vad detta kunde varit. När ägaren pratade med förra ägaren så misstänkte dem att det kunde va en kolikkänning. hur ofta kommer sånt åter? vad bör man göra?

glömde….
#21 ja, jag missförstod dig i ditt inlägg….denna hästen har med varit vanskött innan….kom inte ihåg om det berättats om det här. Jag hade själv inte läst inlägget om Master då……*som det kan bli ibland….:-)*
hur går det med hästen är den bättre? iaf att hästen ska blockas av sadeltvång så här verkar ju lite skumt borde upptäks redan när hon provred, men vist nytt hem o allt kanske gör att det uppkommit på nytt?. lite orlolig i smyg trots att den är lugn som en filbunke. jag råder som övriga att hon ska ta ut en vetrinär för att kicka på hästen.

om det nu är sadeltvång så är det ju möjligt att förra ägaren hade "rätta tekniken" för att undvika att hästen reagerade, och nuvarande ägare därför inte märkte nåt vid provridningen. om nuvarande ägaren sadlade "som vanligt" hemma så är ju kanske det förklaringen till att hästen reagerade som den gjorde
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
För det första så kan man teckna försäkring innan man hämtar hästen. Dock är det karens för sjukdom men inte för skador, brukar vara 10-20 dagar från teckningen.
Sen ska man väl inte börja träna hästen innan den gjort sej hemmastadd. En vecka är kort tid för det.
Hästen är svullen i ett ben vilket tyder på en gammal skada eller en vrickning eller överbelastning.
Veterinär bör kontaktas för utredning. Är det fel på hästen lämnas den tillbaka och man kan kräva säljaren på veterinärräkning även om det är svårt. Häva köpet är ganska lätt.

För övrigt tycker jag inte att det är tidigt att rida på hästen en vecka efter att den kommit. tänk alla tävlingar hästarna åker på och rids direkt.
sen hinner hästen dessutom samla på sig en massa energi under den veckan så det kan bli ett rent h*lvete att rida hästen första dagarna, och vem vill det med en helt ny häst? knappast en lugn start. och att ställa av en tränad häst bara sådär?
(inte för att denna häst verkar ha varit i högträning, utan jag menar rent generellt)
Dom gånger jag fått hem en häst så har det varit på eftermiddagen/kvällen och då har hästen fått vila den dagen, sen tar jag ut den på antingen promenad eller en kort longering på eftermiddagen dagen efter och rider i åtminstone skritt och trav dagen efter det. jag har aldrig hört talas om att nån skulle vänta över en vecka innan dom sitter på hästen. tror ni att hästen ramlar ihop för att man rider på den en vecka efter att den flyttat?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hon skulle inte köpt hästen om hon inte tyckte den kändes bra när hon provred..

#27 defintivt inte, men man kan låta hästen landa lite och hinna supa in allt som händer omkring den först innan man begär saker av den.
Håller med #27 En häst med bra grundkondition finns det ingen anledning att vänta fler veckor ed att rida. Hursomhelst så ska inte en häst reagera på detta vis bara för att den fått ett miljöombyte.
Vad jag förstod så har hon inte "begärt" ngt av hästen utan bara lullat lite i skogen, ser inget fel i det.
Men jag tycker att en veterinär ska kontaktas, är faktiskt väldigt förundrad att det inte har blivit gjort ännu. Hon skulle ringt ut en veterinär på en gång. Det är en hästägares skyldighet, försäkrad eller ej.
inte katten köper man en häst som är normalt riden för att låta den stå i flera dagar… Men hur går det med hästen?
Min ridtravare reagerade förr på samma sätt när jag spände sadelgjorden, jag spände inte jätte hårt men tillräckligt för att han bara skulle lägga sig ner o det släppte inte förräns jag kom t o kunde släppa upp sadelgjorden igen..
så nu spänner jag den i 1-2 hål till att börja med o sen spänner jag den när jag ska hoppa upp..
Diarren kan ju vara från matbyte men hade tagit ut vetten..

han reds inte förren hemma. ingen reaktion på sadel eller något. inte tömkörningsgjorden heller kvällen innan.
anser absolut inte det begärts för mkt av honom. han har varit med på de med glädje i blicken. älskar att han få vara med. ska däremot få skor nu å se om gången blir annorlunda. sen har han typisk travatrav me.

Jag skrev nog lite vilseledande i mitt inlägg…jag menade när han provreds hemma första gångerna…förlåt att jag uttryckte mig "rörigt"
#29 har aldrig skrivit hon krävt något av hästen. Man kräver inget av att ut i skogen och låta honom se sig omkring…….. att hon travade var ju för att kolla gången och inget alls märkvärdigt…….

men hur vet man att hästen inte går över i galopp om det bara testats skritt och trav? alla travhästar som gått på travet har ju travartraven i sig, även om man jobbar stenhårt för att få fram "ridtrav" så finns travartraven gömd. Rider man då kravlöst så väljer hästen lättaste alternativet och då borde det bli travartraven för en fd travare.

#35 han har aldrig gått på trav.

#36 okej, det missade jag. Men har han en riktig travartrav då? Jag har bara ridit några travare, men de som inte tränats eller tävlats har inte alls den traven, varken vid ridning eller i hagen. Men de som gått på travet visar travartraven i hagen och kan även ta fram den vid ridning.

ja upplever den "värre" än de travare jag tränat. (jobbat i travstall)
inte alls bekvämt, å det tar liksom ett tag att ladda om från skritt till trav om du förstår ;-)

Kanske bara fattas lite muskler för att ta en bra trav.