Mitt och Lykkas intima förhållande ^^
haha såg verkligen ut som att ni hånglade
haha, min bror blev helt förskräckt.

Vilka härliga bilder!
:D:D

Men Eve… vad säger killen om det här då? Det är ju bildbevis o allt!
Nä… ni är för söta alltså haha! =)
haha, jaa, man får väl hoppas att han aldrig ser dem :P haha…

Vad gulligt =)

Men snälla lilla Eve…. Man ska inte hångla med djur… *suck*
Hahahaha! Nä, men jättegulligt! =)
e_hjo - jag kan inte hjälpa det, hon bara hoppar på mig ^^… igår råkade hon bita mig i läppen så jag har ett sår där nu., haha..

Jädra häst det där… Du får ta å anmäla henne för sexuella trackasserier! Hihihi ^^,

Hur blev det med bilderna när hon bugar då? ^^

gulliga söta Lykka :)
haha, såg verkligen ut som ni hånglade ^^ men det såg sött ut också ;P
hihi :)

^^
men det ser ändå fint ut det där :) nästa steg o göra compliment med henen då då ?
ja, men då ska man baa få henne att stanna kvar där nere medan jag ställer mig upp.. det kan bli svårare… ska testa… kanske får man vara två i början. eller lära henne göra det med spö eller röst.. tips?

Ingen aning ^^
Men lägg til lröstkommando på buga först så hon vet att det är det hon ska göra o innan du tar o börjar på nsäta moment (compliment) ska hon ha kunnat buga utan godis.
ja, precis.. kan nog ta ett tag, så jag kan fundera lite sen.. ska köpa en bok om trickträning…

då vill jag veta titel på boken och om den var värd sina epngar! ^^
yes, ska se om jag hittar någon :)
Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus
I bugningen, jobba på att se om du inte kan få henne att böja och fjädra lite i haserna sedan. Kommer hjälpa om du vill utvekla rörelsen mer sedan och är desutom bekvämare för hästen…
Ang att stanna kvar i bugningen, hur lär du/lärt in bugningen nu? Är det bara på att följa efter moroten som hon gör det?
/V
#26 - ja, det var första gången jag försökte, så ja, hon följer efter moroten än så länge.

#27 hon är mao lika dum som en hund som gör vad som helst för en godisbit… ;)
lisette - japp :P.. ungefär.. hihi..
#28 visst är det underbart när djur (eller folk också, för all del) är dummare än dom borde vara? :D
#30 - absolut :)

Så sött! Eve - du fångar alltid så bra saker på bild!
Linnéa - tack :)
Hannapanna - jaa, det är alltid lika härligt att pussas :)
puttputt

#1 Jätte mysig bild, men säkerhetstänkande som jag e..
-Tänk vad lätt det kan bli att du blir biten över ansiktet, ingen vill leva utan det…
Vänligen/Linda

Ha, ha Linda så du tänker jämt. Jag pussar alltid alla mina hästar med. Så där kan man inte gå omkring och tänka. Pussar aldrig du dina hästar?

Absolut men inte med morot i munnen

Min ponny e otroligt pussgod på sin söta gullrumpa till kors:)
-Den kan jag om jag står på tå både klämma på och pussa och nypa i..Världens gulligaste vickyrumpa:), den bits inte heller, inte sparkas hon heller;)

Ha, ha jag gett mina hästar sockerbitar med munnen t o m.
Linda - Lykka är jätteförsiktig när hon gör det. Detvärsta som har hänt är att hon råkade få tag i min läpp en gång, men släppt så fort hon kände den.. jag fick ett pyttelitet jack, det såg iut som att jag hade bitit mig själv

Det finns händelser där folk fått ansiktet förstört tackvare våra älskade hästar, olyckor är till för att minimera:)

Jag håller med Linda att låta hästen ta saker ur munnen på en är inget att rekommendera. Rent träningsmässigt så förstår jag inte vad det skulle tillföra, det finns så mycket annat kul man kan lära hästen. Som Linda skrev även den snällaste hästen kan bita om den kopplar fel, läppen blir en blir morot, det luktar ju morot.

Putt =)
Lorita - Jo, hon har bitit mig i läppen en gång.. fick ett litet jack, men det var ingen fara.. inget hon gjorde med flit ändå, sånt som händer..
/V
…. - Olyckor händer ALLTID, vad man än gör. och någonstans måste man faktiskt börja, så varför inte ha morötter som grund? Lykka är försiktig och jag är fullt medveten om vad hon gör, så det ska inte vara något farligt med det. Anledningen till att hon råkade bita mig var att jag höll läppen fel, annorlunda mot vad jag hade gjort tidigare. Det är inte så att hon flyger på människor i ansiktet för att hon vill ha morötter, utan hon pussas när jag ber henne om det.
Lorita - Nej, träningsmässigt har det inget syfte. Det är bara en rolig grej att göra. Vad har att lära hästen att stegra för syfte? eller buga? Att lära dem att stegra är hur mycket farligare som helst, man kan få en spark i huvudet till exempel. Varför måste allt ha ett syfte? Det är som att jhag inte skulle kunna gosa med henne, för att det utvecklar inte henne någoting.. Trickträning förstärker banden mellan höst och människa, och det är något jag tycker är mycket positivt då jag villha en bra relation till min häst. Jag inser självklart att detta inget man ska hålla på med på heltid, men då och då kan inte skada så länge både jag och hästen är med på det. Kan man inte se det som en rolig grej bara, som en gullig sak att göra..? det gör i alla fall jag.
#51 Men du kan undvika olyckor. Genom att ha ordentliga staket, ha rutiner, inte utstätta hästen eller dig för extra riskfyllda situationer.
Det är självfallet upp till dig själv med hur mkt säkerhet man lägger in i sin hästhantering eller bryr sig om. Jag är ju 'dum' och väljer bort min säkerhet när jag rider utan hjälm, är precis detsamma, något som jag är medveten om och helt enkelt valt att sätta priorieringen bekvämlighet och nöje framför min säkerhet.
Att jag sedan rekommenderade att inte träna trix med godis är pga många anledningar, men fråga vem som helst som jobbat mkt med olika hästar med inlärning och trix eller bara vanlig uppfostran.
/V

Jag har ju högtravande planer förframtiden, Harry ska kunna buga på kommando, göra kompliment, sedan även levad och sträckta pesader (och de som känner mig vet j uatt jag är ganska så insnöad på akademisk ridkonst)
Och detta vill jag lära honom innan vi rider in, jsut för att det ska stärka min häst, ochvårt band sinsemmellan. en häst som orkar bära sig i en levade eller pesad orkar även bära en ryttare om det hela görs rätt från början. (kom hjälp mig att dö inna jag börjar, någon snaälla! ^^)
och när jag sedan i framtiden har startat en tonrerspelsgrupp så kommer det vara så snyggt o ha en häst som akn resa sig p åbakbenen på kommando :)
*går iväg o skjuter sig själv*
#53 Hur sent hade du tänkt rida in honom egentligen..? Tar ju rätt många år att bygga upp en häst för att göra korrekta pesader (vad är en utsträkt pesad?) ;)
Jag har ju börjar lägga in skolor ovan mark på mina storhästar nu, (min gamla ponny kan det både ifrån marken och ryggen :D) så det här intresserar mig värkligen…
/V

#54, jadu. Ibland vill jag nästan rida in honom imorrn men ska vänta tilsl han iaf är 3 inna jag verkligen ska rida in, sitta på och så kan man ju göra lite försiktigt inna dess :)
Inkörd vill jag få honom till nästa sommar så ajg akn köra släde nästa vinter :P
Men samtidigt så går det långsamt o träna en häst så det vet jag :)
En sträckt pesad är en hög stegring kan man väl säga, en pesad är ju högre än en levad (tror jag nu, sätt igna pengar p åatt det är sanning) finns en beskrivning p ådet i Bent Branderups bok "Akademisk Ridksont" sid48-49
Har inte Bents böcker. Men du har rätt, Levad är mer en väldigt kraftig samling där hästen helt enkelt inte räcker ner med sina framben längre, det är oftast mkt lätt att få till så fort hästen lär sig och blir stark nog för att samla sig och piaffera.
Pesader är lite svårare eftersom det mer är en egen rörelse och kräver mer styrka - vilket är varför jag har problem med dem.. Är väll i stort sett en lite öppnare och högre levad.
Jag har även kommit så långt att valacken och ena stoet är starka nog att göra något jag vet det finns ett namn på (men som jag inte har koll på), iallfall: en framriden levad rider jag den som iallafall, är som ett lågt hopp ifrån levaden. Varianten ur pesad Courbett? ska bli höga korta hopp istället eftersom det är mer samling…
Min tanke när du säger sträckt pesad är att du tappar samlingen och arbetet i den och kommer få en stegring istället, eftersom pesad enligt vad jag lärt mig iallfall kan vara ganska brett i hur högt de kan gå…
En stegring saknar ju korekt samling - är det som är skillnaden bakom en hög pesad och en stegring enligt mig…
/V

*nicka*
Låter logiskt det där med skillnaden mellan en pesade och en stegring… fast å andra sidan, hästar i det vvilda stegrar ju sig och även de med samling…. (iaf när de visar upp sig)

Men hästar kan utföra korrekta pesader vilt och sedan kan man ju även ha lite samling i stregring. Finns ju ingen fast form att exakt så mkt samling och så mkt tryckkraft ska man ha i exakt för att det ska kallas något, utan man kan ju blanda lite ;)
Kan lätt se skillnad i hagen på min PRE som är bygd för högre samling och har så väldigt lätt för att bara sätta sig ner i en levade i hagen eller reser sig mer i en pesad än en riktig stegring jämfört med mina halvblod som inte har lika lätt för högre samling och oftare väljer att göra ordentliga stegringar istället…
Hästar som stegrar mkt i hagen får ju för det mesta rätt mkt fina mag-bakben och ryggmuskler…
Vi skulle kunna starta en separat tråd för högre skolor och se om fler nappar?
/V

Låter som en idé!

#60# Bra att läsa ang stegring. Min gamling och min islänning leker mycket och reser sig mot varandra ofta i hagen. Dom tränar sig själv sas. *ler*
Jag kan ju även mot befallning be min gamling att resa sig upp när vi är på ridbanan.

#62 kan vara bra kanske när det är en bil som kör förbi en för snabbt…. :D
Trevlig bild på Bent som också samlar sig :)
Men det är precis så, har man en lyhörd häst i markarbetet så följer den ens kropp - går jag i en öppna så går min häst i en öppna och flyttar jag mig i sidled så får vi en skänkelvikning. Utmärkt exempel på att jobba själv med kroppen och hästar som följer värkligen.
/V

*nicka*
Bent ser altlid så rolig ut p åsina bilder (trots att mannen tycks vara allvaret själv, har aldrig träffat honom så jag ahr nog litet förutfattade meningar) men ahn samlar sig också, och det gör ju även klaus Ferdinand Hempfling som ahr skirvit boken "dansa med hästar" på samtliga hans bilder så är karl samlad där han går :)
Och som du säger, att ryttarens kropps ska följa hästens kropp. Har märkt att när jag rider skänkelvikning så om jag öppnar upp litet i det knä i vilken riktigning vi rider så får hästen en mycket bättre framåtbjudning….