Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2883 ggr
PimTheGreat
0

smörja läder

hur gör ni när ni smörjer ert läder? vad använder ni för produkter?

carrrrrooooo
0

kommer inte ihåg vad märkerna heter men jag har en lädertvål och en läderbalsam:D.. smörj sakerna ligger i stallet så kan tyvärr inte kolla nu..

Hallonet
0

På vår ridskola ska man alltid smörja efter sin ridlektion (om hästen inte går efter såklart) fast då tar man ju 'bara ytligt'. men det allra bästa är ju att plocka isär det och ta i alla sömmar och sånt. Där det är svårast behövs det som mest! :) Vi använder bara helt vanlig lädertvål tror jag det kallas, och lite vatten. Har för mig att de la ner tränsen i Ekolja(eller ngt sånt heter det) ett tag i somras, då blev de jättemjuka och fina! :)

AnnaLundin
0

Tvättar gör jag med lädertvål av något slag.

Smörjer in det gör jag med Neatsfoot Oil, som är det överlägset bästa jag har provat - och då har jag hunnit prova måååånga sorter under årens lopp. Där olja inte passar använder jag Effax läderbalsam.

Det man bör undvika är produkter som innehåller mineraloljor av något slag, det är inte riktigt idealiskt för läder. Ej heller petroleumprodukter (luktar bensin typ). Sen kan man komma ihåg att vissa vegetabiliska oljor härsknar ganska snabbt och det är inte så bra för lädret. Ekololja har en massa rykten om sig att förstöra lädret och/eller sömmar i lädret, jag minns inte sadelmakarnas inställning till det men jag själv har slutat med det sedan mer än 25 år pga att det finns produkter som är mycket bättre…

Mari
0

Jag brukade tvätta av tränsen/grimmorna med lädertvål efter användning och sen ibland smörja in dem ordentligt med läderbalsam. Sadeln tog jag ibland och gjorde rent lika så selet fast det brukade jag tvätta av det värsta på när man vart ute och kört.

Nu när sakerna ej används brukar jag kolla igenom dem tyvärr inte alls så ofta, kanske en gång i halåret och smörja om det behövs.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

pippa__
0

Använder lädertvål, sen fettar in med nått skit som luktar honung. Mitt läder har hållt lääänge.. =)

Anna: Var köper man Neatsfoot Oil?

WinterPrince
0

Jag har precis köpt Lincoln Lädercreme på Citygross.. ska testa den då jag köpt ett par tömmar som är lite stela i knäppena… återkommer när jag testat den, men jag tyckte det lät bra då cremen inte ska torkas av utan masseras in i lädret…

niare
0

använder nått finsk läderfett det bästa som finns kan ej namnet nu

AnnaLundin
0

#5 - det innehåller förmodligen bivax då, bivax är bra för lädret. Effax-balsamen (brun plastburk) innehåller bland annat det och det luktar jättegott…

Neatsfoot oil köper du i ridsportbutikerna, fast man får ofta beställa hem det särskilt har jag märkt. Åtminstone här. Det är Biofarmab som importerar det. (och kom ihåg att det ska inte heta "compound" för då har de blandat i mineraloljor också)

pippa__
0

#8 Jo just det, bivax kan stämma =)

Ok, tack ska kolla Neatfoot

youtube1
0

Jag använder lädertvål o läderbalsam.Först börjar jag med sadeln o sedan tar jag i sär hela tränset o smörjer de först med lädertvål o sedan läderbalsam det samma med sadeln.

Cezanne
0

Jag använder glycerintvål och smörjer med Effax läderfett. Ekololja får inte komma i närheten av mina lädersaker, jag tycker att det förstör ytan på lädret och gör det matt och sladdrigt på ett sätt jag inte gillar. Har i min ungdom smort med vanlig matolja när jag inte hade råd med läderfett och det blev bättre än med Ekololja.

[Angel88]
0

glyserin tvål, ekololja och läderbalsam med honug och teträolja

JoyBysen
0

Jag hade sånt Stübben glycerin tvål innan, men det tog slut i alla affärer så vi köpte nån gel, som jag tycker är jätte bra Glad Jag gnuggar in det i lädret om sen torkar jag bort, blåser ut tvål från hålen och sen fettar jag in det eller oljar ibland Glad Fungerar bra tkr jag Glad Ska kolla upp vad märkena heter…

Linaah
0

Jag använder vanlig sadeltvål, kommer inte ihåg märket, men det är den man kan köpa en liten blå ask till och Winsdor läderbalsam :) funkar jättebra :)