Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4032 ggr
tessa
0

Müsli som enda kraftfoder?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har hittills gett Yrla lite krafft grov 125 men undrar om man kan/om det är bra att ge müsli till en häst som rids regelbundet av t.ex märket mustang, åsebro, Hippo osv som enda kraftfoder plus hö/hösilage och t.ex betfor, lusern och olja?!

Det jag vill veta är om man måste komplettera med. tex korn, havre (som jag inte vill ge) och liknande?! Skulle nämligen föredra att ge müsli framför pelleterat foder, som annars verkar innehålla det mesta man behöver.

Mvh Tessan

1111
0

Om du kan ge bara müslin beror ju på vad din häst har för behovn och hurvida det övriga du ger tillgodoser de behoven…

/V

tessa
0

Så långt är jag med men hur fungerar det i praktiken..?! och nej, hö/hösilaget är inte analyserat. men nu undrar jag om själva kraftfodret i sig.

1111
0

Hänger inte riktigt med nu..

Motfråga istället: varför skulle du INTE kunna ha müsli som enda kraftfoder..?

/V

gejsa
0

Lite svårt att säga om müslin passar till ditt hö resp hösilage. När man inte vet analysen. Då kan vem som helst som räknar foder svara dig. Men müslin är sämre värden i om du tex jämför Krafft 125 groov. Så har du ett lågt värde på höet med så passar inte müslin.

emsems
0

krafft säger att man kompletterar muslin med havre (enligt deras bok)

1111
0

Ems, det beror ju helt på vad för müsli det är…

/V

tessa
0

#4: Gissar att du menar sämre värdeln över lag, för gäller det t.ex bara protein så borde man väl kunna ha t.ex lusern som komplement.. om du förstår vad jag menar.

#3: Jag undrar väl egentligen om müsli kan täcka hästens näringsbehov/energibehov utan att t.ex havre läggs till. Finns ju pelleterade fodersorter utan havre, som täcker hästens behov. Uttrycker mig lite konstigt, men du förstår kanske vad jag menar..

gejsa
0

Man ska kanske inte säga sämre värden utan låga värden i smrp bl a. Men då förstår jag inte varför du inte bara ger lusern då om du ändå ska ge det. Du vet ju ändå inte vad höet innehåller. Det kan ju vara höga värden i det. Ger du då både ock så blir det ju väldigt höga värden kan tänkas.

1111
0

#7 Men det är ju precis det jag försökt förklara ;)

Om du inte räcknar ut din hästs behov och inte vet om ditt grovfoder täcker eller inte täcker hästens behovn så kan du inte veta om müslin själv täcker de behovn som grovfodret inte täcker och du behöver komplettera grovfodret och müslin med mer eller om de två tillsammans täcker nog. Klarare?

/V

emsems
0

#6. jag pratar alltså om kraffts musli. den ska kompletteras med havre

gejsa
0

#10# Ska och ska. Det beror väl på vad det blir för värden. Förstår inte varför ni läser på påsen eg. Jag tex har hästar som inte tål havre. Då har jag gett Müslin utan havre givetvis.

Det är ju samma sak med tex Krafft ponny. Ger man det bara till en ponny? Svar; nej det beror ju på vad hästen behöver i energi och protein. Rids den hårt och man har låga värden i höet så behövs det annat än ponnyfoder tex.

emsems
0

#11. jag har inte skrivit boken. så här står det "KRAFFT MUSI är ett havrefritt muslifoder som kompletteras med havre och mineralfoder till en balanserad och näringsrik foderstat."

gejsa
0

Nej, jag vet att du inte skrivit boken. *ler* Men den ska ju eg hjälpa folk att göra foderstater men då med analys på höet. Man behöver inte ge havre bara för att det står så. Men det är ett foder som man kan använda för hästar som tex inte tål havre. Vill man då tex ha lite högre mj och lite mer smpr så kan man lägga till havre. Men man kan lägga till annat med men dom måste ju ha något att skriva på påsen.

emsems
0

nä givetvis kan man göra undantag, det kan man alltid. mitt första uttalande om muslin var att enligt krafft ska havre tillsättas, vilket det står. om du sedan gör så elelr inte är ju din sak. sa bara avd det stod Flört

1111
0

På Krafts hemsida är det inte formulerat lika dant och som Gejsa säger, använd huvudet istället själva ;) Går lätt att räkna ut att man absolut inte måste tillsätta havre eller någonting, det hela handlar om hur resten av foderstaten ser ut om man behöver något mer eller inte…

/V

gejsa
0

#10# skriver du själv att den SKA kompletteras med harvre. Därför trodde jag att du inte vågade ge muslin utan havre. En del följer ju tyvärr påsarna till punkt och pricka. Tog ju ett ex där ang ponnyfodret.

emsems
0

jo jag tror att vi alla säger att man ska tänka själv. som sagt, jag bara upprepar vad som står i boken.

tessa
0

#8: men höet kan ju också ha låga värden väl - och då behövs ju t.ex lusern. men jag skippar gärna lusern, ger hellre müsli eller pellets som Yrla verkar tycka bättre om och som extra plus är smidigt att mäta upp och ge.

Gissar att du menar att det kan bli höga värden av både lusern och müsli, stämmer det? Söker ju ett "komplett" kraftfoder där jag helst slipper tillsätta mineraler mm och då gärna ta bort lusernen helt, som jag nu ger ca en liter per dag.

vad tycker du själv som kan foder? =)

tessa
0

Jag har läst vad Krafft skriver om just sin müsli men om vi snackar andra sorter och märken: såhär står det till exempel om Åsebros müslipelleterade foder utan havre: "COOL är ett havrefritt müslipelleterat foder för "heta" hästar i lätt träning och för god tillväxt på unghästar. Cool är ett utmärkt foder för ponnyhästar".

"COOL tillsammans med ett bra grovfoder (hö eller hösilage) är allt som behövs för att tillgodose hästens näringsbehov. Innehållsdeklaration: Korn, vetekross, betfor, lucern, soja, melass, salt, bryggerijäst, kalk, linfrökaka, mineraler, vitaminer".

gejsa
0

Jag menar att har höte låga värden så kan man inte bara komplettera med müslin. Då är det bättre att ge lusern strå tex.

Vad menar du med pellets? Det finns jättemycket foder med pellets i.

Mineraler ska du nog inte ta bort eftersom du inte har analyserat hö. Oftast behövs det mineraler men olika färg. Den blå är ju den normala.

gejsa
0

Dom skriver så för att det finns hästar som blir tokiga av havren. Det är alltså inte havre i och lite lägre värden i mj och smrp i jämförelse med om dom har tex ett foder för större hästar.

Har så svårt att förklara mig. Hoppas du förstår hur jag menar.

tessa
0

#20: Ok jag trodde du menade tvärtom - att om jag skulle ge müsli OCH lusern så skulle det kunna bli för höga värden..?! - Vilket är störst risk då, att det är lågt eller högt tro..

Så även om det står att man inte behöver tillsätta extra mineraler, så är det ett gott råd att göra detta? gav ju "gröna hinken" till yrla under sommaren och den har nu precis tagit slut, gissar att det är den blå som är aktuell i sådana fall - men man vill ju samtidigt inte överdosera mineraler.

gejsa
0

Ett bra grovfoder är ju medelvärde i höet. En kvot på ca 6. Som vårt hö i år är bara en kvot på 4,65 då kanske du förstår att man måste komplettera upp med både soja och lusern och Groov 125? Till en häst som behöver ca 7.5 i kvot.

Därför är det ju jättesvårt att säga till folk som inte har analyserat hö vad dom ska ge att äta till sina hästar.

tessa
0

#20: ja, får jag inte tag i någon müslisort som passar min Yrla, så får jag ju helt enkelt ge henne pellets - men har som sagt fått för mig att müsli är ett trevligare alternativ. Särskilt då hon inte får havre eller korn utöver detta.

gejsa
0

Men dom flesta hästar gillar väl groov 125? Lägg i lite betfor och morötter så blir det ännu godera. Just nu finns det ju äpplen i massor.

Wiemona
0

Kan du inte ge henne en mineralsten som hon kan slicka på själv då? Så länge de inte tuggar i sig den kan det väl inte bli för mkt mineraler

tessa
0

#23: jo jag förstår att det är svårt. och visst borde man analysera.. men just nu har jag tyvärr inte råd med att ta den kostnaden själv då jag har en vet.kostnad på ca 10 000 för en sjuk iller som kanske inte stannat än i kostnad ännu. Vet att man ska ha råd med sjuka och skadade djur men just nu så är tyvärr ekonomin ansträngd. Och det är svårt att få med fler i stallet så just försöker jag göra det bästa av situationen. har heller inte bestämd om Yrla ska få både hösilage och hö eller enbart hösilage.. spelar det någon roll just näringsmässigt? Vet att hösilage ges mer i vikt.

Hästarna har varit inne sedan månadsskiftet och Yrla har tidigare inte haft någon foderstat av sina tidigare ägare (som man kan kika lite på) så jag försöker göra en så bra kombination av foder som jag kan, med den lilla fakta/info som jag har..

tessa
0

#25: jodå det är jag som inte diggar att det ÄR pelleterat, - känns mer onaturligt än t.ex müsli. Men du menar att det inte finns någon ungefärlig motsvarighet till krafft groov 125 bland müslisorterna? Mängden spelar ju mindre roll utan det är ju själva sammansättningen som är det viktiga.

tessa
0

#26: hm mineralsten är inte samma sak som en saltsten gissar jag? en sådan där vit rackare som alla hästar har i boxen uppsatt? Det vore kanske annars något, även om jag aldrig sett henne slicka på saltstenen.

tessa
0
Wiemona
0

Det finns speciella mineralstenar(vita rackarna…) för hästar som innehåller mineraler och spårämnen. Min häst får inga extra mineraler utöver sin mineralsten som varar en- två månader ungefär. Din häst slickar kanske inte på stenen eftersom du ger henne mineraler redan i fodret

tessa
0

#31: Ok så mineralsten och "saltsten" som jag kallar det, är alltså samma sak… jag har gett henne kraffts "gröna" mineraler som inte innehåller vitaminer, har jag för mig då hästen under bete tillgodoser sig detta på annat sätt. Om jag inte minns fel.

tessa
0

Bör kanske tillägga att Yrla har en del gallor på bakbenen så jag misstänker att min fodring inte är helt hundra.

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förut gav jag Sandy müsli och betfor, ibland bara müsli, och sedan hö på det. Det skulle jag ge för att hon skulle gå upp i vikt och att alla vitaminer och mineraler fanns där i, sa de iaf.

reddie
0

Fibergi - kan det vara ett alternativ. Finns från låg till elitnivå. Det innehåller alla vitaminer och mineraler och det verkar vara supergott!

gejsa
0

#27# Nej, jag förstår när en del inte har råd att analysera. Men det är också vanskligt att sitta här och tala om vad en häst ska äta när man inte sett den eller känt på den. En del kanske lyder helt blint vad man skriver och så blir hästen för fet eller för smal, omusklad pga för lite protein och balanserad foderstat.

Dom andra ägarna, hade dom analyserat hö? Vad gav dom hästen, hur mycket reds den?

gejsa
0

"29" Det finns vita saltstenar utan mineraler också. Men det är för lite mineraler för att dom ska tillgodogöra sig mineralerna iaf. Så fortstätt du med den vanliga saltstenen. Och lägg i mineraler i maten i stället. Det är ju viktigt för benstommen bl a.

gejsa
0

#30# Detta foder ser du ju har en smrp på 85 smrp och över 11 i mj. Tex Krafft Groov 125 är 125 i smrp.

gejsa
0

#32# Gröna mineraler kan man ge om fodret tillåter det. Men dom blå skulle jag nog föredra iaf när du inte vet vad det innehåller för mineraler i höet.

gejsa
0

#33# Kan ju bero på andra orsaker också. Ger du korn, havre?

Hade inte du en travare? Dom har ju nästan alltid gallor vissa travare. Oavsett vad man gör. Tror det är något från när dom startades för unga.

gejsa
0

#34# Beror ju på hur mycket man ger av det. Ger man lite grand bara så får dom inte i sig mineralerna som dom behöver. Tänk dig själv dom flesta hästar behöver oftast ca 1 dl rena mineraler. Så mycket kan det ju inte finnas i tex ½ kg müsli.

LinneaG
0

#41 - jag tror hon fick 2 eller 3 liter om dagen då..tror jag hade mineraler i betforn när hon fick den också, det fick hon varje morgon..och müsli morgon och kväll.

mazze
0

Jag har ett müsli som innehåller allt jag behöver utan att lägga till havre el. liknande, vilket då kan ges som enda kraftfoder utan innehåll av havre (vilket jag själv vill justera). Så hittar du bara ett bra müslifoder så kan du säkert köra på det.

Däremot Kraffts müsli måste man lägga till mineraler o havre el vad man nu vill ge (kanske inte behöver det heller iofs).

tessa
0

#34: kommer du ihåg vilken sort och märk det var?

#43: Vilken slags müsli använder du? märke? *nyfiken*

tessa
0

#35: tack för tipset, ska kolla upp detta!

#36: Förstår hur du menar men jag lovar att jag tolkar allt jag läser som tips och råd kring egna åsikter och erfarenheter och inte som något man ska eller borde följa… =) Tack också för svaren kring mineraler.

#38: och t.ex mer mängd kan inte kompensera ett lägre värde?

#40: Yrla hade inga gallor i somras då jag köpte henne. Tidigare har hon blivit sporadisk riden, till och ifrån och värde/kvalitet på hö/hösilage har jag ingen aning om. Däremot vet jag att de "höftade" med mängden foder efter vad de tyckte var lagom att ge - vilket de själva tyckte att det fungerade bra - samt korn som kraftfoder.

Det stämmer att hon är vbl.travare men hade en mycket kort säsong som travare på banan, då väldigt ung. - men visst kan det kanske stämma att hon har lätt att få gallor, det är tyvärr inget som jag vet något om. - inget jag hört från tidigare ägare.

gejsa
0

#45# Så förra ägarna gav korn men det gör inte du? Korn är ju mycket stärkelse i och kan ge gallor för känsliga hästar. Så det var ju konstigt att din häst fick gallor när kornet togs bort. Tycker inte att du gett så mycket mat så hästen har kan ha fodergallor. Men du får väl se när betet är slut.

Det fungerar inte så att det höjs på det sättet om du ger mer av det.

tessa
0

#45: Jaivsst är det märkligt detta med kornet, de var väldigt nöjda med det och jag räknade med att fortsätta ge henne det efter betet men har inte börjat göra det då jag vet detta med korn och gallor. Det kan nog vara bra att se vad som händer när betet är slut men den allra största skillnaden mellan hennes tidigare ägare och mig är ju att jag motionerar henne regelbundet. men träningen har varit lätt och successiv så jag har trott att gallorna beror på foder-foderbyte och inte träningen.. Däremot väljer jag ändå hellre korn än havre till henne och tycker att det är bra att det finns med i många müslisorter.

Däremot reagerar jag på att det är få sajter som redovisar innehållsförteckning på sina fodersorter! Fina analyser har de men vad innehåller egentligen fodren? De nämner bara en del i sina löpande texter… synd! 

Nej jag förstår att man inte kan höja ett fodervärde genom ökad mängd, men att hästen ändå kan få det den behöver genom lite lägre värde men mer mängd - om du förstår.. =) men så fungerar det alltså inte? jag vet ju t.ex inte hur mycket protein tjejen behöver, och då kan ju ett foder med smrp på 85 smrp kanske räcka jmf med nya groov med 125..

gejsa
0

#47# Ja, det är ju det som är så svårt att svara på när man inte vet analysen på höet. Då lägger jag hellre till extra protein och mj så kvoten blir hög än att sänka från början.

mazze
0

#44 Bailey´s Müsli outfree, men finns många sorter att välja mellan…

tessa
0

har sett att granngården börjat sälja foder från www.marstall.dk.

Någon som ser vad detta är för slags müsli, förstår inte riktigt värdena, om de är höga eller låga..

- vad betyder "byg" tro?

http://www.marstall.dk/PDF/marstall_side7.pdf

gejsa
0

Titta på smrp och mj. Dela smrp med mj så ser du kvoten bl a. Skriv ur här vad siffrorna är så kan du kanske få hjälp.

tessa
0

har som sagt svårt att förstå danskan men såhär står det:

"Råprotein: 9,80%

Ford. Råprotein: 7,30%

Fordöjelig energi: 10,7 MJ/0,8 FE

40% värmebehandlat korn med följande procentuell sammansättning i fodret: 0% havre, 15% byg, 15% majs och 10% hvede"

Fodringsrådet till 550 kg ridhäst är ca 3 kg müsli och 6 kg hö. Låter lite tycker jag men är ju bara en fingervisning förstås. 1 liter=525 gram müsli.

freizeit ska vara ett fullfoder som bara behöver kompletteras med hö, enligt sajtens info.

gejsa
0

Förstår inte heller danskan eller deras sätt att räkna. Men det stämmer aldrig med det dom skriver på påsarna heller. Jag menar hur mycket av hö och muslin som hästen ska äta. Det beror ju fortfarande på höets värden osv. Men dom räknar med ett medelhö antagligen med en kvot på ca 6.

tessa
0

vad säger du om värdena f.ö då?

gejsa
0

Jag förstår dom inte. Det ska stå smältbart råprotein. SMRP

Megajoulen är väl iaf rätt kanske 10,7 det är energin alltså.

gejsa
0

Man ska nog omvandla detta men jag vet inte i ärlighetens namn hur man gör. Har hittills bara gjort foderstater på svenska foder.

tessa
0

men tror du inte smrp är samma som: "Fordöjelig energi: 10,7 MJ/0,8 FE"…?

gejsa
0

Nej, mj är ju mj och smrp är något annat. Vi får se om Thea här kan hjälpa oss i morgon. Har för mig att hon vet hur man läser sånt. Vi får se i morgon.

tessa
0

ok, får hoppas att Thea läser detta då.. =)

gejsa
0

Hon har inte varit här i dag än ser jag.

tessa
0

#60: attans..

Jag var på granngården igår och där rådde en nisse bland personalen att jag skulle fortsätta med groov 125, då jag kikade på marstalls freizeit. Fast jag fick ingen bra känsla när jag pratade med honom, - han dissade detta med att hästar kan få gallor av foder och han kunde inte svara på om det behövdes extra mineraler om jag fodrade med enbart groov 125.. sådant tycker jag att man ska kunna när man jobbar med foder och själv dessutom har hästar som käkar det.. (känner mig själv lite träffad nu Glad).

Så just nu lutar det åt att jag testar "hippo harmoni" som är ett havrefritt färdigfoder i müsliform eller ev. mustangs müsli original. eller helt enkelt kör på groov 125.. mustang är säkert ett bra märke men jag måste åka en bit för att köpa det, till en återförsäljare som jag inte alls känner till och det kan kännas lite drygt då jag har de andra fodren på nära avstånd, däre jag handlar andra saker till våra djur. - just avstånd låter kanske lite gnälligt men spelar faktiskt roll när man inte har körkort =)

så hippo harmoni eller groov 125. Vill ju som sagt hellre ha müsli än pellets och väljer jag ändå pellets så finns ju också åsebro cool som jag gillar skarpt. gaaah vad svårt!!!! gejsa, vad säger du om groov 125 vs. åsebros cool? Åsebro (cool) är det ENDA foder som jag har sett har en innehållsförteckning: "Innehållsdeklaration: Korn, vetekross, betfor, lucern, soja, melass, salt, bryggerijäst, kalk, linfrökaka, mineraler, vitaminer"

• Åsebro cool - müslipelleterat foder
  • Hippo harmoni - müsli
  • Mustang müsli oroginal - müsli
  • Krafft groov 125 - pellets

hmmm…. måste köpa foder snart så nu är det dax att bestämma sig Fundersam

tessa
0

putt

mondayforever
0

Jag vet inte så mkt om det sånnt. men krafft grov 125 känns något mer rejält än müsli,

gejsa
0

Ja, jag har ju skrivit det förut att Krafft Nya Groov 125 är bra och har höga värden i. Min Gobban får ju 1 kg per dag av det plus lusern och soja. Så vet du inte höets värden så ta groov.

tessa
0

"Vad händer" om man ger en del groov 125 och en del müsli - en bra eller dålig kombination?

*envisas med att inte vilja ge upp müsli*

Glad

gejsa
0

Det händer ingenting självklart. Müslin är ju lägre värden i bara. Klart du kan ta lite av varje ett tag och se om hästen musklar på sig. Jag hade ju müsli och annat förra vintern.

tessa
0

#66: Då är det så det får bli - hippo harmoni + groov 125