Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 674 ggr
Marrsson
0

Ridsport VS Svenska Folket

Jag tittade på Idrottsgalan i går kväll och väntade givetvis med spänning på resultatet av röstningen på Jerringpriset. Man har ju röstat på R-G BengtssonSkrattande

Min sambo och jag satt och tittade och diskuterade fram och tillbaka om Ridsportens vara eller inte vara. Han tycker ju då inte att Ridsporten är större än hockeyn osv…. Sambon satt stundtals och läste på Aftonbladet på nätet och hittade en blogg där hela galan refererades.

Jag kan säga att jag blev måttligt road över det som skrevs om Rolf-Göran och Förbundets så kallade kupp! Att de va fel att gå ut och annonsera om att man ska rösta på R-G. När Ryttarsverige för en gångs skull så har en kandidat med till Jerringpriset. Det va fler med mig som var arga på det som han skrivit och vissa hade börjat maila hot mm till honom. (Om man ska tro på de han skrev)

Men han skrev tillsist en ursäkt i sitt sammandrag om galan där han i alla fall gav mig en tankeställare.

"Kvällens argaste var Emma och Emelie. Jag vet inte hur många mejl jag fick av er men jag är ganska så säker på att ni inte tycker speciellt bra om mig. Jag vet, jag gick hårt åt Rolf-Göran, kanske lite väl hårt, men jag måste få tycka att Ridsportsförbundets kampanj gick lite väl långt. Visst ska man uppmana folk att rösta men genom annonser? Det är väl inte kul att vinna ett pris som man kuppat sig till? Jag skulle vilja säga försökt mygla sig till…

Nu blev det bara en femteplats för Rolf-Göran och jag hoppas verkligen att denna hårt arbetande bonna-grabb får sitt Jerringpris när han tagit OS-guld i London 2014. Frågan är om det räcker…

Jag tror Roffe måste trilla av sin häst, lyckas ta sig upp igen, hoppa felfritt, vinna med en tusendels sekund och ta med sig och lyfta upp sin polle på prispallen - alá Pippi Långstrump. Det kan nog gå hem hos svenska folket, det är nog vad som krävs för att ridsporten ska nå ända fram. Genom tv-rutan. In i folksjälen.

Jag menar ingenting illa men sporten uppmärksammas så lite att det måste till någonting i… ja, hästväg, för att det ska vinna folkets kärlek. Så Emma och Emelie, jag ber om ursäkt igen om jag förstört er kväll, det var inte min mening och jag hoppas vi kan bli vänner igen."

Vad krävs för att vår sport ska bli accepterad för vad den är?  Vad måste en Ryttare göra och prestera för att bli erkänd som "Svenska Folkets hjälte"?

Någon hade mailat in och frågat vilket telefonnummer man skulle ringa för att rösta på Rolf-Görans häst Ninja? "För det var ju den som gjorde jobbet" Hur mycket kan man om Ridsport då? Folk tror ju att vi bara leker med våra hästar. Tänk om folk visste vilket enormt arbete som R-G lagt ner på Ninja och hur mycket blod, svett och tårar de kostar…

Med detta vill jag inte smutskasta skribenten utan alla har rätt till sin åsikt även om man inte får medhåll överallt. Jag var bara tvungen att skriva av mig. Jag var så upprörd över detta igår, både på min sambo som är helt oförstående och fortfarande muttrar över Zetterberg och Zlatan och på hela Svenska folket som inte förstår storheten i att Rolf-Göran Bengtsson tog OS-silver!

Mvh Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

lisette
0

vad många inte vet är att roffe fått rida de dåliga hästarna o kämpat sig upp till toppen. han har inte haft rik familj som köpt färdiga hästar. DET tycker jag är värt ett pris!

jag ringde fö in fem gånger och röstade.

Ledin
0

så sant så , Roffe tillhör som Lisette skriver en av få som inte får en fördig tävlingshäst utan måste jobba o gissa sig till att denna kan bli bra. Medans väldigt många får allt dom pekar på som barn dok inte sämre ryttare för det men ja ni fattar vad jag menar :)

[slo]
0

Men så här är det att hålla på med ridsport. Alla som inte provat (större delen av den manliga befolkningen) har ingen aning om vad dom snackar om… Jag antar att det bara är att hacka i sig, visst är det tråkigt att han inte vann, men å andra sidan - vad är ett pris mot den känsla man får av ett så starkt sammarbete som en tävlingshäst på den nivån erbjuder? Jag har aldrig varit där, och kommer antagligen aldrig hamna där heller… Men det jag känner under vissa millisekunder när jag tränar min egna, det är ingen lögn.

tezzie
0

Jag ringde tre gånger och röstade (efter påminnelse av Lisette)

*** Kärleken övervinner allt ***

Jojaton
0

Såg inte galan, men åhh vad jag blir irriterad på alla som säger "jamen gör något vettigt då, ni sitter ju bara där och åker häst". har erbjudit mig fleera gånger att ta med killar som tror det till stallet.

Menmen, är nog som Slo säger också - bara så synd då jag anser att ridsport är sååå mycket mer än fotboll eftersom man får en relation med en annan levande varelse som inte har samma "tillgångar"/begränsningar som vi, och känna att man har "kontroll" över ett djur som väger ett halvt ton!

Johanna - Instagram