Tjocka Pollar
Hur bantar ni er häst på bästa sätt,, och musklar upp efter en benskada som är helt läkt.. min häst får lagom med mat och motion ca varje dag.. men är ändå en liten tjock ponny :P hjälp mig :)

haha bra jobbat bruden ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#0 det går inte riktigt ihop det du skriver………
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
varför? : / :P

Du får varken fler eller snabbare svar för att du lägger upp flera likadana inlägg:/
Orka skriva tre olika trådar med samma innehåll!
Har du analyserat höet och räknat en foderstat som passar ponnyn?

Oj, slo trodde inte att du räknade foderstater. Nu blev jag förvånad? 
Om hästen får rätt mängd foder så borde den inte vara tjock. Du ger antinge fel mängd och fel sorts foder…
/V
du kanske inte ska banta och muskla en häst samtidigt eftersom den stått länge.
vad får den för mat?

Om man minskar på maten för att den blir tjock är ju eg inte att banta. Då kanske det blir rätt foderstat som gör att hästen går ner i vikt och även kan muskla på sig.
#9 jo, det är sant. det beror helt och håller på HUR man bantar…

Sjävklart! Man får ju inte svälta hästen.
gejsa, jag hade gjort det om jag hade gett något foder… Som det är nu har jag inte så mycket val ;)

#12# Får inte din häst något foder? Vad äter den då?
Han käkar bara gräs, klarar sig fint på det som finns ute än.

I mina ögon verkar det konstigt slo. För nu är det inte mycket näring kvar i betet. Det är för sent på året.
Du måste rida på ett annorlunda sätt bara. Annars blir det fel i hästens mage!

#15 Våra hästar går också bara på gräs nu. eller min får lite betfor brevid.

#16# Vem svarar du nu och hur menar du?
#15 nja… Men han rids inte kanonhårt heller, så tror han klarar sig tre veckor till ;)

Ja, akta dig slo. Det går fort när dom rasar i vikt. Helt plötsligt så är dom tunna över ryggen. Du som har en relativt ung häst också. Hon var väl 5 år har jag för mig? Hästar som äter mycket vallfoder utan att tränas mycket med lågt näringsinnehåll får ofta en stor buk utan att vara feta. Om man tittar med ögat så kan det se ut som hästen är tjock men är eg tunn när man känner över revbenen.
jag ger mina hästar hö fastän de har bete. det märktes direkt när en del hästar lämnade beteshagen att det är mest bukfylla nu i betet.

#21# ja, visst är det det. Men många ser inte det och tror att dom har tjocka hästar.

Våra hästar har fått hö hela sommaren. För dom har fått komma in nattetid. Då har dom fått lite att tugga på. Sedan gått på bete dagtid.
Men de kanske är den där tjocka buken hon har då,, hehe, om dom ofta får så efter dom stått elr så,, men hur tränar man bäst bort en sån då,, jag ska kolla upp foderstaten.. Tack för alla tips :P
#24 jag tror att om det bara är bukfylla så försvinner den av sig självt när hästen inte går på bete längre

hur ser man skillnad på bukfylla och feta hästar då?
fet= tjock över HELA kroppen
bukfylla= normal kropp med stor fet mage

hela kroppen? man måste förklara utförligt för mig för att jag ska förstå… :D

hela kroppen? man måste förklara utförligt för mig för att jag ska förstå… :D